سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۶:۴۸ /چهارشنبه/۲۷ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 10:49 /چهارشنبه/27 تیر 1403

«فلزات‌آنلاین» بررسی کرد:

نگاهی به عملکرد و دستاوردهای «ارفع» در سال رشد تولید

بررسی فعالیت‌ها و عملکرد شرکت آهن و فولاد ارفع در سال 1402، بیانگر روند رو به رشد این شرکت به رغم وجود محدودیت‌های فراوان در تامین انرژی (برق و گاز) بوده است. روند صعودی تولید و فروش در نهایت رشد عملکرد مالی در این شرکت را به همراه داشته‌ و باعث افزایش درآمدهای عملیاتی و سود خالص آن به ترتیب به میزان 35 درصد و 48 درصد در مقایسه با سال 1401 شده‌ است.

بررسی فعالیت‌ها و عملکرد شرکت آهن و فولاد ارفع در سال ۱۴۰۲، بیانگر روند رو به رشد این شرکت به رغم وجود محدودیت‌های فراوان در تامین انرژی (برق و گاز) بوده است. روند صعودی تولید و فروش در نهایت رشد عملکرد مالی در این شرکت را به همراه داشته‌ و باعث افزایش درآمدهای عملیاتی و سود خالص آن به ترتیب به میزان ۳۵ درصد و ۴۸ درصد در مقایسه با سال ۱۴۰۱ شده‌ است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین»، شرکت آهن و فولاد ارفع از نقش‌آفرینان موثر صنعت فولاد ایران به شمار می‌آید که در ماه‌ها و سال‌های اخیر همواره تلاش داشته است با عبور از چالش‌های تامین انرژی و مواد اولیه و تحقق جهش تولید و ارتقای عملکرد، جایگاه خود را به عنوان یکی ارزش‌آفرینان اقتصاد استان یزد و کشور تحکیم سازد و در مسیر تامین بازار داخلی و توسعه صادرات گام بردارد. این شرکت دورنمای خود را تبدیل شدن به یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های معدنی و فولادی یکپارچه در کشور، با توانایی تولید سه میلیون تن شمش فولادی و یک میلیون تن محصولات نوردی ترسیم کرده است.

در همین راستا، استراتژی‌های محوری تعریف‌ شده در این شرکت برای سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۱۰ شامل تعالی عملیاتی و بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های موجود، حرکت به سمت تولید فولادهای آلیاژی، حضور جدی در عرصه اکتشاف و استخراج مواد معدنی آهنی و غیرآهنی، توسعه ظرفیت تولید محصولات فولادی میانی و نهایی، حضور اثربخش در بازارهای صادراتی، توسعه فرهنگ سازمانی و سرمایه‌های انسانی، ارتقای بهره‌وری کارکنان و در نهایت توسعه پایدار و حرکت به سمت فولاد سبز است. نگاهی به استراتژی‌های یاد شده به وضوح نشان می‌دهد که این شرکت نگاهی همه‌جانبه به مفهوم توسعه دارد و تلاش می‌کند تا هم‌سو با ابرروندهای جهانی، در مسیر رشد و پیشرفت و تحقق چشم‌اندازهای ترسیم‌ شده گام بردارد.

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت آهن و فولاد ارفع برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند‌ ماه ۱۴۰۲ در تاریخ ۱۲ خرداد ماه سال جاری برگزار شد. در این مجمع که با حضور و مشارکت ۹۴ درصدی سهام‌داران شرکت آهن و فولاد ارفع برپا شد، علاوه بر ارائه عملکرد و دستاوردهای این شرکت، تقسیم سود ۳۹۲ تومانی به ازای هر سهم نیز به تصویب رسید.

تولید در روندی صعودی  

نگاهی به عملکرد تولید شرکت آهن و فولاد ارفع در سال ۱۴۰۲، از تداوم روند رو به رشد عملکرد این شرکت حکایت دارد؛ به طوری که می‌توان از ثبت ۲۷ رکورد تولید روزانه و ماهانه به عنوان یکی از دستاوردهای این شرکت در بخش تولید یاد کرد. شرکت آهن و فولاد ارفع در سال ۱۴۰۲، یک میلیون و ۴۱ هزار و ۶۲۲ تن آهن‌ اسفنجی تولید کرده که این عدد در مقایسه با سال ۱۴۰۱ بیش از ۶ درصد رشد داشته است.

