سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲:۱۶ /یکشنبه/۸ مهر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 6:38 /دوشنبه/9 بهمن 1402

چشم‌انداز بازار نیکل چدن در سال ۲۰۲۴

افزایش ظرفیت‌ تولید نیکل طی سال‌های گذشته در چین و اندونزی، به سرعت بازار این فلز را از وضعیت کسری عرضه به بازاری با وضعیت مازاد عرضه نه تنها در چین بلکه در سراسر جهان تبدیل کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، برخی منابع بر این باورند که تقریبا تمام محصولات نیکل از جمله چدن نیکل (NPI)، تحت تاثیر شرایط وضعیت مازاد عرضه این ماده معدنی حیاتی قرار گرفته‌اند. حتی رسوب هیدروکسید مخلوط نیکل (MHP) که مدت‌ها به عنوان یکی از سودآورترین محصولات در زنجیره‌های تامین صنایع شناخته می‌شد، هم‌اکنون شرایطی را تجربه می‌کند که در آن حاشیه سود تولیدکنندگان این محصول با کاهش همراه شده است.

در همین راستا و بر اساس ارزیابی‌های روزانه صورت گرفته توسط موسسه «Fastmarkets»، قیمت چدن نیکل با محتوای حداقل ۱۰ تا ۱۴ درصد نیکل با شرط تحویل در بنادر اندونزی، حدود ۱۱۲ تا ۱۱۴ دلار به ازای هر واحد نیکل در روز پنج‌شنبه ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴ تعیین شد که ۱۳٫۷۴ درصد نسبت به بالاترین میزان ثبت شده آن یعنی ۱۳۰ تا ۱۳۲ دلار به ازای هر واحد نیکل در روز ۲۷ اکتبر سال ۲۰۲۳ کاهش داشت.

تاثیر منفی وضعیت مازاد عرضه نیکل بر قیمت چدن نیکل در بازار

به گفته برخی از منابع، با آغاز بهره‌برداری از پروژه‌های جدید نیکل در سال ۲۰۲۴ در اندونزی (به عنوان تامین‌کننده اصلی مواد اولیه فولاد زنگ‌نزن به چین)، افزایش فشار بر قیمت این ماده معدنی در سال مذکور همچنان ادامه خواهد داشت.

یکی از معامله‌گران چدن نیکل مستقر در شانگهای بیان کرد: حجم مازاد عرضه این محصول در چین طی سال ۲۰۲۴، احتمالا به حدود ۲۰۰ هزار تن خواهد رسید. این میزان افزایش حجم مازاد عرضه با توجه به عدم افزایش مقدار تولید فولاد زنگ‌نزن، رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود.

پیش‌بینی ادامه وضعیت مازاد عرضه نیکل در سال ۲۰۲۴

به گفته برخی از مشارکت‌کنندگان بازار، اگرچه قیمت چدن نیکل به دلیل آغاز فرایند انبارتکانی این محصول توسط معامله‌گران و افزایش تقاضا از سوی واحدهای ذوب فولاد زنگ‌نزن در پایان سال ۲۰۲۳ اندکی افزایش پیدا کرد اما این افزایش قیمت، با وضعیت مازاد عرضه نیکل همراه شد.

با این حال و علی‌رغم چشم‌انداز نزولی بازار، تاثیر کاهش قیمت چدن نیکل بر هزینه تامین مواد اولیه آن محدود خواهد بود. در همین راستا، برخی از منابع بازار تاکید کردند که قیمت سنگ معدن نیکل به عنوان ماده اولیه چدن نیکل، طی هفته‌های اخیر در کشورهای اندونزی و چین نسبتا ثابت بوده است.

یکی از خریداران چدن نیکل اظهار داشت: کاهش قیمت این محصول به زیر ۹۰۰ یوان (۱۲۶ دلار) در هر واحد نیکل چندان محتمل نخواهد بود زیرا اساسا این رقم معادل هزینه‌های تامین مواد اولیه برای بسیاری از تولیدکنندگان چدن نیکل در اندونزی بوده است.

