سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱:۲۳ /یکشنبه/۲۹ مهر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 12:16 /سه شنبه/3 مهر 1403

موسسه «Fastmarkets» بررسی کرد:

چهار عامل بحران‌زا در صنعت فولاد چین

شماری از فعالان بازار اخیرا در گفت‌وگوی خود با موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که علی‌رغم افزایش قیمت برخی محصولات فولادی در روزهای اخیر، چشم‌انداز بازار فلزات آهنی در چین نزولی خواهد بود.

شماری از فعالان بازار اخیرا در گفت‌وگوی خود با موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که علی‌رغم افزایش قیمت برخی محصولات فولادی در روزهای اخیر، چشم‌انداز بازار فلزات آهنی در چین نزولی خواهد بود.

 به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، قیمت میلگرد فولادی در بازار چین روند رو به رشدی را در طول هفته منتهی به روز چهارشنبه ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۴ به ثبت رساند.

ارزیابی قیمت روزانه موسسه مذکور برای قیمت میلگرد فولادی، با شرط تحویل محموله درب کارخانه تولیدکننده در چین جهت عرضه در بازار داخلی این کشور، رقم حدود سه هزار و ۱۲۰ تا سه هزار و ۱۴۰ یوان (۴۳۸ تا ۴۴۱ دلار) در هر تن را در روز چهارشنبه ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی نشان می‌دهد که در مقایسه با قیمت سه هزار و ۶۰ تا سه هزار و ۸۰ یوان در هر تن اعلام شده در روز ۶ سپتامبر سال ۲۰۲۴، حدود ۶۰ یوان در هر تن افزایش را تجربه کرد.

آخرین ارزیابی‌های انجام شده حاکی از سومین روند صعودی متوالی روزانه قیمت فلزات در بازار چین پس از روند کاهشی مداوم این فلزات است که تا اواخر ماه آگوست ۲۰۲۴ ادامه داشت. بر همین اساس و با وجود ثبت این روند افزایشی قیمت فلزات آهنی در بازار چین، پیش‌بینی روند نزولی در بازار فولاد این کشور همچنان به قوت خود باقی مانده است.

در همین رابطه، در گزارش پیش‌ رو چهار دلیل اصلی که نشان می‌دهد صنعت فولاد چین با بحران روبه‌رو است، مورد ارزیابی و بررسی قرار خواهد گرفت.

چشم‌انداز منفی برای روند تقاضای فولاد در بازار چین

برخی از مشارکت‌کنندگان فعال در بازار فلزات آهنی چین در ‌گفت‌وگوی خود با موسسه «Fastmarkets» بیان کردند که بعید است تقاضا برای فولاد در ماه‌های باقی‌مانده از سال ۲۰۲۴ بهبود نسبتا قابل‌ملاحظه‌ای پیدا کند.

ناگفته نماند که در حال عادی و طی ماه‌های سپتامبر و اکتبر، حجم تقاضا برای فولاد در چین به اوج خود می‌رسد. با این حال، چنین مسئله‌ای چندین سال است که به دلیل عملکرد ضعیف بخش املاک چین اتفاق نیفتاده است.

گفتنی است عملکرد ضعیف در بخش املاک چین همچنان در سال ۲۰۲۴ ادامه دارد. طبق گزارش یک موسسه تحقیقاتی صنایع محلی، حجم فروش در میان ۱۰۰ توسعه‌دهنده املاک برتر در چین در ماه آگوست ۲۰۲۴، حدود ۲٫۴۳ درصد نسبت به ماه جولای سال مذکور و حدود ۲۲٫۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ کاهش داشت. همچنین بخش زیرساخت چین که فعالان بازار امید زیادی به افزایش حجم تقاضای فولاد در آن داشتند نیز وضعیت نامناسبی را تجربه می‌کند.

در همین راستا، وزارت دارایی چین اخیرا از دولت‌های محلی درخواست کرده است که از اول سپتامبر سال جاری میلادی انتشار اوراق قرضه محلی را برای تامین مالی پروژه‌های زیربنایی محدود کنند تا میزان ریسک بدهی کاهش یابد. لازم به ذکر است که برخی از دولت‌های محلی با کسری بودجه مواجه بوده و در پرداخت به موقع بدهی خود در بخش فولاد ساختمان با مشکل مواجه هستند.

