سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۰:۲۳ /سه شنبه/۵ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 11:04 /دوشنبه/21 خرداد 1403

«فلزات‌آنلاین» گزارش کرد:

نقش‌آفرینی شرکت فولاد اکسین در ارزش‌آفرینی و توسعه صنعت نفت‌ و گاز

شرکت فولاد اکسین خوزستان به عنوان تنها تولیدکننده ورق عریض فولادی با استاندارد «API» در کشور و خاورمیانه شناخته می‌شود که توانسته است در سال‌های اخیر با تامین نیاز صنعت نفت و گاز کشور به این محصولات استراتژیک، نقش‌آفرینی پررنگی را در توسعه زیرساخت‌های این صنعت و رشد اقتصادی ایران ایفا کند.

شرکت فولاد اکسین خوزستان به عنوان تنها تولیدکننده ورق عریض فولادی با استاندارد «API» در کشور و خاورمیانه شناخته می‌شود که توانسته است در سال‌های اخیر با تامین نیاز صنعت نفت و گاز کشور به این محصولات استراتژیک، نقش‌آفرینی پررنگی را در توسعه زیرساخت‌های این صنعت و رشد اقتصادی ایران ایفا کند. این شرکت با حضور در بیست‌ و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، موفق به عقد سه قرارداد با شرکت‌های فعال در توسعه صنایع استراتژیک از جمله نفت و گاز شد. طی این قراردادها، ۳۵۰ هزار تن از محصولات این شرکت در جهت توسعه صنایع استراتژیک به کار گرفته می‌شود. به نظر می‌رسد انعقاد این سه قرارداد، شرکت فولاد اکسین خوزستان را بیشتر از قبل بر رشد محصولات با کیفیت بالا و مطابق با استانداردهای بین‌المللی متمرکز خواهد کرد و به این ترتیب نقش این شرکت به عنوان یکه‌تاز تامین نیاز کشور به ورق‌های فولادی ویژه و API تقویت می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین»، توسعه زیرساخت‌های صنعت نفت‌ و گاز به عنوان شریان‌های حیاتی اقتصاد ایران، متکی و وابسته به محصولات فولادی ویژه به ویژه ورق‌های «API» است؛ ورق‌های عریض فولادی‌ای که مطابق استاندارد جهانی و با مشخصات فنی و مکانیکی مناسب برای صنایعی نظیر نفت و پتروشیمی تولید می‌شوند. شرکت فولاد اکسین خوزستان تنها تولیدکننده ورق عریض فولادی «API» با کیفیت بالا و مطابق با استانداردهای بین‌المللی در ایران و خاورمیانه است که نه‌ تنها از این طریق به یاری توسعه صنعت نفت و گاز شتافته بلکه نقش بسزایی در توسعه صادرات این نوع ورق و رشد درآمدهای ارزی کشور طی سال‌های اخیر داشته است. در واقع این شرکت توانسته است با تولید و تامین این محصولات فولادی ویژه، نه تنها ایران را از واردات آن‌ها بی‌نیاز سازد بلکه به نقش‌آفرینی در بازارهای بین‌المللی بپردازد.

در همین مسیر، شرکت فولاد اکسین خوزستان در بیست‌ و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، سه قرارداد بزرگ را با شرکت‌های جندی‌شاپور، مهندسی ایران ارتباط و تجارت بین‌الملل مانا ‌اسپادانا منعقد کرد. طی این قراردادها، بیش از ۳۵۰ هزار تن از محصولات شرکت فولاد اکسین خوزستان در زمان معین به طرفین قرارداد عرضه می‌شود. این مسئله را می‌توان سمبلی از حضور توانمند و پرقدرت این شرکت در تولید ورق‌های عریض مطابق با استانداردهای جهانی برای توسعه صنایع سنگین برشمرد. حتی می‌توان اذعان داشت که شرکت فولاد اکسین خوزستان با برنامه‌هایی که در راستای جهش تولید و تنوع و توسعه سبد محصول در دستور کار دارد، بازار داخلی ورق‌های عریض «API» را به خود اختصاص می‌دهد و به قطب صادرات خاورمیانه تبدیل می‌شود.

حضور موثر فولاد اکسین در بازارهای داخلی و جهانی

شرکت فولاد اکسین خوزستان رشد تولید ورق‌های عریض فولادی مطابق با استانداردهای جهانی را همواره در راس برنامه‌های خود قرار داده  و موفق به ثبت رکوردهای جدیدی در تولید محصولات این شرکت طی ماه‌ها و سال‌های اخیر شده است. شرکت فولاد اکسین خوزستان در حالی سال ۱۴۰۳ را آغاز کرد که موفق شد سومین رکورد ماهانه تولید را در طول تاریخ فعالیت این شرکت به ثبت برساند. ثبت تناژ تولید ۸۳ هزار و ۴۵ تن محصول در یک ماه، دستاورد بی‌سابقه‌ای برای این شرکت طی هفت سال گذشته به شمار می‌آید زیرا بیش از ۹۱ درصد از محصولات تولیدشده از نوع ورق‌های با ارزش افزوده بالا و مطابق با استانداردهای «API» هستند.

