سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۸:۵۲ /شنبه/۱۴ مهر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 12:41 /شنبه/14 مهر 1403

در سایه تغییرات «LME»،

وضعیت نوسانات قیمتی به بازار فلزات برگشت

پس از آنکه در سال 2002 یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات انبارداری در ایالات متحده امریکا اعلام کرد برای انتقال ایمن هر محموله از ذخایر انبارهای این شرکت وابسته به سیستم انبار ذخایر بورس فلزات لندن هزینه‌ای را دریافت خواهد کرد، صنعت فلزات وارد شرایط نوسانی شد.

پس از آنکه در سال ۲۰۰۲ یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات انبارداری در ایالات متحده امریکا اعلام کرد برای انتقال ایمن هر محموله از ذخایر انبارهای این شرکت وابسته به سیستم انبار ذخایر بورس فلزات لندن هزینه‌ای را دریافت خواهد کرد، صنعت فلزات وارد شرایط نوسانی شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از سایت «mining.com»، پس از اعلام این خبر، معامله‌گرانی که قصد داشتند به محموله‌های خریداری شده از طریق قراردادهای آتی بورس «LME» دسترسی پیدا کنند، مجبور بودند ده‌ها هزار دلار هزینه اضافی برای انتقال محموله‌های خود از انبارها که تنها ظرف چند دقیقه می‌‍‌توانست انجام شود، پرداخت کنند. اگر هر یک از معامله‌گران از پرداخت هزینه سر باز می‌زدند، محموله فلز خریداری شده از بورس «LME» در انبار ذخایر باقی می‌ماند؛ به این معنا که شرکت ارائه‌دهنده خدمات انبارداری که شریک تجاری بورس مذکور محسوب می‌شود، به طور خودکار می‌توانست هزینه اضافی اجاره محموله‌های نگهداری شده در انبارها را از معامله‌گران (خریداران) دریافت کند.

پس از شکایات معامله‌گران از شریط جدید تحویل فیزیکی محموله‌های موجود در انبارهای بورس مذکور، شرکت «Metro International Trade Services» از سوی بورس «LME» به دلیل دریافت هزینه به منظور ممانعت از تحویل محموله‌های خریداری شده فلزات از بورس نامبرده که در انبارهای شرکت مذکور نگهداری می‌شد، مورد نکوهش قرار گرفت و جریمه شد.

یک دهه پس از این ماجرا، نام شرکت «Metro International Trade Services» دوباره به صدر اخبار رسانه‌ها در صنعت آلومینیوم بازگشته است. این شرکت متهم به اقدامی سازمان‌دهی‌ شده در راستای افزایش زمان تحویل فیزیکی محموله‌های خریداری شده از بورس «LME» که موعد تحویل برخی از آن‌ها حتی تا دو سال نیز به طول می‌انجامد، شده است و گفته شده این اقدام شرکت مذکور، وضعیت بازار آلومینیوم را متلاطم کرده است.

مدیران شرکت «Metro International Trade Services» و مالک آن یعنی شرکت «Goldman Sachs Group» از جمله کسانی بودند که به جلسه استماع سنای آمریکا فراخوانده شدند تا در خصوص اتهام ایجاد وضعیت نوسانی در قیمت مواد اولیه در صنعت آلومینیوم که بر روند تولید بخش‌های دیگر متقاضی آلومینیوم همچون خودروسازان و تولیدکنندگان قوطی نوشیدنی تاثیر منفی گذاشته بود، توضیحاتی را ارائه دهند.

به نظر می‌رسد موضوع پرداخت هزینه اضافه برای انتقال فیزیکی محموله‌های خریداری شده از انبارها، دوباره در گردهمایی سالانه «LME Week 2024» مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار بگیرد.

این مسئله نشان می‌دهد چگونه تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات انبارداری و عمدتا خصوصی، نقش مهمی در سیستم انبارداری بورس «LME» ایفا کرده و چرا این شرکت‌ها دهه‌ها زمان خود را صرف یافتن راه‌هایی به منظور تحت فشار قرار دادن قوانین بورس‌هایی مانند بورس «LME» برای افزایش درآمد خود از روش‌‎های مختلف می‌کنند.

