سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۳:۱۳ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 4:38 /شنبه/18 آذر 1402

حمید شجاعی، مدیرعامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

هدف‌گذاری تولید ۸۵۰ هزار تن ورق گالوانیزه در افق ۱۴۰۶/ به دنبال تولید فولاد سبز هستیم

فولاد، از کاربردهای فراوانی در صنايع مختلف برخوردار است که از جمله می‌توان به صنعت خودروسازی اشاره کرد. ورق گالوانيزه، يکی از مهم‌ترين محصولات فولادی است که در توليد انواع خودروها به‌ کار می‌رود. اين محصول نقش بسزايی در ساخت يک خودرو به ويژه بدنه آن دارد و بر همين اساس بايد با کيفيت عالي و بر اساس استانداردهای روز جهان توليد شود. شرکت ورق خودرو چهارمحال ‌و بختياری، تنها توليدکننده ورق گالوانيزه مورد نياز صنعت خودروسازی در کشور است که...

فولاد، از کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف برخوردار است که از جمله می‌توان به صنعت خودروسازی اشاره کرد. ورق گالوانیزه، یکی از مهم‌ترین محصولات فولادی است که در تولید انواع خودروها به‌ کار می‌رود. این محصول نقش بسزایی در ساخت یک خودرو به ویژه بدنه آن دارد و بر همین اساس باید با کیفیت عالی و بر اساس استانداردهای روز جهان تولید شود. شرکت ورق خودرو چهارمحال ‌و بختیاری، تنها تولیدکننده ورق گالوانیزه مورد نیاز صنعت خودروسازی در کشور است که با تکیه بر نیروی انسانی کارشناس و متعهد و همچنین به‌کارگیری تکنولوژی و ماشین‌آلات جدید، این محصول را تولید و علاوه بر تامین نیاز خودروسازان داخلی، بخشی از تولیدات خود را با هدف ارزآوری برای کشور، روانه بازارهای صادراتی می‌کند. این شرکت با هدف تامین ورق گالوانیزه مورد نیاز صنعت خودروسازی در افق ۱۴۰۶، اقدام به احداث خط تولید ورق گالوانیزه شماره ۲ به ظرفیت ۴۵۰ هزار تن با سرمایه‌گذاری پنج همت کرده است و علی‌رغم چالش‌هایی که در مسیر رشد تولید به ویژه در تامین ورق خام مورد نیاز خود با آن مواجه بوده، تولید ۸۵۰ هزار تن ورق گالوانیزه تا چهار سال آینده را هدف‌گذاری کرده است. در همین راستا، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» گفت‌وگویی با حمید شجاعی، مدیرعامل شرکت ورق خودرو چهارمحال‌ و بختیاری تدارک دیده است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

در خصوص عملکرد شرکت ورق خودرو چهارمحال‌ و بختیاری در حوزه تولید در سال ۱۴۰۲ توضیحاتی ارائه بفرمایید.

شرکت ورق خودرو چهارمحال ‌و بختیاری در ۶ ماهه ابتدایی امسال، هشت رتبه تک رقمی از نظر ارزش معاملات در میان صنایع حاضر در بورس کالای ایران را به خود اختصاص داد و جزو ۱۰ شرکت برتر تالار صنعتی قرار گرفت. در این مدت، ما موفق به تولید ۱۶۳ هزار تن محصول شدیم که این میزان با افزایش ۳۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بود.روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد ماه ۱۴۰۲، رکورد روزانه تولید ورق گالوانیزه به میزان یک هزار و ۶۱۳ تن در مجموعه ما به ثبت رسید؛ در حالی که پیش از این، موفق به تولید یک هزار و ۶۰۳ تن ورق گالوانیزه در روز پنج‌شنبه ۱۴ بهمن ماه ۱۴۰۱ شده بودیم. همچنین رکود ماهیانه تولید ورق گالوانیزه نیز در خرداد ماه سال جاری ،به میزان ۳۳ هزار و ۳۷ تن شکسته شد. در واقع رویکرد و تمام تلاش ما این است که در پایان امسال، ظرفیت اسمی تولید کارخانه یعنی ۴۰۰ هزار تن در سال را محقق کنیم. شرکت ورق خودرو چهارمحال ‌و بختیاری، گریدهای مختلف ورق گالوانیزه مورد نیاز خودروسازان را تولید می‌کند که از جمله می‌توان به ورق‌های گالوانیزه کششی و کششی عمیق همچون «DX54» و ورق‌های با استحکام بالا مانند «BH220»، «P260» و «E335» اشاره کرد. در همین راستا، با هدف بی‌نیاز کردن صنعت خودروسازی کشور از انواع ورق‌های گالوانیزه فولادی، تولید انواع محصولات جدید با تکیه بر نیروی انسانی متخصص و متعهد و به‌کارگیری تکنولوژی و ماشین‌آلات روز دنیا را در دستور کار خود قرار دادیم و پس از تولید موفقیت‌آمیز گریدهای «HCT590X» و «SPFC340» و تحویل این محصولات به شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا، موفق به تولید گرید «S350» با جرم پوشش ۴۰۰ و ۴۵۰ گرم بر مترمربع شدیم؛ لازم به ذکر است که ورق گالوانیزه با جرم پوشش بیش از ۳۵۰ گرم بر مترمربع، برای نخستین بار در شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری تولید شده و هم‌اکنون به دنبال تولید گریدهای «FB60» و «FB45» هستیم.