در همین حال، موسسه «Fastmarkets» قیمت توافقی رسوب هیدروکسید مخلوط نیکل با شرط تحویل در بنادر اندونزی و تقبل هزینه ارسال محموله توسط فروشنده (fob) را حدود ۱۰ هزار و ۹۷۰ تا ۱۱ هزار و ۵۲۰ دلار در هر تن در روز ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴ ارزیابی کرد. این قیمت نسبت به زمان عرضه سیستم ارزیابی این موسسه در ماه اکتبر ۲۰۲۳ که برای اولین بار قیمت رسوب هیدروکسید مخلوط نیکل را ۱۳ هزار و ۶۰۰ تا ۱۳ هزار و ۸۰۰ دلار در هر تن اعلام کرد، روند کاهش را نشان می‌دهد.

به گفته برخی از منابع، قیمت رسوب هیدروکسید مخلوط نیکل در حال نزدیک شدن به هزینه‌های تولید یعنی ۹ هزار تا ۱۱ هزار دلار در هر تن است.

ادامه روند کاهشی ظرفیت تولید نیکل در سال ۲۰۲۴

فلز نیکل، بدترین عملکرد را در میان مجموعه فلزات پایه در بورس فلزات لندن و بورس آتی شانگهای در سال ۲۰۲۳ داشت و بیش از ۴۰ درصد از ارزش خود را در هر دو بورس از دست داد؛ اگرچه وضعیت نزولی قیمت همچنان بر بازار نیکل حکم‌فرما است اما فعالان بازار بر این باورند که سرعت این روند نزولی در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال ۲۰۲۳، به دلیل کاهش نرخ فعالیت واحدهای ذوب کمتر خواهد بود.

به گفته برخی منابع، به دلیل کاهش میزان سودآوری تولیدکنندگان، انتظار می‌رود که سرعت افزایش ظرفیت پالایش در چین طی سال ۲۰۲۴، کمتر از ظرفیت پالایش در سال ۲۰۲۳ باشد.

یکی از معامله‌گران نیکل مستقر در شانگهای چین خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد واحدهای تولید کاتد در چین که ساخت آن‌ها هنوز به اتمام نرسیده، بسیار اندک است. با توجه به افت قیمت نیکل، این معامله‌گران مطرح کردند که تمام واحدهای تولید از جمله واحدهایی که در سال ۲۰۲۳ به بهره‌برداری رسیده‌اند، با ۱۰۰ درصد ظرفیت خود در سال ۲۰۲۴ فعالیت خواهند کرد. این موضوع باعث ‌می‌شود که وضعیت مازاد نیکل تصفیه‌ شده در سال ۲۰۲۴ روند نزولی به خود بگیرد. همچنین فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که روند کاهش سرمایه‌گذاری مرتبط با صنعت این فلز در سال ۲۰۲۴، به بخش نیکل در اندونزی نیز سرایت کند.

از دیدگاه حجم عرضه و تقاضا باید بیان کرد که اگرچه ادامه وضعیت مازاد عرضه در بازار نیکل برای سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی شده است اما انتظار می‌رود که این حجم مازاد نسبت به حجم مازاد ثبت شده در سال ۲۰۲۳ برای این فلز کمتر باشد. بوریس مکانیک‌ رضایی، یکی از تحلیلگران موسسه «Fastmarkets» اظهار داشت: از لحاظ نرخ تغییر، این کاهش حجم مازاد عرضه یک نقطه مثبت در نظر گرفته می‌شود.

شرکت «Nanjing Hanrui Cobalt» طی اطلاعیه‌ای در روز ۲۰ دسامبر سال ۲۰۲۳ تاکید کرد که ساخت پروژه لیچینگ اسیدی تحت فشار (HPAL) خود را که دارای ظرفیت پیش‌بینی‌شده ۶۰ هزار تن نیکل است، لغو خواهد کرد. این شرکت دلیل اتخاذ چنین تصمیمی را کاهش صرفه اقتصادی در شرایط نامطلوب بازار و وضعیت نامشخص اقتصادی عنوان کرد.

چندین منبع آگاه دیگر به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که ساخت پروژه نیکل کبالت شرکت «Huashan Huayou» با ظرفیت تولید پیش‌بینی شده سالانه ۱۲۰ هزار تن نیکل نیز به طور موقت متوقف شده است. فرایند بهره‌برداری از این پروژه در ابتدا قرار بود طی سال ۲۰۲۵ آغاز شود.

