انقلاب وسایل نقلیه الکتریکی با سرعتی روزافزون در حال پیریزی است. در این میان باتریهای قابل شارژ مهمترین نقش را برای پیشبرد این اهداف ایفا میکنند. در این گزارش نگاهی به نسل جدید کاتدهای مورد استفاده در این باتریها انداخته میشود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «فلزاتآنلاین» کاتدهای نیکل- منگنز- کبالت «NMC» و «NCM» در حال باز کردن جایگاه خود در میان بازار باتریهای وسایل نقلیه هستند. شرکتهای کرهای اسکی «SK Innovation» الجی کمیکال «LG Chem» آینده بسیار مناسبی را برای این باتریها تصور میکنند. «۸۱۱ NMC» بهعنوان نسل بعدی کاتدها شناخته میشود.
گفته میشود که وسایل نقلیه الکتریکی با استفاده از این باتریها قادر خواهند بود تا ۵۰۰ کیلومتر را با یک بار شارژ کردن بپیماید. این رقم بهنظر رویایی میرسد، اما شرکتها قصد عملی کردن آن را دارند. «۸۱۱ NMC» خیلی در دنیای فناوری ناشناخته نیست و بهعنوان یک نقطه نورانی در فضای آکادمیک بهشمار میرود. اما به راستی این باتریهای از چه ترکیباتی تشکیل شدهاند.
کاتدهای «NCA» نیز مانند «NMC»ها غنی از نیکل هستند. این کاتدها نیز از ۸۰ درصد نیکل، ۱۵ درصد کبالت و ۵ درصد آلومینیوم و منگنز ساخته شدهاند. این نوع بیشتر
توسط ۲ شرکت پاناسونیک و تسلا مشهور شده است. شایان ذکر است که اهمیت فلز نیکل در این باتریها به دلیل شارژدهی بیشتر و افزایش گنجایش باتری است.
منگنز و کبالت نیز به پایداری هرچه بیشتر باتری کمک میکنند. نمودار ۱، نسلهای مختلف کاتدهای «NMC» را با یکدیگر مقایسه میکند. چنانکه پیداست، در نسلهای بالاتر هرچه میزان استفاده از نیکل بیشتر شده میزان گنجایش باتری نیز افزایش پیدا کرده است رقم اول نشاندهنده درصد نیکل محتوی کاتد است.