مدیر امور فنی و برنامهریزی تولید شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: تولید محصولات جدید، یکی از استراتژیهایی است که ذوب آهن در اجرای آن میکوشد تا از طریق توسعه، بهبود و یا اصلاح محصولات کنونی بر میزان فروش خود بیفزاید و فرصتهای جدیدی را برای خود خلق کند.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان، محسن سلطانی بیان کرد: توسعه و تجاریسازی موفق محصولات جدید، یکی از عوامل اساسی در کسب مزیت رقابتی برای هر شرکت است. به عبارت دیگر به دلیل ایجاد تغییرات سریع در وضعیت رقبا، تکنولوژی و تمایلات مشتریان، شرکتها نمیتوانند همواره به محصولات موجود خود تکیه کنند زیرا مشتریان در جستوجوی محصولات جدیدتر و پیشرفته هستند و شرکتها ناچارند محصولات جدیدی تولید و عرضه کنند که جوابگوی نیازها، سلیقهها و انتظارات مشتریان باشد. به همین دلیل هر شرکت به برنامه توسعه محصول جدید نیاز دارد.
وی در همین راستا افزود: از این رو ذوب آهن اصفهان همزمان با ارتقای مستمر کیفیت محصولات تولیدی خود، با در نظر گرفتن نیازهای بازار و مشتری، ضمن اخذ گواهینامهها و استانداردهای مختلف و حضور در بازارهای جهانی با هدف تکمیل سبد محصولات تولیدی خود و پاسخ به نیازهای بازار، در سالهای مختلف اقدام به تولید انواع محصولات ساختمانی و صنعتی جدید کرده است.
مدیر امور فنی و برنامهریزی تولید شرکت ذوب آهن اصفهان عنوان کرد: فرایند توسعه محصول جدید در شرکت ذوب آهن اصفهان، دارای مراحل مختلف است که مطابق دستورالعملهای اجرایی موجود، به عنوان یک رویه کیفیت «QP 10.1» الزامات استاندارد ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۱۵ پیگیری و انجام میشود. رویه کیفیت «QP» رویه کیفیت ۱۰٫۱ مجزا تحت عنوان فرایند توسعه محصول تدوین شده است. این رویه در بردارنده مفاهیم مربوط به محصول جدید، به همراه ورودیهای فرایند، بیان روشهای قابل اعمال در مراحل مختلف فرایند طراحی و تولید «QP» جریان فرایند و خروجیهای آن است. هدف از تدوین رویه ۱۰٫۱ محصولات جدید در واحدهای تولیدی حوزه بهرهبرداری شامل کنترل طراحی و توسعه جهت تولید محصولات جدید، کنترل طراحی و توسعه فرایند تولید در جهت ارتقای کیفیت و بهینه کردن شرایط تکنولوژی و یا بازنگری طراحی تولید محصولات پس از تولید انبوه است.
سلطانی ادامه داد: مشخصه محصول جدید در رویه فوق عبارت است از محصولی که تاکنون در شرکت و یا در کارگاه موردنظر تولید نشده و یا هنوز به مرحله نهایی طراحی و تولید انبوه نرسیده است. به عنوان مثال، محصول جدید میتواند از نظر نوع فولاد، پروفیل و یا استاندارد مربوطه سابقه طراحی و تولید نداشته باشد. ارتقای کیفیت نیز شامل افزایش کلاس محصول تولیدی یا تغییر فرایند تولید خواهد بود. بهینهسازی طراحی و تکنولوژی میتواند کلیه اقدامات لازم در جهت رشد راندمان، سهولت، اقتصادی بودن و استفاده بهینه از تجهیزات را شامل شود.
وی تاکید کرد: ورودیهای فرایند توسعه محصول جدید شامل مشخصات محصول، استانداردهای محصول، دستورالعملهای اجرایی و خروجیهای آن طرح (دستورالعمل و یا نقشه تولید محصول جدید)، مشخصات فنی فرایند نتایج تصدیق و صحهگذاری، مشخصات و نقشههای محصول و… خواهد بود.
مدیر امور فنی و برنامهریزی تولید شرکت ذوب آهن اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: ذوب آهن اصفهان با توجه به سابقه و میزان تولید محصولات فولادی، جهت افزایش مزیت رقابتی خود، توسعه محصول جدید را مطابق با استراتژیهای سازمان در دستور کار خود قرار داده است. تولید محصولات جدید مطابق رویه فوق و دستورالعملهای مرتبط، از ارائه ایده تا تجاریسازی محصول، همگی با اتکا به توان داخلی شرکت و ایجاد سازوکارهای بین مدیریتی و همکاری بخشهای مختلف شرکت صورت میگیرد. در این راستا مطابق اهداف و شاخصهای برنامهای خود، هر سال تعدادی پروژه توسعه محصول جدید آغاز و به دنبال آن، محصولات جدید فولادی در رده فولادهای صنعتی و ساختمانی، تولید و عرضه میشود.
انتهای پیام//