سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۶:۰۰ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 8:09 /یکشنبه/13 خرداد 1403

جریانی جدید در حوزه نوآوری رقم خورد؛

نخستین گام «کچاد» در راستای تقویت ساختار نوآوری

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به عنوان یکی از معدود بنگاه‌های اقتصادی دارنده کل زنجیره ارزش فولاد، نظر به تاکیدات صورت‌گرفته در اسناد بالادستی کشور در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه فعالیت‌های فناورانه و نوآورنه، طی سال‌‌های 1402 و 1403 با برگزاری رویداد چادرو، گام مهمی را در راستای نهادینه کردن ساختار نوآوری در کشور برداشته است.

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به عنوان یکی از معدود بنگاه‌های اقتصادی دارنده کل زنجیره ارزش فولاد، نظر به تاکیدات صورت‌گرفته در اسناد بالادستی کشور در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه فعالیت‌های فناورانه و نوآورنه، طی سال‌‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ با برگزاری رویداد چادرو، گام مهمی را در راستای نهادینه کردن ساختار نوآوری در کشور برداشته است. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در ابتدا فراخوانی را با محوریت موضوعاتی از جمله محیط‌ زیست، آب و انرژی و تحول دیجیتال که همگی جزو نیازها و عبارت بهتر چالش‌های موجود در زنجیره ارزش شرکت بودند، انجام داد. در نخستین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرو، ۷۰ طرح با موضوعاتی کاملا متنوع ارائه شد و طی ارزیابی‌های صورت‌گرفته، ۲۰ طرح به مرحله داوری راه یافت و سپس با برگزاری جلسه داوری، ۱۰ طرح برتر جهت ورود به فرایند مشارکت با مرکز نوآوری نوچاد انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین»، جهانی شدن بازارها و افزایش رقابت در فضای ملی و بین‌المللی طی سال‌های گذشته، بر اهمیت نوآوری، حمایت از ایده‌های نوآورانه و به‌کارگیری فناوری‌های نوین در بخش‌های مختلف اقتصاد افزوده است. سرمایه‌گذاری در نوآوری، این امکان را برای بنگاه‌های اقتصادی فراهم می‌آورد تا از یک سو با معرفی محصولات جدید و رقابت‌پذیر و از سوی دیگر نیز با کاهش هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم در طول فرایند، قدرت رقابت خود را بهبود دهند و آینده و چشم‌انداز مسیر رشد و توسعه خود را تضمین کنند. امروزه، با توجه به ضرورت حفظ مزیت‌های تولید در بخش معدن و صنایع معدنی در بلندمدت، موضوع فناوری و نوآوری در زنجیره ارزش محصولات معدنی به یک راهبرد بسیار مهم تبدیل شده و این مسئله، فعالان حوزه معدن را در مسیری قرار داده است تا با بهره‌گیری از ایده‌های نوآورانه، شاخص‌های عملکردی خود را به بهترین شکل ممکن ارتقا ببخشند.

نظر به برجسته شدن نقش اقتصاد دانش‌بنیان و دانایی‌محوری در ساختار کلان کشور طی سال‌های اخیر، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو که زنجیره ارزش کامل فولاد، از معدن تا تولید شمش را در اختیار دارد، به منظور اعتلای مفهوم اقتصاد دانش‌بنیان در بخش معدن و صنعت و همچنین مرتفع ساختن چالش‌های موجود در آن با استفاده از طرح‌ها و ایده‌های جدید، با برگزاری رویداد نوآورانه و فناورانه چادرو (از طریق مرکز نوآوری نوچاد)، نام خود را به عنوان پیشتاز در این عرصه مطرح کرده است.

