سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۷:۳۲ /شنبه/۶ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 4:56 /شنبه/6 مرداد 1403

محمدرضا پاکباز، مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب در گفت‌وگو با «فلزات‌‎آنلاین»:

هدف‌گذاری توسعه بخش (R&D) در سال جهش تولید/ به دنبال تشکیل دپارتمان انرژی هستیم

صنعت فولاد در ايران با پيشرفت و توسعه قابل‌توجهی طی ساليان اخير همراه شده است؛ به نحوی که هم‌اکنون کشور ما در رتبه دهم برترين توليدکنندگان فولاد جهان قرار دارد و از اين رو دامنه فعاليت در اين صنعت گسترش يافته است. با اين وجود، در حال حاضر فولادسازان داخلی با چالش‌های مختلفی اعم از محدوديت تامين انرژی، جای خالی تکنولوژی و دانش فنی روز و...

صنعت فولاد در ایران با پیشرفت و توسعه قابل‌توجهی طی سالیان اخیر همراه شده است؛ به نحوی که هم‌اکنون کشور ما در رتبه دهم برترین تولیدکنندگان فولاد جهان قرار دارد و از این رو دامنه فعالیت در این صنعت گسترش یافته است. با این وجود، در حال حاضر فولادسازان داخلی با چالش‌های مختلفی اعم از محدودیت تامین انرژی، جای خالی تکنولوژی و دانش فنی روز و… مواجهند که رفع این مشکلات، تلاش و حمایت همه‌جانبه مسئولان و سازمان‌های ذی‌‎ربط از صنعت فولاد کشور را می‌طلبد. در این بین، نمی‌توان از اهمیت و نقش شرکت‌های مهندسی در مسیر توسعه و پیشرفت این صنعت استراتژیک به ویژه در زمینه به‌کارگیری فناوری‌های نوین غافل شد و به جرات می‌توان گفت توسعه صنعت فولاد کشور، در گرو ارائه خدمات مطلوب فنی و مهندسی به کارخانه‌های فولادی است. از جمله شرکت‌های مطرح و فعال در این حوزه، می‌توان به شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه فولاد خوزستان اشاره کرد که نقش بسزایی در راه‌اندازی و بهره‌برداری طرح‌های مختلف فولادی در کشور به ویژه شرکت صنعت فولاد شادگان به عنوان یکی دیگر از زیرمجموعه‌های هلدینگ فولاد خوزستان داشته است. خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» با هدف بررسی اهداف و برنامه‌های این شرکت در سال ۱۴۰۳، گفت‌وگویی را با محمدرضا پاکباز، مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب تدارک دیده است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

در خصوص اهم اقدامات شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب در چهار ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ توضیحاتی ارائه بفرمایید.

شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب در سالی که به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» مزین شده است، استمرار اهداف و برنامه‌هایی را که اجرای آن‌ها را از سال‌های گذشته آغاز کرده، در دستور کار خود قرار داده است. در حالت کلی، ما اقدامات خود را در چهار زمینه عمده تقسیم‌بندی کرده‌ایم که در وهله نخست، شامل «مهندسی توسعه» با هدف طراحی، مهندسی و نظارت می‌شود؛ ضمن اینکه در سال جاری، بحث مطالعات مهندسی را نیز به این بخش اضافه کرده‌ایم و مطالعات لازم برای طرح جامع فولاد گروه فولاد خوزستان در راستای تحقق تولید ۱۳٫۶ میلیون تن فولاد خام در افق ۱۴۱۰ و حتی یک گام بالاتر یعنی افق ۱۴۱۵ را انجام خواهیم داد. این مهم شامل مطالعات بازار، مطالعات امکان‌سنجی و مطالعات سرمایه‌گذاری از لحاظ اقتصادی برای طرح‌های فولادی شده و ما به دنبال ارائه خدمات مطلوب در زمینه مطالعات و به طور کلی مهندسی توسعه در سال جاری هستیم. شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب در زمینه «مهندسی بهره‌برداری» نیز طرح‌ها و برنامه‌های متعددی را تعریف کرده است که از جمله می‌توان به ارائه خدمات نظارت بر راه‌اندازی و به نوعی راهبری بهره‌برداری فاز یک پروژه فولادسازی شرکت صنعت فولاد شادگان که هم‌اکنون در دست راه‌اندازی قرار دارد، اشاره کرد. در واقع پس از بهره‌برداری از این طرح کلیه خدمات اعم از آموزش، تامین قطعات از منابع داخلی به صورت مهندسی معکوس، سیستم‌های تعمیرات و نگهداری شامل کدینگ و PM، بازرسی فنی قطعات، کنترل کیفی قطعات ساخت، دستورالعمل‌ها و استانداردهای لازم در حوزه بهره‌برداری و… توسط مجموعه ما ارائه خواهد شد؛ این در حالی است که طی یک تا دو سال نخست پس از بهره‌برداری طرح و تا زمانی که فرایند آموزش و یادگیری کارکنان «learning curve» به روال مشخصی برسد، ارائه خدمات مذکور ادامه خواهد یافت. علاوه‌براین، در حال ارائه خدمات مهندسی بهره‌برداری به شرکت‌هایی همچون شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد (سیمیدکو) و مجتمع فولاد قائنات نیز هستیم.

