سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۶:۱۶ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 6:56 /پنجشنبه/17 خرداد 1403

در بازار سیستم‌های ذخیره انرژی باتری چه می‌گذرد؟

پنج برداشت مهم از تحولات بازار سیستم‌های ذخیره انرژی باتری

در گزارش پیش رو، یک سری برداشت‌های مهم مبتنی بر استراتژی‌های قیمت‌گذاری و پوشش ریسک در وبیناری که اخیرا با موضوع ذی‌نفعان بازار سیستم‌های ذخیره انرژی باتری به میزبانی موسسه «Fastmarkets» برگزار شد، ارائه می‌شود و جزئیات آن مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

در گزارش پیش رو، یک سری برداشت‌های مهم مبتنی بر استراتژی‌های قیمت‌گذاری و پوشش ریسک در وبیناری که اخیرا با موضوع ذی‌نفعان بازار سیستم‌های ذخیره انرژی باتری به میزبانی موسسه «Fastmarkets» برگزار شد، ارائه می‌شود و جزئیات آن مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، در حال حاضر بازار سیستم‌های ذخیره‌ انرژی باتری (ESS) دستخوش تغییراتی گسترده شده‌ است که این مسئله ذی‌نفعان این بخش را بر آن داشته تا اطلاعات خود را نسبت به تحولات بازار سیستم‌های مذکور بیش از پیش افزایش دهند.

در وبیناری که اخیرا برگزار شد، بر استراتژی‌های پوشش و مدیریت ریسک که به‌ طور خاص برای بخش سیستم‌های ذخیره‌ انرژی باتری طراحی شده‌اند، تمرکز شده بود. همچنین زمان برگزاری وبینار به دلیل پویایی بازار و اهمیت فزاینده لیتیوم در تولید سیستم‌های ذخیره‌ انرژی باتری، بسیار مناسب ارزیابی شد. در ادامه به پنج برداشت مهم از وبینار مذکور اشاره خواهد شد.

رشد سریع تقاضا برای سیستمهای ذخیره‌ انرژی باتری (ESS)

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در این وبینار به آن اشاره شد، موضوع رشد پیش‌بینی شده حجم تقاضا برای سیستم‌های ذخیره‌ انرژی باتری (ESS) بود.

فیبی اوهارا، تحلیلگر بخش باتری و سیستم‌های ذخیره‌ انرژی باتری (ESS) در موسسه «Fastmarkets» در همین رابطه بیان کرد: بخش سیستم‌های ذخیره‌ انرژی باتری سریع‌ترین بازار در حال رشد در صنعت باتری محسوب می‌شود که نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) 22 درصدی برای آن طی دهه آینده پیش‌بینی شده است.

به گفته وی، این روند افزایش حجم تقاضا برای سیستم‌های مذکور را عمدتا می‌توان به رشد نرخ پذیرش منابع انرژی‌های تجدیدپذیر و نیاز به شبکه‌های برق کارآمد نسبت داد. دانستن چنین مسئله‌ای برای ذی‌نفعانی که به دنبال سرمایه‌گذاری در فرصت‌هایی جدید هستند و در عین حال درک رقابت برای ایمن‌سازی باتری‌ها در این فضای به سرعت در حال رشد، امری بسیار مهم تلقی می‌شود.

حجم تقاضای پیش‌بینی شده برای باتری بر حسب گیگاوات ساعت در بازه زمانی ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۴

پیش‌بینی حجم تقاضا برای باتری بر اساس منطقه جغرافیایی در بازه زمانی ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۴

تاثیر نوسانات قیمت لیتیوم بر بازار سیستمهای ذخیره‌ انرژی باتری (ESS)

نقش حیاتی لیتیوم در بازار سیستم‌های ذخیره‌ انرژی باتری قابل انکار نیست. با این حال، نوسانات قیمت بازار لیتیوم می‌تواند بر قیمت‌ها در بخش سیستم‌های مذکور تاثیر قابل‌توجهی داشته باشد. در وبینار مذکور به این موضوع که مواد اولیه‌ای مانند لیتیوم ۴۰ تا ۶۰ درصد از هزینه یک سلول باتری را به خود اختصاص می‌دهند، اشاره شد.

