سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲۳:۴۷ /جمعه/۱ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 6:30 /یکشنبه/13 خرداد 1403

«فلزات‌آنلاین» گزارش کرد:

نگاهی به رکوردشکنی‌های صبانور در ابتدای سال ۱۴۰۳

در سند چشم‌انداز 1404، تولید پایدار 55 میلیون تن فولاد هدف‌گذاری شده اما توسعه نامتوازن در حلقه‌های مختلف زنجیره تحقق این هدف را به چالش کشیده است. بنابراین فعالان حلقه‌های نخست زنجیره تمرکز خود را بر توسعه استخراج سنگ‌آهن و رشد تولیدات معدنی گذاشته‌اند تا بتوانند با ایجاد توازن در زنجیره، این هدف را محقق کنند.

در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، تولید پایدار ۵۵ میلیون تن فولاد هدف‌گذاری شده اما توسعه نامتوازن در حلقه‌های مختلف زنجیره تحقق این هدف را به چالش کشیده است. بنابراین فعالان حلقه‌های نخست زنجیره تمرکز خود را بر توسعه استخراج سنگ‌آهن و رشد تولیدات معدنی گذاشته‌اند تا بتوانند با ایجاد توازن در زنجیره، این هدف را محقق کنند. شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور «کنور» با این رویکرد، موفق به دستاوردهای ارزشمندی در حوزه تولید و فروش محصولات شده است. این شرکت در حالی سال ۱۴۰۳ را آغاز کرد که توانست در نخستین ماه سال، استخراج ماهانه سنگ‌آهن را به ۲۸۶ هزار و ۱۲۷ تن برساند و به رکورد جدیدی دست یابد. تولید گندله کنور نیز با ثبتی رکوردی جدید در فروردین ماه سال جاری به ۵۳ هزار و ۶۵۳ تن رسید. این شرکت موفق شد در تناژ فروش ماهانه کنسانتره سنگ‌آهن نیز به رکورد ۱۰۴ هزار و ۴۰ تن در همین بازه زمانی دست یابد. در مجموع دستاوردهای شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور که ماحصل برنامه‌ریزی و پایبندی به اجرای آن‌ها است، افق‌های روشنی را پیش‌روی این شرکت به تصویر می‌کشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین»، روند پرسرعت توسعه صنعت فولاد در ایران، ضرورت توسعه بخش معدن و اکتشافات معدنی را برای تامین مواد اولیه این صنعت بیش از پیش افزایش داده است. بنابراین شرکت‌های فعال در حلقه‌های نخست زنجیره که از ظرفیت بالایی برای سرمایه‌گذاری در این بخش و تولید مواد معدنی برخوردار هستند، می‌توانند با رشد تولید و ارتقای بهره‌وری، نقش بسزایی در توسعه زنجیره ارزش فولاد داشته باشند. در این میان، شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور «کنور» که در زمره ۱۰ بازیگر برتر معادن سنگ‌آهن کشور قرار دارد، در امتداد مسیر توسعه خود، برنامه‌های عملیاتی را از نخستین حلقه زنجیره آغاز کرده و در این راستا، بهبود اکتشافات و تکمیل حفاری‌های معدنی را در اولویت قرار داده است. استراتژی بهره‌برداری حداکثری از ذخایر و پتانسیل‌های موجود در غرب کشور، به بهبود و ارتقای عملکرد این شرکت در حوزه اکتشاف و تولید مواد معدنی کمک شایانی کرده است. در سال جاری نیز دستاوردها و ثبت رکوردهای چشمگیر در استخراج سنگ‌آهن، تولید و فروش کنسانتره و گندله توسط شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور نوید سالی درخشان و پردستاورد را می‌دهد.

بهار رکوردزنی صبانور

توسعه فعالیت‌های اکتشافی، رشد تولید و افزایش ظرفیت تولیدات معدنی متناسب با آن و بهینه‌سازی هزینه‌های تولید و فرایندهای عملیاتی از جمله استراتژی‌های اساسی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور است و دنبال کردن این استراتژی‌ها می‌تواند جایگاه «کنور» را در زنجیره ارزش ارتقا دهد. این شرکت در سال گذشته انجام ۶۰ هزار متر حفاری اکتشافی را هدف‌گذاری کرده بود و موفق شد تا پایان سال از مرز ۸۰ هزار متر نیز عبور کند. برنامه حفاری اکتشافی کنور برای سال ۱۴۰۳ نیز همانند سال گذشته ۶۰ هزار تن است اما با توجه به توانایی این شرکت در عملیات اکتشاف، می‌توان انتظار داشت که در پایان سال حفاری بیش از این هدف‌گذاری انجام شود.

