سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۲:۳۱ /دوشنبه/۷ آبان ۱۴۰۳
زمان انتشار: 15:28 /یکشنبه/6 آبان 1403

در نشست رسانه‌ای مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس عنوان شد؛

هدف‌گذاری تولید سه میلیون تن فولاد توسط «فصبا» در افق ۱۴۱۰

طی نشست رسانه‌ای مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس که در روز چهارشنبه دوم آبان ماه 1403 در حاشیه دومین روز از بیست و ششمین سمپوزیوم و نمایشگاه بین‌المللی فولاد کیش برگزار شد، مرد سال فولاد ایران ضمن اشاره به ثبت بزرگ‌ترین تامین مالی در تارخ بورس کشور توسط شرکت صبا فولاد خلیج فارس، از تکمیل پروژه توسعه‌ای احداث واحد احیا مستقیم با ظرفیت تولید سالیانه 1.76 میلیون تن بریکت گرم ظرف 30 ماه و در ادامه تولید محصولات نهایی تخت در این مجتمع خبر داد.

طی نشست رسانه‌ای مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس که در روز چهارشنبه دوم آبان ماه ۱۴۰۳ در حاشیه دومین روز از بیست و ششمین سمپوزیوم و نمایشگاه بین‌المللی فولاد کیش برگزار شد، مرد سال فولاد ایران ضمن اشاره به ثبت بزرگ‌ترین تامین مالی در تارخ بورس کشور توسط شرکت صبا فولاد خلیج فارس، از تکمیل پروژه توسعه‌ای احداث واحد احیا مستقیم با ظرفیت تولید سالیانه ۱٫۷۶ میلیون تن بریکت گرم ظرف ۳۰ ماه و در ادامه تولید محصولات نهایی تخت در این مجتمع خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین»، احسان دشتیانه در نشست رسانه‌ای که روز چهارشنبه دوم آبان ماه ۱۴۰۳ در حاشیه دومین روز از بیست و ششمین سمپوزیوم و نمایشگاه بین‌المللی فولاد کیش برگزار شد، اظهار داشت: در ابتدا بر خود لازم می‌دانیم که کمال تشکر و قدردانی را از مدیران، مهندسان، کارشناسان و کارگران زحمتکش شرکت صبا فولاد خلیج فارس که نقش بسزایی در موفقیت‌های اخیر مجتمع ایفا کرده‌اند، به عمل آوریم. معتقدیم که مدیریت، کمترین نقش را در موفقیت‌های یک مجموعه دارد و وظیفه اصلی آن، تنها فراهم کردن بسترهای لازم جهت قرارگیری استعدادهای موجود در مسیر درست توسعه و پیشرفت است.

وی عنوان کرد: ایران با برخورداری از ۷۳ هزار میلیارد دلار منابع زیرزمینی، پنجمین کشور غنی دنیا از لحاظ دارایی‌های طبیعی و ثروت‌های خدادادی به شمار می‌آید و بر این باوریم که اقتصاد ایران نیز باید حداقل پنجمین اقتصاد برتر دنیا معرفی شود اما متاسفانه به دلیل برخی چالش‌های داخلی و خارجی، در جایگاه حقیقی خود قرار نگرفته‌ است. در حال حاضر از حدود ۱۰۶ هزار میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی (GDP) در سطح جهان، سهم ایران تنها ۳۵۰ میلیارد دلار بوده که نسبت به ذخایر مذکور و نیز جمعیت و مساحت کشور، رقم ناچیزی است. با این وجود، ظرفیت‌های لازم برای افزایش تولید ناخالص داخلی در کشور وجود دارد و اگر حمایت‌ها و تلاش‌های لازم در این راستا صورت ‌پذیرد، می‌توان تحقق این مهم را علنی کرد.

مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس در ادامه به بررسی صنعت فولاد کشور پرداخت و افزود: صنعت فولاد ایران که قرار بوده است با توجه به چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ به جایگاه نخست منطقه برسد، امروز تقریبا با ۴۷ میلیون تن ظرفیت ایجاد شده به تحقق سند چشم‌انداز نزدیک شده است؛ در حالی که عدم تحقق واقعی میزان مذکور و محقق شدن تولید بیش از ۳۰ میلیون تن، به دلیل نبود زیرساخت‌ها و امکانات جانبی بوده که تامین آن از عهده فعالان صنعت فولاد کشور خارج است. صنعت فولاد ایران هم‌اکنون در رتبه دهم بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان قرار گرفته و در برخی از ماه‌‎های سال میلادی، به جایگاه هفتم برترین فولادسازان جهان نیز صعود کرده است؛ این بدان معناست که اگر سایر صنایع مادر و زیرساختی مانند مس، نفت، گاز و پتروشیمی نیز مانند صنعت فولاد عمل می‌کردند، رتبه اقتصاد ایران در جهان بسیار بالاتر از جایگاه کنونی می‌بود.

