سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۷:۴۱ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 12:57 /چهارشنبه/16 خرداد 1403

مدیرعامل شرکت قائم الکتریک مطرح کرد:

پیمانکاران، مشتریان همیشگی کارگاه‌های غیرمجاز سیم و کابل

مدیرعامل شرکت قائم الکتریک، تولیدکننده سیم و کابل‌های برقی گفت: در حال حاضر به سبب فروش محصولات ارزان‌قیمت اما بی‌کیفیت توسط واحدهای تولیدی غیرمجاز، تولیدکنندگان سیم و کابل به خصوص کارگاه‌های کوچک‌مقیاس با چالش‌های متعددی دست به گریبان هستند.

مدیرعامل شرکت قائم الکتریک، تولیدکننده سیم و کابل‌های برقی گفت: در حال حاضر به سبب فروش محصولات ارزان‌قیمت اما بی‌کیفیت توسط واحدهای تولیدی غیرمجاز، تولیدکنندگان سیم و کابل به خصوص کارگاه‌های کوچک‌مقیاس با چالش‌های متعددی دست به گریبان هستند؛ به طوری که قیمت پایین محصولات نامرغوب باعث شده است که تولیدکنندگان مجاز در زمینه فروش، عملکرد خوبی نداشته باشند و با کمبود سرمایه در گردش مواجه شوند.

علی سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» بیان کرد: متاسفانه حدود یک سال است که این مجموعه به دلیل عرضه و فروش بالای محصولات غیراستاندارد در بازار، کمبود نقدینگی و افزایش هزینه‌های ثابت و متغیر مانند هزینه خرید مواد اولیه، تعطیل شده و تولید ندارد. در هفته‌های پایانی فعالیت شرکت قائم الکتریک، حدود ۵۰۰ جفت سیم یک و نیم و دو و نیم را در هفته تولید می‌کردیم که حدود یک تن مس و دو تن گرانول برای تولید این مقدار محصول مصرف می‌شد و ما مواد اولیه خود را از بازار آزاد تامین می‌کردیم. همچنین حدود چهار نفر در این واحد تولیدی که در شهرک صنعتی سجزی استان اصفهان واقع شده است، مشغول به فعالیت بودند اما از سال گذشته با توجه به اینکه ادامه مسیر تولید خارج از صرفه اقتصادی بود، تصمیم بر این شد که شرکت تعطیل شود. البته واحدهایی که سابقه طولانی‌تری نسبت به ما در صنعت سیم و کابل دارند، توانسته‌اند در شرایط کنونی به فعالیت خود ادامه داده و همچنان تولید داشته باشند. گفتنی است که بعد از گذشت سه سال تولید در صنعت سیم و کابل با غیرفعال شدن مجموعه تصمیم گرفتیم به سبب تجربه‌ای که از گذشته در زمینه تراشکاری داریم، مجددا در این حوزه مشغول به کار شویم. باید اضافه کنم که در حال حاضر مجموعه در اجاره سرمایه‌گذار جدید بوده که زمینه فعالیت آن تولید روغن هیدرولیک است و اجاره واحد برخلاف زمانی که در حوزه تولید فعال بودیم، چالش‌برانگیز نیست.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات کارگاه‌های غیرمجاز در صنعت سیم و کابل، عنوان کرد: متاسفانه این واحدها با انجام اقداماتی نظیر کاهش وزن مس مصرفی و افزایش وزن روکش در سیم و کابل‌ها، محصولات ارزان‌قیمت و بی‌کیفیتی را تولید می‌کنند که مشتریان صرفا به دلیل ارزان بودن تمایل زیادی به خرید این نوع از سیم و کابل‌ها دارند. گفتنی است که با توجه به حساسیت کیفیت محصول، بیشتر مشتریان کارگاه‌های غیرمجاز پیمانکاران هستند. این در صورتی است که کیفیت این محصولات قابل مقایسه با سیم و کابل‌های تولیدی ما نبود و شرکت قائم الکتریک به دلیل اینکه مواد اولیه مورد نیاز خود را از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده مفتول و سیم مس خریداری می‌کرد، محصولاتی باکیفیت بالا و طبق استانداردهای تعریف شده در اختیار مشتریان قرار می‌داد.

