مدیرعامل شرکت الکتروموتور بلال در مورد استفاده از ورق الکتریکی، گفت: قیمت جهانی ورق الکتریکی بالا است و به همین جهت اکثر شرکتهای تولیدکننده موتور در کشور از ورق معمولی که آنیل شده است، استفاده میکنند.
سید بهمن شیخ الاسلامی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین»، در خصوص خودکفایی در زمینه تولید ورق فولادی، اظهار داشت: از زمانی که شرکتهای داخلی وارد حوزه تولید ورق فولادی شدند، توانستیم در این زمینه به خودکفایی نسبی برسیم و در حال حاضر، میتوانیم ورقهای فولادی مورد نیاز را به راحتی از تولیدکنندگان داخلی خریداری و مصرف کنیم و نیازی به واردات نداریم.
وی در مورد تولیدات این کارخانه، بیان کرد: از سال ۶۲ فعالیت خود را در زمینه تولید انواع الکتروموتورهای با قدرت زیر یک اسب بخار و قابل استفاده در کلیه وسایل خانگی نظیر مینیواش، لباسشویی، کولر، مشعل شوفاژ، فنکوئل، پمپ آبگرم، هواکش (صنعتی و خانگی) انواع مکندهها، دمندهها و … آغاز کردیم؛ ظرفیت اسمی این کارخانه حدود ۴۲۰هزار دستگاه بوده و تمام خواسته و هدف ما، تولید محصولاتی با کیفیت در چهارچوب استانداردهای روز دنیا است که خوشبختانه به آن نیز رسیدهایم.
با آنیل کردن ورقهای معمولی، نیازی به واردات ورقهای الکتریکی نداریم
مدیرعامل شرکت الکتروموتور بلال در مورد استفاده از ورقهای معمولی، توضیح داد: برای تولید موتورها عموما از ورقهای معمولی به جای ورقهای الکتریکی استفاده میکنیم اما برای استفاده از ورقهای معمولی، باید آنها را آنیل کنیم که در این پروسه، ورق روغنی در یک فرآیند حرارتی قرار میگیرد.
شیخ الاسلامی در خصوص تولیدکنندگان ورق در کشور، بیان کرد: شرکتهای فولاد مبارکه، هفت الماس و فولاد غرب در زمینه تولید ورقهای فولادی فعالیت دارند اما هیچ شرکتی ورق الکتریکی تولید نمیکند.
وی در خصوص واردات ورقهــای الکتریکی، اعلام کرد: چند سال پیش، اینگونـــه ورقهـــا را از سایــــر کشـــورهـــای تولیدکننده، وارد میکردیم اما در حال حاضر وارد کردن اینگونه ورقها به صرفه نیست، به همیـــن خاطـــر، شرکـــت الکتروموتور بلال و شرکتهای فعال در این حوزه، از ورقهای معمولی آنیل شده استفاده میکنند.
مدیرعامــــل شرکـــت الکتروموتـــور بـــــلال توضیح داد: ما ورقهای الکتریکی را از ژاپن، بلاروس، روسیه و برزیل وارد میکردیم که کیفیـــــت محصولات تولیـــــد شده در ایــــن کشورها تقریبا در یک سطح قرار داشت و با توجه به قیمت محصولات هر یک از شرکتها، تصمیم میگرفتیم که از کدام کشور واردات داشته باشیم.
ورقهای تولید داخل، اعوجاج ندارد
شیخ الاسلامی در مورد کیفیت ورقهای تولید شده در کشور، اذعان کرد: ورق تولید شده در کشور، کیفیت لازم را دارد و میتوان از آنهـــا بـــرای تولیـــد موتـــور استفاده کــــرد. شرکتهای مصرفکننده این نـــوع ورقها، تاکنون با مشکلی در زمینه خواص مغناطیسی مورد نیاز مواجه نشدهاند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در ورقهای تولید داخلی، اعوجاجی دیده نمیشود و کیفیت مطلوبی دارند، به همین خاطر، تولیدکنندگان الکتروموتورها عموما با مشکلی در هنگام تولید محصول خود، مواجه نمیشوند.
