شرکتهای استخراجکننده لیتیوم در جهان که با افزایش بیسابقه حجم تقاضا و نوسانات شدید قیمتها مواجه هستند، قصد دارند برای مقابله با این چالشها در نحوه خرید و فروش محمولههای لیتیوم تغییراتی اساسی ایجاد کنند.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از خبرگزاری رویترز، با توجه به نقش اساسی لیتیوم در گذار به انرژیهای تجدیدپذیر و سرعت آهسته تغییرات و تحولات در صنعت لیتیوم، فعالان بازار این ماده معدنی همچون بازار سنگآهن، به دنبال ایجاد تغییراتی اساسی در سیستم قیمتگذاری در کل صنعت و افزایش شفافیت در بازار هستند.
شرکت «Albemarle» به عنوان بزرگترین تامینکننده لیتیوم جهان، از ماه مارس ۲۰۲۴ یک سری مزایده فروش را برگزار کرده است که در آن شمار زیادی از خریداران برای تامین محمولههای لیتیوم مورد نیاز خود، اقدام به خرید این ماده معدنی از طریق مزایده فروش برگزار شده میکنند. اقدام شرکت نامبرده در برگزاری چنین مزایدههایی، گام مهمی در صنعت لیتیوم که تا همین اواخر فروش آن از طریق ثبت معاملات با زمان تحویل بلندمدت و قیمت ثابت انجام میشد، به شمار میآید.
در حال حاضر مجموعهای از سیستمهای قیمتگذاری در بازار فیزیکی و بازارهای آتی فلز لیتیوم وجود دارد. با این حال، در سیستمهای قیمتگذاری موجود در این صنعت در طول زنجیره تامین، از معادن گرفته تا خودروهای الکتریکی انسجام و یکپارچگی کمتری مشاهده میشود.
پرزمک کورالوسکی، مدیر توسعه بازار جهانی در موسسه «Fastmarkets» در همین رابطه بیان کرد: برگزاری مزایده فروش لیتیوم دو مزیت برجسته به همراه دارد. مزیت اول این مزایده دسترسی شرکتهای معدنی به قیمتهای روز بازار است؛ بدین معنا که قراردادهایی که بر اساس آنها محمولههای لیتیوم به فروش میرسند، انعکاسی واقعی از پویایی بازار را در خود دارند.
نوسانات قیمت لیتیوم
افزایش حجم تقاضا برای لیتیوم در صنعت باتری و بخش وسایل نقلیه الکتریکی موجب شده است دهها هزار میلیارد دلار سرمایهگذاری در صنعت این ماده معدنی حیاتی انجام شود. با این وجود، این اقدام باعث ایجاد نوسانات قیمتی و ایجاد مشکلاتی در روند رشد صنعت لیتیوم شده است.
در همین راستا، میتوان به وجود چالشهایی مشابه برای شرکتهای معدنی سنگآهن در دهه اول قرن بیست و یکم اشاره کرد. در آن دوره، میزان مصرف سنگآهن از سوی چین به منظور استفاده از آن در تولید فولاد به شدت روندی صعودی را تجربه کرد. در آن زمان شرکت «BHP Group» برای کنار گذاشته شدن استفاده از روش قیمتگذاری توافقی که برای چندین دهه از آن برای ثبت معاملات استفاده میشد، پا پیش گذاشت و برای تغییر شرایط و کاهش چالشهای بازار سنگآهن از جمله نوسانات شدید قیمتی، اقداماتی را انجام داد.
کریس بری، مدیر شرکت «House Mountain Partners» تصریح کرد: از زمان اقدام شرکت «BHP Group» در راستای دگرگونی در سیستم قیمتگذاری، بازار سنگآهن روندی تکاملگونه را پشت سر گذاشته است.
وی در ادامه افزود: برگزاری مزایده فروش و افزایش حجم نقدینگی در معاملات آتی لیتیوم، از جمله مواردی است که نشان میدهد بازار لیتیوم به سمت و سویی درست در حال حرکت است.
بری خاطرنشان کرد: ایجاد سیستم قیمتگذاری آزادانهتر و منسجمتر که در آن قیمتهای پیشنهادی به مشارکتکنندگان بازار ارائه میشود، باعث خواهد شد که فعالان بازار لیتیوم در زمان تغییرات در حجم عرضه و تقاضا آمادگی بیشتری داشته باشند و در نتیجه شفافیت در زمان رونق و رکود بازار افزایش خواهد یافت.
رابرت مینتاک، مدیر اجرایی شرکت «Standard Lithium Ltd» مطرح کرد: قیمتهای ارائه شده در بازار فیزیکی اسپودومن چین که از آن به عنوان قیمت مبنا استفاده میشود، کافی نیست و چندان در کنترل نوسانات قیمتی تاثیرگذار نبوده است.