شرکت ورق خودرو چهارمحال‌ و بختیاری به چه موفقیت‌هایی در سال جاری دست پیدا کرده است؟

طی سالیان گذشته، ما هزینه فراوانی را بابت ایجاد سرباره حوضچه مذاب متحمل می‌شدیم. از این رو پس از مطالعات اولیه، تهیه طرح و نقشه مهندسی پروژه کاهش سرباره حوضچه مذاب به کمتر از ۱۰ درصد توسط تیم کارشناسی شرکت ورق خودرو چهارمحال ‌و بختیاری و با استفاده از ظرفیت‌های داخلی موجود جهت طراحی، ساخت و راه‌اندازی پروژه، خوشبختانه موفق به اجرای آن ظرف کمتر از یک ماه شدیم. لازم به ذکر است که با اجرای این طرح، صرفه‌جویی ریالی معادل ۱۲۰ میلیارد ریال از محل کاهش هزینه‌های مصرف روی و زاماک مورد نیاز مجموعه به مدت یک سال حاصل شده است. در سال جاری، موفق به راه‌اندازی سیستم حمل محصول مکانیزه در شرکت با همکاری شرکت بین‌المللی سیستم‌ها و اتوماسیون ایریسا شدیم. از جمله مزایای این سیستم می‌توان به تخصیص اتوماتیک حواله‌ها، اجرای مدل، تخصیص باربری، صدور حواله حمل، راکدکردن حواله‌های روز قبل، تسریع در نوبت‌دهی و عملیات بارگیری و دریافت نوبت‌دهی آنلاین توسط باربری با قابلت اتصال به حواله برای حمل بار در شرکت اشاره کرد. علاوه‌براین، در ششمین گردهمایی جایزه ملی تعالی نگهداری و مدیریت دارایی‌ که شهریور ماه سال جاری در پژوهشگاه نیرو برگزار شد، موفق به دریافت تقدیرنامه ۲ ستاره شدیم. دریافت این گواهینامه، بستر ارتقای جایگاه شرکت در حوزه نگهداری و تاثیرگذاری در حوزه‌های تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی‌های کلان مجموعه را فراهم کرده و نقش بسزایی در ایجاد فرصت‌های مناسب برای بروز خلاقیت‌ها و فرهنگ‌سازی در راستای ارتقای درک و آگاهی سازمان ایفا می‌کند. رشد بی‌سابقه کیفیت محصولات تولیدی شرکت ورق خودرو چهارمحال ‌و بختیاری به ۹۸٫۱ درصد در خرداد ماه سال جاری، موفقیت دیگری بود که به دنبال اجرای دقیق برنامه‌های مدون، بلندمدت و هوشمندانه تیم مدیریت و همچنین تلاش و همت سختکوشان شرکت ورق خودرو، به علاوه بهره‌مندی از تکنولوژی‌های روز دنیا و جدیدترین استانداردهای بین‌المللی در تولید محصولات گالوانیزه حاصل شد.

تمدید گواهینامه‌های ISO10004:2018،  ISO10002:2018،ISO45001:2018، ISO14001:2015 و ISO10015:2019 توسط شرکت «SGS»، موفقیت دیگری بود که در راستای تعالی سازمانی شرکت ورق خودرو به ثبت رسید. کسب جایزه صادرکننده نمونه استان برای سال ۱۴۰۱ در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان چهارمحال و بختیاری که روز چهارشنبه ۲۴ آبان ماه با حضور وزیر صمت و سایر مقامات کشوری و استانی به همراه صنعتگران و معدن‌کاران در محل اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری برگزار شد، از دیگر موفقیت‌های مهمی است که در سال جاری به آن دست پیدا کردیم. صادرات و ارزآوری برای کشور در شرایط سخت و دشوار تحریم، یکی از مهم‌ترین رویکردهای مجموعه است و در سال گذشته، موفق به صادرات بیش از ۱۶ هزار تن ورق گالوانیزه شدیم. اولویت نخست ما، تامین ۱۰۰ درصدی نیاز خودروسازان داخلی و در ادامه حضور در بازارهای بین‌المللی است و امیدواریم بتوانیم روند روبه‌رشد خود در حوزه تولید و صادرات را ادامه دهیم. شاید مهم‌ترین موفقیت شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در سال جاری را بتوان آغاز عملیات احداث خط تولید ورق گالوانیزه شماره ۲ به ظرفیت ۴۵۰ هزار تن و سرمایه‌گذاری پنج همت دانست. این طرح زمینه اشتغال‌زایی مستقیم برای ۸۰۰ نفر را فراهم می‌کند و پیش‌بینی ما این است که در سال ۱۴۰۶ به بهره‌برداری برسد.

