واردات کامودیتیها به چین در سه ماهه نخست سال جاری میلادی کمرونق بود. سوال اصلی اینجاست که آیا این عملکرد نامطلوب، بیشتر معلول عوامل گذرا و موقتی است یا حاکی از نشانههای رکود در اقتصاد این کشور؟
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از خبرگزاری رویترز، در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۵، واردات چهار کامودیتی کلیدی به چین شامل نفت خام، سنگآهن، زغالسنگ و مس در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت.
دلیل اصلی این افت واردات، کندی رشد اقتصادی در دومین اقتصاد بزرگ جهان است؛ مسئلهای که با شدت گرفتن جنگ تجاری با ایالات متحده آمریکا پیچیدهتر نیز شده است. با این حال، چنین تحلیلی از افت واردات کافی نیست و باید تفاوتهای ساختاری میان این چهار کامودیتی نیز بررسی شود.
برای نمونه، واردات نفت خام چین در سه ماهه نخست سال جاری میلادی، طبق دادههای رسمی منتشر شده، به ۱۳۵.۲۵ میلیون تن رسید (معادل ۱۰.۹۷ میلیون بشکه در روز) که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی، ۱.۵ درصد کاهش داشته است.
در نگاه نخست ممکن است این آمار ضعیف به نظر برسد؛ به ویژه آنکه واردات نفت در ماههای ژانویه و فوریه ۲۰۲۵ کاهش چشمگیری داشت. با این حال، واردات نفت در ماه مارس جهش قابل توجهی داشت و به ۱۲.۱ میلیون بشکه در روز رسید؛ بالاترین سطح از ماه آگوست ۲۰۲۳ و افزایشی ۴.۸ درصدی نسبت به ماه مارس سال گذشته میلادی.
سوال اصلی اینجاست که آیا افزایش واردات، بازتابی از رشد واقعی در تقاضای سوخت بوده یا صرفا نتیجهای از عوامل گذراست؟ بهنظر میرسد سناریوی دوم محتملتر باشد؛ چراکه پالایشگاههای چینی پیش از اجرایی شدن تحریمهای جدید آمریکا، اقدام به خرید گسترده نفت ایران و روسیه کردند.
براساس برآورد تحلیلگران کامودیتی در شرکت «Kpler»، واردات نفت چین از ایران در ماه مارس ۲۰۲۵ به یک میلیون و ۳۷۰ هزار بشکه در روز رسید که نسبت به ۷۴۶ هزار بشکه در ماه فوریه افزایش چشمگیری داشت و بالاترین سطح از ماه اکتبر ۲۰۲۴ محسوب میشود.
واردات دریابرد از روسیه نیز با رسیدن به یک میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز نسبت به ۷۶۰ هزار بشکه در ماه فوریه افزایش را ثبت کرد و به بالاترین سطح از ماه نوامبر ۲۰۲۴ رسید. به این میزان، باید حدود یک میلیون بشکه در روز واردات از طریق خط لوله را نیز افزود که به مجموع واردات چین از روسیه اضافه میشود.
در مجموع، چشمانداز کلی واردات نفت خام چین، نشاندهنده ضعف ساختاری است و افزایش ثبت شده در ماه مارس به نظر میرسد نتیجهای موقتی و ناشی از فشارهای سیاسی و تحریمی آمریکا بوده باشد.
اختلالات ناشی از شرایط جوی
واردات سنگآهن چین در ماه مارس ۲۰۲۵ به ۹۳.۹۷ میلیون تن رسید؛ رقمی که هم نسبت به ۹۴.۲۱ میلیون تن ماه فوریه افت را نشان میدهد و هم در مقایسه با ماه مارس سال گذشته میلادی، حدود ۶.۷ درصد کمتر است.
طی سه ماهه نخست سال ۲۰۲۵، مجموع واردات این ماده اولیه فولادسازی به ۲۸۵.۳۱ میلیون تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی، کاهش ۷.۸ درصدی داشته است.
با این حال، بخش عمدهای از این افت واردات، ناشی از اختلالات آبوهوایی در استرالیاست؛ کشوری که حدود دوسوم سنگآهن مورد نیاز چین را تامین میکند.
صادرات سنگآهن استرالیا به چین در ماه فوریه به ۵۰.۵ میلیون تن رسید که پایینترین میزان طی پنج سال گذشته محسوب میشود. از آنجایی که بخشی از این محمولهها در ماه مارس ۲۰۲۵ وارد چین شده و باعث شد واردات این ماه به ۶۷.۶۱ میلیون تن افزایش یابد، انتظار میرود که واردات ماه آوریل نیز افزایش را ثبت کند.
واردات چین از انواع زغالسنگ نیز در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۵، به ۱۱۴.۸۵ میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۴، کاهشی نزدیک به یک درصد را نشان میدهد.
همانند صادرات سنگآهن، عرضه زغالسنگ استرالیا به چین نیز در اثر شرایط نامساعد جوی با اختلال مواجه شد.
استرالیا که پس از اندونزی، دومین صادرکننده بزرگ زغالسنگ به چین است، در ماه فوریه تنها سه میلیون و ۷۴۰ هزار تن صادرات به این کشور داشت؛ رقمی که پایینترین سطح طی دو سال گذشته محسوب میشود.
اگرچه در ماه مارس ۲۰۲۵ این میزان تا ۶.۱۷ میلیون تن افزایش یافت اما همچنان پایینتر از میانگین ماهانه ۶.۷ میلیون تنی در سال ۲۰۲۴ است.
واردات مس چین نیز در سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ افت داشت و میزان واردات مس تصفیه نشده این کشور با ۵.۲ درصد کاهش، به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسید.
انتهای پیام//