سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲۲:۱۴ /چهارشنبه/۲۵ مهر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 15:48 /چهارشنبه/25 مهر 1403

آفریقا در مسیر برق سبز؛

چشم‌انداز قاره آفریقا برای گذار به صنعت برق سبز چیست؟

قاره آفریقا قصد دارد جایگاه خود در صنعت برق جهان را از یک منطقه با عملکردی ضعیف در استفاده از انرژی‌های پاک، به قاره‌ای پیشگام در صنعت برق سبز ارتقا ببخشد.

قاره آفریقا قصد دارد جایگاه خود در صنعت برق جهان را از یک منطقه با عملکردی ضعیف در استفاده از انرژی‌های پاک، به قاره‌ای پیشگام در صنعت برق سبز ارتقا ببخشد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، شرکت‌های تولیدکننده برق در آفریقا در نظر دارند علاوه بر رشد ظرفیت تولید انرژی، تمرکز خود را بر روی گذار به انرژی‌های سبز در صنعت برق افزایش دهند. چنین اقدامی تاثیر مثبتی بر روی شتاب اقتصادی مورد انتظار قاره آفریقا در دهه‌های آینده خواهد داشت و تعداد افراد شاغل در این قاره را به طرز چشمگیری افزایش خواهد داد.

بر همین اساس، شرکت‌‎های مذکور اجرای هدف‌گذاری افزایش قابل‌توجه میزان تولید برق پاک، کاهش اتکا به سوخت‌های فسیلی و رشد دو برابری کل تولید برق در این قاره تا زمان تکمیل پروژه‌های در حال ساخت و یا تکمیل را دستور کار خود قرار داده‌اند.

بر اساس گزارش سازمان غیردولتی «Global Energy Monitor»، جهش ۲۷۸ درصدی پیش‌بینی‌ شده در ظرفیت تولید انرژی پاک در قاره آفریقا از هم‌اکنون تا زمان تکمیل تمام پروژه‌های برنامه‌ریزی‌ شده، با متوسط افزایش ۱۰۹ درصدی برنامه‌ریزی‌ شده تا زمان بهره‌برداری از پروژه‌های مشابه در سطح جهان قابل‌قیاس خواهد بود.

رشد ظرفیت تولید برق پاک در آفریقا در مقایسه با میانگین جهش تولید برق پاک در دیگر نقاط جهان

ناگفته نماند تحقق این هدف‌گذاری‌ها، مستلزم غلبه بر موانع عمده‌ای همچون رفع عدم هماهنگی سیاست‌‌گذاری‌های بخش انرژی در بین کشورهای آفریقایی، نوسازی زیرساخت‌های انرژی قدیمی و محدودیت‌زدایی در بهره‌برداری از نیروگاه‌های برق منطقه‌ای خواهد بود.

برترین تولیدکنندگان برق سبز در قاره آفریقا

در مجموع، حدود ۳۲ هزار و ۷۰۰ مگاوات ظرفیت انرژی پاک در سرتاسر قاره آفریقا در دست ساخت بوده و حدود ۶۰ هزار مگاوات ظرفیت تولید انرژی پاک دیگر در حال حاضر در وضعیت بهره‌برداری است.

مقایسه ظرفیت تولید برق برنامه‌ریزی شده و در حال فعالیت در قاره آفریقا

شرکت‌های تولیدکننده برق آفریقایی در مجموع در حال ساخت نیروگاه‌های زمین‌گرمایی با ظرفیت ۲۵۰ مگاوات، نیروگاه‌های بادی با ظرفیت پنج هزار مگاوات، نیروگاه‌های خورشیدی با ظرفیت هشت هزار و ۱۰۰ مگاوات، نیروگاه‌های برق‌آبی با ظرفیت ۱۵ هزار و ۶۰۰ مگاوات، نیروگاه‌های هسته‌ای با ظرفیت سه هزار و ۶۰۰ مگاوات و نیروگاه زیست‌انرژی با ظرفیت یک هزار و ۲۰۰ مگاوات برق هستند. همچنین نیروگاه‌های دیگری با ظرفیت ۱۳۴ هزار مگاوات برق پاک در مرحله‌ای موسوم به فاز پیش ‌راه‌اندازی در قاره مذکور قرار دارند. با این حال، هنوز اطلاعاتی در خصوص این پروژه‌ها و میزان پیشرفت آن‌ها در دسترس نیست.

محل ساخت و فعالیت پروژه‌های فعلی تولید برق پاک تکمیل شده و در دست ساخت در قاره آفریقا متفاوت بوده اما در مجموع بیشترین نیروگاه‌های خورشیدی و بادی برنامه‌ریزی شده در شمال آفریقا قرار دارند.

