نرخ کرایه کشتیهای باری و کانتینر که بیشترین میزان مواد خام و محصولات تمام شده را جابهجا میکنند، در طول ۶ ماه گذشته و همگام با بروز علائم کاهش رشد اقتصادی در دنیا به سراشیبی سقوط افتاده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «فلزاتآنلاین»، شاخص حمل و نقل کالاهای خشک بالتیک (BDI) که هزینه حمل و نقل دریایی مواد خام نظیر سنگآهن و زغالسنگ را بیان میکند، از نیمه سال گذشته میلادی تاکنون بیش از ۴۷ درصد کاهش داشته است. نمودار شماره ۱ روند تغییرات این شاخص را نشان میدهد.
در طی این مدت، تنشهای تجاری گسترده بین ۲ اقتصاد بزرگ دنیا، یعنی آمریکا و چین سبب شده بود این ۲ کشور تعرفههای وارداتی بالا بر روی کالاهای یکدیگر اعمال کنند.
کالاهای انبوه خشک بهعنوان شاخص اصلی اقتصادی مطرح هستند؛ چرا که در بخشهای مرکزی صنعت، نظیر فولادسازی و تولید برق کاربرد دارند. بهگفته تحلیلگران کاهش اخیر در میزان فعالیت در این بخش، نمایانگر کاهش کلی رشد اقتصادی است.
از منظر دیگر، این موضوع نشان میدهد که اختلاف نظر چین و آمریکا، در مذاکرات تجاری، همچنان بر بازار کامودیتیها تأثیر منفی گذاشته است. این موضوع همچنین در گزارش اقتصادی منتشر شده از سوی بانک ANZ مطرح شده بود. این نظریه در پی اظهارات اخیر ویلبور راس، وزیر بازرگانی آمریکا که گفته بود چین و آمریکا کیلومترها تا رسیدن به یک توافق فاصله دارند، تقویت شده است.
به گفته جفری لندزبرگ، مدیر موسسه مطالعات بازار کامودور، اقتصاد جهانی و بازار حمل و نقل با کشتی کالاهای خشک، نشانههای جدی از آشفتگی را نشان میدهند. با این حال، با تلطیف نسبی بازار ناشی از مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا، از شدت افت این شاخص کاسته شد.
شاخص بالتیک، بیش از یکچهارم مقدار خود را در عرض کمتر از یکماه از شروع سال جاری میلادی از دست داده است. شاخص کشتیرانی هندیسایز (BHSI) نیز که به صورت روزانه و مستقل منتشر میشود، نسبت به ۶ ماه گذشته در سپتامبر، بیش از ۷۵ درصد کاهش داشت.
کاهش این شاخص را در حال حاضر به تضعیف بخش تولیدی در آسیا، اروپا و آمریکای شمالی نسبت میدهند. در منطقه یورو، بررسیها نشان میدهد رشد تجارت که از ابتدای سال ۲۰۱۹ در جریان بوده است، با رشد تنشهای تجاری و آشفتگی سیاسی که منجر به کاهش کسب و کارهای جدید شده، برای اولین بار طی ۴ سال اخیر متوقف شده است.
همزمان در چین و ژاپن، قطبهای صنعتی منطقه آسیا، کاهش میزان تولید خبر از تأثیر منفی در آینده نزدیک بر بازار کار در این کشورها میدهند. این علائم دلسردکننده اقتصادی همچنین در اقتصاد نخست دنیا نیز مشاهده میشود؛ بهطوری که شاخصهای تولیدی در آمریکا از اواخر سال ۲۰۱۸ تا به حال روند منفی داشته است.