به گفته یکی از معامله‌گران بازار، پرداخت نهایی در خصوص بدهی باقی‌مانده از برخی از قراردادها در بخش فولاد ساختمان ممکن است حدود یک سال به تاخیر بیفتد.

طبق گزارش‌های دریافتی، افت حجم تقاضا برای محصولات فولادی باعث شده است واحدهای تولیدی ظرفیت خود را کاهش داده و در نتیجه حجم سفارش‌ مواد اولیه‌‎ای مانند سنگ‌آهن، کک و فروآلیاژها در واحدهای تولیدی مذکور روند نزولی را تجربه کرده است.

یکی از تولیدکنندگان وانادیوم مستقر در چین، اظهار داشت: عملکرد ضعیف و مداوم بخش املاک چین، تاثیر منفی مستقیمی در کاهش حجم تقاضا و افت چشمگیر برگزاری مزایده‌های فروش محصولات فولادی در واحدهای تولیدی داشته است. بر همین اساس، تعداد زیادی از واحدهای تولید فولاد در چین تصمیم به تعلیق فرایند تولید و برخی دیگر تصمیم به آغاز فاز تعمیر و نگهداری تاسیسات خود در فصل تابستان ۲۰۲۴ گرفتند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: افت میزان تولید فولاد به معنای کاهش تقاضا برای مواد اولیه در صنایع بالادستی از جمله فروسیلیسیوم و وانادیوم بوده است.

به گفته این تولیدکننده وانادیوم، بسیاری از فعالان بازار فولاد یا تولیدکنندگان یا معامله‌گران مواد اولیه در صنایع بالادستی معتقدند وضعیت نزولی در حجم تقاضای فولاد حداقل در کوتاه‌مدت تداوم خواهد یافت.

آغاز روند تحقیقات در خصوص انحصارطلبی علیه واردات فولاد از چین

افزایش تدابیر حمایت از تولید داخل در بخش تجارت بین‌المللی، یکی دیگر از عواملی است که بخش فولاد و محصولات صنایع پایین‌دستی و بازار فلزات آهنی چین را تحت تاثیر قرار داده است.

در همین راستا، ویتنام به عنوان یکی از خریداران عمده محصولات فولادی چین، تحقیقاتی را در خصوص موضوع انحصارطلبی در بحث واردات کویل نورد گرم فولاد چین آغاز کرده است. همچنین ترکیه تعرفه ۲۰٫۵۶ تا ۵۷٫۷۵ درصدی بر واردات کویل نورد گرم فولادی تولید شده در چین اعمال کرده است.

علاوه‌براین، کانادا طی روزهای یکم تا پانزدهم اکتبر سال جاری میلادی به ترتیب اجرای قانون دریافت تعرفه ۲۵ درصدی از واردات فولاد چین و تعرفه ۱۰۰ درصدی بر واردات خودروهای الکتریکی را آغاز خواهد کرد.

در همین رابطه، یکی از صادرکنندگان فولاد چین تصریح کرد: صادرکنندگان فولاد در کشور چین به‌ عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده محصولات فولادی در بازار بین‌المللی، قیمت و یا حجم صادرات محصولات خود را به دلیل موانع تجاری ایجاد شده در برخی از کشورها کاهش خواهند داد. از این رو، انتخاب هر کدام از گزینه‌های ارائه شده تاثیر منفی خود را بر صنعت فولاد چین خواهد گذاشت.

بر اساس ارزیابی موسسه «Fastmarkets»، شاخص قیمت کویل نورد گرم فولادی صادراتی چین با شرط تحویل در بنادر اصلی این کشور و تقبل هزینه ارسال توسط فروشنده (FOB)، رقمی حدود ۴۴۸ دلار در هر تن در تاریخ ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۴ اعلام شد که در مقایسه با رقم ۴۶۶٫۶۷ دلار در هر تن ارائه شده در روز ۳۰ آگوست سال جاری میلادی، حدود ۱۸٫۶۷ دلار در هر تن و نسبت به رقم ۵۴۶ دلار در هر تن گزارش شده در روز ۱۱ سپتامبر سال مذکور، حدود ۹۸ دلار در هر تن کاهش را تجربه کرد.