علاوه‌براین، تناژ تولید ورق عریض فولادی در فروردین‌ ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۸٫۷ درصدی داشته است. تمرکز بر رشد تولید در شرکت فولاد اکسین خوزستان را می‌توان آینه‌ای از توانمندی‌‌های این شرکت در تولید ورق عریض به شمار آورد که می‌تواند از این طریق هم نقش خود را در توسعه صنعت نفت و گاز و هم در گسترش بازارهای داخلی و بین‌المللی برجسته‌تر کند.

شرکت فولاد اکسین خوزستان در راستای پررنگ‌تر کردن نقش خود در توسعه صنعت نفت و گاز، در بیست‌ و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، سه قرارداد مهم را در سال ۱۴۰۳ منعقد کرد. اولین قرارداد با شرکت جندی‌شاپور در راستای تولید و تامین ۷۸ هزار تن ورق فولادی برای خط لوله غرب کارون با قطر ۴۲ اینچ گستره دو بسته شد. در تفاهم‌نامه دوم نیز که میان این شرکت و شرکت مهندسی ایران ارتباط منعقد شد، تولید و تامین ۷۵ هزار تن ورق عریض فولادی با استاندارد «API» برای خط لوله به قطر ۴۲ اینچ پروژه غرب کارون گستره یک به تصویب رسید. بر اساس سومین قرارداد که میان دو شرکت فولاد اکسین خوزستان و شرکت تجارت بین‌الملل مانا ‌اسپادانا منعقد شد، حدود ۲۰۰ هزار تن از محصولات و ورق‌های آلیاژی برند فولاد اکسین در پروژه‌های مختلف کشور مطابق با فعالیت‌های شرکت تجارت بین‌الملل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امضای سه قرارداد مذکور که با موفقیت در نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران به امضا رسید، به وضوح نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از تولیدات شرکت فولاد اکسین خوزستان در بازار داخلی و در راستای توسعه و آبادانی کشور، خصوصا صنایع استراتژیک نظیر صنعت نفت و گاز عرضه می‌شود. باید اشاره داشت که سبد محصولات این شرکت، طیف وسیعی از محصولات مورد نیاز صنایع کشتی‌سازی، ساختمانی و نفت و گاز در ساخت لوله‌های انتقال و مخازن در برمی‌گیرد اما بخش عمده قراردادهای مذکور به تامین ورق برای ساخت لوله‌های نفت و گاز اختصاص می‌یابد که سمبلی از حضور موثر این شرکت در این صنایع استراتژیک است. بنابراین تولید ورق عریض فولادی با کیفیت بالا و استاندارد «API» و جهت‌گیری اصلی برنامه‌های تولید شرکت فولاد اکسین خوزستان در آینده خواهد بود.

باید در نظر داشت امضای این سه قرارداد بزرگ که بالغ بر ۳۵۰ هزار تن از محصولات مختلف فولادی را شامل می‌شود، نشان از حضور پرقدرت و نقش تاثیرگذار فولاد اکسین در تامین نیاز کشور به عنوان تنها تولیدکننده ورق‌های عریض با استاندارد «API» دارد. با این حال، تمرکز شرکت فولاد اکسین خوزستان بر رشد تولید و دستیابی به ظرفیت اسمی کارخانه در افق بلندمدت، با احداث واحد فولادسازی با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن اسلب می‌تواند اهداف و برنامه‌های آینده این شرکت را محقق کند. به علاوه با بهره‌برداری از این واحد تولید و تامین مواد اولیه استاندارد کارخانه تولید ورق، سبد متنوع‌تری از محصولات فولاد اکسین از جمله فولادهای زنگ‌نزن به بازار عرضه خواهد شد. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که سودآوری شرکت فولاد اکسین خوزستان نیز به طور قابل توجهی افزایش یابد.

