سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۳:۱۲ /یکشنبه/۱۱ شهریور ۱۴۰۳
زمان انتشار: 13:06 /چهارشنبه/28 تیر 1402

رئیس هیئت مدیره «هیمکو» مطرح کرد:

نقش پایانه مکانیزه در بهبود جامعه و محیط زیست

رئیس هیئت مدیره شرکت مدیریت بین المللی همراه ریل جاده دریا گفت: توسعه بنادر مواد فله معدنی در ایران و کشورهای مجاور، با توجه به ظرفیت‌های معدنی بالای این منطقه و نیاز صنعتی به صادرات و واردات این مواد بسیار حائز اهمیت است؛ ضمن اینکه پایانه مکانیزه مواد فله معدنی نقش بسزایی در بهبود زندگی مردم و محیط زیست اطراف خود دارد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، اسماعیل تبادار در خصوص تاثیر ساخت پایانه مکانیزه مواد فله معدنی بر اشتغال در استان هرمزگان، بیان کرد: ساخت پایانه مکانیزه مواد فله معدنی در استان هرمزگان می‌تواند تاثیر مثبت بسیار زیادی بر اشتغال در منطقه داشته باشد. ساخت و راه‌اندازی پایانه مکانیزه، نیازمند نیروی انسانی ماهر و تخصصی در زمینه‌های مختلف است که می‌تواند از جمله فرصت‌های شغلی جدید در منطقه باشد. برای نگهداشتن و نظارت بر سیستم های مکانیزه نیز نیاز به نیروی انسانی متخصص و فنی است.

وی افزود: با توجه به این نکات، ساخت پایانه مکانیزه مواد فله معدنی می‌تواند فرصت‌‎های شغلی جدیدی را در منطقه ایجاد و به رشد و اقتصادی منطقه کمک کند. علاوه‌براین، افزایش فعالیت‌های معدنی و صنایع وابسته به آن در منطقه می‌تواند تاثیر مثبتی بر اشتغال‌زایی داشته باشد. به عنوان مثال، با افزایش فعالیت‌های معدنی، نیاز به خدمات حمل‌ونقل مواد اولیه و فنی و مهندسی نیز افزایش می‌یابد که می‌تواند فرصت‌های شغلی جدیدی را در این زمینه‌ها ایجاد کند. بنابراین ساخت پایانه مکانیزه مواد فله معدنی در استان هرمزگان، می‌تواند به رشد و توسعه اقتصادی و اشتغال زایی منطقه کمک کند

رئیس هیئت مدیره شرکت مدیریت بین المللی همراه ریل جاده دریا در ارتباط با اجزای اصلی این پایانه، عنوان کرد: پایانه مکانیزه مواد فله معدنی شامل چندین اجزای اصلی شامل سیستم بارگیری و تخلیه است که این سیستم شامل دستگاه‌های بارگیری و تخلیه مواد فله معدنی مانند جرثقیل‌ها، بازگیرهای نواری و دیگر دستگاه‌های مکانیکی می‌شود. دیگر اجزای این پایانه سیستم حمل‌ونقل بوده و شامل وسایل نقلیه مختلفی است که می‌توانند مواد فله معدنی را از پایانه به مقصد نهایی حمل کنند؛ مانند کامیون‌ها، قطارها و کشتی‌ها. سیستم انبارش شامل مکان‌های انبارش مواد می‌شود که در آن‌ها مواد فله معدنی قبل از حمل‌ونقل به مقصد نهایی، انبار خواهند شد. سیستم مانیتورینگ نیز شامل شامل دستگاه‌هایی است که به کنترل و مانیتورینگ فرایند بارگیری تخلیه و حمل‌ونقل مواد فله معدنی کمک می‌کند. این سیستم می‌تواند شامل دوربین‌های مداربسته، سنسورها و سیستم‌های هوشمندی باشد که به شناسایی خطاها و مشکلات در فرایند کمک می‌کنند. سیستم ایمنی هم شامل اقدامات و تجهیزات ایمنی است که به کاهش خطرات بارگیری تخلیه و حمل‌ونقل مواد فله معدنی کمک خواهد کرد. این سیستم شامل ایمنی کلاه‌های ایمنی، دستکش‌های ایمنی، لباس‌های ایمنی، بندهای ایمنی و سیستم‌های هشداردهی می‌شود.