جایگاه دهم ایران در تولید فولاد جهان

به گفته دشتیانه، رتبه اول برترین فولادساز جهان متعلق به چین با تولید یک میلیارد و ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تن، رتبه دوم هند با تولید ۱۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تن، رتبه سوم ژاپن با تولید ۸۷ میلیون تن، رتبه چهارم آمریکا با تولید ۸۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تن، رتبه پنجم روسیه با تولید ۷۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن، رتبه ششم کره‌جنوبی با تولید ۶۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن، رتبه هفتم آلمان با تولید ۳۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تن، رتبه هشتم ترکیه با تولید ۳۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن، رتبه نهم برزیل با تولید ۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تن و رتبه دهم ایران با تولید ۳۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تن در سال گذشته میلادی بوده است. با توجه به این آمار، می‌توان نتیجه گرفت که صنعت فولاد تنها متعلق به کشورهایی که از ذخایر معدنی برخوردارند، نیست و امروز اقتصادهای برتر دنیا مانند ایالات متحده آمریکا، چین، هند و ژاپن در میان برترین فولادسازان دنیا نیز قرار گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواستیم نسبت به ذخایر موجود در کشور نفت تولید کنیم، در مقایسه با ایالات متحده آمریکا ۲۵ میلیون بشکه در روز و در مقایسه با روسیه، ۲۰ میلیون بشکه در روز باید نفت تولید می‌کردیم. بدین معنا که اگر صنعت نفت کشور مانند صنعت فولاد می‌بود، در حال حاضر باید ۲۰ تا ۲۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کردیم و میزان تولید ما ۳٫۵ میلیون بشکه در روز نبود. بر همین اساس امیدواریم یک برنامه‌ریزی جامع در حوزه‌های زیرساخت و انرژی کشور صورت پذیرد تا صنعت فولاد بتواند به میزان تولید ۴۷ میلیون تن و در ادامه ۵۵ میلیون تن دست پیدا کند؛ البته این مسئله مستلزم آن است که ما حداقل ۲٫۵ برابر حضور خود را در بازارهای صادراتی تقویت کنیم. لازم به ذکر است که بخشی از شرایط لازم جهت تحقق خود این امر نیز به تحریم‌های ظالمانه خارجی برمی‌گردد که شرایط حضور فولادسازان داخلی در بازارهای بین‌المللی را دشوار کرده است؛ در حالی که اگر معضل تحریم رفع شود و ما بتوانیم با به‌کارگیری سیاست‌های درست اقتصادی، سرعت توسعه در کشور را افزایش دهیم (متناسب با پیش‌بینی موسسه هاروارد در سال ۲۰۱۶ مبنی بر مستعد بودن اقتصاد ایران در راستای رشد اقتصادی متوسط ۸ درصد طی بازه زمانی ۳۰-۲۰۲۰)، میزان مصرف فولاد در ایران افزایش خواهد یافت و سرانه مصرف فولاد از ۲۲۰ تا ۲۳۰ کیلوگرم به ازای هر فرد، به ۳۶۰ تا ۳۷۰ کیلوگرم به ازای هر فرد خواهد رسید. در چنین شرایطی همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، اگر بتوانیم صادرات خود را تا ۲٫۵ برابر افزایش دهیم، تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد معقول و منطقی خواهد بود.