با توجه به دستیابی شرکت توسعه صنعتی و معدنی و صبانور به حجم بالایی از ذخایر سنگ‌آهن، توسعه معدنکاری و بهره‌برداری حداکثری از ذخایر معدنی در اولویت قرار گرفته است. توجه به این مسئله، منجر به ثبت رکورد جدید ۲۸۶ هزار و ۱۲۷ تنی استخراج سنگ‌آهن در فروردین‌ ماه ۱۴۰۳ شد. این عدد نسبت به رکورد قبلی استخراج سنگ‌آهن در همین ماه که برابر با ۱۸۴ هزار و ۳۱۹ تن بود، رشد قابل توجه ۵۵ درصدی داشت. از دیگر دلایل این دستاورد ارزشمند در کنار تمرکز بر توسعه مطالعات و حفاری‌های اکتشافی، می‌توان به مدیریت هزینه‌های اکتشاف، افزایش راندمان عملیات و تکمیل و نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات معدنکاری و حفاری اشاره کرد.

شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور برای اولین بار در کشور، موفق به تدوین گزارشات اکتشافی خود بر مبنای استاندارد بین‌المللی «JORC» است. در این راستا، استانداردهای مختلفی همچون استاندارد سازمان ملل متحد در حوزه اکتشافاتوجود دارد که «کنور» در حال استفاده از استاندارد «JORC» کشور استرالیا به عنوان یکی از معتبرترین استانداردهای اکتشافی است. یکی از مهم‌ترین مزایای این استاندارد، اعتمادسازی متقابل برای سرمایه‌گذاران خارجی محسوب می‌شود؛ به طوری که گزارشات اکتشافی با اعتماد و آسودگی خیال کامل در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. همچنین استفاده از این استاندارد، منجر به «Bankable» شدن گزارشات اکتشافی  و سرمایه‌گذاری آتی می‌‌شود. هم‌اکنون شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی جهان، در حال استفاده از این استاندارد بین‌المللی هستند و صبانور به عنوان نخستین شرکت ایرانی، موفق به پیاده‌سازی آن شده است.

شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور، تمهیدات و راهبردهای خود را منسجم و هدفمند سازمان‌دهی می‌کند تا بتواند تولید حداکثری را در واحدهای تولید کنسانتره و گندله سنگ‌آهن محقق کند که نتیجه این مسئله، رشد تولید و در نهایت رکوردشکنی در واحد گندله‌سازی بوده است. در فروردین‌ ماه سال جاری که می‌توان آن را بهار رکوردشکنی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور نامید، تولید گندله به ۵۳ هزار و ۶۵۳ تن رسید و به این ترتیب پس از چهار سال رکورد جدید تولید گندله در نخستین ماه سال به ثبت رسید. باید یادآور شد که رکورد قبلی تولید این محصول در فروردین‌ ماه سال ۱۳۹۹ برابر با ۴۴ هزار و ۸۷۲ تن بود. مجموع تولید سالانه گندله در شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در سال ۱۴۰۲ نیز برابر با ۳۵۷ هزار و ۴۴۳ تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن نیز ۳ درصد رشد داشته است.

دستاوردهای شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در فروردین‌ ماه سال جاری در همین جا متوقف نشد و این شرکت در تولید کنسانتره سنگ‌آهن نیز به نتایج قابل‌توجهی دست یافت. تولید ماهانه کنسانتره این شرکت در این ماه برابر با ۱۳۷ هزار و ۱۴۲ تن بود که رشد ۵۶٫۶ برابری را نسبت به مدت مشابه قبل از آن (فروردین‌ ماه سال ۱۴۰۱) داشت؛ البته می‌توان تولید ماهانه کنسانتره را رکورد جدید در بازه یک سال اخیر به شمار آورد زیرا بیشترین میزان تولید کنسانتره در سال ۱۴۰۲ برابر با ۱۳۳ هزار و ۷۱۹ تن در دی‌ ماه بود. کارنامه درخشان تولید ماهانه شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور از مثمر ثمر بودن برنامه‌ریزی‌های این شرکت حکایت دارد و به نظر می‌رسد که با حفظ روند فعلی، «کنور» می‌تواند رکوردهای جدیدی را در تولید به ثبت برساند. اگرچه این نکته را نیز باید اضافه کرد که رکوردشکنی کم‌سابقه و درخشان در تولیدات شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور بدون تلاش و همت کلیه اعضای سازمان امکان‌پذیر نبود.

دستاوردهای موفق در فروش 

سیاست‌ها و برنامه‌های شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در حوزه بهبود عملکرد و رشد تولید، با دستاوردها و نتایج درخور توجهی در فروش محصولات نیز همراه بوده و باعث افزایش درآمدهای عملیاتی و سودآوری این شرکت شده است. تناژ فروش کنسانتره سنگ‌‎آهن این شرکت در فروردین‌ ماه سال جاری از مرز ۱۰۴ هزار تن عبور کرد و رکورد قبلی فروش را که برابر با ۹۳ هزار و ۲۵۴ تن (در فروردین‌ ماه ۱۴۰۰) بود، شکست. مجموع تناژ فروش کنسانتره سنگ‌‎آهن در سال ۱۴۰۲ نیز به بیش از ۹۲۱ هزار تن رسید که نسبت به سال قبل از آن رشد ۴۶ درصدی داشت. فروش گندله شرکت توسعه صنعتی و معدنی صبانور نیز در نخستین ماه از سال ۱۴۰۲، حدود هفت هزار تن بود و مجموع تناژ فروش آن در سال گذشته نیز به بیش از ۱۹۶ هزار تن رسید.

