سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۰:۵۰ /یکشنبه/۱۱ شهریور ۱۴۰۳
زمان انتشار: 4:49 /یکشنبه/11 شهریور 1403

مدیرعامل شرکت جی کابل سپاهان مطرح کرد:

ورود به مسیر تولید ممنوع!

مدیرعامل شرکت جی کابل سپاهان، تولیدکننده سیم و کابل‌های برقی گفت: متاسفانه علی‌رغم اهمیت بالای تولید در اقتصاد کشورها، توصیه می‌کنم که در حال حاضر سرمایه‌گذاران به سبب رشد چشمگیر قیمت‌ها، نیاز به سرمایه در گردش بالا و محدودیت‌های مصرف انرژی واحدهای صنعتی نه‌ تنها به حوزه تولید سیم و کابل بلکه سایر زمینه‌ها نیز ورود پیدا نکنند.

مدیرعامل شرکت جی کابل سپاهان، تولیدکننده سیم و کابل‌های برقی گفت: متاسفانه علی‌رغم اهمیت بالای تولید در اقتصاد کشورها، توصیه می‌کنم که در حال حاضر سرمایه‌گذاران به سبب رشد چشمگیر قیمت‌ها، نیاز به سرمایه در گردش بالا و محدودیت‌های مصرف انرژی واحدهای صنعتی نه‌ تنها به حوزه تولید سیم و کابل بلکه سایر زمینه‌ها نیز ورود پیدا نکنند؛ ضمن اینکه رقابت تنگاتنگی هم در بازار سیم و کابل کشور به سبب توزیع محصولات غیراستاندارد شکل گرفته است.

سید مرتضی میردامادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» در پاسخ به این سوال که با توجه به سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در صنعت سیم و کابل کشور و رقابت شدیدی که میان فعالان این صنعت وجود دارد، تولیدکنندگان باید چه اقداماتی را به منظور ادامه فعالیت و حفظ سهم خود از بازار مصرف انجام دهند، بیان کرد: تولیدکنندگان باید برای باقی ماندن در میدان رقابت دو مورد مهم یعنی کیفیت و قیمت محصولات را مد نظر قرار دهند زیرا زمانی که مولفه‌های کیفی یک محصول مناسب بوده و کیفیت آن‌ برای بازار و توزیع‌کنندگان قابل‌قبول باشد، واحدهای تولیدی مشتریان خود را از دست نخواهند داد. همچنین در خصوص قیمت نیز باید با توجه به افزایش تعداد واحدهای غیرمجاز و توزیع محصولات غیراستاندارد در بازار، بهای محصولات مرغوب به گونه‌ای تعیین شود که امکان رقابت با رقبا را داشته باشد.

وی در رابطه با عوامل موثر بر کیفیت سیم و کابل‌های تولیدی، عنوان کرد: بدون شک استفاده از مواد اولیه مرغوب و خرید از برندهای مطرح و معتبر، تاثیر بسزایی روی کیفیت محصول تولید شده دارد و تولیدکنندگان باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند؛ در همین راستا شرکت جی کابل سپاهان مفتول مسی و «PVC» مورد نیاز خود را از شرکت‌های مطرح داخلی و باکیفیت بالا تامین می‌کند. علاوه بر مواد اولیه، صنعتگران باید برای تولید محصولاتی با مولفه‌های کیفی مناسب، پارامترهای مشخص شده از سوی سازمان ملی استاندارد را رعایت کنند.

مدیرعامل شرکت جی کابل سپاهان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تولیدکنندگان غیرمجاز با کاهش مواد به کار رفته در سیم و کابل موفق به کاهش چشمگیر قیمت آن می‌‎شوند اما تولیدکنندگان مجاز که این امکان را ندارند چگونه باید قیمت رقابتی محصول را حفظ کنند، ابراز کرد: در شرایطی که تولیدکنندگان غیرمجاز به سبب تولید محصولات غیراستاندارد امکان ارائه قیمت‌های پایین را دارند، تنها راهی که در مقابل تولیدکنندگان مجاز برای حفظ قیمت رقابتی باقی می‌ماند، کاهش حاشیه سود است.

میردامادی با اشاره به متغیرهای تاثیرگذار بر قیمت تمام شده محصولات، تصریح کرد: به طور کلی قیمت تمام شده محصولات با احتساب هزینه‌های ثابت (هزینه تولید، حقوق نیروی انسانی، هزینه‌های انرژی و…) و متغیر واحدهای تولیدی و سایر هزینه‌ها همچون شارژ ماهانه شهرک صنعتی و مالیات در نظر گرفته شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور محاسبه می‌شود. لازم به ذکر است که در حال حاضر افزایش چشمگیر مالیات، هزینه‌های هنگفتی برای مجموعه به دنبال داشته است؛ به طوری که ما یک بار در زمان خرید مواد اولیه ۱۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده را می‌پردازیم و یک بار در زمان فروش محصولات که بر این اساس عملا باید دو بار مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنیم.