این شرکت در هشت ماهه نخست سال که با محدودیت‌های تامین گاز رو‌به‌رو نبوده، به طور متوسط در هر ماه ۱۰۵ هزار تن آهن‌ اسفنجی تولید کرده است. بالاترین میزان تولید ماهانه آهن‌ اسفنجی در سال ۱۴۰۲ این شرکت نیز متعلق به آبان‌ ماه با ۱۰۹ هزار و ۸۱ تن بوده است. گفتنی است که تنها در سال گذشته و در فصل سرما، واحد احیا مستقیم شرکت آهن و فولاد ارفع با یک هزار و ۴۱۱ ساعت توقف ناشی از محدودیت‌های تامین گاز رو‌به‌رو بوده که این مسئله در نهایت باعث از دست رفتن ۲۰۱ هزار و ۷۲ تن از تولید آهن‌ اسفنجی در این شرکت شده است. بنابراین می‌توان گفت که چنانچه شرکت آهن و فولاد ارفع در ماه‌های آذر تا اسفند سال گذشته با محدودیت‌های تامین گاز رو‌به‌رو نبود، بی‌تردید تولید آهن‌اسفنجی این شرکت به بیش از یک میلیون و ۲۴۰ هزار تن می‌رسید.

شرکت آهن و فولاد ارفع در سال ۱۴۰۲ همچنین ۸۵۴ هزار و ۶۸ تن شمش فولادی تولید کرده که به معنای رشد بیش از ۹ درصدی تولید شمش در مقایسه با سال ۱۴۰۱ در این شرکت است. بیشترین میزان تولید ماهانه شمش فولادی این شرکت در سال مالی مورد بررسی نیز در مهر ماه و با تولید ۹۰ هزار و ۶۶۱ تن به ثبت رسیده است.

شرکت آهن و فولاد ارفع در سال گذشته با یک هزار و ۷۴ ساعت توقف ناشی از محدودیت برق رو‌به‌رو بوده که از دست رفتن ۱۳۵ هزار تن تولید شمش را در این شرکت به دنبال داشته است. بنابراین به جرات می‌توان گفت که در صورت رفع مشکل تامین انرژی، تولید شمش فولادی این شرکت به یک میلیون تن در سال خواهد رسید.

نقش‌آفرین بازارهای داخلی و صادراتی

مجموع فروش محصول نهایی (شمش فولادی) شرکت آهن و فولاد ارفع در سال گذشته، ۸۴۶ هزار و ۹۷۳ تن بوده که از این مقدار، ۵۴۹ هزار و ۷۲۵ تن به بازارهای داخلی اختصاص داشته و ۲۹۷ هزار و ۲۴۸ تن نیز در بازارهای بین‌المللی به فروش رسیده است. گفتنی است که عملکرد فروش داخلی و صادراتی این شرکت در سال گذشته به ترتیب با ۱۰ درصد کاهش و بیش از ۲۴ درصد افزایش در مقایسه با سال مالی قبل از آن همراه بوده است. عملکرد فروش شمش فولادی شرکت آهن و فولاد ارفع به لحاظ ارزش نیز مجموعا ۱۸ هزار و ۱۷۴ میلیارد تومان در بازارهای داخلی و صادراتی بوده که در مقایسه با سال ۱۴۰۱، به میزان ۴۲ درصد رشد داشته است. این شرکت همچنین به دستاوردهای قابل‌توجهی در حوزه فروش رسیده که از جمله آن‌ها می‌توان به دستیابی به بالاترین میانگین نرخ فروش در میان رقبای داخلی، بالاترین میانگین نرخ فروش در بورس کالا به مدت ۳۰ هفته (از مجموع ۵۱ هفته کاری بورس کالا) و فروش ۱۸۰ هزار تن شمش فولادی صادراتی به بالاترین قیمت به روش تهاتری اشاره کرد.

