سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲۱:۴۹ /یکشنبه/۲۸ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 16:01 /یکشنبه/28 مرداد 1403

توازن، اصل نخست تحقق توسعه است

نگاه ویژه هلدینگ فولاد خوزستان به توسعه متوازن و پایدار زنجیره فولاد

شرکت گروه توسعه فراگیر فولاد خوزستان هم‌سو با سیاست‌های کلی هلدینگ عظیم فولاد خوزستان شکل گرفته است. فلسفه وجودی گروه توسعه فراگیر فولاد خوزستان، سرمایه‌گذاری و کسب ارزش حداکثری برای ذی‌نفعان از طریق نظارت بر عملکرد شرکت‌های تابعه گروه فولاد خوزستان است. این شرکت با چشم‌انداز تبدیل شدن به بنگاهی پیشتاز در کلاس جهانی در توسعه و سودآوری، با عرضه محصولات و خدمات رقابتی با اولویت زنجیره فولاد در حال فعالیت است.

شرکت گروه توسعه فراگیر فولاد خوزستان هم‌سو با سیاست‌های کلی هلدینگ عظیم فولاد خوزستان شکل گرفته است. فلسفه وجودی گروه توسعه فراگیر فولاد خوزستان، سرمایه‌گذاری و کسب ارزش حداکثری برای ذی‌نفعان از طریق نظارت بر عملکرد شرکت‌های تابعه گروه فولاد خوزستان است. این شرکت با چشم‌انداز تبدیل شدن به بنگاهی پیشتاز در کلاس جهانی در توسعه و سودآوری، با عرضه محصولات و خدمات رقابتی با اولویت زنجیره فولاد در حال فعالیت است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین»، به طور کلی، راه موفقیت در صنعت و به تبع آن در اقتصاد، توجه به مزیت‌های نسبی، تقویت نگرش سیستمی و توجه به شراکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک توسط شرکت‌های بزرگ، ایجاد هم‌افزایی بر اساس منابع و قابلیت‌های موجود، تسهیل‌گری و رفع موانع تولید و همچنین بهبود محیط کسب‌و‌کار به منظور حداکثر ساختن میزان تولید و خلق ثروت در کشور است. موضوعی که در مورد صنعت فولاد، با توجه به دامنه فعالیت‌ها و پتانسیل‌های ارزش‌آفرینی این صنعت و نیز ظرفیت‌های خدادادی انرژی و ذخایر سنگ‌آهن دارای اهمیت زیادی است. اساسا فولاد نقشی محوری در توسعه و آبادانی کشورها ایفا می‌کند. در همین راستا، شاخص سرانه مصرف محصولات فولادی به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی و روندهای سرمایه‌گذاری‌ در کشورها رصد می‌شود. در رویکردی فعالانه به موضوع توسعه، افزایش مقدار این شاخص خود یکی از اهداف استراتژیک به شمار می‌آید و همچنین در مراحل بعدی توسعه‌یافتگی، گرایش بیشتر به سمت افزایش مصرف محصولات فولادی تخت و صنعتی نسبت به محصولات طویل مورد توجه قرار دارد.

در ایران به دلیل وجود منابع خدادادی فراوان در حوزه انرژی به خصوص گاز طبیعی و همچنین ذخایر قابل توجه قطعی و احتمالی سنگ‌آهن، زمینه مناسبی برای توسعه صنعت فولاد بر پایه گاز طبیعی و انتخاب تکنولوژی احیای مستقیم شناسایی شده است و طرح‌های توسعه این صنعت نیز بر اساس اهداف ترسیم‌ شده در چشم‌انداز ۱۴۰۴ کشور تدوین و اجرا شده‌اند. موضوع توازن در توسعه و نیز پایداری و تداوم تولید در این صنعت، از مباحث کلیدی و مهم برای بنگاه‌های اقتصادی به شمار می‌آیند. از فاکتورهای کلیدی موفقیت در صنعت ‌فولاد نیز می‌توان به تامین پایدار و اقتصادی مواد اولیه، روزآوری و استفاده از فناوری‌های نوین در راستای افزایش رقابت‌پذیری محصولات در بازارهای جهانی، یکپارچگی و تکمیل زنجیره تولید، تامین پایدار انرژی، توسعه ناوگان ریلی و حمل اقتصادی و همچنین توسعه سایر صنایع جانبی اشاره کرد.