در نخستین مرحله رویداد چادرو، ۷۰ طرح و ایده مرتبط با حوزه‌های مختلف شامل محیط‌ زیست، آب و انرژی و تحول دیجیتال ارائه شد و طی ارزیابی‌های صورت‌گرفته با استفاده از اتاق‌های فکر «Think Tank»، تعداد ۲۰ طرح به مرحله داوری راه یافتند و با برگزاری جلسه داوری، ۱۰ طرح برتر جهت ورود به فرایند مشارکت با مرکز نوآوری نوچاد برگزیده شدند.

نوچاد، شبکه‌ای از ایده تا محصول

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو همواره دیدگاه جامعی نسبت به حل مسائل با استفاده از راه‌حل‌های مبتنی بر نوآوری و فناوری داشته است. از این رو، این شرکت با شناخت چالش‌های موجود در بخش معدن و صنایع معدنی کشور و وضعیت کلی حاکم بر آن، با ایجاد پلتفرم نوچاد به عنوان ساختاری نوآورانه در بدنه شرکت، گامی مهم در راستای حل چالش‌های حیطه فعالیت خود و کل بخش معدن و صنایع معدنی و همچنین نهادینه کردن اکوسیستم فناوری در کشور برداشته است. پلتفرم نوچاد به عنوان بستری کاملا پویا برای فعالیت‌های نوآورانه در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، دو بخش بسیار مهم دارد که یک بخش آن معطوف به مرکز نوآوری نوچاد است و بخش دیگر آن در قالب یک مرحله قبل‌تر از مرکز نوآوری یعنی ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و حمایت از پایان‌نامه و طرح‌های پژوهشی قرار دارد.

فعالیت مرکز نوآوری نوچاد ابعاد مختلفی دارد که به صورت کلی در سه زیربخش توسعه کسب‌وکارهای نوآورانه و فناورانه، سرمایه‌گذاری در حوزه نوآوری و فناوری و توانمندسازی در حوزه نوآوری در محیط داخلی و خارجی شرکت طبقه‌بندی می‌شود. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به منظور حل مشکل محدود بودن سقف سرمایه‌گذاری‌ها در قالب ارتباط با دانشگاه و مرکز نوآوری، چند اقدام موثر انجام داده است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به خرید سهام صندوق پژوهش و فناوری صنایع معدنی و همچنین آغاز فرایند اخذ مجوز تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر «CVC» نوچاد اشاره کرد. در واقع، شرکت صنعتی و معدنی چادرملو با ایجاد پلتفرم مذکور (که تقریبا تمامی نیازهای شرکت به نوآوری را تامین می‌کند)، اثبات کرده است که در زمینه سرمایه‌گذاری، به مفهوم نوآوری به شکلی گسترده‌تر نگاه می‌کند.

همان‌ طور که آغاز و پیشرفت هر فرایندی به ماده اولیه و ورودی نیاز دارد، پیشبرد فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه نیز مستلزم در دسترس بودن ورودی است. در این زمینه، ایده‌های خلاقانه و طرح‌های پژوهشی به عنوان ماده اولیه محسوب می‌شوند. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به منظور تامین ورودی فرایندهای نوآوری و فناوری در مجموعه خود، با توجه به حرکت رو به جلویی که در این مجموعه شکل گرفته است، فراخوانی را برای جذب ایده‌های نو در حوزه معدن و صنایع معدنی انجام داد و بدین ترتیب رویداد نوآورانه و فناورانه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو «چادرو» کلید خورد.

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، رویداد چادرو را از ابتدا با مشخص ساختن محورهای اصلی آن برنامه‌ریزی و آغاز کرد و این مسئله موجب شد تا طرح‌هایی در راستای نیاز و زنجیره ارزش شرکت دریافت، ارزیابی و غربال شوند. در مرحله ارزیابی تخصصی و پیش از انتخاب ۱۰ ایده برتر طی جلسه داوری، طرح‌ها برای ارزیابی نهایی توسط کمیته تخصصی ارزیابی، متشکل از ۴۹ نفر از مدیران ارشد و کارشناسان متخصص شرکت معدنی و صنعتی چادرملو مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت؛ سپس طرح‌هایی که متناسب با نیازهای مجموعه بودند، بنا به نظر متخصصان و خبرگان حوزه معدن و صنعت، شناسایی و تعیین شدند و از این طریق ورودی مورد نیاز فرایندهای نوآوری و فناوری در مجموعه مشخص شد.

