مدیر اجرای پروژههای توسعه نورد گرم شرکت فولاد مبارکه از اجرای موفقیتآمیز پروژههای توسعهای این واحد همچون نوسازی درایوهای «DC» اصلی و کمکی و جایگزینی «PLC» کورههای پیشگرم نورد گرم خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، عبدالکریم مولایی بیان کرد: در توقف سالانه نورد گرم که از تاریخ ۱۴۰۲ دی ماه ۱۹ به مدت ۱۳ روز برگزار شد، تعداد چهار پروژه بزرگ در حوزههای برق و اتوماسیون نورد گرم با موفقیت، انجام و این خط تولید بسیار استراتژیک و حساس با آمادگی کامل تحویل همکاران حوزه بهرهبرداری شد.
وی در تشریح جزئیات بیشتر این پروژهها، افزود: یکی از پروژههای انجام شده و بسیار مهم، نوسازی درایوهای «DC» اصلی و کمکی نورد گرم بود که طی آن اقداماتی همچون تعویض درایوهای قفسه رافینگ «R1»، تعویض درایوهای قفسه اجر «E1»، تعویض درایوهای اسکرودان رافینگ «G3R» و تعویض درایو پینچرول کویلر ۲ انجام شد.
مدیر اجرای پروژههای توسعه نورد گرم شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: دومین پروژه، جایگزینی «PLC» کورههای پیشگرم نورد گرم بود که در این راستا اقداماتی همچون تعویض «PLC» کوره شماره ۳ نورد گرم، تعویض «PLC» کوره شماره ۴ نورد گرم، تعویض «PLC-COMMON» نورد گرم که به منظور کاهش حجم فعالیتهای شاتدان تعویض «PLC» کوره شماره یک و ۲ قبل از توقف سالانه همزمان با شاتدان هر کوره انجام گرفت.
به گفته مولایی، سومین پروژه، تعویض سیستم اتوماسیون آب در گردش کورههای پیشگرم نورد گرم و چهارمین آن، پروژه نوسازی درایوها و سیستم کنترل اسکین پاس تکمیلی نورد گرم بوده است؛ ضمن اینکه بخشی از پروژه ترمیم و تقویت سازه بتنی نورد گرم نیز که نیازمند توقف سالانه بود، به طور همزمان انجام شد.
وی خاطرنشان کرد: برای اجرای پروژههای فوق در ابتدا کلیه تابلوهای قدیم دمونتاژ و تعداد ۲۰ مجموعه شامل ۱۱۹ سلول تابلو با تعداد سیگنالی بالغ بر سه هزار و ۸۸۰ سیگنال در مدت ۱۳ روز نصب، سیگنال چک و فانکشن چک و تست و راهاندازی شد. در این بازه زمانی کوتاه، حدود ۲۷ هزار نفر ساعت کار شامل تیمهای پیمانکار بهرهبردار توسعه و نظارت انجام گرفت.
مدیر اجرای پروژههای توسعه نورد گرم شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد: نکته حائز اهمیت در اجرای موفقیتآمیز این پروژهها، همکاری و همدلی بسیار خوب تیم پروژه و ارزیابی و شناسایی نقاط ضعف و قابلبهبود و پیشبینی و ارائه راهکار مناسب برای ریسکهای شناسایی شده پروژه قبل از توقف بوده است.
محمدرضا عریضی، کارشناس اجرای پروژههای نورد گرم شرکت فولاد مبارکه در خصوص پروژه نوسازی درایوهای اصلی و کمکی نورد گرم، اظهار داشت: در این پروژه تعویض درایوهای قفسههای «R1. E1.EDGER»، اسکرودان قفسه «R1»، سایدگاید قفسه «R1» و رول ادجاست قفسه «E1» در قسمت رافینگ و نیز تعویض درایوهای پینچرول شماره ۲ در قسمت کویلر نورد گرم با موفقیت راهاندازی شد.
وی عنوان کرد: موارد فوق بخشی از پروژه تعویض درایوهای نورد گرم است که پس از تامین تجهیزات توسط شرکت نیدک، به بهانه تحریمها پروژه متوقف و نصب و راهاندازی تجهیزات توسط این شرکت انجام نشد و این کار سرانجام توسط شرکت تولده با بهرهگیری از توانمندی متخصصان ایرانی و شرکت ایریسا صورت گرفت.
کارشناس اجرای پروژههای نورد گرم شرکت فولاد مبارکه یادآور شد: از چالشهای بزرگ این پروژه، عدم اطمینان از صحت عملکرد درایو در سنکرون کردن گشتاور موتور بالایی و پایینی رافینگ بود که در ارزیابی ریسک انجام شده توسط کارشناسان خبره بهرهبردار مطرح و با انجام شبیهسازی عملکرد درایو با موتورهای کوچکتر قبل از توقف نورد به اثبات رسید و نهایتا راهکار مناسب برای آن انتخاب و عمل سنکرون کردن دو موتور به جای درایو در «plc» موجود انجام شد؛ البته همین امر باعث کاهش چندروزه توقف نورد گرم در زمان اجرای پروژه شد.
عریضی در ادامه به پروژه تعویض PLC کورههای پیشگرم نورد گرم اشاره کرد و گفت: «PLC» کورههای پیشگرم نورد گرم که وظیفه کنترل حرکت تجهیزات کورهها را به عهده داشتند، به دلیل قدیمی بودن و از رده خارج شدن بعضی از قطعات الکترونیک از سیکل تولید و عدم امکان تامین قطعات یدکی در صورت خرابی این تجهیزات، مشکلات عدیدهای برای خط نورد گرم ایجاد میکرد. بنابراین طراحی جدید برای این سیستم با «PLC» جدید از برند معتبر توسط شرکت ایریسا، انجام و تجهیزات مربوطه سفارشگذاری شد.