مدیرعامل شرکت قائم الکتریک در رابطه با تولید محصولات غیراستاندارد توضیحات بیشتری ارائه داد و گفت: متاسفانه برخی از کارگاه‌ها در کنار تولید محصولات استاندارد، سیم و کابل‌های بی‌کیفیت را هم تولید می‌کنند اما به دلیل نبود نظارت دقیق از سوی نهادهای مربوطه و یا اطلاع از زمان مراجعه کارشناسان کنترل کیفیت به کارگاه، با چالشی مواجه نمی‌شوند و به راحتی به اقدامات خود در این زمینه ادامه می‌دهند.

سلیمی در پاسخ به این سوال که مصرف‌کنندگان در زمان خرید سیم و کابل از چه روش‌هایی می‌توانند محصولات باکیفیت را از نوع غیراستاندارد تشخیص دهند، اظهار داشت: متاسفانه محصولات نامرغوب شباهت زیادی به سیم و کابل‌های باکیفیت دارند و به همین دلیل افرادی که از تجربه و تخصص کافی در این زمینه برخوردار هستند هم تا حدودی می‌توانند آن‌ها را از یکدیگر تشخیص دهند. البته به طور کلی کیفیت روکش و مس مصرف شده در محصولات، یکی از مولفه‌های مهم برای تشخیص سیم و کابل‌های باکیفیت از نوع غیراستاندارد به شمار می‌آید. گفتنی است که ما مس مورد نیاز خود را از شرکت تولیدی دنیای مس کاشان که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مفتول در ایران محسوب می‌شود، با کیفیت بالایی تامین می‌کردیم. علاوه‌براین، برای افزایش کیفیت روکش محصولات، گرانول‌های مرغوب از تولیدکنندگان داخلی خریداری می‌شد.

دورنمای نیمه‌روشن صنعت سیم و کابل

وی در رابطه با چشم‌انداز صنعت سیم و کابل در کشور، تصریح کرد: بر اساس تجربیاتی که در صنعت سیم و کابل به دست آورده‌ایم، پیش‌بینی می‌کنیم که در آینده فقط واحدهای بزرگ و تولیدکنندگانی که سال‌های زیادی است در این صنعت مشغول به کار هستند، موفق به ادامه فعالیت خود شوند و در مقابل واحدهای کوچک‌مقیاس در گذر زمان با وجود چالش‌های متعدد، ناچارند از این صنعت کناره‌گیری کنند. به عنوان مثال این مجموعه که حداکثر ۶ تن مس در ماه مصرف داشت، در آخرین روزهای فعالیت خود به دلیل محدودیت منابع مالی، تولید محصولات و تعداد کارکنان را به دو نفر تقلیل داد که در نهایت سرنوشت آن روشن نبود. در این میان باید به نکته مهمی اشاره کنم که مشتریان و خریداران تمایل زیادی به خرید اعتباری و مدت‌دار محصولات داشتند که پذیرش این مسئله با وجود چالش کمبود سرمایه در گردش و خرید نقدی مواد اولیه برای ما امکان‌پذیر نبود.

مدیرعامل شرکت قائم الکتریک در پاسخ به این سوال که آیا این مجموعه برای تامین منابع مالی مورد نیاز خود نسبت به اخذ وام و تسهیلات اقدام کرد، گفت: برای رفع چالش کمبود نقدینگی، اقداماتی را انجام دادیم اما به دلیل اینکه میزان وام و تسهیلاتی که برای ما در نظر گرفته شده بود مشکلات مالی مجموعه را برطرف نمی‌کرد، از این کار منصرف شدیم. ضمن اینکه با در نظر گرفتن سودهای بانکی بالا برای بازپرداخت اقساط وام و تسهیلات، تامین منابع مالی از این روش توجیه اقتصادی نداشت. در صورتی که اگر درصد سودهای بانکی پایین‌تر بود و امکان اخذ وام به مقدار مورد نیاز را داشتیم، از حوزه تولید کناره‌گیری نمی‌کردیم و با اتخاذ راهبردهایی تمام تلاش خود را به کار می‌گرفتیم تا در این صنعت به فعالیت ادامه دهیم.