سهم مواد اولیه در هزینه‌ها

وی در پاسخ به این سوال که بیشترین هزینه واحدهای تولیدکننده سیم و کابل چه چیزی را شامل می‌شود، گفت: بخش عمده‌ای از هزینه‌های تولید سیم و کابل به خرید مواد اولیه اختصاص دارد و سایر هزینه‌ها سهم کوچک‌تری دارند؛ به طوری که ما در آذر ماه سال گذشته مفتول مسی را با قیمت حدود ۳۵۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم خریداری می‌کردیم اما بهای آن در سال جاری به حدود ۶۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم افزایش یافته است. قیمت «PVC» نیز از ۴۰ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسید که نسبت به فلزط مس، افزایش قیمت کمتری را تجربه کرد؛ البته برخی از افراد اعلام می‌کنند که در سال جاری رشد قیمت مس در مقایسه با افزایش بهای طلا بیشتر بوده است.

مدیرعامل شرکت جی کابل سپاهان در خصوص میزان تولید این شرکت، اظهار داشت: میزان تولید سیم و کابل به متغیرهای مختلفی بستگی دارد؛ چراکه در نیمه نخست سال، زمانی که پروژه‌های ساختمان‌سازی در مراحل اولیه قرار دارند، تقاضا برای خرید محصول چندان چشمگیر نیست اما در نیمه دوم سال که پروژه‌ها به مراحل پایانی رسیده‌اند، این روند تغییر جهت داده و به سبب جلوگیری از اعمال افزایش قیمت‌ها در سال جدید، پیمانکاران به دنبال اتمام و تحویل کار هستند. علاوه‌براین، در برخی از مناسبت‌های خاص نیز میزان درخواست مشتریان برای خرید سیم و کابل افت پیدا می‌کند که بر این اساس امکان اعلام عدد ثابتی برای تولید مجموعه وجود ندارد و مقدار آن در زمان‌های مختلف یکسان نیست. لازم به ذکر است که باید برآوردهای دقیقی از میزان مصرف مواد اولیه این مجموعه طی پنج ماهه نخست سال جاری صورت گیرد اما با این حال می‌توان گفت که میزان تولید اکثر واحدهای تولیدی به سبب قطعی مکرر برق در هفته به طور چشمگیری کاهش و هزینه‌های آن‌ها افزایش یافته است. به عنوان مثال، در سال‌های گذشته زمانی که مطالبه شرکت تامین‌کننده مفتول مسی پرداخت می‌شد، پس از دو روز محموله خود را دریافت می‌کردیم اما حدود دو هفته پیش پس از خرید مفتول، شرکت تامین‌کننده فقط بخشی از آن را به ما تحویل داد که علت این امر محدودیت مصرف انرژی و اخلال در فرایند تولید اعلام شد.

میردامادی در همین راستا ادامه داد: در سال‌های گذشته (یک روز قطعی برق در هفته) خرید مولدهای برق به سبب امکان جابه‌جایی شیفت‌های کاری و جبران عقب افتادگی‌ها از برنامه تولید، توجیه اقتصادی نداشت و ما هم با توجه به این موضوع نسبت به خرید آن‌ها نکردیم اما اکنون با رشد سرسام‌آور قیمت مولد برق و تعدد روزهای قطعی برق واحدهای صنعتی پیشمان شده‌ایم؛ به طوری که یکی از شرکت‌های همجوار ما در شهرک صنعتی منتظریه استان اصفهان، ماهانه حدود ۷۰ میلیون تومان به عنوان اجاره مولد برق پرداخت می‌کند که باید این مبلغ را به هزینه‌های تولید خود بیافزاید.

انتخاب بر اساس کاربرد

وی با اشاره به تفاوت روکش‌های محصولات سیم و کابلی و استاندارد آن‌ها توضیحات بیشتری ارائه داد و افزود: «PVC» و سیلیکون هر دو مواد پلیمیری هستند که برای روکش سیم و کابل مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طوری که سیلکون یک نوع پیلمر مقاوم است که پاسخگوی نیاز مشتریان در دماهای بالا نیز بوده و قیمت بالاتری دارد و «PVC» نیز در انواع مختلفی تولید می‌شود که هر کدام با توجه به کاربرد محصول مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، کابل‌های جوش و یا فشار قوی همانند سیم و کابل برقی، جریان برق را از خود عبور می‌دهند اما روکش آن‌ها با یکدیگر یکی نیست و ما باید بر اساس استانداردهای تعیین شده برای روکش محصولات نوع خاصی از «PVC» را خریداری کنیم. باید توجه داشت زمانی که محصول برای آزمایش و کنترل کیفیت به آزمایشگاه ارسال می‌شود، از نظر هادی و فلز به‌کار رفته در کالا، حدود پنج تست روی آن صورت می‌گیرد اما آزمایشات روکش سیم و کابل به حدود ۲۰ عدد می‌رسد تا کیفیت و خواص فیزیکی آن در شرایط و دماهای مختلف بررسی شود و این موضوع نشان از اهمیت بالای روکش محصولات دارد.

