در راستای استفاده بهینه از خطوط ریلی ذوب آهن اصفهان، بازسازی و بهرهبرداری از خطوط ریلی ۲۲ و ۲۳ سرباره کوره بلند شرکت در حال انجام است.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان، سید فریدون کورنگی، معاون مدیر راهآهن و ترابری شرکت ذوب آهن اصفهان در این خصوص بیان کرد: خطوط راهآهن از شریانهای اصلی تولید به شمار میآیند و به دلیل شرایط خاص حملونقل داخل شرکت (جابهجایی چدن و سرباره با استفاده از پاتیل) در بین خطوط راهآهن کشور، بیشترین بار محوری وسایل نقلیه ریل رو با ۴۰ تن بار محوری را دارا هستند. این عدد در سایر خطوط ریلی کشور حداکثر ۲۲٫۵ تن است؛ بنابراین جهت بهرهبرداری بهینه لازم است عملیات نوسازی و بازسازی آنها در اولویت قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه خطوط ریلی شرکت متحمل فشار زیادی هستند و نگهداری، تعمیرات و نوسازی آنها از اهمیت ویژهای برخوردار است، ادامه داد : برای اولین بار از زمان راه اندازی خطوط کارخانه (از سال ۱۳۴۶)، نوسازی خطوط با هزینهای بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفت و بدین منظور خطوط ۲۲ و ۲۳ سرباره انتخاب شد.
معاون مدیر راهآهن و ترابری شرکت ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: این پروژه شامل نوسازی کامل خطوط راه آهن به طول پنج هزار و ۸۰۰ متر بوده است که از اقدامات انجام شده برای آن میتوان به دمونتاژ کامل خطوط ریلی و برداشت پلاکهای فرسوده، جمعآوری بستر زیر ریل و انتقال به خارج از کارگاه شامل حجم زیادی از خاک و بالاست (حدود ۲۸ هزار مترمکعب)، زیرسازی اولیه، تسطیح طول عملیات به عرض هشت متر، مونتاژ ریل و تراورس، زیرکوبی و استحکام خطوط، بهرهبرداری آزمایشی، اصلاح مجدد و برطرف کردن عیوب احتمالی اشاره کرد.
سعید نصیری، سرپرست حرکت در مدیریت راهآهن و ترابری شرکت ذوب آهن اصفهان مطرح کرد: خطوط ریلی ۲۲ و ۲۳ از خطوط استراتژیک و حساس کارخانه هستند که ارتباط بین کوره بلند ۱ و ۲ و دانهبندی و تل سرباره را برقرار میسازند؛ بنابراین در فرایند تولید و کارکرد کوره بلندها نقش کلیدی دارند.
وی افزود: در دستورالعمل و پاسپورت اجرایی به صورتی برنامهریزی شده که قطارهای حامل پاتیلهای سرباره از خط ۲۲ به تل سرباره، اعزام و از خط ۲۳ باز میگردند، در مدت نوسازی به دلیل مسدود شدن یکی از خطوط، تمامی مراحل اعزام و بازگشت قطارها از یک خط انجام میشود که مستلزم برنامهریزی، کنترل، دقت و تلاش بیشتر پرسنل حرکت ضمن هماهنگی با مدیریتهای مرتبط است. در همین زمینه دو دستگاه لکوموتیو با کادر کامل حرکت جهت انجام فعالیتهای مرتبط با تعمیرات و انجام مانورهای برنامهریزی نشده پیشبینی شد.
یونس رجبی، کارشناس مسئول تعمیرات خط شرکت ذوب آهن اصفهان نیز در این خصوص خاطرنشان کرد: طی ۵۵ سال بهرهبرداری از این خطوط کنترل، تعمیرات، نگهداری و تعویض آنها در مواقع اضطراری به صورت مستمر انجام میگرفت اما به دلیل استفاده مداوم، نوسازی آنها و همچنین تعویض پنج دستگاه سوزن تغییر خطوط ریلی در دستور کار قرار گرفت. تعویض خطوط در چند فاز برنامهریزی و فاز اول به طول ۵۰۰ متر و به مدت ۲۰ روز شروع شد.
وی خاطرنشان کرد: خطوط قبلی از نوع کاستیلی بوده و خطوط جدید با تیپ K تماما با استفاده از ریل (UIC ۶۰) محصول تولید داخلی شرکت ذوب آهن به متراژ حدود ۱۲ هزار متر انجام میشود.