در حال حاضر به شرکت «Istim Metals LLC» در راستای دریافت هزینه بیشتر برای جابه‌جایی محموله‌های انبار شده که موجب ایجاد وضعیت نوسانی در بازار آلومینیوم شده، اتهاماتی زده شده است. این وضعیت، انتقاد شدید شرکت‌های بزرگی همچون «Citigroup Inc» و «Squarepoint Capital LLP» و بورس «LME» را به دنبال داشته است.

در حال حاضر مدیران و گردانندگان شرکت «Metro International Trade Services» تغییر کرده و نسبت به گذشته تاثیرگذاری کمتری در سیستم انبارداری جهانی دارد. مایکل ویلان که پدر وی از موسسان شرکت مذکور بوده است، اکنون مدیریت شرکت «Istim Metals LLC» را برعهده دارد. همان‌طور که شرکت «Metro International Trade Services» زمانی بیشترین خدمات مربوط به ذخیره کالاهای بورس «LME» در انبارها را ارائه می‌کرد، در حال حاضر این مسئولیت به شرکت «Istim Metals LLC» که تقریبا مدیریت نیمی از فلزات ذخیره شده در انبارهای شبکه جهانی بورس در انبارهای خود بر عهده دارد، واگذار شده است.

در طول بیش از دو دهه گذشته، خاندان ویلان به بازیگران مهمی در بازار فلزات تبدیل شده‌اند که بخشی از آن به لطف نفوذ و لابی این شرکت در سیستم انبارداری بورس «LME» و مجاب کردن این بورس به منظور واگذاری ارائه خدمات انبارداری خود به این شرکت بوده است. به نظر می‌رسد شرکت «Istim Metals LLC» از تاکتیک‌هایی مشابه که شرکت «Metro International Trade Services» پیش‌تر به کار می‌برد، استفاده می‌کند و به همین دلیل در حال حاضر این شرکت توانسته است از طریق همین رویکردها رقبای خود را پشت سر گذاشته و بورس «LME» را وادار کند تا قوانین و دستورالعمل‌های خود را به منظور ادامه همکاری با شرکت  «Istim Metals LLC» تغییر دهد.

ارائه این روایت، چکیده‌ای از مصاحبه با برخی از کارکنان و مدیران فعلی و سابق فعلی شرکت «Istim Metals LLC» و شرکت «Metro International Trade Services» بوده که به در خواست این افراد از افشای نام آن‌ها خودداری شده است. بر همین اساس، می‌توان بیان کرد که دیدگاه فعالان بازار فلزات در خصوص دو شرکت مذکور از تحسین تا انتقاد شدید متغیر است.

یکی از معامله‌گران کهنه‌کار در صنعت فلزات در سال ۲۰۰۲ که شکایتی را علیه اقدام متشنج‌کننده‌ شرکت «Metro International Trade Services» در بازار مبنی بر دریافت هزینه بیشتر برای انتقال محموله‌های موجود در انبار مطرح کرده بود و در آن زمان امکان افشای این اطلاعات را نداشت، عنوان کرد: حقیقت امر این است که بسیار از فعالان بازار در زمان نوسانات قیمتی سود کلانی را کسب می‌کنند؛ بنابراین طبیعی است اعتراضی نسبت به چنین اقداماتی از شرکت‌هایی مانند شرکت «Istim Metals LLC» و «Metro International Trade Services» نداشته باشند.

سهم شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات انبارداری در سیستم بورس «LME»

در واقع سیستم انبارداری بورس «LME» به گونه‌ای طراحی شده تا اطمینان حاصل شود که قیمت فلزات در بورس مذکور از شرایط موجود در بازار فلزات فاصله نگیرد. همچنین به کمک سیستم مذکور، امکان جابه‌جایی یا انتقال فیزیکی آسان محموله‌های خریداری شده از سوی مصرف‌کنندگان در کوتاه‌مدت فراهم شده است.

علی‌رغم اهمیت قیمت‌های مبنای تعیین شده در بازار جهانی فلزاتی نظیر آلومینیوم، مس و نیکل و سایر فلزات، باید اعلام کرد که بورس «LME» و سیستم انبار‌داری این شرکت نقشی بسیار مهم در روند معاملات فعالان بازار ایفا می‌کند.