وی ادامه داد: استفاده از قیمتهای ارائه شده در بازار فیزیکی اسپودومن چین به تنهایی باعث ایجاد سردرگمی سرمایهگذاران، ابهام در بازار لیتیوم و بلاتکلیفی در وضعیت ثبت قراردادهای پیش فروش خواهد شد.
مینتاک یادآور شد: برگزاری مزایده فروش از سوی شرکت «Albemarle» نشان خواهد داد قیمتهای ارائه شده در بازار فیزیکی چین تا چه اندازه به واقعیت نزدیک هستند.
سابقه برگزاری مزایده فروش در صنعت لیتیوم
برگزاری چندین مزایده فروش محمولههای لیتیوم از سوی شرکت «Albemarle»، در نوع خود جزو اولینها در بازار محسوب نمیشود. پیش از این نیز شرکت تولیدکننده استرالیایی «Pilbara Minerals Ltd»، یک پلتفرم دیجیتال را برای برگزاری مزایدههای فروش از سال ۲۰۲۱ راهاندازی کرد. علاوهبراین، شرکت «Mineral Resources Ltd» در حال برنامهریزی برای ایجاد یک پلتفرم دیجیتالی به منظور برگزاری مزایدههای فروش محصولات لیتیومی است. همچنین، ثبت تعداد معاملات فروش لیتیوم از طریق بورس آتی از سال ۲۰۲۳ در چین افزایش را تجربه کرد.
شرکت «Albemarle» اخیرا اعلام کرد قصد دارد تعداد مزایدههای فروش و تنوع محصولات را که شامل کنسانتره اسپودومن، کربنات لیتیوم و هیدروکسید لیتیوم میشود، افزایش دهد. طبق اعلامیه شرکت نامبرده، حداقل هر دو هفته یکبار یک مزایده فروش برگزار خواهد شد.
لازم به ذکر است که نوسانات قیمتی لیتیوم پس از توقف توسعه برخی پروژهها، لغو ثبت شماری از معاملات و کاهش میزان تولید تعدادی از واحدهای تولیدی را ایجاد کرد. به عنوان مثال، قیمت مبنای کربنات لیتیوم در چین در سال ۲۰۲۳، به حدود ۸۰ درصد کمتر از مقدار آن در زمان اوج قیمت خود در سال ۲۰۲۲ رسید. از آن زمان به بعد حجم انبارهای موجودی ذخایر لیتیوم به تدریج افزایش یافت و در حال حاضر بازار این ماده معدنی حیاتی در وضعیت مازاد عرضه قرار دارد.
بازار فیزیکی در حال توسعه لیتیوم
با توسعه و بلوغ زنجیره تامین، وجه تمایز بین محصولات مختلف لیتیومی افزایش خواهد یافت. ثبت قراردادهای با موعد تحویل بلندمدت همواره در این سالها به بازار محصولات لیتیومی در صنایع پاییندستی مرتبط بوده است. با این حال، امضای چنین قراردادهایی برای مواد اولیهای مانند اسپودومن، تنها از یک دهه گذشته رواج پیدا کرده است. به نظر میرسد ارتباط قیمتهای میان محصولات لیتیومی در صنایع پاییندستی و بازار اسپودومن در حال از هم گسستگی است.
آنا کابرال، مدیر اجرایی شرکت «Sigma Lithium Corp» در مصاحبهای عنوان کرد: کنترل بر نحوه قیمتگذاریها در صنعت لیتیوم نسبت به گذشته افزایش ملموسی را تجربه کرده است.
وی افزود: سیستم ریسک-ریوارد (میزان ریسک انجام شده در برابر بازدهی به دست آمده در معاملات) باید با مکانیسم قیمتگذاری در صنعت لیتیوم در یک راستا قرار بگیرد.
به گفته وی، تولیدکنندگان لیتیوم نه تنها باید روند افزایش حجم تقاضا برای لیتیوم را مورد ارزیابی قرار دهند بلکه تغییرات ژئوپلیتیکی و قوانین و مقرراتی که منجر به ایجاد شکاف قیمتی در مناطق مختلف جغرافیایی جهان میشود، باید مدنظر آنها قرار گیرد.
در همین راستا، کشورهای غربی تلاش میکنند وابستگی خود به زنجیرههای تامین چین را کاهش و تمرکز خود بر افت میزان کربن تولیدی در صنایع مختلف را افزایش دهند.
سوزان زو، تحلیلگر فعال در شرکت «Rystad Energy» تاکید کرد: برای شرکتهای معدنی مهم است ارزش قیمت محصولات خود را زمانی که در وضعیت پویایی مواد اولیه لیتیوم و دیگر محصولات آن شکافی ایجاد میشود، نشان دهند.
انتهای پیام//