سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۵:۴۹ /جمعه/۱۱ آبان ۱۴۰۳
زمان انتشار: 7:08 /جمعه/25 اسفند 1396

نقش بخش خصوصی را در کمیسیون‌های مشترک جدی بگیریم

رئیس اتاق مشـترک ایران و عمان معتقد اسـت: فعالیت کمیسـیون‌های مشـترک اقتصـادی می‌تواند به تسـهیل مبادلات بین دو کشـور، افزایش حجـم مبادلات اقتصـادی و ایجـاد تسـهیلات برای فعالیـت بخش‌های خصوصـی دو کشـور کمـک کنـد؛ امـا برخـی دسـتگاه‌های اجرایـی بـه محسن ضرابی، جایگاه بخش خصوصی کم توجه هستند.

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان معتقد است: فعالیت کمیسیون‌های مشترک اقتصادی می‌تواند به تسهیل مبادلات بین دو کشور، افزایش حجم مبادلات اقتصادی و ایجاد تسهیلات برای فعالیت بخش‌های خصوصی دو کشور کمک کند؛ اما برخی دستگاه‌های اجرایی به محسن ضرابی، جایگاه بخش خصوصی کم توجه هستند.

به گزارش فلزات‌آنلاین و به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، یکی از راهکارهای مؤثر در بهبود روابط اقتصادی کشورها و رفع موانع توسعه تجارت فرامرزی، تشکیل کمیسیون‌های مشترک اقتصادی بین کشورهاست. ارتقای سطح روابط اقتصادی دو کشور، افزایش حجم مبادلات تجاری دو جانبه و تسهیل دسترسی به بازارهای مشترک و ثانویه و رفع موانع تجاری حضور فعالان اقتصادی دو کشور، ازجمله اهدافی است که کمیسیون‌ها مشترک اقتصادی میتوانند به تحقق آن کمک کنند.

این کمیسیون‌ها که پیش از این دارای سابقه طولانی در ایران و جهان هستند، مدتی به دلیل محدودیت روابط خارجی کشورمان با برخی از کشورها، به حالت نیمه تعلیق درآمده بودند و به رغم مصوبات قانونی، در عمل فعال نبودند؛ تا آنکه پس از توافق برجام، شکل‌گیری کمیسیون‌های جدید و فعال شدن آنها، در دستور کار دولت قرار گرفت.

این نشان می‌دهد که دولت‌‎مردان امید دارند تا برجام که فاز سیاسی آن با موفقیت به نتیجه رسیده، در فاز بعدی، به شکوفایی و توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و جهان منجر شود.

مسئولان ارشد دولت و مجلس نیز به ظرفیت و توانمندی‌های بخش خصوصی به عنوان امید اصلاحات و شکوفایی اقتصادی اذعان دارند. اما در عمل در برخی موارد، از مشارکت بخش خصوصی بهره‌گیری لازم نمی‌شود.

این در حالی است که بخش خصوصی نه مزاحم دولت، بلکه یاور آن است و مشارکت اتاق‌های مشترک بازرگانی به عنوان نمایندگان بخش خصوصی، میتواند به کارآمدی کمیسیون‌های مشترک اقتصادی کمک کند.

ترکیب صرفا دولتی یک کمیسیون، باعث کم توجهی به واقعیت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی متنوعی می‌شود که در کشورمان وجود دارد و سطح مذاکرات کمیسیون را به چند تفاهم‌نامه بین وزارتخانه‌های دو کشور تقلیل خواهد داد.

این در حالی است که مشارکت و حضور بخش خصوصی در کمیسیون‌های مشترک می‌تواند به افزایش تعامل و نفوذ مویرگی اقتصاد ایران در منطقه و جهان کمک کند. درواقع بهتر است وزارتخانه‌ها، نقش راهبردی یعنی تبیین سیاست‌های کلان اقتصادی و جهت‌گیری‌های کلی تجاری بین دو کشور را بر عهده داشته باشند و راهبری عملیاتی و اجرایی کمیسیون‌های مشترک را به نمایندگان بخش خصوصی یعنی اتاق‌های بازرگانی بسپاریم.

مشارکت مجموعه اتاق‌های بازرگانی به ویژه اتاق‌های مشترک در هدایت کمیسیون‌های یادشده، می‌تواند به ارتقای کارآمدی و اثربخشی این کمیسیون‌ها کمک کند. اتاق‌های مشترک می‌توانند به عنوان یکی از ارکان اصلی کمیسیون‌های مشترک فعال شوند و از این طریق، به ارتقای کارآمدی این کمیسیون‌ها کمک کنند. اما تشکیل کمیسیون‌ها در غیاب نمایندگان بخش خصوصی، مانع از شکوفاشدن همه ظرفیت‌های موجود بین دو کشور خواهد شد.