فولاد اکسین؛ سرآمد در توسعه صادرات کشور

تولید ورق‌های عریض فولادی با استاندارد «API»، نقشی کلیدی در کاهش وابستگی کشور به این محصول ایفا می‌کند. تا قبل از شروع فعالیت شرکت فولاد اکسین خوزستان، نیاز کشور به این محصولات استراتژیک از طریق واردات تامین می‌شد اما زمانی که این شرکت به صورت جدی وارد مدار تولید شد، در مسیر رشد صادرات و افزایش سهم خود در بازارهای بین‌المللی گام برداشت. از آنجایی که شرکت فولاد اکسین خوزستان عنوان تنها تولیدکننده ورق عریض فولادی را نیز یدک می‌کشد، دنبال کردن چنین رویکردی نه‌ تنها منجر به برطرف شدن نیاز کشور به ورق فولادی با استاندارد «API» شد بلکه به توسعه صادرات این محصول و عرضه محصولات با کیفیت به ۱۸ کشور انجامید. شرکت فولاد اکسین خوزستان در چند سال اخیر با تکیه بر رویکردهای صادراتی و توانسته است نقش بسزایی در ارزآوری به کشور داشته باشد و عنوان صادرکننده نمونه سال ۱۴۰۲ را نیز به خود اختصاص دهد.

به عبارتی دیگر، شرکت فولاد اکسین خوزستان با تمرکز بر نقش سازنده خود در تامین نیاز صنایع نفت و گاز و همچنین برنامه‌ریزی‌ها و راهبردهای کلان برای رشد تولید، به مرحله اعتلا و خودکفایی در تولید ورق‌های «API» رسیده است و بنابراین بیش از گذشته می‌تواند در توسعه صنعتی و زیرساختی کشور نقش‌آفرین باشد. در حال حاضر شرکت فولاد اکسین خوزستان توانایی تولید ورق عریض فولادی از ضخامت هشت تا ۱۵۰ میلی‌متر و عرض یک هزار و ۱۰۰ تا چهار هزار و ۵۰۰ میلی‌متر را دارد. طیف وسیع و تنوع بالای محصول، توانایی و انعطاف‌پذیری این شرکت را در پاسخگویی به نیاز مشتریان به نمایش می‌گذارد.

در واقع توانمندی در تولید و عرضه محصولات استراتژیک صنایع پایین‌دستی، شرکت فولاد اکسین خوزستان را نسبت به سایر فعالان و تولیدکنندگان محصولات فولادی متمایز می‌کند. باید در نظر داشت که انعقاد قراردادهای داخلی نیز با هدف توسعه صنایع به رشد درآمدزایی و سودآوری این شرکت کمک شایانی می‌کند و بازار داخلی ورق‌های فولادی با استاندارد «API» را در دستان این تولیدکننده منحصربه‌فرد و استراتژیک قرار می‌دهد. بنابراین تمرکز بر تولید و اجرای طرح‌های توسعه در راستای تکمیل زنجیره، مبنای هدف‌گذاری شرکت فولاد اکسین خوزستان خواهد بود تا بتواند با تامین اسلب ورودی کارخانه، حفظ تولید محصولات متنوع و با ارزش‌ افزوده بالا و تنوع‌بخشی به سبد محصول در سودآوری در بازارهای داخلی نیز سرآمد و الگو باشد. این شرکت با برنامه‌ریزی هدفمند، حرکت در مسیر رشد تولید را آغاز کرده است که به توسعه‌ای از جنس شعار سال یعنی «جهش تولید با مشارکت مردم» منجر خواهد شد.

انتهای پیام//

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:58 /شنبه/12 خرداد 1403

علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌‍وگو با «فلزات آنلاین»:

5:30 /شنبه/25 فروردین 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:17 /شنبه/19 اسفند 1402

سعید قاسم‌زاده، مدیرعامل شرکت توسعه اقتصادی پایدار فراگیر (تافکو) در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:57 /شنبه/30 دی 1402

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

6:24 /شنبه/29 مهر 1402

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:11 /پنجشنبه/27 مهر 1402

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

هم‌زمان با رشد تولید فولاد صورت پذیرفت؛

13:18 /دوشنبه/4 تیر 1403

علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

16:27 /چهارشنبه/5 اردیبهشت 1403

«فلزات آنلاین» گزارش کرد:

11:29 /سه شنبه/28 فروردین 1403

پس از ثبت موفقیت‌ها و رکوردهای پیاپی صبانور در سال 1402،

15:35 /سه شنبه/29 خرداد 1403

«فلزات‌آنلاین» گزارش می‌کند:

16:32 /یکشنبه/27 خرداد 1403

در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت آهن و فولاد ارفع،

16:29 /شنبه/12 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه سنگان؛

5:55 /شنبه/26 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه چادرملو؛

5:35 /شنبه/26 خرداد 1403

عملکرد دو ماهه 1403 «فخوز»؛

6:05 /شنبه/19 خرداد 1403

اینفوگرافیک گروه فولادی غرب؛

14:54 /شنبه/29 اردیبهشت 1403

اینفوگرافیک درخشش ارفع؛

14:14 /شنبه/29 اردیبهشت 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700