در زمینه «اجرای پروژه‌ها»، پروژه احداث کارخانه تولید بریکت سرد آهن اسفنجی شرکت فولاد خوزستان را با همکاری یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ فولاد خوزستان یعنی ایده‌پردازان صنعت فولاد به صورت قرارداد (EPC) در دست اقدام داریم که بخش‌های طراحی و مهندسی «Engineering» و تامین تجهیزات «Procurement» آن در اختیار ما و بخش ساخت و اجرای آن «Construction» در اختیار شرکت ایده‌پردازان صنعت فولاد است. در چهار ماهه ابتدایی امسال، بخشی از اقدامات مرتبط با بخش طراحی مهندسی این پروژه انجام شده است و در زمینه تامین قطعات و تجهیزات نیز در حال مذاکره با تامین‌کننده خارجی هستیم تا بتوانیم بخشی از تجهیزات خارجی پروژه را فراهم کنیم؛ لازم به ذکر است که سایر تجهیزات پروژه نیز از داخل تامین خواهد شد. در همین زمینه، بخش طراحی مهندسی پروژه افزایش ظرفیت واحد احیا مستقیم شرکت صنعت فولاد شادگان از سالیانه ۸۰۰ هزار تن به یک میلیون تن بر عهده ماست و بخش تامین تجهیزات بر عهده خود فولاد شادگان است که در ادامه نظارت بر اجرای پروژه نیز توسط شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب انجام خواهد شد. به علاوه، مناقصه و ارزیابی مناقصه‌گران در پروژه احداث کارخانه نورد گرم (SBQ) شرکت آهن و فولاد ارفع با هدف تولید مفتول آلیاژی به ظرفیت سالیانه ۵۰۰ هزار تن را طی چهار ماهه ابتدایی سال جاری انجام دادیم و طی سه تا چهار هفته آینده، برنده این مناقصه را اعلام خواهیم کرد تا بتوانیم نظارت بر اجرای این پروژه را با همکاری «ارفع» داشته باشیم. بخش دیگری که به تازگی فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده‌ایم، شامل تحقیق و توسعه (R&D) و ارائه خدمات پژوهشی به مجموعه‌هایی همچون شرکت صنعت فولاد شادگان در ارتباط با بازیافت‌های حرارتی کوره‌های فولادسازی و احیا مستقیم و شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد در زمینه مصرف انرژی و مواد اولیه می‌شود. لازم به ذکر است که در سال جاری، به دنبال توسعه بخش  (R&D) و ارائه خدمات مرتبط با آن به مشتریان خود هستیم و به همین منظور استفاده از منابع «References» خارجی و برقراری ارتباطات موثر با دانشگاه‌ها، موسسات تحقیقاتی، شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های مهندسی خارج از کشور را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

نقش شرکت‌هایی همچون مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب در کاهش هزینه‌های تولید و رشد سودآوری واحدهای صنعتی به ویژه فولادی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در حال حاضر هزینه‌های مرتبط با حامل‌های انرژی اعم از برق، گاز و حتی آب، رخ‌نمایی و سهم بیشتری در سبد هزینه‌های شرکت‌های فولادی داشته است؛ به نحوی که فولادسازان داخلی از یک سو در تامین کافی انرژی دچار چالش شده‌اند و  از سوی دیگر افزایش قیمت حامل‌های انرژی روند درآمدزایی و سودآوری این واحدها را تحت تاثیر قرار داده است. از این رو ضرورت دارد در راستای مصرف بهینه انرژی، استفاده از تکنولوژی‌هایی که میزان مصرف انرژی در خطوط فولادسازی را کاهش می‌دهد، در دستور کار فولادسازان کشور قرار بگیرد. بر همین اساس ما به دنبال تشکیل یک دپارتمان انرژی هستیم تا از این طریق بتوانیم برای مطالعات و طراحی‌های مهندسی‌ای که انجام می‌دهیم، انتخاب تکنولوژی‌های تولید فولاد در راستای کاهش مصرف انرژی را نیز مد نظر قرار دهیم.

