مدیرکل تزانزیت و حمل و نقل بینالمللی سازمان راهداری و حملونقل جادهای گفت: با توجه به هدفگذاری بلندمدت ایران و ترکیه برای تجارت ۳۰ میلیارد دلاری در سال، باید ظرفیتهای حملونقل را توسعه دهیم و تقریبا باید روزانه بیش از دو هزار دستگاه کامیون از مرزهای ایران و ترکیه عبور کند اما در حال حاضر فاصله زیادی بین کامیونهای عبوری از مرزهای جادهای با این هدفگذاری وجود دارد که در مذاکرات اخیر با مقامات ترکیه در این باره صحبت شده است.
به گزارش «فلزات آنلاین»، جواد هدایتی درباره آخرین وضعیت ترازیت و حملونقل جادهای بین ایران و ترکیه اظهار داشت: ترکیه پل عبوری ایران به اروپاست و به غیر از آن که میتواند به عنوان ترانزیت مورد استفاده قرار گیرد، خود هدف صادراتی عمدهای برای ایران به شمار میرود. بنابراین در جلسه اخیر کمیته مشترک حملونقل جادهای درباره چگونگی تسهیل تجارت از طریق شیوههای مختلف حمل و نقل بحث و بررسیهای فراوانی صورت گرفت و در مذاکرات دو جانبه قرار شد در ادامه درباره تسهیل تردد کامیونها در مرزهای مشترک اقدامات مناسبی انجام شود.
وی افـــزود: هدفگذاری تجــارت ایــران و ترکیه ۳۰ میلیارد دلار در سال بـــوده است و بـــرای رسیدن به ایـــن هدف بایـــد بستر آن را که حملونقــل است فراهم کنیــم، اما ظرفیتهای حملونقــل بسیـــار متفــاوت و کمتــر از ایـــن هدفگذاری است. در واقع یکی از دلایلی که میزان تجارت ایران و ترکیه به این عدد نرسیده همین مسئله بوده است.
مدیرکل تزانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ادامه داد: برای رسیدن به تجارت ۳۰ میلیارد دلاری در سال بین دو کشور باید حداقل یک میلیون تردد را در مرزهای مشترک پذیرش کنیم و به عنوان مثال اگر هر کامیون ترانزیتی یا تجاری حدود ۳۰ هزار دلار ارزش داشته باشد باید روزانه بیش از دو هـــزار دستگـاه کامیون از مرزهای ایران و ترکیـــه عبـــور کنـــد. این در حالی اســـت که تعــداد کامیـــونهـــای عبوری فاصلـــه بسیار زیادی با این اعداد و ارقام دارد و به حدود ۴۰۰دستگاه میرسد.
هدایتی گفت: بخشی از این مشکلات در حوزه تشریفات و بروکراسیهای اداری است که باید آن را تسهیل کنیم و بخشی دیگر نیز به زیرساختهایی است که باید آن را در مرزهای مشترک ایجاد کنیم. به عنوان مثال باید برای رسیدن به این هدف بلندمدت که مقامات عالیرتبـــه دو کشـــور در این زمینـــه بــه توافق رسیدهاند گیتهـــای تردد کامیونها افزایش پیدا کند و از سوی دیگر تشریفات اداری باید به گونهای باشد که کامیونها حداقل توقف را در مرزها داشته باشند.
بر اساس گزارشی از ایسنا، وی با تاکید بر اینکه مرزهای هر کشور محل عبور و مرور است نه توقف، گفت: باید تشریفات اداری برای کامیونداران و بازرگان در پس کرانههای ایران و ترکیه انجام شود و با افزایش هماهنگیهای دوجانبه کاری کنیـــم که سرعــت عبور و مرور کامیونها و تعداد گیتهای تعبیه شده در هر یک از مرزها بیشتر شود تا حداقل تعداد عبور و مرور کامیونهـــا را تـــا دو هـــزار دستگاه در روز افزایش دهیم.