سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۰:۵۹ /یکشنبه/۱ تیر ۱۴۰۴
زمان انتشار: ۱۰:۴۶ /دوشنبه/۱ شهریور ۱۴۰۰

سهم همسایگان در تجارت ایران کافی نیست؛

همسایه نزدیک، بهتر از برادر دور

بر همگان روشن است که یکی از مهم‌ترین راهکارهای ایجاد رونق اقتصادی، رونق تولید، ایجاد اشتغال و ثروت‌آفرینی در کشور، توجه به تجارت آسان به ویژه صادرات به کشورهای همسایه است. ایران بیش از 15کشور مرز مشترک خاکی و آبی دارد و حتی می‌تواند با توجه به دسترسی به آب‌های آزاد از جنوب و دریای خزر از شمال، کشورهای هدف صادرات خود را حتی به دو برابر افزایش دهد. با اینکه تحریم‌ها بر اقتصاد کشور اعمال شده اما آمار تجارت ایران در دو سه سال اخیر نشان می‌دهد که کشورهای همسایه می‌توانند بهترین اهداف صادراتی باشند.

بر همگان روشن است که یکی از مهم‌ترین راهکارهای ایجاد رونق اقتصادی، رونق تولید، ایجاد اشتغال و ثروت‌آفرینی در کشور، توجه به تجارت آسان به ویژه صادرات به کشورهای همسایه است. ایران بیش از ۱۵کشور مرز مشترک خاکی و آبی دارد و حتی می‌تواند با توجه به دسترسی به آب‌های آزاد از جنوب و دریای خزر از شمال، کشورهای هدف صادرات خود را حتی به دو برابر افزایش دهد. با اینکه تحریم‌ها بر اقتصاد کشور اعمال شده اما آمار تجارت ایران در دو سه سال اخیر نشان می‌دهد که کشورهای همسایه می‌توانند بهترین اهداف صادراتی باشند.

مطابق با آمارهای گمرک، میزان صادرات ایران به ۱۵ کشور همسایه در چهار ماه نخست سال ۱۴۰۰، به هفت میلیارد و ۲۵۳ میلیون دلار رسید و طی همین مدت، کل صادرات کشور طی این مدت ۱۴ میلیارد و ۳۳۷میلیون دلار بوده است؛ از این رو صادرات به کشورهای همسایه حدود ۵۰درصد از کل صادرات کشور را شامل می‌شد. در حالی که کل صادرات کشور در سال قبل ۲۴ میلیارد و ۴۸۹ میلیون دلار بود که ۱۲میلیارد و ۲۱۴میلیون دلار آن به کشورهای همسایه انجام شد. مطابق با آمارهای گمرک چین همچنان در سال‌های اخیر بزرگ‌ترین مقصد صادراتی محصولات ایرانی بوده است.

در چهار ماه نخست سال جاری، بیشترین صادرات ایران به کشور عراق با دو میلیارد و ۸۱۷ میلیون دلار بوده که سهمی ۳۸ درصدی از صادرات ایران با کشورهای همسایه دارد. پس از آن امارات متحده عربی با یک میلیارد و ۶۲۲ میلیون دلار و سهم ۲۲ درصد، ترکیه با ۹۲۳ میلیون دلار و سهم ۱۲ درصد و افغانستان با ۷۲۸ میلیون دلار و سهم ۱۰ درصد، در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. نکته جالب توجه در خصوص صادرات سال ۱۴۰۰ این است که در حالی هفت میلیارد و ۲۵۳ میلیون دلار صادرات یعنی حدود ۵۰ درصد از کل صادرات ایران به کشورهای همسایه رقم خورد که کل صادرات ایران به همه کشورهای اروپایی رقمی در حدود ۴۰۱میلیون دلار یعنی تنها ۲ درصد از کل صادرات بوده است.

با اینکه در صادرات کشور چرخش آشکار به کشورهای همسایه دیده می‌شود و سهم کشورهای اروپایی کمتر شده است، اما بیشترین مشکل صادرکنندگان نه از جانب تحریم‌ها، بلکه از سوی سازمان‌ها و نهادهای داخلی بوده است. تعدد و تناقض قوانین و مقررات مرتبط با صادرات و واردات از یک سو و نبود دیپلماسی اقتصادی موثر با کشورهای همسایه موجب شده است تا صادرکنندگان در این کشورها از پشتیبانی کافی برخوردار نباشند و نتوانند آن‌گونه که باید و شاید پتانسیل‌های صادراتی خود را شکوفا کنند. مشکلات متعددی نظیر رفع تعهد ارزی و بازگرداندن ارز به سامانه نیما، ارزش گمرکی کالاهای صادراتی، بروکراسی اداری صادرات در گمرک و برخی مواقع وجود تیک‌های صادراتی، عدم ارتباط بانکی میان بانک‌های ایران و کشورهای همسایه و… مهم‌ترین دغدغه‌های صادرکنندگان بوده و دولت جدید باید برای افزایش صادرات و درآمدهای ارزی کشور، مشکلات یاد شده را که از سوی تولیدکنندگان مطرح شده، برطرف سازد.

هم‌اکنون که شاهد تغییر و تحولات در وزارت صنعت، معدن و تجارت هستیم، وزیر جدید صمت در برنامه خود صادرات را نیز مورد توجه قرار داده است، اما تا زمانی که این برنامه‌ها به مرحله عمل نرسند، نمی‌توانیم شاهد ایجاد تغییر و تحول جدی در حوزه صادرات باشیم. نکته مهم دیگر این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت در بحث صادرات و واردات به تنهایی تصمیم‌گیر نیست و سایر وزارتخانه‌ها همچون اقتصاد و امور دارایی و وزارت امور خارجه نیز در این موضوع تصمیم‌گیر هستند. بانک مرکزی نیز دیگر بازیگر در وضع قوانین و مقررات تجارت است.