صبا فولاد خلیج فارس در مدار توسعه

مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس با اشاره به اینکه این مجتمع در منطقه درست و استراتژیک ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس و در نزدیکی اسکله شهید رجایی واقع شده است، مطرح کرد: تولید شرکت صبا فولاد خلیج فارس در سه سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار تن بود که امسال علی‌رغم تشدید محدودیت‌های انرژی، تولید مجتمع به حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خواهد رسید. به دنبال این افزایش تولید، برنامه‌ریزی‌های انجام شده و نیز حمایت‌های شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان سهام‌دار عمده برای افزایش سرمایه از محل صرف سهام، ما موفق به ثبت بزرگ‌ترین تامین مالی در تارخ بورس کشور شدیم؛ به نحوی که تامین مالی چهار هزار و ۴۵۰ میلیارد تومانی مجتمع از مسیر فرابورس با هدف تامین مخارج سرمایه‌ای اجرای طرح توسعه شرکت شامل احداث واحد احیا مستقیم با ظرفیت تولید سالیانه ۱٫۷۶ میلیون تن بریکت گرم انجام شد. عملیات اجرایی این پروژه از ۶ ماه گذشته آغاز شده و هم‌اکنون از پیشرفت ۱۵ درصدی برخوردار است. برنامه‌ریزی‌های لازم جهت تکمیل و بهره‌برداری از پروژه ظرف ۳۰ ماه را انجام داده‌ایم؛ در حالی که بازه زمانی استاندارد اجرای یک پروژه ۳۶ ماه برآورد می‌شود و ما با تمام توان به دنبال تحقق این مهم در مدت زمان فوق‌الذکر هستیم. در ادامه نیز با هدف تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ارزش افزوده بالاتر، در مسیر تولید محصولات نهایی تخت قدم خواهیم گذاشت تا تولید سه میلیون تن فولاد در افق ۱۴۱۰ شرکت را محقق کنیم.

دشتیانه ادامه داد: تولید فولاد در کنار آب، استانداردترین و صحیح‌ترین اقدام سرمایه‌گذاری است که این مهم باید با حمایت دولت همراه شود. از سوی دیگر، محدودیت انرژی به مسئله‌ای بحرانی برای کل زنجیره فولاد کشور تبدیل شده که می‌توان با اصلاح نظام قیمت‌گذاری، میزان مصرف را اصلاح کرد و از عواید حاصل از آن، در تامین زیرساخت‌های لازم به ویژه گاز پایدار سرمایه‌گذاری کرد. معتقدیم ایران به عنوان دومین دارنده ذخایر گاز طبیعی در جهان، نباید گرفتار قطعی گاز صنایع در فصل زمستان شود و بایستی با سرمایه‌گذاری‌های کافی در زمینه تامین گاز، برق پایدار نیز در اختیار صنایع قرار بگیرد؛ البته در حوزه برق نیز نیازمند اصلاح نظام قیمت‌گذاری هستیم و امیدواریم شاهد تحقق این مهم در آینده نزدیک باشیم.

ایران در منطقه سبز تولید فولاد جهان

وی در بخشی از این نشست خبری که با سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» مبنی بر وضعیت تولید فولاد سبز در ایران و جهان و تکنولوژی‌های موجود در این زمینه همراه بود،  خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک سری پلنت‌های فولادی در دو کشور سوئد و استرالیا جهت تولید فولاد سبز طراحی شده که هنوز به مرحله تجاری‌سازی نرسیده است. میزان انتشار دی‌اکسید کربن در تولید فولاد به روش کوره بلند، ۲٫۳۳ تن به ازای هر تن تولید فولاد برآورد شده که این عدد در روش تولید فولاد با استفاده از آهن اسفنجی در کوره قوس الکتریکی، ۱٫۳۷ تن و در روش تولید فولاد با استفاده از قراضه در همین کوره، ۰٫۶۸ تن است. از این رو می‌توان برگشت به چرخه قراضه را سبزترین فرایند در میان روش‌های فعلی نامید. هم‌اکنون قراضه در دسترس جهانی حدود ۵۰۰ میلیون تن برآورد شده که با وجود تولید حدود دو میلیارد تن فولاد در دنیا، حدود ۴۰۰ میلیون تن از قراضه موجود صرف تولید این میزان فولاد می‌شود. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، قراضه در دسترس جهانی طی ۱۵ سال آینده به دو برابر افزایش خواهد یافت و به حدود ۸۰۰ میلیون تن خواهد رسید. بنابراین با توجه به پیچیدگی‌های موجود در تولید هیدروژن که پایه تولید فولاد سبز است و هزینه تمام شده دو برابری و هزینه سرمایه‌گذاری چهار برابری این روش در مقایسه با تولید فولاد با استفاده از سایر روش‌ها، به نظر عملیاتی کردن آن حداکثر تا ۲۰ سال آینده در سطح جهان زمان‌بر خواهد بود. در یک نگاه کلی، باید بپذیریم که سرعت تغییر تکنولوژی تولید فولاد در دنیا افزایش یافته است و با توجه به شدت بالای انتشار گازهای گلخانه‌ای، فولادسازان جهان چاره‌ای جز حرکت در این راستا ندارند؛ البته با توجه به اینکه ایران در منطقه سبزتر تولید فولاد جهان قرار دارد، نمی‌توان توقع داشت که ما به یک کشور پیشرو در این عرصه تبدیل شویم و بهتر است پس از کسب نتیجه مثبت توسط سایر فولادسازان جهان جهت سرمایه‌گذاری برای تولید فولاد سبز، بررسی‌ها و اقدامات لازم جهت تحقق این مهم را انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» مبنی بر اهمیت تامین پایدار گاز صنایع فولادی به ویژه واحدهای احیا مستقیم در فصل زمستان، یادآور شد: تامین پایدار گاز، از جمله مسائل مهمی محسوب می‌شود که تحقق آن در دست شرکت نیست و در اختیار حاکمیت قرار دارد. با این وجود، ما تلاش می‌کنیم با توجه به محدوده جغرافیایی که در آن قرار گرفته‌ایم که حداقل مصرف گاز خانگی در آن وجود ندارد و گازرسانی به صنایع این منطقه به مراتب آسان‌تر از سایر نقاط کشور است، کلیه پیگیری‌های لازم جهت تامین پایدار گاز مورد نیاز را انجام دهیم و با برنامه‌ریزی تعمیرات و نگهداری که در فصل زمستان انجام می‌دهیم، به سلامت از روزهای دشوار محدودیت گاز صنایع عبور کنیم.