اهداف و برنامه‌های شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب جهت فعالیت در سایر صنایع و در ادامه سال جاری چیست؟

صنعت فولاد ایران با پیشرفت و توسعه قابل‌توجهی طی سالیان اخیر همراه شده است؛ به نحوی که هم‌اکنون کشور ما در رتبه دهم برترین تولیدکنندگان فولاد جهان قرار دارد و بر همین اساس دامنه فعالیت در این صنعت گسترش یافته است. بنابراین شرایط کار در صنعت فولاد به اندازه‌ای فراهم شده است که ما تمام برنامه‌ها و اهداف خود را در این صنعت متمرکز کرده‌ایم و فرصت چندانی برای ورود به سایر صنایع نداریم. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، به دنبال تشکیل یک دپارتمان انرژی در ادامه سال جاری و  ارائه خدمات مطلوب در این زمینه در سراسر زنجیره فولاد کشور (از سنگ‌آهن تا محصولات نورد) هستیم. از طرفی، توسعه مطالعات در راستای تحقق طرح جامع گروه فولاد خوزستان به لحاظ تولید محصولات با ارزش افزوده بالا را برنامه‌ریزی کرده‌ایم و تمام تلاش خود را در زمینه توسعه (R&D) طی نیمه دوم سال جاری به کار خواهیم گرفت. باور ما بر این است که نباید از صنعت پراهمیت فولاد کشور با توجه به سهم قابل‌توجهی که در توسعه اقتصادی و درآمدهای ارزی غیرنفتی دارد، غافل شد و بر همین اساس باید کلیه اقدامات لازم جهت رفع چالش‌های موجود در این صنعت به ویژه در حوزه‌های تامین انرژی و محدودیت‌های موجود در حوزه صادرات و به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید توسط سازمان‌ها و مسئولان مربوطه انجام شود. در این بین، نقش و اهمیت شرکت‌های مهندسی در مسیر توسعه صنعت فولاد و استفاده از دانش فنی و فناوری‌های تولید فولاد سبز در آینده نزدیک بیش از پیش نمایان خواهد شد. در حال حاضر در سطح منطقه، ایران حرف اول تولید فولاد را می‌زند و بنابراین امید است این برتری ضمن به‌کارگیری تکنولوژی‌های نو و دانش فنی به‌روز و استفاده از تمامی ابزارهای لازم در ادامه نیز حفظ شود.

انتهای پیام//

با هدف توسعه مهارت‌آموزی و توانمندسازی نیروی کار صورت پذیرفت؛

16:09 /سه شنبه/2 مرداد 1403

مدیرعامل شرکت بین‌المللی مهندسی ایران عنوان کرد:

8:25 /یکشنبه/10 تیر 1403

به کمک متخصصان ایرانی شرکت مهندسی معادن و فلزات (MME)،

5:17 /چهارشنبه/30 خرداد 1403

مهران امینی تهرانی، مدیرعامل شرکت کهن بازار قرن در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

7:22 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

محمدرضا پاکباز، مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

10:59 /شنبه/19 اسفند 1402

محمدحسین مولوی‌زاده، مدیرعامل شرکت گسترش کاتالیست ایرانیان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:17 /شنبه/14 بهمن 1402

مهران امینی تهرانی، مدیرعامل شرکت کهن بازار قرن در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

6:15 /شنبه/17 تیر 1402

محمدرضا پاکباز، مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب در گفتوگو با «فلزات آنلاین»:

8:32 /یکشنبه/16 بهمن 1401

سيد محمدحسين موسوی‌زاده، مشاور مديرعامل شرکت مهندسين مشاور پيشگامان فولاد جنوب طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

7:52 /شنبه/9 تیر 1403

محمدحسین مولوی‌زاده، مدیرعامل شرکت گسترش کاتالیست ایرانیان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:20 /شنبه/26 خرداد 1403
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

اینفوگرافیک شرکت گسترش کاتالیست ایرانیان؛

6:24 /شنبه/19 خرداد 1403

نگاهی به شرکت بین­‌المللی مهندسی ایران (ایریتک)؛

7:30 /شنبه/21 بهمن 1402

اینفوگرافیک شرکت پیشگامان فولاد جنوب؛

5:23 /شنبه/9 دی 1402

اینفوگرافیک معرفی شرکت؛

14:58 /چهارشنبه/23 فروردین 1402

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/3

154179

فلزات آنلاین

1403/05/3

542326

فلزات آنلاین

1403/05/3

727147

فلزات آنلاین

1403/05/3

2423171

فلزات آنلاین

1403/05/3

25402

فلزات آنلاین

1403/05/3

12530

فلزات آنلاین

1403/05/3

41249

فلزات آنلاین

1403/05/3

49860

فلزات آنلاین

1403/05/3

44700

فلزات آنلاین

1403/05/3

41997

فلزات آنلاین

1403/05/3

26112

فلزات آنلاین

1403/05/3

28556

فلزات آنلاین

1403/05/3

26222

فلزات آنلاین

1403/05/3

36465

فلزات آنلاین

1403/05/3

33473

فلزات آنلاین

1403/05/3

44769

فلزات آنلاین

1403/05/3

25616

فلزات آنلاین

1403/05/3

40067

فلزات آنلاین

1403/05/3

43468

فلزات آنلاین

1403/05/3

3363000