در هفته گذشته، دپارتمان بازرگانی ایالات متحده اعلام کرد که بررسیهایی را برای دامپینگ واردات ورقهای آلیاژی آلومینیومی از چین آغاز میکند. این اقدامات پس از بیانیه معاون بازرگانی آمریکا در ۲۸ نوامبر آغاز شد که در آن گفته شده بود بنا به اطلاعات گمرکی، قیمت ورقهای آلومینیومی وارداتی آمریکا از چین کمتر از مقدار نرمال و سایر کالاهای مشابه است. وی چنین شرایطی را مشابه با شرایط دامپینگ چینیها روی ورقهای آلومینیومی در بازار ایالات متحده برشمرد و اعلام کرد که تحقیقات دقیقتری بر این موضوع در حال اجرا است. ورقهای آلومینیومی تحت این بررسی، شامل آلیاژهای سری xxx1، xxx3 و xxx5 با ضخامتهایی بین ۰٫۲ میلیمتر تا ۶٫۳ میلیمتر میشود. گفتنی است که این قبیل از ورقهای آلومینیومی عمدتا در صنایع ساختمان، حملونقل، الکتریکی و لوازم مصرفی کاربرد دارند. بنابر تخمینهای اولیه، مقدار تعرفه گمرکی روی چنین محصولاتی برای واردات از چین حدود ۵۶٫۵۴ تا ۵۹٫۷۲ درصد افزایش خواهد یافت.
این در حالی است که در سالهای اخیر بازار ایالات متحده بهسمت تمرکز بیشتر بر محصولات تخت نهایی در صنایع پاییندست با ارزش افزوده بیشتر معطوف بوده است که در این بین میتوان به ورقهای آلیاژی آلومینیوم با کاربردهایی در صنایعی همچون خودروسازی و هواپیماسازی اشاره کرد. در حالی که تولید ورقهای آلومینیومی مورد بحث دارای ارزش افزوده نسبتا پایینی هستند؛ به گفته یکی از فعالان بازار و به نقل از امریکن متال مارکت در حال حاضر عرضه داخلی کمی از این محصولات وجود دارد و تولیدکنندگان داخلی تمایل کمتری به تولید چنین محصولاتی از خود نشان میدهند.
بدین ترتیب در نگاه اول شاید به نظر برسد که اقدامات ضد دامپینگ آمریکا روی محصولاتی به اجرا گذاشته خواهد شد که در ایالات متحده تهدید چندانی برای تولیدکنندگان داخلی محسوب نمیشود. از این رو بسیاری از تحلیلگران از جمله متالبولتن چنین اقداماتی را از سوی ایالات متحده ناشی از قدرتنمایی این کشور در مقابل اقتصاد دوم جهان، چین، دانستهاند. البته احتمال دیگری که میتوان متصور شد؛ این که تولیدکنندگان ورقهای آلومینیومی در ایالات متحده برخلاف آنچه در سالهای اخیر بهسمت محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر سوق پیدا کردهاند، در حال تغییر استراتژی خود به سمت محصولاتی با ارزش افزوده پایینتر هستند. چنین فرضی از آنجا نشأت میگیرد که به گفته لوید اّکارول (Lloyd O’Carroll)، تحلیلگر مستقل، وجود عرضه داخلی از محصولات نورد آلومینیوم با ارزش افزوده پایین در کنار محصولاتی با ارزش افزوده بالا، برای رشد صنعت و بازار این کشور امری لازم و ضروری است.
نمودار ۱، حجم و قیمت تجاری ورقهای آلومینیومی وارداتی ایالات متحده از چین را نسبت به سایر کشورها مقایسه میکند. همانطور که در این نمودار مشاهده میشود چین بیشترین سهم از بازار وارداتی ورقهای آلومینیومی ایالات متحده را در اختیار دارد. این در حالی است که قیمت تجاری این محصولات از سوی چین کمتر از سایر صادرکنندگان اصلی به این بازار بوده است. بهطور کلی چین طی ۹ ماه ابتدایی سال جاری، بهطور متوسط در هر فصل حدود ۱۱۷ هزار تن انواع ورقهای آلومینیومی به این کشور صادر کرده است که حاکی از سهم ۴۲ درصدی این کشور از بازار وارداتی آمریکا طی این دوره بوده است.