ظرفیت تولید پروژه‌های در دست راه‌اندازی برق پاک در آفریقا

در حال حاضر چندین نیروگاه برق‌آبی با ظرفیت دو هزار و ۴۰۰ مگاوات، نیروگاه‌ خورشیدی با ظرفیت یک هزار و ۴۰۰ مگاوات، نیروگاه‌ بادی با ظرفیت دو هزار و ۵۰۰ مگاوات و نیروگاه هسته‌ای با ظرفیت یک هزار و ۲۰۰ مگاوات در کشور مصر در دست ساخت است.

کشورهای کنیا و اتیوپی تمرکز خود را بر روی توسعه ظرفیت نیروگاه‌های زمین گرمایی گذاشته و بیشترین سهم را در این بخش در قاره آفریقا به خود اختصاص داده‌اند.

علاوه‌براین، چندین نیروگاه برق‌آبی با مجموعا ظرفیت تولید ۱۵ هزار مگاوات در کشورهای اتیوپی، مصر، آنگولا، نیجریه و تانزانیا در دست ساخت بوده و یک نیروگاه هسته‌ای با ظرفیت تولید چهار هزار و ۸۰۰ مگاوات برق در نیجریه در فاز پیش‌راه‌اندازی قرار دارد.

ظرفیت تولید نیروگاه‌های برق پاک آفریقا پس از تکمیل پروژه‌های در حال ساخت

در همین حال، هم‌اکنون حدود ۲۲ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق مبتنی بر سوخت فسیلی در سراسر قاره آفریقا در دست ساخت بوده و حدود ۲۵ هزار مگاوات دیگر در مرحله پیش راه‌اندازی است. لازم به ذکر است که اکنون ظرفیت در حال بهره‌برداری نیروگاه‌های برق مبتنی بر سوخت فسیلی قاره آفریقا، حدود ۱۷۷ هزار مگاوات برق گزارش شده است.

چالش‌های پیش روی توسعه برق سبز در قاره آفریقا

در حال حاضر طرح کنونی توسعه انرژی برق آفریقا بسیاری از حامیان انرژی‌های پاک را خرسند کرده است. بر همین اساس، ظرفیت تولید برق پاک در طرح فعلی حدود ۵۰ درصد بیشتر از ظرفیت تولید انرژی مبتنی بر سوخت فسیلی فعلی و پنج برابر بیشتر از ظرفیت تولید برق از انرژی فسیلی در پروژه‌های در دست راه‌اندازی در قاره آفریقا است.

با این حال، به نتیجه رساندن همه این طرح‌ها مستلزم حمایت مالی، دولتی و اجتماعی پایدار در راستای توسعه ظرفیت برق پاک و همچنین مشارکت مدیران برجسته در راه‌اندازی چنین پروژه‌هایی خواهد بود. از سوی دیگر، شرکت‌های تولیدکننده برق در آفریقا ممکن است برای تامین نیروی کار واجد شرایط در پروژه‌های خاص با مشکل مواجه شوند. علاوه‌براین، احتمال می‌رود این تولیدکنندگان در تامین برخی از قطعات و مواد اولیه مورد تقاضا برای راه‌اندازی پروژه‌ها و تولید برق به علت اختلالات ایجاد شده زنجیره تامین با چالش همراه شوند.

با این تفاسیر، تامین‌کنندگان برق باید اطمینان حاصل کنند که انرژی تولید شده از نیروگاه‌های جدید به دست مصرف‌کنندگانی برسد که حاضر به پرداخت هزینه آن، با آنکه ممکن است کمی بالا باشد، برسد؛ البته دستیابی به چنین هدف‌گذاری‌ای نیازمند شبکه‌های انتقال برق فرامرزی گسترده بوده که در حال حاضر وجود ندارد. ناگفته نماند، ساخت خطوط انتقال برق در چندین کشور آفریقایی نظیر تانزانیا، توگو و کنیا به سرعت در حال توسعه است.

در همین راستا، یک خط انتقال برق به طول یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر در کشورهای سنگال، گامبیا، گینه و گینه بیسائو در سال ۲۰۲۳ تکمیل شد و انتظار می‌رود یک خط انتقال برق دیگر در کنیا و تانزانیا به طول ۵۰۰ کیلومتر در اواخر سال جاری میلادی، به خط انتقال مذکور متصل شده و به بهر‌برداری برسد.