با چه موانع و چالش‌هایی در مسیر تولید مواجه هستید و چه اقدامات موثری در این زمینه انجام داده‌اید؟

تامین ورق خام، مهم‌ترین مانع پیش روی ما در مسیر تامین ورق گالوانیزه مورد نیاز صنعت خودروسازی کشور محسوب می‌شود و زنجیره تولید این محصول در مجموعه ورق خودرو را تحت تاثیر قرار داده است. باتوجه به اینکه دولت شرکت‌های خودروساز را موظف به افزایش ظرفیت تولید کرده است، بنابراین باید زنجیره تولید شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری تقویت شود تا بتوانیم نیاز کامل خودروسازان داخلی را تامین کنیم. برهمین اساس، اقدام به واردات بخشی از ورق خام مورد نیاز خود کرده‌ایم که در این راستا، با چالش تخصیص ارز مواجه شده‌ایم و امیدواریم با قول مساعدی که شخص وزیر صمت در آیین کلنگ‌زنی خط تولید ورق گالوانیزه شماره ۲ مجموعه دادند، این معضل در آینده نزدیک رفع شود. از طرفی، سهمیه ورق خام خودروسازان، بیشتر از سهمیه شرکت ورق خودرو در سامانه بهین‌یاب است و امیدواریم با دستور مستقیم وزیر صمت، میزان سهمیه ما نیز در این سامانه افزایش پیدا کند. طبق برآوردهای انجام شده، میزان ورق گالوانیزه مورد نیاز صنعت خودروسازی در سال ۱۴۰۶، به حدود ۸۵۰ هزار تن خواهد رسید و بر همین اساس امیدواریم با تامین کافی مواد اولیه و تکمیل و بهره‌برداری از خط ۲ تولید ورق گالوانیزه در شرکت ورق خودرو، بتوانیم این حجم از نیاز خودروسازان کشور را تامین کنیم.

چه اهداف و چشم‌اندازی را برای آینده شرکت ورق خودرو چهارمحال‌ و بختیاری متصور هستید؟

یکی از مهم‌ترین چشم‌اندازهای ما، تولید فولاد سبز همگام با استراتژی‌های هلدینگ مادر یعنی گروه فولاد مبارکه اصفهان است. در همین راستا، حرکت به سمت کربن و ضایعات صفر را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و تا به امروز، موفق به کاهش یک درصدی ضایعات تولیدی در مجموعه ورق خودرو شده‌ایم؛ ضمن اینکه اقدامات لازم جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی به ویژه گاز در خطوط تولید را انجام داده‌ایم و امیدواریم در آینده، به یکی از شرکت‌های پیشرو در تولید فولاد سبز کشور تبدیل شویم. احداث و راه‌اندازی کارخانه تولید شمش روی به منظور تامین روی مورد نیاز خط تولید ورق گالوانیزه، یکی دیگر از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که به دنبال اجرای آن در آینده نزدیک هستیم و امیدواریم با احداث این کارخانه و تامین پایدار شمش روی، بتوانیم در مسیر تحقق رشد تولید گام برداریم.

انتهای پیام//

مدیر محصولات پوشش‌دار و نهایی نورد سرد شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد:

8:23 /یکشنبه/20 خرداد 1403

عضو هیئت مدیره شرکت صنایع هفت الماس:

5:39 /یکشنبه/30 اردیبهشت 1403

در راستای بهینه‌سازی خط تولید محصولات سرد فولاد مبارکه انجام شد؛

8:23 /یکشنبه/19 آذر 1402

غلامرضا خلیقی، مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

10:50 /چهارشنبه/21 خرداد 1399

ابوذر ندیمی، مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین» مطرح کرد:

17:34 /شنبه/9 آذر 1398

حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

17:26 /دوشنبه/29 مهر 1398
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700