مدیرعامل شرکت جی کابل سپاهان با بیان اینکه هزینه‌‌های تولید روی بهای تمام شده محصولات تاثیر بسزایی دارند، در رابطه با مدیریت هزینه‌ها و کاهش آن‌ها، تاکید کرد: در وهله نخست، به حداقل رساندن هدررفت مواد اولیه گامی موثر در مسیر کاهش هزینه‌ها به شمار می‌آید که برای تحقق این امر به‌‌کارگیری نیروی انسانی ماهر و باتجربه به جای افراد تازه‌کار مفید فایده است؛ علاوه‌براین، استفاده از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات به‌روز و جدید نقش بزرگی در مدیریت هزینه‌ها دارد. ممکن است در اینجا این سوال مطرح شود که آیا با به‌کارگیری افراد متخصص که حقوق بالایی دریافت می‌کنند، روند هزینه‌ها در مدار صعودی قرار نمی‌گیرد؛ در پاسخ باید گفت که این افزایش دریافتی کارکنان نسبت به قیمت بالای مواد اولیه چندان چشمگیر نیست و برای جلوگیری از تحمیل هزینه‌های بیشتر به سبب هدررفت مواد اولیه و افزایش ضایعات خط تولید، باید از نیروی ماهر بهره برد. به عنوان مثال اگر نیروی مورد نیاز خود را از طریق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جذب کنیم، حقوق آن ماهانه ۱۰ میلیون تومان خواهد بود اما اپراتور باسابقه‌ای که اکنون در خط تولید ما مشغول به کار است بیش از ۲۰ میلیون تومان دریافت می‌کند و این اختلاف در مقابل خسارات هدررفت مواد زیاد نیست.

میردامادی ارزیابی خود را از تاثیرات انتخابات ایالات متحده آمریکا روی قیمت مفتول مسی در بازارهای داخلی و جهانی بیان و خاطرنشان کرد: مسلما با توجه به اینکه قیمت مس در داخل از بهای این فلز در بازارهای جهانی و نرخ ارز تاثیر می‌پذیرد، نتیجه این کارزار انتخاباتی و تاثیرات آن بر شرایط بازارهای بین‌المللی مهم خواهد بود. البته امکان پیش‌بینی قطعی قیمت مس در داخل وجود ندارد زیرا در اواخر سال ۱۴۰۱ بهای آن حدود ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود که در سال ۱۴۰۲ به حدود ۳۰۰ هزار تومان افت پیدا کرد و در سال جاری این جریان برعکس بود و قیمت فلز نامبرده از ۳۵۰ هزار تومان به حدود ۶۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم افزایش یافت.

انتهای پیام//

مدیرعامل شرکت راهدار صنعت کیهان مطرح کرد:

8:26 /چهارشنبه/31 مرداد 1403

رئیس هیئت مدیره شرکت سیم و کابل انصار همدان مطرح کرد:

6:57 /دوشنبه/15 مرداد 1403

رئیس هیئت مدیره شرکت تولیدی سیمیا:

11:46 /سه شنبه/9 مرداد 1403

مدیرعامل شرکت صنایع روشنایی نورفروزان کرمانشاه:

12:06 /چهارشنبه/27 تیر 1403

مدیرعامل شرکت سیم و کابل ارتباط الکتریک سمنان:

6:39 /چهارشنبه/20 تیر 1403

یک فعال صنعت سیم و کابل در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

11:53 /چهارشنبه/13 تیر 1403

پروانه حدادیان، مدیرعامل شرکت شهاب کالا خاورمیانه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

13:34 /شنبه/5 شهریور 1401

متین فرزین، مدیرعامل شرکت اعتماد کابل البرز در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

10:11 /شنبه/27 آذر 1400

افشارنژاد،مدیرعامل شرکت صنعتی الکتریک خراسان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»؛

20:41 /شنبه/11 اسفند 1397

محمد باقری، رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع مس کابل آریا طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:24 /شنبه/23 تیر 1403
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/06/10

161714

فلزات آنلاین

1403/06/10

547589

فلزات آنلاین

1403/06/10

707860

فلزات آنلاین

1403/06/10

2552900

فلزات آنلاین

1403/06/10

22667

فلزات آنلاین

1403/06/10

13456

فلزات آنلاین

1403/06/10

45314

فلزات آنلاین

1403/06/10

49178

فلزات آنلاین

1403/06/10

44588

فلزات آنلاین

1403/06/10

41080

فلزات آنلاین

1403/06/10

27196

فلزات آنلاین

1403/06/10

28195

فلزات آنلاین

1403/06/10

26857

فلزات آنلاین

1403/06/10

35641

فلزات آنلاین

1403/06/10

33274

فلزات آنلاین

1403/06/10

43342

فلزات آنلاین

1403/06/10

26328

فلزات آنلاین

1403/06/10

40122

فلزات آنلاین

1403/06/10

43528

فلزات آنلاین

1403/06/10

3632000