در چندین سال گذشته، وضعیت مازاد عرضه، افزایش بیش از حد ذخایر انبارها و گسترش اختلاف قیمت نقدی و آتی فلزات در بازارهای کلیدی، فرصت‌هایی را برای افزایش حاشیه سود ناشی از نوسانات قیمت و احتکار محموله فلزات نگهداری شده در انبارها برای فعالان بازار فراهم کرده است. بر همین اساس، هرچه فعالان بازار حجم بیشتری از محموله‌های ذخیره شده در انبارها داشته باشند، حاشیه سود بیشتری را کسب می‌کنند و از طرف دیگر، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات انبارداری می‌توانند هزینه اجاره بیشتری دریافت کنند.

در همین راستا، در ماه می ۲۰۲۴، شرکت «Trafigura Group» حجم زیادی از محموله‌های آلومینیوم خود را به انبارهای بورس «LME» در بندر «Klang» مالزی منتقل کرد. اقدام شرکت مذکور، بازار آلومینیوم را متشنج کرد و موجب شد شرکت «Istim Metals LLC» به عنوان شریک تجاری بورس مذکور و ارائه‌دهنده خدمات انبارداری به آن سود زیادی از این طریق کسب کند. این اتفاق سبب شد شرکت‌های «Squarepoint» و «Citigroup» درخواست انتقال محموله‌های آلومینیوم خود در انبارهای بورس «LME» را ارائه دهند. از این رو، این تقاضا موجب شد صف طولانی برای دریافت محموله‌ها تشکیل شود و زمان انتظار برای انتقال محموله‌ها به بیش از ۹ ماه افزایش پیدا کند.

افزایش زمان انتظار برای انتقال فیزیکی محموله‌های خریداران، آن هم در زمانی که نیاز دارند به سرعت این کار انجام شود، بسیار ناخوشایند خواهد بود. طبق قوانین بورس «LME»، هر شرکتی که زمان انتظار درخواست انتقال تحویل فیزیکی محموله‌های آن به بیش از ۸۰ روز افزایش یابد، می‌تواند پرداخت اجاره انبارها را متوقف کند.

زمانی که قیمت فلزات افزایش پیدا کند، خریداران مجبور خواهند شد محموله‌های خود را دوباره به انبارهای بورس مذکور انتقال دهند. از این رو به منظور ایجاد چنین شرایطی و با اطلاع قبلی، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات انبارداری به بورس مذکور به خصوص شرکت «Istim Metals LLC»، پیشنهاد افزایش اجاره انبارها را مطرح کردند و موجب شدند در چندین ماه گذشته وضعیت بازار آلومینیوم متلاطم شود. به همین دلیل هزینه تحویل مجدد محموله‌ها به انبارها افزایش پیدا کرد.

در همین راستا، شرکت «Istim Metals LLC» هزینه تحویل مجدد در انبارهای تحت مدیریت خود را به ۵۰ دلار در تن افزایش داد. گفتنی است که قیمت معمول هزینه تحویل مجدد محموله‌ها به انبارها، حدود پنج تا ۱۰ دلار در هر تن بوده و بورس «LME» نیز برای دریافت هزینه اجاره انبارها در سیستم انبارداری خود سقف قیمتی تعیین می‌کند؛ اگرچه هنوز برای تحویل مجدد محموله‌ها به انبارها نرخی را مشخص نکرده است.

منتقدان این اقدام بیان کردند که تعیین هزینه اضافه برای اجاره انبارها از سوی شرکت «Istim Metals LLC» به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر عدم جابه‌جایی محموله‌های موجود در انبارهای شرکت مذکور بوده و باعث خواهد شد با کاهش تمایل خریداران به تمدید مجدد اجاره انبارها، قیمت فلزات بورس «LME» دچار نوسان شود.

شرکت «Istim Metals LLC» در دفاع از اقدام خود اعلام کرد که این شرکت در چارچوب قوانین عمل کرده و تنها قصد دارد از منافع خود در کسب‌وکاری که حاشیه سود کمی دارد، دفاع کند. شرکت مذکور حتی به مشتریان خود اعلام کرد که هزینه تمدید مجدد اجاره انبارها قابل‌ مذاکره است و این خریداران هستند که از ضعف قوانین بورس «LME» به نفع خود بهره‌برداری می‌کنند.