انتهای پیام//

دستاوردهای مهم شرکت فولاد اکسین از سمپوزیوم فولاد 1403؛

6:21 /دوشنبه/7 آبان 1403

مدیر روابط عمومی شرکت فولاد خوزستان عنوان کرد:

8:53 /یکشنبه/6 آبان 1403

معاون تکنولوژی و توسعه شرکت فولاد هرمزگان:

7:36 /یکشنبه/6 آبان 1403

حسین کهزاد، مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

8:31 /یکشنبه/29 مهر 1403

مجتبی حمیدیان، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:52 /شنبه/28 مهر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:41 /شنبه/28 مهر 1403

علی امرایی، مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:35 /شنبه/28 مهر 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:19 /شنبه/28 مهر 1403

سید رضا شهرستانی، مدیرعامل شرکت لوله و اتصالات چدنی (کلاچ) طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:03 /شنبه/24 شهریور 1403

مصطفی چمران، معاون فروش شرکت آهن و فولاد ارفع طی یادداشتی نوشت:

7:49 /سه شنبه/13 شهریور 1403

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

در نشست رسانه‌ای مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان مطرح شد؛

15:11 /شنبه/5 آبان 1403

«فلزات‌آنلاین» گزارش می‌کند:

10:56 /یکشنبه/29 مهر 1403

اینفوگرافیک شرکت سنگ آهن مرکزی ایران؛

9:26 /شنبه/21 مهر 1403

اینفوگرافیک عملکرد 6 ماهه چادرملو؛

9:14 /شنبه/21 مهر 1403

اینفوگرافیک مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز؛

6:19 /شنبه/14 مهر 1403

اینفوگرافیک طرح‌های شرکت ذوب آهن اصفهان؛

5:49 /شنبه/24 شهریور 1403

اینفوگرافیک عملکرد چهار ماهه «فخاس»؛

6:16 /شنبه/17 شهریور 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/08/6

209893

فلزات آنلاین

1403/08/6

554000

فلزات آنلاین

1403/08/6

764363

فلزات آنلاین

1403/08/6

2670463

فلزات آنلاین

1403/08/6

22700

فلزات آنلاین

1403/08/6

12115

فلزات آنلاین

1403/08/6

41592

فلزات آنلاین

1403/08/6

49535

فلزات آنلاین

1403/08/6

42180

فلزات آنلاین

1403/08/6

40896

فلزات آنلاین

1403/08/6

26844

فلزات آنلاین

1403/08/6

29038

فلزات آنلاین

1403/08/6

26995

فلزات آنلاین

1403/08/6

35240

فلزات آنلاین

1403/08/6

33360

فلزات آنلاین

1403/08/6

48824

فلزات آنلاین

1403/08/6

26763

فلزات آنلاین

1403/08/6

40213

فلزات آنلاین

1403/08/6

43524

فلزات آنلاین

1403/08/6

4376800