اگرچه تکمیل دو پروژه راه‌اندازی خطوط انتقال برق در قاره آفریقا، یک نقطه شروع مناسبی در توسعه برق سبز در این قاره به شمار می‌رود اما با این حال، اگر کشورهای آفریقایی درصدد باشند به دستاوردهای مورد نظر خود در افزایش تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر دست یافته و در صورتی که تولیدکنندگان برق بخواهند هزینه‌های راه‌اندازی پروژه‌های در دست ساخت خود را از مشتریان دریافت کنند، بنابراین به توسعه خطوط انتقال برق بیشتری نیاز خواهد بود.

شرایط برای گذار به صنعت برق سبز در آفریقا فراهم است

اگرچه مقابله با چالش‌های مذکور آسان نخواهد بود اما شرکت‌های برق آفریقایی در شرایط مناسبی برای انجام این کار قرار دارند. شایان ذکر است هم‌زمان با تلاش شرکت‌های تولیدکننده برق در آفریقا، سایر تولیدکنندگان انرژی برق در دیگر نقاط جهان قصد دارند ظرفیت تولید برق مبتنی بر انرژی‌های پاک خود را توسعه دهند.

واضح است که شرکت‌های تولیدکننده برق در آفریقا در تلاشند تا با استفاده از فناوری‌های جدید، دسترسی به انرژی را در مناطقی که شبکه‌های انتقال برق وجود ندارد، فراهم کنند.

به عنوان مثال، امروزه شرکت‌ها می‌توانند از سیستم‌های مدیریت انرژی لحظه‌ای برای اطمینان از ارسال حداکثر حجم انرژی پاک به صورت شبانه‌روزی استفاده کنند. به علاوه، زمانی از انرژی برق تولیدی در نیروگاه‌های مبتنی بر سوخت فسیلی استفاده می‌شود که حجم تولید برق پاک کمتر از نیاز این سیستم‌های مدیریت انرژی باشد.

با این تفاسیر، تامین‌کنندگان برق در قاره مذکور باید زیرساخت‌های لازم برای نصب سیستم‌های ذخیره انرژی باتری را که به کمک آن می‌توان انرژی پاک مازاد را در زمان افزایش تولید برق بیش از حد نیاز تامین کرد، فراهم کنند تا در صورتی که حجم تقاضا برای انرژی در شبکه‌های برق به اوج خود برسد، بتوان حداکثر برق پاک مورد نیاز مصرف کنندگان را برآورده کرد.

ایجاد یک ساختار مدیریت شده و هماهنگ از خطوط تامین و انتقال برق می‌تواند به تامین انرژی ارزان و در مقیاس گسترده در آفریقا که به شدت موجب رشد صنعت برق سبز در این قاره خواهد شد، کمک کند.

انتهای پیام//

علی‌رغم اهمیت گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر،

16:07 /سه شنبه/24 مهر 1403

با هدف تامین برق از نیروگاه‌های هسته‌ای،

10:53 /یکشنبه/8 مهر 1403

علی‌رغم تاکید بر گذار به انرژی‌های پاک،

16:24 /شنبه/7 مهر 1403

تا پایان سال محقق خواهد شد؛

13:53 /چهارشنبه/4 مهر 1403

در پی بحران بی‌سابقه انرژی،

9:00 /یکشنبه/1 مهر 1403

بهداد قره‌گوزلو، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پترو فولاد بهمن در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:06 /شنبه/7 مهر 1403

بهداد قره‌گوزلو، مدیرعامل شرکت پترو فولاد بهمن در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

5:31 /شنبه/6 آبان 1402
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/07/24

197786

فلزات آنلاین

1403/07/24

554000

فلزات آنلاین

1403/07/24

760363

فلزات آنلاین

1403/07/24

2670463

فلزات آنلاین

1403/07/24

22490

فلزات آنلاین

1403/07/24

11941

فلزات آنلاین

1403/07/24

39846

فلزات آنلاین

1403/07/24

48948

فلزات آنلاین

1403/07/24

42008

فلزات آنلاین

1403/07/24

40645

فلزات آنلاین

1403/07/24

26519

فلزات آنلاین

1403/07/24

28279

فلزات آنلاین

1403/07/24

26468

فلزات آنلاین

1403/07/24

34153

فلزات آنلاین

1403/07/24

31878

فلزات آنلاین

1403/07/24

44840

فلزات آنلاین

1403/07/24

26064

فلزات آنلاین

1403/07/24

38394

فلزات آنلاین

1403/07/24

41257

فلزات آنلاین

1403/07/24

4107800