مورد نظر مسئولان دولتی و دیپلماسی که قطعا کشور نیست. برگزاری جلسات متعدد کمیسیون‌‎های مشترک با ترکیب کاملا دولتی، ممکن است به امضای تفاهمنامه‌های مختلفی منجر شود ولی اگر از نظرات بخش خصوصی به ویژه اتاق‌های مشترک در روند مذاکرات بهره‌گیری نشود، ممکن است بخش زیادی از این تفاهمنامه‌ها جامه عمل به خود نپوشد و در عمل، به‌جای یک برنامه راهبردی، به کتابچه آرزوهای محال تبدیل شود و در کشو یا بایگانی‌های دولتی، خاک بخورد.

مطابق بند ب ماده ۵ قانون اتاق ایران، اتاق‌های بازرگانی مشاور قوای سه‌گانه محسوب می‌شود و این نقش بار دیگر در قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار موردتوجه قرارگرفته است. ماده ۲ این قانون تصریح می‌کند که هر اقدام مرتبط با محیط کسبوکار ازجمله تدوین مقررات و آیین‌نامه‌ها باید با استعلام کتبی نظرات اتاق‌های و تشکل‌های ذیربط صورت پذیرد.

همچنین معاون اول رئیس‌جمهور در بخش‌نامه‌ای، تمام دستگاه‌های دولتی را مکلف کرده است که در مراحل تدوین همه لوایح و تفاهمنامه‌ها، نظر اتاق را هم دریافت و موردتوجه قرار دهند. متأسفانه تأکید دولت و مجلس، در برخی سطوح پایینی دستگاه‌های اجرایی مورد کم‌توجهی قرار می‌گیرد و برخی افراد، جایگاه بخش خصوصی و ارزش کمک فکری که می‌تواند به دیوان‌سالاری دولتی ارائه کند را به خوبی نمی‌شناسند.

به همین دلیل خود را از مشاوره و مشارکت بخش خصوصی محروم می‌کنند. امید است در آینده نه چندان دور، با رونق کیفی کمیسیون‌های مشترک با محوریت بخش خصوصی شاهد دستاوردهای عملی گفتگوهایمان باشیم.

 

در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳،

11:50 /چهارشنبه/28 شهریور 1403

عامل تحقق رونق اقتصادی در کشور چیست؟

9:50 /شنبه/17 شهریور 1403

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

7:44 /شنبه/3 شهریور 1403

بر اساس پیشنهاد وزارت اقتصاد،

6:48 /یکشنبه/10 تیر 1403

در راستای اجرای پروژه‌های عمرانی در استان‌های همدان و کردستان،

16:26 /شنبه/9 تیر 1403

علیرضا سلیمانی، مدیر بخش فروش آلومینیوم شرکت جهان عایق پارس در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

13:45 /چهارشنبه/17 شهریور 1400

رضا رحمانی، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تولید

8:32 /پنجشنبه/5 بهمن 1396

تحقق رشد 13 درصدی بخش معدن مستلزم چیست؟

9:23 /سه شنبه/6 شهریور 1403

مزایای حضور در نمایشگاه‌ها چیست؟

11:16 /دوشنبه/29 مرداد 1403

فرشید سلطانزاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:24 /شنبه/9 تیر 1403

گل شبدر چه کم از لاله قرمز دارد؟

16:01 /شنبه/26 اسفند 1402

در پنج سال گذشته رقم خورد؛

15:55 /چهارشنبه/13 تیر 1403
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/08/10

222750

فلزات آنلاین

1403/08/10

554000

فلزات آنلاین

1403/08/10

764363

فلزات آنلاین

1403/08/10

2670463

فلزات آنلاین

1403/08/10

22741

فلزات آنلاین

1403/08/10

12245

فلزات آنلاین

1403/08/10

41299

فلزات آنلاین

1403/08/10

49865

فلزات آنلاین

1403/08/10

42180

فلزات آنلاین

1403/08/10

40802

فلزات آنلاین

1403/08/10

27031

فلزات آنلاین

1403/08/10

28608

فلزات آنلاین

1403/08/10

26794

فلزات آنلاین

1403/08/10

35487

فلزات آنلاین

1403/08/10

34025

فلزات آنلاین

1403/08/10

49373

فلزات آنلاین

1403/08/10

26796

فلزات آنلاین

1403/08/10

39576

فلزات آنلاین

1403/08/10

43706

فلزات آنلاین

1403/08/10

4626800