اگرچه شرکت «Istim Metals LLC» پس از درخواست بورس «LME»، هزینه تمدید مجدد اجاره انبارها را به نصف کاهش داده است اما با این حال رقم این اجاره هنوز حدود سه برابر بیشتر از نرخ عرف بازار است. این اتفاق سوالاتی را در خصوص احتمال تضاد منافع میان شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات انبارداری و شرکای تجاری آن‌ها به وجود آورده است.

در حالت عادی، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات انبارداری بخش بزرگی از هزینه دریافتی اجاره از خریداران را به شرکای تجاری خود که معمولا ۵۰ درصد اجاره دریافتی است، پرداخت می‌کنند. از این رو هرچه خریداران هزینه بیشتری بابت اجاره انبارها پرداخت کنند، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات انبارداری و شرکای تجاری آن‌ها سود بیشتری کسب خواهند کرد.

تاثیر برخی مشتریان انبارهای بورس «LME» بر بازار فلزات

در حال حاضر شرکت «Trafigura Group» پس از ثبت یک قرارداد بزرگ با بورس «LME» در خصوص انتقال محموله‌های آلومینیوم خود در اواسط ماه اکتبر ۲۰۲۴ به انبارهای این بورس، به یک بازیگر کلیدی در بازار آلومینیوم تبدیل شده است.

داده‌های ارائه شده از سوی بورس «LME» نشان می‌دهد که حجمی زیادی از محموله‌های آلومینیوم تا اواسط ماه اکتبر ۲۰۲۴ که حدود  ۵۵۰ هزار تن آلومینیوم خواهد بود، به انبارهای این بورس تحویل داده می‌شود.

حجم اعلام شده بیشتر از میزان آلومینیوم موجود در انبارهای جهانی بورس «LME» است. به همین دلیل اقدام شرکت «Trafigura Group» باعث شده است قیمت‌ آتی آلومینیوم بورس مذکور با موعد تحویل ماه اکتبر ۲۰۲۴ همچنان روند صعودی خود را حفظ کند.

شرایط به وجود آمده موجب ایجاد ناهنجاری‌هایی برای بورس «LME» شده است؛ چراکه این بورس مجبور بوده در چنین وضعیتی به مشکلات ناشی از اختلاف میان خود با مشتریان و شرکای تجاری رسیدگی کرده و به گونه‌ای عمل کند تا بازار فلزات از وضعیت ثبات خود خارج نشود.

ناگفته نماند که مدیران بورس «LME» به شدت از اهمیت همکاری با شرکت‌هایی نظیر شرکت «Istim Metals LLC» که توانایی انتقال حجم بالایی از محموله‌های فلزات به انبارهای خود را دارند، آگاه است.

هر کسب‌وکاری پستی و بلندی‌های خود را دارد

کسب‌وکار شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات انبارداری به گونه‌ای است که این شرکت‌ها تلاش می‌کنند خریداران را مجاب به تحویل محموله‌های خریداری شده به انبارهای خود کنند و تا زمانی که خریداران تمایل داشته باشند، این محموله‌ها را در انبارهای خود نگه دارند.

زمانی که حجم تقاضا برای آلومینیوم پس از بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ کاهش یافت، شرکت «Metro International Trade Services» با توافق معامله‌گران و تولیدکنندگان قراردادهایی را امضا کرد که بر اساس آن بیش از یک میلیون تن فلز آلومینیوم بورس «LME» به انبارهای تحت مدیریت این شرکت واقع در شهر دیترویت آمریکا منتقل شد.

پس از اجرای این توافق‌ها، حاشیه سود شرکت «Metro International Trade Services» به طرز شگفت‌آوری افزایش یافت؛ به گونه‌ای که توجه شرکت گلدمن ساکس را به خود جلب کرد و باعث شد که سهامی شرکت فوق‌الذکر را به مبلغ ۴۵۱ میلیون دلار در سال ۲۰۱۰ خریداری کند.

این اتفاقات در آن زمان به گونه‌ای رقم خورد تا شرکت «Metro International Trade Services» و شرکت گلدمن ساکس را در کانون توجه جهانی قرار دهد. شرکت «MITS» در آن زمان با اطلاع از ضعف قوانین بورس «LME» توانست حجم بالایی از درآمد را نصیب خود کند. طبق یکی از بندهای قوانین بورس مذکور، از حداقل نرخ بارگیری فیزیکی روزانه محموله‌های خریداری شده از انبارها می‌توان مفهوم حداکثر را نیز برداشت کرد. همین ضعف امکان سو استفاده از قوانین را برای این شرکت فراهم کرد.