در چند سال اخیر بازار فولاد تحت تاثیر عوامل مختلف، شرایط پر فرازونشیبی را طی کرده و این مسئله به صورت مستقیم بر عملکرد فعالان حلقه‌های نخست زنجیره تاثیر نامطلوبی داشته است. شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور با در نظر داشتن شرایط پرریسک حاکم بر زنجیره با اتخاذ رویکردهای سازنده و حفظ روند فروش و درآمدزایی توانست جایگاه خود را در بازار حفظ کند و عملکرد مناسبی از خود نشان دهد. بررسی کارنامه درآمدزایی «کنور»، کسب درآمد عملیاتی بیش از ۵۷ هزار میلیارد ریالی را در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که رشد ۱۱۰ درصدی نسبت به سال قبل از آن داشته است. با توجه به ظرفیت بالای تولید کنسانتره در این شرکت، بیش از ۶۰ درصد از درآمدهای عملیاتی از فروش این محصول حاصل شده است. گفتنی است که شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور پروژه احداث واحد تولید کنسانتره گلالی با ظرفیت تولید سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن را به عنوان مهم‌ترین پروژه توسعه‌ای در دستور کار دارد و متناسب با آن نسبت به احداث زیرساخت‌های مناسب اقدام می‌کند. این پروژه‌ می‌تواند نقش بسزایی در رشد تولید و درآمدزایی کنور داشته باشد.

در پایان باید اشاره کرد سیاست‌ها و رویکردهای شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور، به‌ چراغ راه پیشرفت و ترقی این شرکت تبدیل شده‌اند که این شرکت بتواند برنامه‌ریزی دقیقی برای رشد تولید و فروش داشته باشد. کارنامه درخشان این شرکت در نخستین ماه از سال ۱۴۰۳ که به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» مزین شده، مهر تاییدی بر این ادعاست. به نظر می‌رسد که گسترش فعالیت شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در حلقه‌های نخست زنجیره در بلندمدت، نه‌تنها چشم‌اندازهای این شرکت را محقق خواهد کرد بلکه منجر به توسعه‌ای فراگیر در غرب کشور می‌شود.

نمودار ۱٫ آمار استخراج سنگ‌آهن شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در نخستین ماه‌های سال

نمودار ۲٫ تولید گندله سنگ‌آهن شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در نخستین ماه‌های سال

انتهای پیام//

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران مطرح کرد:

6:19 /یکشنبه/27 خرداد 1403

در ادامه حماسه‌سازی‌ها در سال جهش تولید،

9:35 /شنبه/26 خرداد 1403

با هدف آشنایی با توانمندی‌های بخش معدن و صنایع معدنی انجام شد؛

8:40 /دوشنبه/21 خرداد 1403

غلامرضا هاشمی مرند، عضو هیئت مدیره و معاون توسعه معدنی و صنعتی شرکت صبانور در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

8:01 /شنبه/7 بهمن 1402

مجتبی حمیدیان، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:32 /شنبه/16 دی 1402

محمد مدنی‌فر، مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

6:13 /شنبه/6 خرداد 1402

وحید سیدعلی، مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

14:54 /شنبه/8 مرداد 1401

مهرداد اکبریان، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:52 /شنبه/19 خرداد 1403

کیوان جعفری طهرانی، رئیس امور بین الملل تولید کنندگان سنگ آهن

8:21 /چهارشنبه/3 خرداد 1396
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/03/31

155893

فلزات آنلاین

1403/03/31

483684

فلزات آنلاین

1403/03/31

568357

فلزات آنلاین

1403/03/31

2370776

فلزات آنلاین

1403/03/31

23771

فلزات آنلاین

1403/03/31

12153

فلزات آنلاین

1403/03/31

46314

فلزات آنلاین

1403/03/31

51616

فلزات آنلاین

1403/03/31

44720

فلزات آنلاین

1403/03/31

41680

فلزات آنلاین

1403/03/31

26514

فلزات آنلاین

1403/03/31

27777

فلزات آنلاین

1403/03/31

25445

فلزات آنلاین

1403/03/31

37029

فلزات آنلاین

1403/03/31

33613

فلزات آنلاین

1403/03/31

46330

فلزات آنلاین

1403/03/31

24882

فلزات آنلاین

1403/03/31

41892

فلزات آنلاین

1403/03/31

45383

فلزات آنلاین

1403/03/31

3368200