توسعه‌ای نامتوازن

در حال حاضر و با نزدیک شدن به افق ۱۴۰۴، عدم توسعه متوازن به ویژه در سایر بخش‌های اقتصادی مرتبط با زیرساخت‌ها به روشنی مشاهده می‌شود. به عنوان مثال، محدودیت‌های انرژی در حوزه برق و گاز طبیعی در سال‌های اخیر، اقدامات ناکافی در حوزه اکتشاف و شناسایی منابع جدید سنگ‌آهن متناسب با سرمایه‌گذاری‌ها و ظرفیت‌های فولادی ایجاد‌ شده و همچنین عدم توسعه کافی زیرساخت‌ها و ناوگان حمل‌و‌نقل ریلی و جاده‌ای، از نشانه‌های عدم توسعه متوازن و آماده نبودن زیرساخت‌های مورد نیاز زنجیره تولید فولاد است که در نهایت، بازدهی سرمایه‌گذاری‌ها و سودآوری این صنعت را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند.

نکته مهم دیگری که در این زمینه وجود دارد، توجه به آمایش سرزمین و سرمایه‌گذاری‌ها در جغرافیای مناسب است که با توجه به افزایش شدید هزینه‌های حمل‌و‌نقل و ملاحظات و الزامات زیست‌محیطی، به هر میزان که رعایت الزامات و توجه به موضوعات مربوط به جابه‌جایی مواد اولیه و محصولات مد نظر قرار نگیرد، بازده سرمایه‌گذاری‌های انجام‌ شده با چالش‌های قابل‌توجهی رو‌به‌رو خواهد شد. کلیدی‌ترین چالش‌های توسعه زنجیره ارزش و همچنین صنایع جانبی و زیرساخت‎‌‌های لازم را می‌توان در لزوم توسعه و به‌کارگیری فناوری‌های نوین خصوصا در بخش اکتشاف و به دنبال آن، استخراج در اعماق زمین، ضمن تمرکز بر ایجاد ظرفیت‌های جدید نیروگاهی، لزوم نوسازی شبکه‌های انتقال و کاهش اتلاف‌ها ناشی از فرسودگی‌های قطعات و تجهیزات پست‌ها و خطوط انتقال برشمرد.

برای ملموس‌تر شدن چالش یاد شده می‌توان به عدم سرمایه‌گذاری مناسب در صنعت نیروگاهی و تامین پایدار انرژی در سال‌های اخیر اشاره کرد که خلاء مدیریت متمرکز و یکپارچه و همچنین برنامه‌ریزی و راهبری متوازن توسعه‌ در صنایع مختلف و وزارتخانه‌های مرتبط سبب شد تا فولاد‌سازان کشور تولید بیش از ۱۲ میلیون تن محصول به ارزش بیش از ۹ میلیارد دلار را از دست بدهند. بی‌تردید در شرایط دشوار تحریمی و کسری تراز تجاری در کشور، عدم‌النفع ۹ میلیارد دلاری می‌توانست یاری‌گر فضای اقتصاد کلان در بخش‌های مهمی از جمله تامین ارز مورد نیاز صنعت فولاد به منظور پیشبرد اهداف توسعه‌ای و حتی سایر صنایع مهم کشور باشد.