سلیمی در ادامه به سایر چالش‌های تولیدکنندگان اشاره کرد و افزود: زمانی که در صنعت سیم و کابل مشغول به کار شدیم، با توجه به قیمت مس (۱۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم)، سرمایه اولیه ما حدود ۳۰۰ میلیون تومان بود اما با گذشت زمان و افزایش قیمت مواد اولیه، آخرین بار مس را ۱۵۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم خریداری کردیم. به همین دلیل با مشاهده شیب تند افزایش قیمت‌ها، منابع مالی محدود و وجود چالش‌های متعدد، انگیزه خود را برای شناسایی بازارهای جدید و حتی تولید از دست دادیم؛ این در حالی است که واحدهای تولیدی کوچک‌مقیاس نقش بسزایی در اقتصاد کشور و ارتقای جایگاه صنایع دارند. شایان ذکر است که در یک مقطع زمانی علاوه بر استان اصفهان، به شهرستان‌های این استان نیز محصولات خود را ارسال می‌کردیم و حدود ۲۰۰ واحد توزیع‌کننده لوازم برقی با ما همکاری داشتند.

قیمت، مولفه‌ای تاثیرگذار

وی در پایان به اشاره به دلایلی که مصرف‌کنندگان حاضر به خرید محصولات ارزان‌قیمت و غیراستاندارد هستند، خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش قدرت خرید مشتریان و تلاش افراد برای رفع نیاز خود با حداقل هزینه، قیمت پایین محصولات نامرغوب یکی از عوامل تاثیرگذار در انتخاب آن‌ها به شمار می‌آید. همچنین نداشتن اطلاعات کافی در مورد کیفیت محصولات نیز یکی از عوامل موثر محسوب می‌شود و برخی از مصرف‌کنندگان از این موضوع آگاهی ندارند که در صورت استفاده از سیم و کابل‌های غیراستاندارد، ممکن است متحمل خسارات مالی و جانی شوند. البته برخی از افراد هم برای کسب سود بیشتر و کاهش هزینه‌ها در ساختمان، با آگاهی نسبت به خرید محصولات ارزان‌قیمت اقدام می‌کنند. متاسفانه دولت به صورت جدی در زمینه فرهنگ‌سازی تولید و مصرف سیم و کابل‌های باکیفیت ورود پیدا نکرده و نظارت‌های دقیقی برای کنترل کیفیت محصولات صورت نمی‌گیرد.

اتنهای پیام//

یک فعال صنعت سیم و کابل در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

10:01 /چهارشنبه/23 خرداد 1403

مدیرعامل شرکت دنیای کابل کاشان:

7:32 /چهارشنبه/23 خرداد 1403

مدیرعامل شرکت الکترو افق مازندران مطرح کرد:

10:19 /دوشنبه/7 خرداد 1403

مدیرعامل شرکت جهان الکتریک کابل:

15:50 /دوشنبه/24 اردیبهشت 1403

مدیرعامل شرکت سیم و کابل تکسین در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین»:

9:38 /سه شنبه/11 اردیبهشت 1403

مدیرعامل شرکت تولیدی سیم و کابل کاوش شاهرود:

5:00 /چهارشنبه/29 فروردین 1403

پروانه حدادیان، مدیرعامل شرکت شهاب کالا خاورمیانه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

13:34 /شنبه/5 شهریور 1401

متین فرزین، مدیرعامل شرکت اعتماد کابل البرز در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

10:11 /شنبه/27 آذر 1400

افشارنژاد،مدیرعامل شرکت صنعتی الکتریک خراسان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»؛

20:41 /شنبه/11 اسفند 1397
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700