در دو سال گذشته، بازار لیتیوم شاهد نوسانات قیمت قابل‌توجهی بوده که مستقیما بر هزینه‌های تولید در بخش‌های مختلف تاثیر گذاشته است. به گفته تحلیلگران موسسه «Fastmarkets»، اتخاذ استراتژی‌های پوشش ریسک برای آن دسته از ذی‌نفعانی که قصد دارند از سرمایه‌گذاری‌های خود در برابر نوسانات مداوم قیمت به دلیل عدم تعادل در روند عرضه و تقاضا محافظت کنند، امری ضروری به نظر می‌رسد.

اوهارا در همین زمینه خاطرنشان کرد: نوسانات قیمت در بازار لیتیوم به مثابه یک چاقوی دولبه برای بخش سیستم‌های ذخیره‌ انرژی باتری خواهد بود؛ اگرچه در شرایطی که نوسانات قیمت در بازار وجود داشته باشد، فرصت‌های معاملاتی گسترده‌ای به وجود خواهد آمد اما هم‌زمان به دلیل وجود برخی چالش‌ها، مدیریت هزینه‌ها امری ضروری خواهد بود.

وی معتقد است ذی‌نفعان در بخش سیستم‌های ذخیره‌ انرژی باتری باید در به‌کارگیری استراتژی‌های پوشش ریسک، کالا وسواس به خرج دهند تا بتوانند شرایط ایجاد شده در نوسانات قیمتی را به طور موثرتری مدیریت کنند.

قیمت لیتیوم طی چندین سال گذشته نوسانات قیمت قابل‌توجهی را تجربه کرده است

به‌کارگیری استراتژی پوشش ریسک به عنوان یک راهکار مدیریت

دیوید بکر، مدیر بخش ارائه استراتژی پوشش ریسک در موسسه «Fastmarkets» بر این باور است که از استراتژی پوشش ریسک به منظور کاهش تاثیر نوسانات قیمت بر دو مولفه سودآوری و ساختار هزینه استفاده می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: با استفاده از برخی ابزارهای مالی مانند قراردادهای آتی و اختیار معامله لیتیوم، شرکت‌ها می‌توانند وجوه در گردش خود را حفظ و از خود در برابر نوسانات قیمتی بازار و تاثیرات منفی آن محافظت کنند.

بکر اظهار داشت: در بازار پرنوسانی همچون بازار لیتیوم، استفاده از استراتژی پوشش ریسک می‌تواند در جلوگیری از ضرر و زیان به کسب‌وکارها بسیار موثر واقع شود.

استفاده از استراتژی پوشش ریسک، مستلزم درک عمیق پویایی بازار و نیازهای مورد نظر شرکت‌ها خواهد بود. در طول وبینار، نمونه‌هایی عملی در همین رابطه ارائه شد که نشان می‌دهد چگونه کسب‌وکارها می‌توانند از ابزارهای مالی مختلف برای تحت تاثیر قرار نگرفتن نوسانات قیمتی خصوصا کاهش قیمت‌ها در مقابل تغییرات غیرقابل پیش‌بینی در بازار استفاده کنند.

همچنین در این وبینار بر اهمیت طراحی استراتژی‌های پوشش ریسک متناسب با ویژگی هر ریسک و اهداف مالی شرکت‌ها تاکید شد. با تمرکز بر به‌کارگیری رویکردهای متناسب، شرکت‌ها نه تنها می‌توانند میزان تاثیر منفی ریسک‌ را کاهش دهند بلکه به طور بالقوه خواهند توانست از شرایط مطلوب بازار نیز سود ببرند که در نهایت این روند منجر به افزایش انعطاف‌پذیری ذی‌نفعان در کسب سودآوری، در چشم‌انداز دائما در حال تغییر بازار سیستم‌های ذخیره‌ انرژی باتری می‌شود.