یکی از تحلیلگران صنعت فولاد با اشاره به اینکه در حال حاضر حاشیه سود واحدهای تولید فولاد چین منفی است، مطرح کرد: اگر فولادسازان ظرفیت تولید خود را کاهش ندهند، ضرر و زیاد مالی آن‌ها افزایش بیشتری را تجربه خواهد کرد.

به گفته یکی از فعالان بازار فروسیلیسیوم، شماری از فعالان بازار نگرانی خود را در مورد بازار صادرات فولاد چین و تاثیر مستقیم یا غیرمستقیم روند آغاز تحقیقات برخی از کشورها در خصوص قوانین ضد دامپینگ و ضد انحصارطلبی ابراز کرده‌اند.

وی تاکید کرد: اگرچه روند آغاز تحقیقات مذکور تاثیر چشمگیری در روند صادرات فولاد چین نگذاشته اما با این حال، کم و بیش اعتماد فعالان بازار را در شرایط فعلی مختل کرده است.

وضعیت مبهم در اجرای سیاست‌گذاری‌های اقتصادی ایالات متحده آمریکا

بعضی از منابع بازار در مصاحبه خود با موسسه «Fastmarkets» مطرح کردند که اجرای برخی سیاست‌گذاری‌های اقتصادی آمریکا در خصوص تعرفه‌های واردات یا تغییرات نرخ بهره بانکی، نقش مهمی در افزایش قیمت فولاد چین و محصولات تولیدی در صنایع بالادستی مرتبط با آن ایفا می‌کند.

به گفته منابع مذکور، با توجه به حجم بالای صادرات فولاد و محصولات صنایع پایین‌دستی مانند خودرو و لوازم‌خانگی از چین به آمریکا، اجرای سیاست‌گذاری‌های اقتصادی در آمریکا برای فعالان بازار فولاد آسیا بسیار حائز اهمیت است.

مطابق با اظهارات یکی دیگر از فعالان بازار فولاد چین، اینکه آیا بزرگ‌ترین اقتصاد جهان یعنی آمریکا تعرفه واردات فولاد و محصولات صنایع پایین‌دستی به این کشور را افزایش خواهد داد یا خیر، موضوعی است که برای مشارکت‌کنندگان بازار فلزات آهنی چین امری مهم و ضروری تلقی می‌شود.

تعدادی از منابع آگاه به وضعیت بازار فولاد، اظهار داشتند: در صورتی که دونالد ترامپ پیروز انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا شود، تعرفه واردات کالاها به آمریکا افزایش بیشتری را تجربه خواهد کرد.

لازم به یادآوری است که در دوران ریاست جمهوری ترامپ طی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، تعرفه‌‌های واردات فولاد و آلومینیوم صادراتی چین به آمریکا وضع شد. در همین راستا، شماری از تحلیلگران به دنبال عملکرد ضعیف بخش تولید و اشتغال در ایالات متحده آمریکا پیش‌بینی می‌کنند فدرال رزرو، نرخ بهره بانکی را در ماه اکتبر سال جاری میلادی کاهش خواهد داد.

گفتنی است شاخص مدیران خرید بخش تولیدی ایالات متحده آمریکا (PMI) در ماه آگوست سال ۲۰۲۴، حدود ۴۷٫۲ اعلام شد که در مقایسه با شاخص ۴۶٫۸ ماه جولای سال جاری میلادی، حدود ۰٫۴ درصد افزایش داشت.

طبق داده‌های موسسه مدیریت تامین «Institute for Supply Management»، شاخص مدیران خرید آمریکا برای پنجمین ماه متوالی در ماه آگوست ۲۰۲۴، به رقم کمتر از ۵۰ رسید که حاکی از افزایش عمکلرد ضعیف صنایع این کشور است. افزایش انتظارات در خصوص کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا، دلیل دیگری بوده که نگرانی میان فعالان بازار فلزات آهنی در چین را برانگیخته است.