روند رو به رشد شرکت آهن و فولاد ارفع در حوزه تولید و فروش، در نهایت در عملکرد مالی و عملیاتی این شرکت نمود یافته است. گفتنی است که درآمدهای عملیاتی این شرکت در سال ۱۴۰۲ با رشد ۳۵ درصدی در مقایسه با سال قبل از آن، به ۱۸ هزار و ۲۴۵ میلیارد تومان رسیده است. همچنین سود خالص این شرکت (پس از کسر مالیات) نیز با رشد ۴۸ درصدی در مقایسه با سال ۱۴۰۱ همراه بوده و عدد پنج هزار و ۵۲۹ میلیارد تومان را ثبت کرده است.

بدیهی است که در چند سال اخیر، اعمال محدودیت‌های برق و گاز در فصول گرم و سرد سال، چالش‌های بسیاری را در حوزه تولید و به تبع آن درآمدها و سودآوری صنایع ایجاد کرده است. در این میان، صنایع فولادی با توجه به اینکه ماهیت آن‌ها انرژی‌بر است، به طور قابل توجهی از محدودیت‌های یادشده متاثر شده‌اند. شرکت آهن و فولاد ارفع نیز از این قاعده مستثنی نبوده است؛ به طوری که مجموع خسارت‌های ناشی از محدودیت‌های انرژی تنها در سال گذشته در این شرکت، بالغ بر یک هزار و ۱۵۳ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سال پر دستاورد ارفع

شرکت آهن و فولاد ارفع در راستای هدف‌گذاری خود در زمینه بهبود مستمر عملکرد و نیز ارتقای کارآمدی فرایندهای سازمانی، اقدام به استقرار سیستم‌های مدیریتی در حوزه‌های مختلف کرده است. این شرکت در راستای مشتری‌مداری و افزایش رضایتمندی مشتریان خود، سیستم‌های «ISO 10002:2018» (مدیریت شکایت مشتریان) و «ISO 10004:2018» (مدیریت رضایت مشتریان) را مستقر کرده است. علاوه‌براین، سیستم‌های «ISO 10015:1999» (مدیریت آموزش) و «ISO 45001:2018» (ایمنی و بهداشت شغلی) نیز با هدف رشد و پیشرفت پرسنل این شرکت که در نهایت باعث رشد سازمان می‌شود، به کار گرفته شده‌اند. در دنیای امروز کسب‌و‌کارها و به خصوص صنعت فولاد، توجه به مسائل زیست‌محیطی و شیوه مصرف انرژی بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است. در همین راستا، شرکت آهن و فولاد ارفع نیز به استقرار سیستم‌های «ISO 14001:2015» (مدیریت زیست‌محیطی) و «ISO 50001:2011» (مدیریت انرژی) اقدام کرده است. از دیگر سیستم‌های مدیریتی این شرکت نیز می‌توان به «ISO 31000:2018» (مدیریت ریسک)، «ISO 26000:2010» (مدیریت مسئولیت اجتماعی) و «ISO 9001:2015» (مدیریت کیفیت) اشاره کرد. گفتنی است که شرکت آهن و فولاد ارفع نسبت به کسب گواهینامه سیستم نظام آراستگی محیط کار (۵S) نیز اقدام کرده است. این شرکت در سال ۱۴۰۲ همچنین موفق به اخذ چهار گواهینامه استاندارد جدید شده است.

این شرکت طرح‌های توسعه‌ای متعددی را طی ماه‌های اخیر در دست داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به طراحی و احداث خطوط راه‌آهن صنایع فولادی اردکان، تولید و ذخیره‌سازی گاز مایع (LNG)، احداث واحد نورد (SBQ)، مشارکت در احداث واحد آهن‌اسفنجی صنایع فولاد رهام پارس و احداث نیروگاه تجدید‌پذیر خورشیدی به ظرفیت ۱۰ مگاوات اشاره کرد. گفتنی است که برش مکانیزه خرسک، انباشت و برداشت گندله، توسعه مخازن ذخیره‌سازی واحد اکسیژن و انبار مواد اولیه به مساحت پنج هزار متر مربع نیز از دیگر پروژه‌های توسعه‌ای این شرکت به شمار می‌آیند. از طرفی، توسعه معدنکاری در شرکت‌های فولادی نقش مهمی در تامین پایدار خوراک ایفا می‌کند. در همین راستا، شرکت آهن و فولاد ارفع نیز اقدامات قابل توجهی را در این زمینه انجام داده است که اکتشاف پهنه هرمزگان (سنگ‌آهن هماتیتی)، مشارکت در اکتشاف پهنه ۱۲۱ کیلومتر مربعی در دره انجیر، مطالعات پرعیارسازی و استفاده از سنگ‌آهن هماتیتی و کم‌عیار (معادن چاه‌باشه یک و ۲ اردکان) و تامین دولومیت و آهک مصرفی از آن جمله‌اند.