سیر تکاملی ثبت قراردادها در بازار سیستمهای ذخیره‌ انرژی باتری

هوپ پاندیتورای از شرکت «Fluence»، به عنوان یک کارشناس حاضر در وبینار موسسه «Fastmarkets»، در خصوص سیر تکاملی ثبت قرارداد سیستم‌های ذخیره‌ انرژی باتری از ابتدا تاکنون صحبت کرد. به گفته وی، در ابتدا الگوبرداری سیستم ثبت قراردادها که بر اساس توافق‌نامه‌های میان شرکت‌های تولیدی و نیروگاه‌ها ایجاد شد، در راستای رفع نیازهای منحصر به فرد بازار سیستم‌های ذخیره‌ انرژی باتری، جزئیات بیشتری در آن ارائه شد.

بر همین مبنا، قراردادهای جدیدتر اکنون شامل مشخصات فنی دقیق‌تر و قوانین و تبصره‌هایی برای مدیریت ریسک و نوسان قیمت‌ها هستند. این تکامل نشان‌دهنده درک عمیق‌تر چالش‌ها و فرصت‌ها و تطبیق ساختار قراردادها مبتنی بر آن در بخش سیستم‌های ذخیره‌ انرژی باتری است که بر این اساس می‌تواند اطمینان‌خاطر و انعطاف‌پذیری بیشتری را برای ذی‌نفعان فراهم کند.

وی اظهار داشت: یک برداشت بسیار مهم از وبینار مذکور، تاکید بر اهمیت همکاری میان فعالان بازار و ایجاد نوآوری در بخش سیستم‌های ذخیره‌ انرژی باتری بود.

پاندیتورای عنوان کرد: فعالان بخش سیستم‌های ذخیره‌ انرژی باتری باید با یکدیگر به منظور استفاده هرچه بیشتر از فناوری پیشرفته همکاری کنند و بهترین شیوه‌ها به منظور غلبه بر چالش‌های مشترک را به اشتراک بگذارند.

وی بر این باور است که این همکاری‌های مشترک باید از سطح مشارکت‌های میان شرکتی فراتر رود و نهادهای نظارتی و موسسات دانشگاهی را در ایجاد اکوسیستمی که منجر به نوآوری و رشد پایدار خواهد شد، شامل شود.

پاندیتورای در پایان اظهار داشت: بازار سیستم‌های ذخیره‌ انرژی باتری به سرعت در حال تکامل بوده و تنها راه برای همگام شدن با این روند صعودی، همکاری فعالان بازار با یکدیگر و استفاده از نوآوری به منظور حل چالش‌های فنی و لجستیکی در این بخش است.

نقش سیستم قیمت‌گذاری و ارائه پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار

رناتو روزاس، به عنوان تحلیلگر بازارهای استراتژیک در موسسه «Fastmarkets»، بر اهمیت سیستم قیمت‌گذاری و ارائه پیش‌بینی قیمت‌ها متناسب با روند و وضعیت بازار سیستم‌های ذخیره‌ انرژی باتری تاکید کرد.

به گفته وی، روش قیمت‌گذاری موسسه مذکور در بازار لیتیوم که مورد تایید سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار نیز است، مبنایی قدرتمند و شفاف برای ثبت قراردادهای پوشش ریسک در صنعت لیتیوم ارائه می‌دهد.

روزاس در پایان با اشاره به اینکه استفاده از داده‌های دقیق و مدل‌های پیش‌بینی می‌تواند موجب رشد فضای رقابت میان کسب‌وکارها شود، یادآور شد: ارائه پیش‌بینی قیمت‌ها مبتنی بر روند بازار، برای ذی‌نفعان به منظور تصمیم‌گیری آگاهانه، مدیریت موثر ریسک و بهینه‌سازی استراتژی‌های خود در یک بازار بسیار پویا، امری کاملا ضروری به نظر می‌رسد.

انتهای پیام//

پس از انتشار نتایج مطالعات امکان‌سنجی،

7:13 /سه شنبه/29 خرداد 1403

در هفته پایانی ماه می 2024،

10:16 /یکشنبه/13 خرداد 1403

هم‌زمان با افزایش بی‌سابقه حجم تقاضا صورت پذیرفت؛

15:30 /یکشنبه/6 خرداد 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700