تاثیر مثبت ساخت پایانه مکانیزه مواد فله معدنی بر محیط زیست

تبادار با بیان اینکه ساخت پایانه مکانیزه مواد فله معدنی می‌تواند تاثیر مثبتی بر محیط زیست داشته باشد، تصریح کرد: برخی از این تاثیرات شامل کاهش نیاز به حمل‌ونقل است؛ به این صورت که با ساخت این پایانه، مواد فله معدنی به مقصد نهایی خود حمل می‌شوند. این موضوع می‌تواند منجر به کاهش ترافیک جاده‌ای و در نتیجه کاهش آلودگی هوا شود. همچنین استفاده بهینه از فضا، یکی دیگر از تاثیرات این پروژه است؛ به این صورت که با ساخت این پایانه، می‌توان فضای موجود در منطقه را به طور بهینه‌تری برای انبار مواد فله معدنی و نگهداری از وسایل نقلیه مورد استفاده قرار داد. از دیگر مزایای این پروژه، بهبود راندمان است؛ به این صورت که با استفاده از دستگاه‌های مکانیزه بارگیری و تخلیه، فرایند حمل‌ونقل مواد فله معدنی به طور کلی بهبود یافته و راندمان افزایش خواهد یافت. بنابراین تبدیل روش پایانه سنتی مواد فله معدنی به پایانه مکانیزه، تاثیرات مثبت نسبی بر محیط زیست دارد. به طور کلی ساخت پایانه مکانیزه مواد فله معدنی با استفاده از دستگاه‌های مکانیزه می‌تواند منجر به کاهش تعداد وسایل نقلیه و افزایش راندمان منابع انرژی شود.

وی در همین راستا ادامه داد: در پایانه‌های سنتی معمولا از تخلیه دستی مواد استفاده می‌شود که نیاز به نیروی کاری بسیار زیادی دارد و منجر به صدای بسیار بلند و همچنین آلودگی هوا و آب می‌شود. با ساخت پایانه مکانیزه مواد فله معدنی، تخلیه مواد به طور خودکار و با استفاده از دستگاه‌های مکانیکی انجام می‌شود که باعث کاهش آلودگی هوا و آب نیز خواهد شد. همچنین با استفاده از پایانه مکانیزه می‌توان برخی از ضایعات و مواد باقیمانده را با استفاده از فیلترها و سیستم‌های جداسازی، جمع‌آوری و بازیافت کرد. این بازیافت می‌تواند منجر به کاهش تولید زباله و کم شدن آلودگی محیط زیست شود. در کل با استفاده از تکنولوژی مکانیزه می‌‎توان تاثیرات منفی حمل‌ونقل و دفن مواد فله معدنی بر محیط زیست را کاهش داد و به طور کلی به بهبود وضعیت محیط زیست کمک کرد. همچنین ساخت پایانه مکانیزه مواد فله معدنی باعث افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها در فرایند حمل‌ونقل مواد می‌شود. از طرفی با کاهش تعداد وسایل نقلیه مورد استفاده می‌توان از منابع انرژی کمتری استفاده کرد و در نتیجه تاثیرات منفی گرمایش جهانی را نیز کاهش داد. پایانه مکانیزه مواد فله معدنی با استفاده از سیستم‌های پیشرفته کنترل و نظارت می‌تواند به بهبود کیفیت هوا و آب در معدن نیاز به خدمات منطقه اطراف کمک کند. به طور کلی تغییر روش پایانه مواد فله معدنی از سنتی به مکانیزه، باعث بهبود شرایط محیط زیست و کیفیت زندگی مردم منطقه می‌شود. هرگونه فعالیت معدنی به خصوص در مناطقی با بوم شناختی آسیب‌پذیر، نیازمند مطالعات جامع و دقیق ارزیابی تاثیرات زیست‌محیطی است. این ارزیابی‌ها با هدف شناسایی تاثیرات مثبت و منفی هر فعالیت معدنی بر محیط زیست و همچنین تعیین راهکارهای مناسب برای کاهش تاثیرات منفی باید انجام شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت مدیریت بین المللی همراه ریل جاده دریا در ادامه به تفاوت بنادر مواد فله معدنی نسل سه و چهار با نسخه‌های قبلی اشاره کرد و گفت: بنادر مواد فله معدنی نسل سه و چهار با نسخه‌های قبلی تفاوت‌های زیادی دارند. یکی از این تفاوت‌ها، جابه‌جایی خودکار مواد است؛ بنادر نسل سه و چهار با استفاده از تجهیزات خودکار و رباتیک قادر به جابه‌جایی مواد فله معدنی از کشتی به وسایل حمل‌ونقل درون بندری هستند. در نسخه‌های قبلی این عملیات به صورت دستی انجام می‌شد. یکی دیگر از تفاوت‌ها، کاهش زمان انتظار است. با اینکه بنادر نسل قبلی نیز از تجهیزات خودکار استفاده می کردند اما بنادر نسل سه و چهار، توانایی جابه‌جایی خودکار و بهینه‌تر مواد را دارند که باعث کاهش زمان انتظار کشتی‌ها در بندر می‌شود. از دیگر مزایا، کاهش هزینه‌های انسانی است. با اتخاذ روش‌های خودکار، هزینه‌های مربوط به نیروی انسانی کاهش می‌باید که در نهایت به صرفه اقتصادی برای بندر منجر می‌شود. کاهش خطر آسیب به مواد نیز از دیگر مزایاست؛ با استفاده از تجهیزات خودکار، خطر آسیب به مواد کاهش می‌باید و بنابراین کیفیت مواد بالا می‌رود. یکی دیگر از تفاوت‌ها، حفظ محیط زیست است؛ بنادر نسل سه و چهار با کاهش هزینه‌های انسانی و استفاده از تجهیزات خودکار، توانایی حفظ محیط زیست را دارند و به حفظ منابع طبیعی کمک می‌کنند.