در مسیر ارزش‌افزایی

گروه فولاد خوزستان به عنوان بزرگ‌ترین صادر‌کننده محصولات فولادی در سال‌های اخیر، با برخورداری از برند «KSC» و موقعیت شناخته‌ شده در بازارهای جهانی، از پتانسیل منحصر‌به‌فردی در صادرات محصولات تولیدی زنجیره خود برخوردار است. به‌رغم محدودیت‌های ناشی از کارشکنی‌ها و تحریم‌های ظالمانه برای کم‌رنگ کردن حضور بنگاه‌های ایرانی در بازارهای بین‌المللی، فولاد خوزستان بیش از ۷۰ درصد از محصولات تولیدی خود را صادر کرده و نه‌ تنها به عنوان صادرکننده برتر شناخته شده است بلکه به عنوان یکی از تامین‌کنندگان ارز مورد نیاز کشور با تزریق ارز ناشی از صادرات به شبکه بانکی و پولی، به عنوان یکی از بازیگران بزرگ صنعت فولاد در حوزه تامین ارز در کشور ایفای نقش کرده است. عامل اصلی و تعیین‌کننده در تداوم صادرات این شرکت و ایفای نقش در جایگاه واردکننده ارز به عنوان یک مولفه مهم و اثر‌گذار بر شاخص‌های کلان اقتصادی، سیاست‌های حمایتی از صادرات غیر‌نفتی در کشور و همچنین رفع موانع داخلی و تسهیل در امر صادرات است. شرایط سخت سال‌های گذشته ناشی از تحریم‌های ظالمانه در کنار محدودیت‌های داخلی، باعث شدند که صادرات در سال گذشته به کمترین مقدار خود برسد.

در حالی که تولید محصولات فولادی کشور بیش از دو برابر مصرف داخلی است، محدودیت‌های حوزه صادرات در شرایط خاص اقتصادی کشور، شرایط عمومی تولید کنندگان صادرات‌محور را به مخاطره انداخته است. یکی از مهم‌ترین نگاه‌ها در حوزه صادرات محصولات فولادی، عدم تفکیک محصولات میانی با محصولات خام است. در حال حاضر، طبق تعریف انجمن جهانی فولاد، محصولات میانی با عنوان «Semi-Finished Products» شناخته می‌شوند که به معنای محصول نیمه‌نهایی است نه مواد اولیه یا خام. علی‌رغم اینکه محصولات میانی در برخی موارد ارزش افزوده‌ای بیشتر از محصول نوردی دارند و با قیمت بالاتر به فروش می‌رسند، عدم تفکیک این موضوع در قوانین صادراتی و وضع عوارض صادراتی، یکی از چالش‌های اساسی صنعت در سال‌های اخیر بوده که به عنوان یک عامل بازدارنده صادراتی عمل کرده است. در صورت فراهم بودن شرایط کلان و مشوق‌های صادراتی، گروه فولاد خوزستان با اتکا به تجارب سال‌های گذشته و برند شناخته‌ شده خود در بازارهای بین‌المللی، همواره پتانسیل صادرات محصولات را داشته و زمینه تامین ارز کشور را فراهم کرده است.

نگاهی همه‌جانبه برای توسعه فراگیر

فلسفه وجودی گروه توسعه فراگیر فولاد خوزستان، سرمایه‌گذاری و کسب ارزش حداکثری برای ذی‌نفعان از طریق نظارت بر عملکرد شرکت‌های تابعه گروه فولاد خوزستان است. این شرکت با چشم‌انداز تبدیل شدن به بنگاهی پیشتاز در کلاس جهانی در توسعه و سودآوری، با عرضه محصولات و خدمات رقابتی با اولویت زنجیره فولاد در حال فعالیت است. هدف استراتژیک این هلدینگ، تاسیس شرکت یا سرمایه‌گذاری در شرکت‌های زنجیره فولاد و صنایع وابسته به منظور پاسخگویی به نیاز‌های اساسی فولاد خوزستان و سایر فولادسازان در سراسر کشور و همچنین افزایش ارزش صاحبان سهام گروه توسعه فراگیر فولاد خوزستان و در نهایت ارتقای ارزش صاحبان سهام شرکت فولاد خوزستان از طریق هم‌افزایی فروش محصولات و خدمات، مدیریت بهینه دارایی‌ها و کسب بالاترین بازدهی است.