مدیرعامل شرکت الکتروموتور بلال در مورد ورقهای اعوجاجدار، توضیح داد: ما در فرآیند تولید خود، ورقها را از دستگاه صافکننده ورق، عبور میدهیم تا سطح آن صاف شود؛ دلیل عمده اینکه برخی شرکتها نمیتوانند با ورقهای تولید داخلی کار کنند، حتما عدم استفـــاده از روشهـــای تولیــدی استانــــدارد و کاربردی است.
شیخ الاسلامی درخصوص تفاوت ورقهای الکتریکی با ورقهای ، بیان کرد: تفاوت این دو نوع ورق در میزان کربن، میزان سیلیسیم و عایق الکتریکی که روی ورقهای الکتریکی پوشش داده میشود، است.
وی افزود: استفاده از ورقهای ST12 به جای ورقهای الکتریکی مشکلی برای ما در تولید ایجاد نمیکند و با استفاده از فرآیند حرارتی کـــه روی ورقهــا انجـــام میدهیم، میتوانیم کیفیت و قابلیت ورق معمولی را به ورق الکتریکی ارتقا دهیم.
توان تولید ورق الکتریکی در کشور وجود دارد
مدیرعامل شرکت الکتروموتور بلال در خصوص تولید ورق الکتریکی در کشور، توضیح داد: شرکتهایی که قادر هستند ورق فولادی تولیدکنند، توانایی تولید ورق الکتریکی را هم دارند و با اینکه تولید این محصول میتواند درآمدزایی بیشتری برای شرکت به همراه داشته باشد اما هیچکدام از سه شرکت فعال در این زمینه، گامی در این راستا برنمیدارند.
شیخ الاسلامی در ادامه تصریح کرد: شرکتهای تولیدکننده الکتروموتور غالبا ورقهای ST12را خریداری و آنیل میکنند تا خواص آن را برای کاربرد هسته موتورها بهبود دهند.
وی افزود: در الکتروموتورها چون هسته متحرک است، استفاده از ورقهای الکتریکی در آنها، ضرورت چندانی ندارد اما در مورد ترانسفورموتورها، ورقها باید جهتدار باشند تا قابلیت استفاده وجود داشته باشد.
شیخ الاسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: در ترانسفورموتورهــا چــون هستههـــا ثابـــت هستند، ضرورت استفاده از ورقهای الکتریکی بیشتر احساس میشود اما در الکتروموتورها چون در حرکت هستند و خنک میشوند، استفـــاده از ورقهـــای الکتریکی ضــــرورت چندانی ندارد.
مدیرعامل شرکت الکتروموتور بلال در ادامه توضیح داد: ورقهای الکتریکی در کل به دو دسته، جهــتدار و غیرجهــــتدار تقسیم میشونــــد، ورقهـــای جهــــتدار بـــــرای ترانسفورموتورها و ورقهای غیرجهتدار برای الکتروموتورها استفاده میشود اما نکتهای که در این میان دارای اهمیت است، میزان اتلاف انرژی در ورق اســــت. به طـــور مثــــال، گفته میشود که هر کیلوگرم ممکن است ۱۰ وات انرژی را تلف کند که این میزان در ورق جهتدار پایینتر و در ورق غیرجهتدار بیشتر است. به همین خاطر، برای موتورهای بزرگ با توان بیش از ۱۰۰ یا ۲۰۰ کیلووات، بهتر است از ورقهای الکتریکی استفاده شود که حجم انتقال شارز مغناطیسی در آنها بیشتر باشد اما در موتورهای کوچک این ضرورت وجود ندارد و میتوان از ورقهای معمولی نیز استفاده کرد.
مدیرعامل شرکت الکتروموتور بلال در پایان گفت: در ترانسفورموتورها چون هسته ثابت است و خنککنندگی وجود ندارد میزان اتلاف انــــرژی بایـــد کمتـــر باشــد امـــا در الکتروموتورها چون فن خنککننده دارند یا توسط گردش روتور خنک میشوند، در صورتی که اتلاف انرژی بالا باشد، مشکل چندانی ایجاد نمیشود.