به‌کارگیری تکنولوژی‌های پیشرفته و هوشمند در ینادر نسل سوم و چهارم

تبادار اضافه کرد: دیگر تفاوت، افزایش ظرفیت بارگیری است. با افزایش سرعت و دقت جابه‌جایی مواد، بنادر نسل سه و چهار با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته توانایی بارگیری و تخلیه مواد فله معدنی با سرعت و کارایی بیشتر را دارا هستند. بنادر نسل سه و چهار با استفاده از جرثقیل‌های بزرگ، نوار نقاله‌های هوشمند و سیستم‌های کنترلی پیشرفته، قادر به انجام عملیات بارگیری و تخلیه بسیاری از مواد فله معدنی هستند. این بنادر علاوه بر کاهش زمان و هزینه‌های انجام عملیات، باعث افزایش بهره‌وری و کاهش آلودگی‌های محیط زیست نیز می‌شوند. همچنین این بنادر قابلیت انجام عملیات در شرایط بحرانی و آب و هوایی سخت را نیز دارند. تفاوت اصلی بنادر نسل سه و چهار با نسخه‌های قبلی، در استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و هوشمندی است که قابلیت انجام عملیات با سرعت و دقت بیشتری را دارند. این بنادر همچنین با استفاده از سیستم‌های کنترلی پیشرفته، اطمینان بیشتری در انجام عملیات بارگیری و تخلیه به دست می‌دهند. با توجه به این تفاوت‌ها، بنادر نسل سه و چهار علاوه بر ارتقای کیفیت خدمات، قابلیت رقابت با بنادر سایر کشورها را نیز دارند.

وی در ادامه به شاخص‌های اصلی تفاوت بنادر مواد فله معدنی نسل سه با بنادر مواد فله معدنی نسل چهارم اشاره کرد و گفت: تفاوت‌های بنادر مواد فله معدنی نسل سوم با چهارم، بدین صورت بوده که نسل چهار به دلیل استفاده از تجهیزات مکانیزه و اتوماسیون بیشتر؛ بنابراین ظرفیت بارگیری و تخلیه بالاتری نسبت به بنادر نسل سوم دارند. به دلیل اتوماسیون و استفاده از تجهیزات مکانیزه، عملیات بارگیری و تخلیه در بنادر نسل چهار، سریع‌تر و کارآمدتر انجام می‌شود. بنادر نسل چهار به دلیل استفاده از تجهیزات مدرن و به‌روز، کارایی و بهره‌وری بیشتری داشته و همچنین در استفاده از منابع طبیعی نیاز کمتری دارند. از طرفی، در بنادر نسل چهار به دلیل استفاده از تکنولوژی و تجهیزات پیشرفته، کیفیت خدمات بارگیری و تخلیه بهبود یافته است. در نسل چهار به دلیل استفاده از سیستم‌های امنیتی پیشرفته، امنیت بیشتری برای بارگیری وجود دارد و تخلیه اطمینان بخش‌‎تر است. به دلیل استفاده از تجهیزات پیشرفته و کنترل بهتر بر روی فرایند بارگیری و تخلیه در بنادر نسل چهار، میزان آلودگی نیز کاهش یافته است. به طور کلی بنادر نسل چهار به دلیل استفاده از تجهیزات مکانیزه اتوماسیون و تکنولوژی‌های پیشرفته، علاوه بر افزایش سرعت و کاهش هزینه‌ها، توانسته‌اند بهبود قابل توجهی در ایمنی بهداشت و محیط زیست حاصل کنند.

