سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۶:۵۵ /سه شنبه/۱۵ آبان ۱۴۰۳
زمان انتشار: 8:10 /شنبه/7 مرداد 1402

نوسازی و بهره‌‎برداری از خطوط ریلی سرباره کوره بلند ذوب آهن

در راستای استفاده بهینه از خطوط ریلی ذوب آهن اصفهان، بازسازی و بهره‌برداری از خطوط ریلی ۲۲ و ۲۳ سرباره کوره بلند شرکت در حال انجام است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان، سید فریدون کورنگی، معاون مدیر راه‌آهن و ترابری شرکت ذوب آهن اصفهان در این خصوص بیان کرد: خطوط راه‌آهن از شریان‌های اصلی تولید به شمار می‌آیند و به دلیل شرایط خاص حمل‌ونقل داخل شرکت (جابه‌جایی چدن و سرباره با استفاده از پاتیل) در بین خطوط راه‌آهن کشور، بیشترین بار محوری وسایل نقلیه ریل رو با ۴۰ تن بار محوری را دارا هستند. این عدد در سایر خطوط ریلی کشور حداکثر ۲۲٫۵ تن است؛ بنابراین جهت بهره‌برداری بهینه لازم است عملیات نوسازی و بازسازی آن‌ها در اولویت قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه خطوط ریلی شرکت متحمل فشار زیادی هستند و نگهداری، تعمیرات و نوسازی آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ادامه داد : برای اولین بار از زمان راه اندازی خطوط کارخانه (از سال ۱۳۴۶)، نوسازی خطوط با هزینه‌ای بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفت و بدین منظور خطوط ۲۲ و ۲۳ سرباره انتخاب شد.

معاون مدیر راه‌آهن و ترابری شرکت ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: این پروژه شامل نوسازی کامل خطوط راه آهن به طول پنج هزار و ۸۰۰ متر بوده است که از اقدامات انجام شده برای آن می‌توان به دمونتاژ کامل خطوط ریلی و برداشت پلاک‌های فرسوده، جمع‌آوری بستر زیر ریل و انتقال به خارج از کارگاه شامل حجم زیادی از خاک و بالاست (حدود ۲۸ هزار مترمکعب)، زیرسازی اولیه، تسطیح طول عملیات به عرض هشت متر، مونتاژ ریل و تراورس، زیرکوبی و استحکام خطوط، بهره‌برداری آزمایشی، اصلاح مجدد و برطرف کردن عیوب احتمالی اشاره کرد.

سعید نصیری، سرپرست حرکت در مدیریت راه‌آهن و ترابری شرکت ذوب آهن اصفهان مطرح کرد: خطوط ریلی ۲۲ و ۲۳ از خطوط استراتژیک و حساس کارخانه هستند که ارتباط بین کوره بلند ۱ و ۲ و دانه‌بندی و تل سرباره را برقرار می‌سازند؛ بنابراین در فرایند تولید و کارکرد کوره بلندها نقش کلیدی دارند.

وی افزود: در دستورالعمل و پاسپورت اجرایی به صورتی برنامه‌ریزی شده که قطارهای حامل پاتیل‌های سرباره از خط ۲۲ به تل سرباره، اعزام و از خط ۲۳ باز می‌گردند، در مدت نوسازی به دلیل مسدود شدن یکی از خطوط، تمامی مراحل اعزام و بازگشت قطارها از یک خط انجام می‌شود که مستلزم برنامه‌ریزی، کنترل، دقت و تلاش بیشتر پرسنل حرکت ضمن هماهنگی با مدیریت‌های مرتبط است. در همین زمینه دو دستگاه لکوموتیو با کادر کامل حرکت جهت انجام فعالیت‌های مرتبط با تعمیرات و انجام مانورهای برنامه‌ریزی نشده پیش‌بینی شد.

یونس رجبی، کارشناس مسئول تعمیرات خط شرکت ذوب آهن اصفهان نیز در این خصوص خاطرنشان کرد: طی ۵۵ سال بهره‌برداری از این خطوط کنترل، تعمیرات، نگهداری و تعویض آن‌ها در مواقع اضطراری به صورت مستمر انجام می‌گرفت اما به دلیل استفاده مداوم، نوسازی آن‌ها و همچنین تعویض پنج دستگاه سوزن تغییر خطوط ریلی در دستور کار قرار گرفت. تعویض خطوط در چند فاز برنامه‌ریزی و فاز اول به طول ۵۰۰ متر و به مدت ۲۰ روز شروع شد.