گفته می‌شود سال ۲۰۲۰، ۱۵ کشور همسایه ایران بیش از یک هزار و ۱۰۰ میلیارد دلار واردات داشته‌اند و اگر آمار صادرات را همان ۱۴ میلیارد دلار در نظر بگیریم، سهمی حدود ۱٫۲ درصد از واردات این کشورها داشتیم. به طور مشخص از این ظرفیت عظیم صادراتی در کشورهای همسایه طی سالیان سال غفلت شده است و بنابراین گام در نخست در راه شکوفایی صادرات، باید هماهنگی میان نهادهای مسئول ایجاد شود و از صدور قوانین و مقررات متناقض در آن‌ها جلوگیری به عمل آید. در گام بعدی با تدبیر و برنامه‌‌ریزی صحیح به ویژه دیپلماسی اقتصادی موثر می‌توان در کوتاه‌مدت میزان صادرات را به دو برابر و در بلند مدت به پنج برابر افزایش داد؛ چراکه پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های خالی فراوانی در کشور وجود دارد که می‌توان آن‌ها را شکوفا کرد. علاوه‌براین، با استفاده از تجار کشورهای همسایه، می‌توانیم به اکثر کشورهای جهان صادرات انجام دهیم؛ همچنان که این مهم پیش از این بارها و بارها انجام شده است و تقریبا بسیاری از کالاهای میانی و مواد اولیه، توسط تجار کشورهای همسایه خریداری شده و به کشورهای مقصد صادر می‌شود. در نتیجه می‌توان این ظرفیت را بیش از گذشته برای تقویت صادرات کشور مورد توجه قرار داد.

 

یادداشت: کارشناس فلزات‌آنلاین

 

انتهای پیام//

مدیر بازرگانی شرکت توسعه معادن طلای کردستان:

۹:۲۲ /شنبه/۲۵ اسفند ۱۴۰۳

عیدی اتابک به صنایع؛

۶:۱۱ /یکشنبه/۱۹ اسفند ۱۴۰۳

به یک سال هم نرسید!

۱۴:۳۸ /یکشنبه/۱۲ اسفند ۱۴۰۳

به دنبال پیگیری‌های انجام شده،

۱۴:۱۸ /شنبه/۱۱ اسفند ۱۴۰۳

تاب‌آوری صنایع به پایان رسیده است؛

۷:۳۱ /یکشنبه/۲۳ دی ۱۴۰۳

دولت به فکر افتاد؛

۸:۳۱ /چهارشنبه/۱۲ دی ۱۴۰۳

بازیار بهمن‌نژاد، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۹:۱۴ /پنجشنبه/۲۴ شهریور ۱۴۰۱

مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس مطرح کرد:

۱۰:۴۵ /یکشنبه/۲۳ مرداد ۱۴۰۱

علیرضا سلیمانی، مدیر بخش فروش آلومینیوم شرکت جهان عایق پارس در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۱۳:۴۵ /چهارشنبه/۱۷ شهریور ۱۴۰۰

محمد ابراهیم طاهریان‌فرد، سفیر ایران در ترکیه:

۶:۱۸ /یکشنبه/۸ مهر ۱۳۹۷

سید حسین احمدی سلیمانی، مدیرعامل شرکت فولاد خراسان

۷:۳۷ /شنبه/۳ شهریور ۱۳۹۷

ابوالفضل کیانی بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی

۱۲:۳۸ /شنبه/۲۷ مرداد ۱۳۹۷

سید علیرضا موسوی، کارشناس اقتصادی طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۹:۵۳ /دوشنبه/۱ اردیبهشت ۱۴۰۴

بابک ضیغمی، مدیرعامل شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی ایران طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۴:۵۳ /شنبه/۲۵ اسفند ۱۴۰۳

احسان اسحاقی، مدیر روابط عمومی شرکت مجتمع فولاد خراسان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۷:۵۶ /دوشنبه/۲۰ اسفند ۱۴۰۳

موسی انصارپور، مديرعامل شرکت سبز و سلامت پارسيان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۴:۵۵ /شنبه/۶ بهمن ۱۴۰۳

تحقق رشد 13 درصدی بخش معدن مستلزم چیست؟

۹:۲۳ /سه شنبه/۶ شهریور ۱۴۰۳

مزایای حضور در نمایشگاه‌ها چیست؟

۱۱:۱۶ /دوشنبه/۲۹ مرداد ۱۴۰۳
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1404/03/26

224083

فلزات آنلاین

1404/03/26

858230

فلزات آنلاین

1404/03/26

1374431

فلزات آنلاین

1404/03/26

1331305

فلزات آنلاین

1404/03/26

29819

فلزات آنلاین

1404/03/26

16025

فلزات آنلاین

1404/03/26

45904

فلزات آنلاین

1404/03/26

65099

فلزات آنلاین

1404/03/26

47680

فلزات آنلاین

1404/03/26

42960

فلزات آنلاین

1404/03/26

41121

فلزات آنلاین

1404/03/26

38054

فلزات آنلاین

1404/03/26

37017

فلزات آنلاین

1404/03/26

43017

فلزات آنلاین

1404/03/26

38549

فلزات آنلاین

1404/03/26

59174

فلزات آنلاین

1404/03/26

35071

فلزات آنلاین

1404/03/26

43385

فلزات آنلاین

1404/03/26

59056

فلزات آنلاین

1404/03/26

6774100