عضو هیئت مدیره شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: مقرر شده است در افق ۱۴۰۴ به ۲۵ هزار کیلومتر خطوط ریلی برسیم که در حال حاضر با این میزان فاصله معناداری وجود دارد و از همین ظرفیت کنونی نیز آن طور که باید و شاید استفاده نمیشود.
مرتضی یزدخواستی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: چالشهای زیادی در صنعت فولاد کشور وجود دارد که همواره در همایشها و نمایشگاهها از سوی فعالان این صنعت به آن پرداخته میشود. یکی از مهمترین این چالشها، حمل و نقل است که در این رابطه، شرکت ذوب آهن برای نخستین بار در کشور توانست ریل را تولید کند.
وی افزود: در حال حاضر، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر در کشور ریلگذاری شده است. در حالی مقرر شده بود در برنامه افق ۱۴۰۴ به ۲۵ هزار کیلومتر برسیم. مشخص نیست که در سه سال آینده به این تفاوت در ریلگذاری خواهیم رسید یا خیر. در این برنامه، سهم شرکتهای فولادی از ریلگذاری برای راه آهن و حمل و نقل سه هزار و ۷۸۰ کیلومتر بوده است. این یعنی برای آنکه به هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد دست یابیم، باید فولادسازان کشور سه هزار و ۷۸۰ کیلومتر ریلگذاری میکردند.
عضو هیئت مدیره شرکت ذوب آهن خاطرنشان کرد: به طور متوسط طی چند سال گذشته، در هر سال حدود ۲۳۰ کیلومتر ریلگذاری شده است. در حالی که این میزان ریلگذاری، با هدف تعیین شده فاصله بسیار زیادی دارد. به این ترتیب فولادسازان برای حمل و نقل با چالش بزرگی هم در حال حاضر و هم در افق ۱۴۰۴ برای رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد مواجه هستند.
یزدخواستی تصریح کرد: نکته قابل توجه دیگر این است که طول خطوط ریلی در کشور ما با کشورهایی نظیر ترکیه و اوکراین یکسان است اما حجم باری که این کشورها در خطوط ریلی خود جابهجا میکنند، چندین برابر ما است. سوال این است که چرا چنین اتفاقی در کشور ما نمیافتد؟
وی اضافه کرد: کشور ما دارای منابع متعددی همچون سنگآهن، زغالسنگ، گاز و آب است. در حالی که فولادسازان کشور طی یکی دو سال اخیر با چالش قطعی گاز و برق مواجه شده بودند و در تامین مواد اولیه خود مشکل داشتند. ضمن اینکه میزان حمل و نقل ریلی در کشور ما بسیار پایینتر از استانداردهای جهانی است.
عضو هیئت مدیره شرکت ذوب آهن اصفهان با اشاره به چالش تامین مواد اولیه برای فولادسازان، بیان کرد: ذوب آهن هماکنون با چالش تامین مواد اولیه مواجه است. ضمن اینکه همه یافتن مواد اولیه برای ذوب آهن یک چالش بزرگ بوده و در همین حال، انتقال آن به شرکت چالش مهم دیگر است.
یزدخواستی اضافه کرد: اخیرا ایمیدرو چند جلسه برای تامین مواد اولیه فولادسازان برگزار کرده است و امیدوار هستیم در این جلسات، برای تامین مواد اولیه نتیجه بگیریم. در این رابطه، نهادهای ذیربط باید به موضوع تامین مواد اولیه وارد شوند و همانند برخی حلقهها که سهمیهبندی اعمال شد، برای ذوب آهن نیز سهمیه در نظر گرفته شود.
انتهای پیام//