وی خاطرنشان کرد: خطوط قبلی از نوع کاستیلی بوده و خطوط جدید با تیپ K تماما با استفاده از ریل (UIC ۶۰) محصول تولید داخلی شرکت ذوب آهن به متراژ حدود ۱۲ هزار متر انجام می‌شود.

محمد روشن ضمیری، فورمن کارگاه سرباره کوره بلند شرکت ذوب آهن اصفهان نیز یادآور شد: در خصوص تعویض این خطوط چندین جلسه کارشناسی با همکاران مدیریت راه‌آهن جهت حفظ روند تولید گرفته و در نهایت مقرر شد گود ضلع غربی سرباره شماره ۳ آماده بهره‌برداری شود که با همکاری مدیریت‌های تولید و توزیع برق، نت راه و ساختمان، راهبری ماشین‌آلات و خودروهای سنگین، آبرسانی و نسوز این کار انجام شد تا در صورت حوادث احتمالی در خط ۲۳ و جلوگیری از اختلال در تولید چدن، امکان تخلیه سرباره کوره بلند ۱ و ۲ در گود ضلع غربی فراهم شود.
انتهای پیام//

آبان ماه پربار شرکت آهن و فولاد ارفع؛

8:54 /سه شنبه/15 آبان 1403

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان مطرح کرد:

8:33 /سه شنبه/15 آبان 1403

معاون امور معادن و فرآوری شرکت فولاد سنگان مطرح کرد:

14:10 /یکشنبه/13 آبان 1403

بهرام شکوری، عضو هیئت مدیره و کمیته راهبردی موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز (سیگماس) در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

14:30 /شنبه/12 آبان 1403

حسین کهزاد، مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

8:31 /یکشنبه/29 مهر 1403

مجتبی حمیدیان، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:52 /شنبه/28 مهر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:41 /شنبه/28 مهر 1403

علی امرایی، مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:35 /شنبه/28 مهر 1403

سید رضا شهرستانی، مدیرعامل شرکت لوله و اتصالات چدنی (کلاچ) طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:03 /شنبه/24 شهریور 1403

مصطفی چمران، معاون فروش شرکت آهن و فولاد ارفع طی یادداشتی نوشت:

7:49 /سه شنبه/13 شهریور 1403

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

در نشست رسانه‌ای مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس عنوان شد؛

15:28 /یکشنبه/6 آبان 1403

در نشست رسانه‌ای مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان مطرح شد؛

15:11 /شنبه/5 آبان 1403

«فلزات‌آنلاین» گزارش می‌کند:

10:56 /یکشنبه/29 مهر 1403

اینفوگرافیک تحقیق و توسعه شرکت فولاد سنگان؛

6:25 /شنبه/12 آبان 1403

اینفوگرافیک پروژه‌های شرکت سنگ آهن مرکزی ایران؛

6:16 /شنبه/12 آبان 1403

اینفوگرافیک شرکت سنگ آهن مرکزی ایران؛

9:26 /شنبه/21 مهر 1403

اینفوگرافیک عملکرد 6 ماهه چادرملو؛

9:14 /شنبه/21 مهر 1403

اینفوگرافیک مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز؛

6:19 /شنبه/14 مهر 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/08/14

222750

فلزات آنلاین

1403/08/14

554000

فلزات آنلاین

1403/08/14

764363

فلزات آنلاین

1403/08/14

2670463

فلزات آنلاین

1403/08/14

22968

فلزات آنلاین

1403/08/14

12360

فلزات آنلاین

1403/08/14

41232

فلزات آنلاین

1403/08/14

49865

فلزات آنلاین

1403/08/14

42180

فلزات آنلاین

1403/08/14

40775

فلزات آنلاین

1403/08/14

27230

فلزات آنلاین

1403/08/14

28829

فلزات آنلاین

1403/08/14

27071

فلزات آنلاین

1403/08/14

35715

فلزات آنلاین

1403/08/14

34208

فلزات آنلاین

1403/08/14

49208

فلزات آنلاین

1403/08/14

27061

فلزات آنلاین

1403/08/14

39576

فلزات آنلاین

1403/08/14

43642

فلزات آنلاین

1403/08/14

4679000