بر اساس ارزیابی یکی از تحلیلگران بازار، انتظارات برای کاهش نرخ بهره بانکی، باعث کاهش قیمت کالاها در بازار آتی چین در هفته نخست ماه سپتامبر ۲۰۲۴ شد و ممکن است فشار نزولی بیشتری بر قیمت کالاها در این کشور، خصوصا در بازار مذکور وارد کند.

در همین رابطه، قیمت آتی میلگرد با موعد تحویل ماه ژانویه ۲۰۲۵ در بورس آتی شانگهای (SHFE) برای پنج روز متوالی طی دوم تا ششم ماه سپتامبر، کاهش را به ثبت رساند. لازم به ذکر است که قیمت محصول نامبرده در بورس مذکور در پایان روز معاملاتی ششم سپتامبر ۲۰۲۴، به حدود ۳،۰۵۱ یوان در هر تن رسید که نسبت به قیمت سه هزار و ۲۸۷ یوان در هر تن اعلام شده در تاریخ ۳۰ آگوست سال جاری میلادی، حدود ۲۳۶ یوان کاهش را تجربه کرد.

افزایش ذخایر انبار سنگ معدن و آلیاژی در چین علی‌‍‌رغم تعطیلات تابستانی

به گفته شماری از منابع، جدای از افت حجم تقاضا برای فولاد در صنایع پایین‌دستی، افزایش ذخایر انبار سنگ معدن و آلیاژی در چین باعث بدتر شدن روند نزولی در بازار فلزات آهنی این کشور شده است.

در همین رابطه و مطابق با ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets»، حجم ذخایر انبار سنگ منگنز در بنادر چینژوو و تیانجین در روز دوشنبه ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۴، حدود ۵٫۴۹ تا ۵٫۷۰ میلیون تن گزارش شد؛ این در حالی است که رقم ارائه شده برای ذخیر انبار بنادر مذکور در روز دوم سپتامبر سال جاری میلادی، رقمی حدود ۵٫۳۶ تا ۵٫۵۷ میلیون تن اعلام شده بود.

در حال حاضر حجم ذخایر انبار سنگ منگنز در بنادر مذکور ۲۱ درصد نسبت به رقم ۴٫۵۷ تا ۴٫۶۷ میلیون تن گزارش شده در روز ۲۹ جولای سال جاری میلادی و ۲۸ درصد در مقایسه با رقم ۴٫۲۴ تا ۴٫۴۹ میلیون تن اعلام شده در روز ۲۴ ژوئن ۲۰۲۴ افزایش را تجربه کرده است.

در همین راستا، یکی از تولیدکنندگان منگنز در چین عنوان کرد: حجم ذخایر انبار سنگ منگنز بنادر چین چندین هفته بوده که در حال افزایش است و هیچ نشانه‌ای از توقف یا کاهش ذخایر این انبارها، حتی با پایان یافتن تعطیلات تابستانی دیده نمی‌شود.

همچنین حجم ذخایر انبار سنگ کروم در بنادر چین نیز در هفته ابتدایی ماه سپتامبر ۲۰۲۴ افزایش یافت و این مسئله نگرانی فعالان بازار را برانگیخت. ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets» از موجودی سنگ کروم در انبار بنادر تیانجین، چینژوو، لیانیانگانگ و شانگهای، رقم حدود ۲٫۲۹ تا ۲٫۴۹ میلیون تن در روز دوشنبه ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۴ را نشان می‌دهد که در مقایسه با رقم ۲٫۱۰ تا ۲٫۱۵ میلیون تن گزارش شده افزایش را به ثبت رساند.

طبق آخرین ارزیابی‌های انجام شده، حجم ذخایر انبار سنگ کروم در انبار بنادر تیانجین، چینژوو، لیانیانگانگ و شانگهای در روز ۱۹ آگوست ۲۰۲۴، حدود ۲٫۰۹ تا ۲٫۱۵ میلیون تن گزارش شد.