اساس برگزاری رویداد چادرو، باور به کارکرد ایده‌ها برای خلق ارزش و بهبود بهره‌وری و ارتقای توان رقابت در حوزه معدن و صنایع معدنی از مسیرهای نوآورانه و فناورانه بود. رویداد چادرو، از این جهت که بر دانش فنی شرکت‌های دانش‌بنیان و تیم‌های خلاق فعال در حوزه معدن و صنایع معدنی خارج از شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تاکید داشت، به عنوان نمادی از نوآوری باز در اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور تلقی می‌شود. ایده‌هایی که در زمان فراخوان از طرف شرکت‌کنندگان در رویداد چادرو دریافت شد، از کیفیت و تنوع بالایی برخوردار بودند و تمام زنجیره ارزش شرکت معدنی و صنعتی چادرملو را پوشش می‌دادند که این مسئله یکی از نقاط قوت رویداد چادرو بود.

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در برگزاری رویداد فناورانه و نوآورانه چادرو از رویکرد ارائه معکوس «Reverse Pitch» بهره گرفت که این موضوع، با توجه به اینکه تیم‌های نوآور بر مسائل خاصی متمرکز شدند و فعالیت خود را آغاز کردند، خروجی‌های ارزشمندی را با خود به همراه داشت که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به دستیابی این شرکت به تعدادی افراد توانا در حوزه فعالیت‌های فنی اشاره کرد. گفتنی است یکی دیگر از کارکردهای رویداد چادرو، گسترش بازار شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان بزرگ‌ترین مشکل در اکوسیستم فناوری کشور بوده است. حمایت‌های لازم در زمینه پیش‌شتاب‌دهی و شتاب‌دهی از خروجی طرح‌ها و ایده‌های تیم‌های شرکت‌کننده، متناسب با سطح توسعه‌یافتگی هر یک از تیم‌ها، صورت گرفت و سرمایه‌گذاری در آن‌ها نیز طی دو مرحله و در قالب مرکز نوآوری نوچاد انجام شد.

چادرو، فرصتی کم‌نظیر در عرصه نوآوری

مبحث نوآوری و فناوری در بخش معدن و صنایع معدنی بسیار گسترده است و بر این اساس، برگزاری رویدادهای نوآورانه و فناورانه است که می‌تواند پلی ارتباطی میان مراکز نوآوری با فعالان بخش معدن و صنایع معدنی ایجاد کند. در این راستا، تاکنون رویدادهای نوآورانه و فناورانه مختلفی در سطح کشور برگزار شده است. با این حال، رویداد چادرو چند ویژگی و مزیت متمایزکننده با خود به همراه داشت که در سایر رویدادهای مشابه، کمتر به آن توجه شده است. اولین مزیت رویداد فناورانه و نوآورانه چادرو آن است که این رویداد از طرف یک صاحب نیاز و به صورت کاملا تخصصی در حوزه زنجیره ارزش شمش فولاد برگزار شد و این نشان می‌دهد شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به ایده‌های فناورانه نیاز دارد. علاوه‌براین، برگزاری رویداد چادرو توسط یک شرکت دارای نیاز فناورانه، ریسک فروش محصولات تیم‌های شرکت‌کننده را به حداقل ممکن رساند و این اطمینان خاطر را به آن‌ها داد که از یک بازار تضمین‌شده برخوردار هستند. ضمانت اجرایی برای طرح‌ها و ایده‌هایی که طی مراحل مختلف در حین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرو، غربال و برگزیده شدند نیز یکی دیگر از ویژگی‌ها و مزیت‌های بارز این رویداد بود.