نگاه فعلی فولاد خوزستان و ایفای نقش گروه توسعه فراگیر فولاد خوزستان در مدیریت دارایی‌ها و راهبری شرکت‌های تابعه، با دستاوردهایی از جمله بهره‌گیری بهینه از قابلیت‌های مشترک (هم‌افزایی و ارزش‌افزایی)، ارتقای بهره‌وری از طریق اعمال حاکمیت و سرپرستی هدفمند و موثر، ایجاد مزیت‌های رقابتی از طریق ادغام‌ استراتژیک و افزایش قدرت چانه‌زنی در تعامل با تامین‌کنندگان و مشتریان، مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری و جریان نقدینگی در گروه، انعطاف و انطباق‌پذیری در مقابل دگرگونی‌های بازار، توسعه متوازن در زنجیره ارزش، حداکثر‌سازی سودآوری در گروه، تامین مالی و اقتصادی برای کسب‌و‌کارهای جدید، بهره‌گیری و مدیریت موثر برند، تنوع‌بخشی به سبد خدمات و فعالیت‌های تولیدی و کشف و ایجاد فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری در سطح گروه همراه خواهد شد.

گروه توسعه فراگیر فولاد خوزستان با تمرکز بر استراتژی هلدینگ یکپارچه در طول سال‌های متمادی و با سرمایه‌گذاری در طول زنجیره فولاد، در حال تکمیل و بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری‌های قبلی است. در همین راستا، این شرکت حضور در ابتدای زنجیره تولید یعنی اکتشاف و فرآوری مواد اولیه را در دستور کار داشته و در انتها نیز در نظر دارد که خط نورد را به سرمایه‌گذاری‌های خود اضافه کند تا از این طریق، از ارزش افزوده کل زنجیره بهره‌مند شود.

رویکرد تکمیل زنجیره ارزش

در بخش بالادست زنجیره و یا حوزه تامین مواد اولیه می‌توان به شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان و پروژه بلوک سه پهنه آباده-جازموریان اشاره کرد. این سرمایه‌گذاری‌ها با نگاه به افق‌های پیش رو و چالش احتمالی تامین مواد اولیه شرکت‌های فولاد‌ساز در سال‌های آتی، شروع به فعالیت کرده‌اند. شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان هم‌اکنون با تمرکز بر معادن کوچک و متوسط  مقیاس، در حال تامین بخشی از مواد اولیه مورد نیاز شرکت فولاد خوزستان است. این شرکت همچنین برنامه‌های توسعه‌ای به منظور اکتشاف و بهره‌برداری از سایر معادن مشابه در سطح کشور را نیز در دستور کار دارد.

در ادامه زنجیره به منظور استفاده از پتانسیل‌های معدنی کشور، گروه فولاد خوزستان در کنار سایر فعالان صنعت در حوزه شمال شرق کشور و در محدوده سنگان نیز حضور موثر دارد. در این منطقه، شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد با سهامداری ۶۷ درصدی این شرکت و با ظرفیت تولید ۲٫۵ میلیون تن کنسانتره و ۲٫۵ میلیون تن گندله در حال فعالیت است و در راستای تامین مواد اولیه فولاد خوزستان نقش‌آفرینی می‌کند. این شرکت طرح افزایش ظرفیت ۲٫۵ میلیون تنی هر کدام از خطوط خود را در حال مطالعه و بررسی دارد. علاوه‌براین به منظور استفاده از ظرفیت‌های موجود در منطقه، این شرکت به همراه سایر شرکا، در شرکت صنعتی و معدنی پیشگامان فولاد شرق نیز سرمایه‌گذاری کرده است و گندله مازاد بر مصرف را در این واحد تولیدی به آهن‌ اسفنجی تبدیل می‌کند.