یکی از معامله‌گران سنگ معدن کروم تصریح کرد: با توجه به افزایش صادرات سنگ کروم از آفریقای جنوبی به چین در ماه جولای سال جاری میلادی، افزایش حجم ذخایر انبار سنگ معدن کروم در بنادر مذکور معقول به نظر می‌رسد.

علاوه‌براین، حجم ذخایر انبار فروآلیاژها در چین نیز به دلیل نرخ بالای بهره‌برداری از ظرفیت تولید و عدم آغاز فرایند ذخیره‌سازی مجدد در انبارها در صنایع پایین‌دستی فولاد، روند صعودی را به ثبت رسانده است. بر اساس اظهارات یکی دیگر از منابع آگاه، حجم ذخایر انبار سیلیکومنگنز در بازار چین در روز ۶ سپتامبر ۲۰۲۴، حدود یک میلیون تن اعلام شد.

همچنین حجم ذخایر سنگ‌آهن در انبارهای بنادر چین نیز در سال جاری میلادی، روند صعودی خود را حفظ کرده است. مطابق با متن گزارش یک شرکت ارائه‌دهنده اطلاعات صنایع محلی چین، حجم ذخایر سنگ‌آهن در انبار بنادر بزرگ این کشور حدود ۱۵۳ میلیون تن در روز ۶ سپتامبر ۲۰۲۴ اعلام شد که نسبت به رقم ۱۱۷ میلیون تن گزارش شده در مدت مشابه سال ۲۰۲۳، حدود ۳۶ میلیون تن افزایش را به ثبت رساند.

انتهای پیام//

در نخستین رویداد سراسری تولید مسئولانه و بهره‌وری،

8:02 /چهارشنبه/25 مهر 1403

هم‌زمان با اعمال محدودیت‌های انرژی در فصل تابستان،

8:03 /سه شنبه/24 مهر 1403

مجتبی حمیدیان، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:52 /شنبه/28 مهر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:41 /شنبه/28 مهر 1403

علی امرایی، مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:35 /شنبه/28 مهر 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:19 /شنبه/28 مهر 1403

محمود لندی، مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:53 /شنبه/28 مهر 1403

سید رضا شهرستانی، مدیرعامل شرکت لوله و اتصالات چدنی (کلاچ) طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:03 /شنبه/24 شهریور 1403

مصطفی چمران، معاون فروش شرکت آهن و فولاد ارفع طی یادداشتی نوشت:

7:49 /سه شنبه/13 شهریور 1403

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

همگام با توسعه اکتشافات در غرب کشور رقم خورد؛

11:11 /یکشنبه/18 شهریور 1403

اینفوگرافیک شرکت سنگ آهن مرکزی ایران؛

9:26 /شنبه/21 مهر 1403

اینفوگرافیک عملکرد 6 ماهه چادرملو؛

9:14 /شنبه/21 مهر 1403

اینفوگرافیک مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز؛

6:19 /شنبه/14 مهر 1403

اینفوگرافیک طرح‌های شرکت ذوب آهن اصفهان؛

5:49 /شنبه/24 شهریور 1403

اینفوگرافیک عملکرد چهار ماهه «فخاس»؛

6:16 /شنبه/17 شهریور 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/07/28

197786

فلزات آنلاین

1403/07/28

554000

فلزات آنلاین

1403/07/28

764363

فلزات آنلاین

1403/07/28

2670463

فلزات آنلاین

1403/07/28

22490

فلزات آنلاین

1403/07/28

11941

فلزات آنلاین

1403/07/28

40588

فلزات آنلاین

1403/07/28

49535

فلزات آنلاین

1403/07/28

42008

فلزات آنلاین

1403/07/28

40638

فلزات آنلاین

1403/07/28

26495

فلزات آنلاین

1403/07/28

28277

فلزات آنلاین

1403/07/28

26435

فلزات آنلاین

1403/07/28

34320

فلزات آنلاین

1403/07/28

32049

فلزات آنلاین

1403/07/28

45328

فلزات آنلاین

1403/07/28

26090

فلزات آنلاین

1403/07/28

39304

فلزات آنلاین

1403/07/28

42284

فلزات آنلاین

1403/07/28

4179400