نایب رئیس انجمن صنعت باتری و ذخیرهسازهای ایران با اشاره به رونق دلالبازی در باتریهای فرسوده که به عنوان یکی از منابع اصلی تامین سرب محسوب میشود، گفت: امروز قیمت سرب حتی با شیب تندتر از نوسان دلار در حال حرکت است و به همین دلیل، روزهای سختی در صنعت باتری بابت تامین مواد اولیه در پیش خواهیم داشت.
به گزارش «فلزات آنلاین»، مسعود گلشیرازی در گفتوگویی اظهار داشت: قیمت سرب همواره بر مبنای بورس فلزات لندن (LME) تعیین میشده و بخش عمدهای از تولید آن به خارج از کشور صادر میشده است.
وی افزود: به همین دلیل قیمتهای داخلی سرب نیز بر همان مبنا خود را تنظیم کرده بود.
این مقام صنفی ادامه داد: در دو سال اخیر و با ممنوعیت صادرات سرب، انتظار میرفت قیمت این کالا در بازار داخلی کنترل شود، اما به دلیل بهسامان نبودن نظام توزیع و تولید، همچنین تولید بخش عمدهای از سرب کشور از کنسانتره معادن صورت گرفته و قیمتها در عمل حتی از قیمتهای جهانی نیز بالاتر رفت.
گلشیرازی بیان کرد: رونق دلالبازی در باتریهای فرسوده که به عنوان یکی از منابع اصلی تامین و بازیافت سرب محسوب میشود و همچنین ایجاد کارگاههای کوچک استحصال سرب در سرتاسر کشور، در عمل نظاممند بودن بازار آن را مختل کرده است.
وی ادامه داد: امروز و به دلایل یاد شده، نظام عرضه و توزیع سرب مختل شده و واحدهای تولید باتری دچار چالش تامین سرب و بیثباتی قیمت باتری در بازار شدهاند که فشار آن به مصرفکنندگان وارد میشود.
نایب رئیـــس انجمـــن صنعــت باتـــری و ذخیرهسازهای ایــران با اشاره به صفر شدن واردات سرب، تاکید کرد: امروز قیمت سرب حتی بــا شیب تندتـــر از نوســـان دلار در حال حرکت است و به همین دلیل، روزهای سختی در این صنعت بابت تامین مواد اولیه در پیش خواهیم داشت.
گلشیرازی خاطرنشان کرد: برای کاهش مشکلات پیشنهاداتی برای مسئولان و متولیان امر ارسال شده، اما تاکنون پاسخی دریافت نشده است.
خودروها و موتورهای برقی
نایـــب رئیـــس انجمـــن صنعــت باتری و ذخیرهسازهای ایران در ادامه توسعه استفاده از خودروها و موتورهای برقی در سطح جامعه را مستلـــزم حمایـــت مستقیــم دولت از بخش خصوصی برشمرد و تاکیدکرد: سرمایـهگذاری تولید باتری این بخش بسیار سنگین است و از آنجایی که بازار مصرف مشخصی ندارد، بخش خصوصی نیــز به تنهــایی برای حضـور در این بخش ریسک نمیکند.
گلشیرازی یادآوری کرد: در جهان، الکتریکی کردن خودروها یک موضوع ملی است، اما به نظر میرسد دولت در شرایط کنونی توان حمایت از این بخش را نداشته باشد.
وی گفــت: گام نخــست حرکــت به این سمت، تبدیــل خودروها به خودروهای «استاپ- استارت» است، یعنی در زمان توقف خودبهخود خاموش شده و زمانی که حرکت آغاز می شود، باتری به کار بیفتد.
نایب رئیس انجمن صنعت باتری و ذخیرهسازهای ایران ادامه داد: برای تحقق این مهم، باتری با فناوری خاصی مورد نیاز است که کاهش مصرف سوخت و بهبود کیفی تولیدات را به دنبال دارد، اما حتی خودروسازان ما به دنبال آن نیستند.
گلشیرازی نتیجهگیری کرد: با وضعیت یاد شده، بعید است توفیقی در برنامههای برقی کـــردن خودروهـــا و موتورسیکلتهـــا حاصل شود.
پیشتر سرپرست ایدرو با بیان اینکه امسال آغاز تولید ۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی دردستور کار قرار دارد، ابراز کرد: این طرح با حذف هزینه ۴۰ درصدی باتری، بهرهگیری از شیوه سوآپ و باتریهای امانی و ایجاد زیرساختهای لازم، ارزانسازی قیمت محصول را مدنظر قرار دارد.
از کاهش هزینه سوخت، هزینه کم نگهداری و استفاده، کاهش میزان آلودگی هوا، حفظ محیطزیست، کاهش شیوع مشکلات تنفسی، قلبی و ریوی، کاهش آلودگی صوتی و بازتولید انرژی به عنوان برخی از مزایای استفاده از خودروهای برقی و الکتریکی یاد میشود.
اگرچه در زمینه واردات خودروهای برقی، کشور ما نیز گامهای کوتاه و بلندی را برداشته و حتی درخصوص ساخت این خودروها نیز اقداماتی انجام شده، اما باید پذیرفت که ایران در حوزه خودروهای الکتریکی از شرایط جهانی فاصله بسیاری داشته و راهی طولانی برای گسترش این خودروها در پیش رو است.
بر اساس گزارشی از ایرنا، برخی از خودروهای برقی ایرانی هنوز در مرحله طرح باقیمانده و به تولید انبوه نرسیدهاند و برخی دیگر در تعداد محدود تولید شدهاند.