به گفته وی، با توجه به اینکه این سیستم کل حرکت تجهیزات هر چهار کوره را در هماهنگی کامل با نیاز خط نورد گرم و «level2» اتوماسیون رهبری میکند، علاوه بر برنامهنویسی بسیار سنگین، حجم سیگنالهای موجود، اینترلاکها و فانکشنهای کنترلی بسیار زیاد را در برداشت که با همکاری خوب بهرهبردار این فعالیتها توسط کارشناسان شرکت ایریسا انجام شد. طرح جدید امنیت شبکه و اطلاعات و بهرهگیری از تجهیزات سختافزاری علاوه بر نرمافزارها جهت مقابله با حملات سایبری و ریداندانسی تجهیزات و پشتیبانگیری آنلاین اطلاعات از شاخصهای این پروژه است.
کارشناس اجرای پروژههای نورد گرم شرکت فولاد مبارکه اضافه کرد: پیشبینی زمان توقف کل نورد گرم جهت اجرای این پروژه مطابق قرارداد ۲۱ روز در نظر گرفته شده بود که با برنامهریزی انجام شده توسط تیم پروژه این پروژه در توقفات برنامهریزی کورهها و در ۱۳ روز توقف خط نورد گرم انجام شد.
عریضی در ارتباط با پروژه تعویض سیستم اتوماسیون آب در گردش کورههای پیشگرم نورد گرم، بیان کرد: سیستم مذکور که وظیفه کنترل خنککاری کورههای پیشگرم نورد گرم را به عهده دارد، از حساسیت بالایی برخوردار است زیرا در صورت اشکال خنککاری کورهها آسیب جدی خواهند دید. به دلیل حساسیت بالا و نگرانی از عملکرد مطلوب سیستم جدید، از ابتدای راهاندازی تاکنون هیچگونه بهروزرسانی در سختافزار و نرمافزار آن انجام نشده بود تا اینکه در قالب این پروژه بهرهبردار محترم نورد گرم ارتقا و بهروزرسانی سیستم آب در گردش را درخواست کردند.
وی با اشاره به اینکه سیستم جدید دارای کارتهای «fail safe» از برند معتبر است که قابلیت اطمینان زیادی در صحت عملکرد تجهیز ایجاد کرده و در صورت قطع سیستم کنترل خروجی این کارتها روی مقدار قبلی باقی مانده و از خسارت به تجهیز جلوگیری میکند، تاکید کرد: علاوهبراین، جهت ارتقای امنیت تجهیزات در موارد اضطراری با اضافه کردن پنل اپراتوری کاملا دستی «Manual» در کنار دست اپراتور تولید تجهیزات کوره را در ایمنترین حالت ممکن حفظ میکند. در مجموع پس از طی فرایندهای تامین تجهیزات و مونتاژ تابلوها و انجام تستهای کارخانه، به فولاد مبارکه منتقل و در شاتدان سالیانه و به جای تابلوهای قبلی نصب و با موفقیت دو روز زودتر از پایان شاتدان سالیانه نور گرم راهاندازی شد و با رعایت کامل پروتکلهای امنیت شبکه و طبق برنامه زمانبندی مندرج در قرارداد در مدار تولید قرار گرفت.
علیاصغر شمس، کارشناس اجرای پروژههای نورد گرم شرکت فولاد مبارکه نیز ضمن اشاره به پروژه نوسازی درایوها و سیستم کنترل اسکین پاس تکمیلی نورد گرم، مطرح کرد: این پروژه به منظور ارتقای کیفیت سطح ورق اسکین شده و کاهش عیوب تعمیراتی خط اسکین پاس تکمیل نورد گرم و مشکلات مرتبط با تامین قطعات یدکی از رده تولید خارج شده، تعریف و جهت اجرا به این مدیریت ابلاغ شد. پس از تهیه و تامین تجهیزات و مونتاژ تابلوهای مربوطه و انجام تستهای کنترل کیفی تجهیزات به فولاد مبارکه حمل و در محل مربوطه نصب شد.
وی تصریح کرد: در این پروژه کلیه تابلوهای «TPS» درایوهای پیآف ریل و میلاستند و تنشنریل و سیستم «PLC» به جدیدترین سیستم درایو از برند معتبر تبدیل و با موفقیت راهاندازی شد. علیرغم اینکه زمان اجرای این پروژه در قرارداد در مدت ۲۱ روز توقف خط اسکین پیشبینی شده بود، پس از بررسی کارشناسی و با همکاری و تعامل بسیار خوب بهرهبردار و پیمانکار با انجام حجم زیادی از فعالیتهای پروژه در شاتدانهای هفتگی این زمان به هفت روز کاهش یافت. در حال حاضر خط اسکین پاس تکمیل نورد گرم راهاندازی و اسکین کلافهای گرم با کیفیت مناسب در عرض و ضخامتهای مختلف در حال بهرهبرداری است.
کارشناس اجرای پروژههای نورد گرم شرکت فولاد مبارکه یادآور شد: در پایان از همکاری کلیه قسمتها و کارکنان درگیر در این پروژه اعم از بهرهبردار نورد گرم مهندسی کارخانه برنامهریزی و پشتیبانی پروژهها خرید امور، قراردادها شرکت مهندسی فولاد مبارکه، واحد ایمنی و بهداشت حرفهای، حراست و حفاظت فیزیکی، خدمات عمومی و امور رفاهی شرکت، ایریسا شرکت نصب کاویان، شرکت تولده و دیگر قسمتهای درگیر که صمیمانه ما را در اجرای موفق این پروژهها یاری کردند، تشکر و قدردانی میکنیم.
انتهای پیام//