ضرورت توسعه و بهبود مستمر عملکرد بنادر مواد فله معدنی

رئیس هیئت مدیره شرکت مدیریت بین المللی همراه ریل جاده دریا در ارتباط با نقش ذی‌نفعان مانند دولت و شرکت‌های معدنی برای توسعه بنادر مواد فله معدنی در ایران و در منطقه خلیج فارس، اظهار داشت: ذی‌نفعان مانند دولت و شرکت‌های معدنی با توسعه بنادر مواد فله معدنی در ایران و منطقه خلیج فارس می‌توانند نقش مهمی در رشد اقتصادی، اشتغال و توسعه صنعت معدن و فلزات ایفا کنند. با ایجاد بنادر مدرن و مکانیزه می‌توان بهبود قابل توجهی در کیفیت خدمات دریایی و بندری، کاهش هزینه‌ها، افزایش توانایی صادرات و افزایش امنیت ناوبری دریایی ایجاد کرد. بنابراین دولت و شرکت‌های معدنی می‌توانند با ارائه تسهیلات مالی، تضمین‌های حمایتی، ارائه سیاست‌های اشتغال‌زایی، تدوین قوانین و مقررات مربوط به صادرات و واردات، ایجاد شراکت‌های عمومی و خصوصی توسعه شبکه حمل‌ونقل و ارائه بسترهای سرمایه‌گذاری در بنادر، بهبود توانایی و ظرفیت بنادر، بهره‌وری بیشتر از تجهیزات و تکنولوژی‌های مدرن و همکاری با سایر کشورهای منطقه، بهبود مستمر در عملکرد بنادر مواد فله معدنی و توسعه این صنعت را رقم بزنند.

تبادار در پاسخ به این سوال که با توجه به ظرفیت‌های معدنی ایران و کشورهای مجاور، لزوم توسعه بنادر مواد فله معدنی را در رقابت با رقبای منطقه‌ای چگونه ارزیابی می‌کنید، یادآور شد: توسعه بنادر مواد فله معدنی در ایران و کشورهای مجاور به دلیل ظرفیت‌های معدنی بالای این منطقه و نیاز صنعتی به صادرات و واردات این مواد بسیار حائز اهمیت است. برای ارزیابی این نیاز باید موارد زیر توجه کرد؛ نخست اینکه برای ارزیابی نیاز به توسعه بنادر مواد فله معدنی، باید حجم تولید این مواد در ایران و کشورهای مجاور در نظر گرفته شود؛ در صورتی که حجم تولید این مواد بالا باشد، نیاز به بنادر جدید همراه با توسعه بنادر موجود است. دوم اینکه برای رقابت با رقبای منطقه‌ای، نیاز به تسهیلات حمل‌ونقل موثر و کارآمد در بنادر وجود دارد؛ در صورتی که بنادر ایران و کشورهای مجاور به عنوان بنادر مواد فله معدنی با تجهیزات پیشرفته و تسهیلات مناسب شناخته شوند، در رقابت با دیگر کشورها موفق‌تر خواهند بود. سوم اینکه افزایش توانایی صادرات و واردات مواد فله معدنی در ایران و کشورهای مجاور، نیاز به توسعه بنادر و تسهیلات مناسب دارد؛ در صورتی که بنادر مناسب در این کشورها وجود نداشته باشد، صادرات و واردات این مواد به راحتی قابل انجام نخواهد بود.