گروه توسعه فراگیر فولاد خوزستان همچنین با سهام‌داری ۶۵ درصدی در شرکت صنعت فولاد شادگان نیز حضور فعال داشته و با ظرفیت سالانه ۸۰۰ هزار تن آهن‌ اسفنجی، بخش دیگری از نیاز فولاد خوزستان را تامین می‌کند و با راه‌اندازی طرح فولاد‌سازی خود طی چند ماه آینده، در فاز نخست سالانه ۸۰۰ هزارتن شمش فولادی را به سبد محصولات گروه فولاد خوزستان اضافه خواهد کرد. در ادامه نیز با اجرای طرح توسعه فولادسازی و ریخته‌گری ۱٫۲ میلیون تنی اسلب، ظرفیت این شرکت را به دو میلیون تن در سال افزایش خواهد داد.

در پایان لازم است اشاره شود که راه موفقیت در صنعت و به طبع آن در اقتصاد، توجه و تمرکز بر مزیت‌های نسبی، تقویت نگرش سیستمی و توجه به شراکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک توسط شرکت‌های بزرگ و ایجاد هم‌افزایی بر اساس منابع و قابلیت‌های موجود، همراه با تسهیل‌گری و رفع موانع تولید و بهبود محیط کسب‌وکار به منظور حداکثر ساختن میزان تولید و خلق ثروت در کشور است.

انتهای پیام//

مدیر واحد احیا مستقیم شماره یک شرکت فولاد مبارکه خبر داد:

12:00 /یکشنبه/28 مرداد 1403

در راستای مسئولیت‌های اجتماعی «فولاد» انجام شد؛

8:57 /یکشنبه/28 مرداد 1403

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه:

7:53 /یکشنبه/28 مرداد 1403

در راستای تکمیل زنجیره فولاد محقق شد؛

14:42 /شنبه/27 مرداد 1403

فولاد خوزستان در بهینه‌سازی مصرف آب پیشگام است؛

13:43 /شنبه/27 مرداد 1403

اسدالله فرشاد، عضو شورای راهبری موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز (سیگماس) در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

12:03 /یکشنبه/31 تیر 1403

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:51 /شنبه/9 تیر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:50 /شنبه/9 تیر 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:58 /شنبه/12 خرداد 1403

علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌‍وگو با «فلزات آنلاین»:

5:30 /شنبه/25 فروردین 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:17 /شنبه/19 اسفند 1402

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

هم‌زمان با رشد تولید فولاد صورت پذیرفت؛

13:18 /دوشنبه/4 تیر 1403

با بومی‌سازی تکنولوژی فولادسازی محقق شد؛

8:02 /چهارشنبه/10 مرداد 1403

همگام با اجرای دو طرح توسعه‌ای محقق شد؛

7:38 /شنبه/9 تیر 1403

اینفوگرافیک عملکرد سه ماهه «کچاد»؛

5:58 /شنبه/6 مرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد سه ماهه «کگل»؛

8:13 /شنبه/30 تیر 1403

اینفوگرافیک شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور؛

8:01 /شنبه/30 تیر 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه سنگان؛

5:55 /شنبه/26 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه چادرملو؛

5:35 /شنبه/26 خرداد 1403

عملکرد دو ماهه 1403 «فخوز»؛

6:05 /شنبه/19 خرداد 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/28

154607

فلزات آنلاین

1403/05/28

542326

فلزات آنلاین

1403/05/28

718860

فلزات آنلاین

1403/05/28

2552900

فلزات آنلاین

1403/05/28

25640

فلزات آنلاین

1403/05/28

13331

فلزات آنلاین

1403/05/28

44901

فلزات آنلاین

1403/05/28

49178

فلزات آنلاین

1403/05/28

44588

فلزات آنلاین

1403/05/28

41217

فلزات آنلاین

1403/05/28

27181

فلزات آنلاین

1403/05/28

28318

فلزات آنلاین

1403/05/28

27021

فلزات آنلاین

1403/05/28

36069

فلزات آنلاین

1403/05/28

33767

فلزات آنلاین

1403/05/28

43096

فلزات آنلاین

1403/05/28

26393

فلزات آنلاین

1403/05/28

39675

فلزات آنلاین

1403/05/28

43494

فلزات آنلاین

1403/05/28

3477500