عملکرد مثبت شرکت آهن و فولاد ارفع در حوزه‌های مختلف، دستاوردهای بسیاری را برای این شرکت در سال ۱۴۰۲ به ارمغان آورده که دریافت تندیس زرین از همایش ملی کیفیت، عضویت در انجمن جهانی فولاد، کسب تقدیرنامه سه ستاره در جایزه ملی تعالی سازمانی، دریافت نشان برتر اقتصاد مقاومتی در نخستین جشنواره اعطای این نشان، کسب امتیاز برتر در هفتمین کنفرانس ملی مدیریت منابع انسانی، جهش هفت پله‌ای در رتبه‌بندی ۵۰۰ شرکت برتر کشور و همچنین اخذ رتبه ۷۳ در رتبه‌بندی یکصد شرکت برتر کشور (IMI-100) از آن جمله بوده است.

انتهای پیام//

در سه ماه نخست سال 1403 محقق شد؛

11:04 /چهارشنبه/27 تیر 1403

به منظور مقابله با واردات غیرقانونی فولاد انجام شد؛

15:48 /یکشنبه/24 تیر 1403

در راستای ایجاد تجارت عادلانه‌تر فولاد،

15:19 /یکشنبه/24 تیر 1403

معاون بازرگانی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان عنوان کرد:

9:39 /یکشنبه/24 تیر 1403

با تکیه بر توان و دانش داخلی محقق شد؛

8:47 /یکشنبه/24 تیر 1403

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:51 /شنبه/9 تیر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:50 /شنبه/9 تیر 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:58 /شنبه/12 خرداد 1403

علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌‍وگو با «فلزات آنلاین»:

5:30 /شنبه/25 فروردین 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:17 /شنبه/19 اسفند 1402

سعید قاسم‌زاده، مدیرعامل شرکت توسعه اقتصادی پایدار فراگیر (تافکو) در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:57 /شنبه/30 دی 1402

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

هم‌زمان با رشد تولید فولاد صورت پذیرفت؛

13:18 /دوشنبه/4 تیر 1403

همگام با اجرای دو طرح توسعه‌ای محقق شد؛

7:38 /شنبه/9 تیر 1403

با هدف رشد تولید و ایجاد اشتغال‌ پایدار،

12:41 /چهارشنبه/6 تیر 1403

پس از ثبت موفقیت‌ها و رکوردهای پیاپی صبانور در سال 1402،

15:35 /سه شنبه/29 خرداد 1403

«فلزات‌آنلاین» گزارش می‌کند:

16:32 /یکشنبه/27 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه سنگان؛

5:55 /شنبه/26 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه چادرملو؛

5:35 /شنبه/26 خرداد 1403

عملکرد دو ماهه 1403 «فخوز»؛

6:05 /شنبه/19 خرداد 1403

اینفوگرافیک گروه فولادی غرب؛

14:54 /شنبه/29 اردیبهشت 1403

اینفوگرافیک درخشش ارفع؛

14:14 /شنبه/29 اردیبهشت 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/24

151696

فلزات آنلاین

1403/04/24

483684

فلزات آنلاین

1403/04/24

551690

فلزات آنلاین

1403/04/24

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/24

23439

فلزات آنلاین

1403/04/24

9625

فلزات آنلاین

1403/04/24

41010

فلزات آنلاین

1403/04/24

49860

فلزات آنلاین

1403/04/24

44700

فلزات آنلاین

1403/04/24

41357

فلزات آنلاین

1403/04/24

26283

فلزات آنلاین

1403/04/24

28704

فلزات آنلاین

1403/04/24

26434

فلزات آنلاین

1403/04/24

36544

فلزات آنلاین

1403/04/24

33267

فلزات آنلاین

1403/04/24

45459

فلزات آنلاین

1403/04/24

25565

فلزات آنلاین

1403/04/24

40157

فلزات آنلاین

1403/04/24

43930

فلزات آنلاین

1403/04/24

3384500