وی در همین راستا ادامه داد: چهارم اینکه توسعه بنادر مواد فله معدنی می‌تواند منجر به توسعه صنایع مرتبطی همچون حمل‌‎ونقل و بسته‌بندی شود. این توسعه‌ها، بهبود زیرساخت‌ها و اشتغال در زمینه مختلفی از جمله حمل‌ونقل، تجهیزات مکانیزه، پشتیبانی فنی و…، منجر به افزایش ارزش افزوده و کاهش هزینه‌های تولید خواهد شد. پنجم اینکه برای برای توسعه بنادر مواد فله معدنی، باید قابلیت‌های پذیرش بار در آن‌ها بررسی شود. در صورتی که بنادر قابلیت پذیرش بارهای بزرگ را ندارند، توسعه آن‌ها نیازمند اصلاحاتی در این زمینه خواهد بود. ششم اینکه برای توسعه بنادر مواد فله معدنی، باید ارتباط با بازارهای مصرف در داخل و خارج از کشور بررسی شود؛ در صورتی که بازارهای مصرف قابلیت پذیرش بارهای بزرگ را دارند، توسعه بنادر می‌تواند مزیت رقابتی برای کشورهای مجاور باشد. هفتم اینکه برای توسعه بنادر مواد فله معدنی نیاز به سرمایه‌گذاری قابل توجهی در زمینه تجهیزات و تسهیلات است. بررسی توانایی سرمایه‌گذاران در این زمینه و تشویق آن‌ها به سرمایه‌گذاری در بنادر، می‌تواند به توسعه این بنادر کمک کند.

رئیس هیئت مدیره شرکت مدیریت بین المللی همراه ریل جاده دریا در پایان یادآور شد: به طور کلی توسعه بنادر مواد فله معدنی در ایران و کشورهای مجاور، با توجه به ظرفیت‌های معدنی بالای این منطقه و نیاز صنعتی به صادرات و واردات این مواد بسیار حائز اهمیت است و در این راستا باید به بررسی موارد فوق توجه ویژه ای داشته باشیم.

انتهای پیام//

با هدف توسعه زیرساخت‌های بخش معدن و صنایع معدنی،

9:03 /چهارشنبه/7 شهریور 1403

در راستای توسعه جایگاه معادن بخش خصوصی،

10:22 /یکشنبه/14 مرداد 1403

با هدف اعتلای بخش معدن و صنایع معدنی،

14:21 /دوشنبه/1 مرداد 1403

در مجتمع فولاد سبا انجام شد؛

5:17 /دوشنبه/4 تیر 1403

محسن نادری، مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:13 /شنبه/5 خرداد 1403

محسن نادری، مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

5:20 /شنبه/13 خرداد 1402

حسن رحیمی‌نژاد، مدیرعامل شرکت نوین ارزش در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

18:55 /شنبه/26 آذر 1401

حامد کلانتری، مدیرعامل شرکت نوآوران ابتکار احسان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

19:53 /چهارشنبه/2 آذر 1401

محسن نادری، مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

17:03 /چهارشنبه/18 آبان 1401

علی قبادی، مدیرعامل شرکت چند وجهی فولاد لجستیک در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

17:37 /شنبه/10 اردیبهشت 1401

روح‌اله ملکی، مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی زرین راه وطن طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

12:06 /شنبه/5 خرداد 1403
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/06/10

161714

فلزات آنلاین

1403/06/10

547589

فلزات آنلاین

1403/06/10

707860

فلزات آنلاین

1403/06/10

2552900

فلزات آنلاین

1403/06/10

22667

فلزات آنلاین

1403/06/10

13456

فلزات آنلاین

1403/06/10

45314

فلزات آنلاین

1403/06/10

49178

فلزات آنلاین

1403/06/10

44588

فلزات آنلاین

1403/06/10

41080

فلزات آنلاین

1403/06/10

27196

فلزات آنلاین

1403/06/10

28195

فلزات آنلاین

1403/06/10

26857

فلزات آنلاین

1403/06/10

35641

فلزات آنلاین

1403/06/10

33274

فلزات آنلاین

1403/06/10

43342

فلزات آنلاین

1403/06/10

26328

فلزات آنلاین

1403/06/10

40122

فلزات آنلاین

1403/06/10

43528

فلزات آنلاین

1403/06/10

3632000