مزیت چهارم رویداد چادرو، فراهم بودن بستری برای پذیرش و حمایت از هر ایده و طرح مرتبط با بخش صنعت و معدن بود. در واقع، برخورداری شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از زنجیره ارزش کامل فولاد از اکتشاف تا تولید شمش، این امکان را در اختیار تیم‌های شرکت‌کننده قرار داد تا با دستی بازتر به حوزه‌های مختلف صنعت و معدن ورود و ایده‌پردازی کنند.

یکی دیگر از مزیت‌هایی که رویداد فناورانه و نوآورانه چادرو با خود به همراه داشت و توجه‌ها را نیز به خود جلب کرد، تعامل مرحله به مرحله میان شرکت‌کنندگان و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به منظور ارتقای توانمندی تیم‌ها و همچنین بالا بردن سطح کیفی ایده‌ها و طرح‌ها بوده است. در این راستا، متخصصان کسب‌وکار با برگزاری جلسات منتورینگ یک تا دو ساعته در هر مرحله، تیم‌های شرکت‌کننده را در تکمیل طرح کسب‌وکار خود هدایت کردند. در مرحله پایانی نیز برای ۲۰ تیم برتر منتخب، انواع کارگاه‌های آموزشی در زمینه‌هایی از جمله طرح و مدل کسب‌وکار و همچنین شیوه ارائه طرح‌ها برگزار شد.

لازم به ذکر است که مراسم اختتامیه نخستین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو (چادرو) روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت‌ ماه ۱۴۰۳، در سالن آمفی‌تئاتر شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی، مدیران ارشد و میانی چادرملو، مقامات کشوری و استان یزد و همچنین اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان و ایده‌پردازان برگزار شد. در مراسم اختتامیه رویداد چادرو، تیم‌های ویرا صنعت تجهیزکاران جنوب (با طرح ربات حمل‌ونقل هوشمند)، هاردمتال (با طرح تولید قطعات هاردمتالی مورد استفاده در سنک‌شکن‌های HPGR) و پارس‌کویر اروند (با طرح نوآورانه و فناورانه شارژرها و اینورترهای خورشیدی) به ترتیب به عنوان سه تیم برتر این رویداد معرفی شدند و در کنار هفت تیم آنیک، زیست‌بنیان فرایند نیوساد، ژرف‌اندیشان توسعه صنعت هوشمند، فراکتال، کاوشگران صنایع معدنی راشا، هوش مصنوعی آریاواکاو و هوشمندسازان ویرا آکو، ۱۰ ایده و طرح برتر رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو را شکل دادند.

رویداد چادرو، نخستین تجربه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در راستای حرکت در مسیر توسعه به کارگیری فناوری در زنجیره ارزش فولاد و همچنین حمایت از ایده‌های جدید بود و قرار است این شرکت با بهره‌گیری از تجربیات خود از نخستین رویداد چادرو، طی برنامه و فرایند پیوسته‌ای، پویایی در حوزه نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی کشور را با کیفیت هر چه بهتر تداوم ببخشد.

انتهای پیام//

قائم مقام شرکت معدنی و صنعتی چادرملو مطرح کرد:

15:10 /سه شنبه/4 اردیبهشت 1403

در سال 1402 توسط ایمیدرو انجام شد:

15:19 /شنبه/25 فروردین 1403

پس از داوری ایده‌ها و طرح‌های فناورانه،

14:25 /یکشنبه/20 اسفند 1402

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری:

6:19 /چهارشنبه/29 آذر 1402

سرپرست مدیریت آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو عنوان کرد:

7:45 /شنبه/6 آبان 1402

میرسینا امیرشنوا، مدیر تکنولوژی و توسعه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

7:44 /سه شنبه/4 اردیبهشت 1403

استاد دانشگاه و مدیر دفتر ایران شرکت MME در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

19:14 /شنبه/3 مهر 1400
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700