شرکت مذکور توانست تا به کمک شکاف موجود در قوانین بورس «LME»، صف‌های طولانی برای انتقال محموله‌های خریداری شده ایجاد کند و به این ترتیب سود کلانی نصیب شرکت نامبرده شد. پس از این اتفاق، دیگر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات انبارداری روندی مشابه رویکرد شرکت «Metro International Trade Services» را دنبال کردند.

نیک مدن به عنوان مدیر بخش خرید شرکت «Novelis» که در آن زمان از بزرگ‌ترین خریداران آلومینیوم در جهان به شمار می‌رفت، مطرح کرد: اقدام شرکت «Metro International Trade Services» در آن زمان نه تنها بر بازار آمریکای شمالی بلکه بر بازار جهانی آلومینیوم نیز تاثیر عمیقی گذاشت.

وی افزود: در ادامه نیز مشخص شد هر اتفاقی که برای آلومینیوم بورس «LME» رخ دهد، کل صنعت آلومینیوم جهان از این اتفاق تاثیر خواهد پذیرفت.

پس از این اتفاق، شرکت گلدمن ساکس سهام شرکت «Metro International Trade Services» را واگذار کرد و در نهایت با پرداخت ۱۰ میلیون دلار غرامت به بورس «LME» به دلیل مشکلات ایجاد شده موافقت شد.

در آن زمان تجارت ارائه خدمات انبارداری روند رو به رشدی را تجربه کرد و شرکت «Istim Metals LLC» از جمله شرکت‌هایی بود که توانست جایگاه خود را در این حوزه بهبود ببخشد و خود را به یک شریک استراتژیک برای بورس «LME» تبدیل کند.

در حال حاضر اجاره اشتراکی به یک ترند میان شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات انبارداری و بورس‌های کالا تبدیل شده است و یک عامل کلیدی در نوسانات قیمت فلزات در سراسر جهان به شمار می‌رود.

لازم به ذکر است که در سال ۲۰۱۹، بورس «LME» قوانین مربوط به سیستم انبارداری خود را اصلاح کرد که البته محدودیت‌هایی را برای این بورس به همراه داشت.

مدیر بخش خرید شرکت «Novelis» در پایان خاطرنشان کرد: بورس «LME» همیشه راهی را برای رفع چالش‌های خود پیدا می‌کند. با این حال، برخی مواقع شرایط به گونه‌ای رقم می‌خورد که مدیریت آن از دست این بورس خارج شود.

انتهای پیام//

برچسب‌های این مطلب: اختصاصی بازار و صنعت فلزات

یک فعال صنعت فولاد در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

8:15 /چهارشنبه/4 مهر 1403

سختگیری‌های اتحادیه اروپا در حوزه معدن؛

6:33 /دوشنبه/26 شهریور 1403

مدیرعامل شرکت صنعتی معدنی کانیار تبدیل شمال‌شرق:

5:34 /چهارشنبه/31 مرداد 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

در دوره ۱۰ ساله منتهی به ۲۰۲۳ به وقوع پیوست؛

13:01 /سه شنبه/19 تیر 1403

هم‌زمان با افت عیار معادن صورت گرفت؛

14:20 /چهارشنبه/29 فروردین 1403
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/07/12

189643

فلزات آنلاین

1403/07/12

545667

فلزات آنلاین

1403/07/12

760363

فلزات آنلاین

1403/07/12

2669403

فلزات آنلاین

1403/07/12

22419

فلزات آنلاین

1403/07/12

11865

فلزات آنلاین

1403/07/12

42291

فلزات آنلاین

1403/07/12

49178

فلزات آنلاین

1403/07/12

44588

فلزات آنلاین

1403/07/12

40567

فلزات آنلاین

1403/07/12

26601

فلزات آنلاین

1403/07/12

27759

فلزات آنلاین

1403/07/12

26399

فلزات آنلاین

1403/07/12

34040

فلزات آنلاین

1403/07/12

31550

فلزات آنلاین

1403/07/12

42617

فلزات آنلاین

1403/07/12

26344

فلزات آنلاین

1403/07/12

40213

فلزات آنلاین

1403/07/12

42511

فلزات آنلاین

1403/07/12

4078500