اولیور میسون، یکی از تحلیلگران موسسه «Fastmarkets» پیش‌بینی می‌کند که میزان تولید رسوب هیدروکسید مخلوط نیکل در سال ۲۰۲۴، به ۳۱۲ هزار تن برسد که ۲۸٫۱۳ درصد نسبت به میزان تولید اعلام شده در سال ۲۰۲۳ که برابر با ۲۴۳ هزار و ۵۰۰ تن بود، افزایش را نشان می‌دهد.

وی همچنین میزان تولید چدن نیکل برای سال ۲۰۲۴ را حدود یک میلیون و ۷۱۳ هزار تن پیش‌بینی کرد که در مقایسه با مقدار تولید تخمینی بک میلیون و ۶۸۸ هزار تن چدن نیکل در سال ۲۰۲۳، حدود ۱٫۴۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

لازم به ذکر است که موسسه «Fastmarkets»، سیستم‌ ارزیابی قیمت‌های چدن نیکل و رسوب هیدروکسید مخلوط با شرط تحویل در بنادر اندونزی (fob) را در روز ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳ راه‌اندازی کرد تا شفافیت بیشتری در بازار این دو محصول تولید شده در اندونزی ایجاد شود. لیست قیمت‌های نیکل در بازار کشورهای آسیایی که توسط این موسسه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، در ادامه در جدول زیر مشخص شده است:

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای قیمت نیکل در بازار کشورهای آسیایی

پیش‌بینی‌های ارائه شده برای فلز نیکل از دیدگاه تحلیلگران

بازار نیکل در سال ۲۰۲۳ وضعیت مازاد عرضه قابل‌توجهی را تجربه کرد و به نظر می‌رسد این وضعیت در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت حتی اگر مقیاس حجم مازاد عرضه در سال ۲۰۲۴ و سال‌های بعد از آن کاهش یابد، باقی خواهد ماند. با این وجود، این وضعیت حجم مازادهای پیش‌بینی‌ شده را نمی‌توان نشانه‌ای از کاهش حجم تقاضا تلقی کرد. در عوض، این میزان سرعت رشد روند عرضه است که بازار را حتی با احتساب پروژه‌های تعلیق شده در وضعیت مازاد عرضه ساختاری نگه خواهد داشت. با این اوصاف، پیش‌بینی روند صعودی قیمت نیکل در میان‌مدت دشوار خواهد بود.

انتهای پیام//

علی‌رغم رشد کند بخش خودروهای الکتریکی،

9:58 /سه شنبه/27 شهریور 1403

در کنفرانس (ICMMS) مطرح شد؛

6:41 /سه شنبه/20 شهریور 1403

به دلیل نوسانات قابل‌توجه در بازار نیکل رخ داد؛

6:47 /دوشنبه/11 تیر 1403

در ادامه سال جاری میلادی،

10:29 /دوشنبه/17 اردیبهشت 1403

در بحبوحه رکود بازار،

6:38 /دوشنبه/3 اردیبهشت 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/07/7

177071

فلزات آنلاین

1403/07/7

547589

فلزات آنلاین

1403/07/7

734112

فلزات آنلاین

1403/07/7

2552900

فلزات آنلاین

1403/07/7

22435

فلزات آنلاین

1403/07/7

11645

فلزات آنلاین

1403/07/7

43677

فلزات آنلاین

1403/07/7

49178

فلزات آنلاین

1403/07/7

44588

فلزات آنلاین

1403/07/7

40530

فلزات آنلاین

1403/07/7

26631

فلزات آنلاین

1403/07/7

27653

فلزات آنلاین

1403/07/7

26259

فلزات آنلاین

1403/07/7

33816

فلزات آنلاین

1403/07/7

31587

فلزات آنلاین

1403/07/7

42311

فلزات آنلاین

1403/07/7

26132

فلزات آنلاین

1403/07/7

38486

فلزات آنلاین

1403/07/7

41728

فلزات آنلاین

1403/07/7

3905100