سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۵:۰۰ /دوشنبه/۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
زمان انتشار: ۱۲:۳۴ /شنبه/۴ اسفند ۱۳۹۷

هم‌زمان با کاهش رشد اقتصاد جهانی

نرخ کشتیرانی در دنیا کاهش یافته است

نرخ کرايه کشتی‌های باری و کانتينر که بيشترين ميزان مواد خام و محصولات تمام شده را جابه‌جا می‌کنند، در طول 6 ماه گذشته و همگام با بروز علائم کاهش رشد اقتصادی در دنيا به سراشيبی سقوط افتاده است.

نرخ کرایه کشتی‌های باری و کانتینر که بیشترین میزان مواد خام و محصولات تمام شده را جابه‌جا می‌کنند، در طول ۶ ماه گذشته و همگام با بروز علائم کاهش رشد اقتصادی در دنیا به سراشیبی سقوط افتاده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «فلزات‌آنلاین»، شاخص حمل و نقل کالاهای خشک بالتیک (BDI) که هزینه حمل و نقل دریایی مواد خام نظیر سنگآهن و زغالسنگ را بیان میکند، از نیمه سال گذشته میلادی تاکنون بیش از ۴۷ درصد کاهش داشته است. نمودار شماره ۱ روند تغییرات این شاخص را نشان می‌دهد.

در طی این مدت، تنش‌های تجاری گسترده بین ۲ اقتصاد بزرگ دنیا، یعنی آمریکا و چین سبب شده بود این ۲ کشور تعرفه‌های وارداتی بالا بر روی کالاهای یکدیگر اعمال کنند.

کالاهای انبوه خشک به‌عنوان شاخص اصلی اقتصادی مطرح هستند؛ چرا که در بخش‌های مرکزی صنعت، نظیر فولادسازی و تولید برق کاربرد دارند. به‌گفته تحلیلگران کاهش اخیر در میزان فعالیت در این بخش، نمایانگر کاهش کلی رشد اقتصادی است.

از منظر دیگر، این موضوع نشان می‌دهد که اختلاف نظر چین و آمریکا، در مذاکرات تجاری، همچنان بر بازار کامودیتیها تأثیر منفی گذاشته است. این موضوع همچنین در گزارش اقتصادی منتشر شده از سوی بانک ANZ مطرح شده بود. این نظریه در پی اظهارات اخیر ویلبور راس، وزیر بازرگانی آمریکا که گفته بود چین و آمریکا کیلومترها تا رسیدن به یک توافق فاصله دارند، تقویت شده است.
به گفته جفری لندزبرگ، مدیر موسسه مطالعات بازار کامودور، اقتصاد جهانی و بازار حمل و نقل با کشتی کالاهای خشک، نشانههای جدی از آشفتگی را نشان میدهند. با این حال، با تلطیف نسبی بازار ناشی از مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا، از شدت افت این شاخص کاسته شد.

شاخص بالتیک، بیش از یکچهارم مقدار خود را در عرض کمتر از یکماه از شروع سال جاری میلادی از دست داده است. شاخص کشتیرانی هندی‌سایز (BHSI) نیز که به صورت روزانه و مستقل منتشر میشود، نسبت به ۶ ماه گذشته در سپتامبر، بیش از ۷۵ درصد کاهش داشت.

کاهش این شاخص را در حال حاضر به تضعیف بخش تولیدی در آسیا، اروپا و آمریکای شمالی نسبت می‌دهند. در منطقه یورو، بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد تجارت که از ابتدای سال ۲۰۱۹ در جریان بوده است، با رشد تنش‌های تجاری و آشفتگی سیاسی که منجر به کاهش کسب و کارهای جدید شده، برای اولین بار طی ۴ سال اخیر متوقف شده است.

همزمان در چین و ژاپن، قطب‌های صنعتی منطقه آسیا، کاهش میزان تولید خبر از تأثیر منفی در آینده نزدیک بر بازار کار در این کشورها می‌د‌هند. این علائم دل‌سردکننده اقتصادی همچنین در اقتصاد نخست دنیا نیز مشاهده می‌شود؛ به‌طوری که شاخص‌های تولیدی در آمریکا از اواخر سال ۲۰۱۸ تا به حال روند منفی داشته است.

 

با هدف ایجاد تنوع در درآمد اقتصادی انجام شد؛

۷:۲۹ /یکشنبه/۲۴ فروردین ۱۴۰۴

حال اقتصاد جهانی خوب نیست؛

۸:۵۹ /دوشنبه/۲۰ اسفند ۱۴۰۳

در سال گذشته میلادی به دست آمد؛

۱۱:۰۸ /دوشنبه/۲۹ بهمن ۱۴۰۳
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

علی قبادی مدیرعامل شرکت چندوجهی فولاد لجستیک در یادداشتی در «فلزات آنلاین» نوشت:

۱۰:۱۸ /یکشنبه/۲۳ مرداد ۱۴۰۱

همه‌گیر و سرعت شیوع بیشتر

۷:۵۸ /شنبه/۲۳ فروردین ۱۳۹۹

غلام‌رضا فروغی‌نیا، مدیر روابط عمومی فولاد خوزستان

۱۳:۵۳ /سه شنبه/۱۵ اسفند ۱۳۹۶
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1404/02/7

222417

فلزات آنلاین

1404/02/7

882230

فلزات آنلاین

1404/02/7

1401263

فلزات آنلاین

1404/02/7

1167989

فلزات آنلاین

1404/02/7

27816

فلزات آنلاین

1404/02/7

16634

فلزات آنلاین

1404/02/7

43078

فلزات آنلاین

1404/02/7

65608

فلزات آنلاین

1404/02/7

49801

فلزات آنلاین

1404/02/7

43707

فلزات آنلاین

1404/02/7

36726

فلزات آنلاین

1404/02/7

35948

فلزات آنلاین

1404/02/7

35714

فلزات آنلاین

1404/02/7

43732

فلزات آنلاین

1404/02/7

38728

فلزات آنلاین

1404/02/7

61045

فلزات آنلاین

1404/02/7

33225

فلزات آنلاین

1404/02/7

42897

فلزات آنلاین

1404/02/7

56224

فلزات آنلاین

1404/02/7

6653100