سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۹:۴۹ /سه شنبه/۲۷ شهریور ۱۴۰۳
زمان انتشار: 13:09 /سه شنبه/27 شهریور 1403

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان خبر داد:

کارخانه گندله‌سازی «فغدیر» در یک قدمی بهره‌برداری

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان گفت: احداث کارخانه‌ گندله‌سازی شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان که از سال 1394 در مجتمع بهاباد آغاز شده بود، هم‌اکنون با ۹۹ درصد پیشرفت در آستانه‌ افتتاح و راه‌اندازی قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان گفت: احداث کارخانه‌ گندله‌سازی شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان که از سال ۱۳۹۴ در مجتمع بهاباد آغاز شده بود، هم‌اکنون با ۹۹ درصد پیشرفت در آستانه‌ افتتاح و راه‌اندازی قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان، احداث کارخانه‌ گندله‌سازی شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان از سال ۱۳۹۴ در مجتمع بهاباد آغاز شد و هم‌اکنون با ۹۹ درصد پیشرفت، در آستانه‌ بهره‌برداری قرار دارد. این پروژه در بهاباد استان یزد و در ۲۸ کیلومتری معدن چادرملو، یک کارخانه گندله‌سازی چهار‌ میلیون تنی است که توان تولید گندله سبز یا «green pellet» را دارد.

احمد صادقیان با اشاره به اینکه مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر وضعیت شرکت، عوامل بیرونی هستند، افزود: در حال حاضر بیشتر ناملایمات موجود بر سر راه فعالیت مجموعه از بیرون بر شرکت تحمیل می‌شوند. یکی از مهم‌ترین این عوامل ناپایدار بودن برق است. ما برای کاهش اثر قطعی‌ها ناچار شدیم خط تولید را موقتا راه‌اندازی نکنیم. این در حالی است که تولید در کارخانه‌ ما به صورت «continuous» است و پس از روشن کردن دستگاه‌ها باید جریان برق ۲۱ روز به صورت پیوسته و پایدار برقرار باشد. بنابراین قطعی برق یک عامل زیان‌بار برای فعالیت خط تولید ماست؛ البته باید به خاطر داشت که ناپایداری برق در حال حاضر یکی از معضلات اساسی در کل صنعت فولاد محسوب می‌شود.

درخشش «فغدیر» در فرابورس

با این حال، شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان قافیه را به محدودیت‌ها نباخته است. با بررسی‌های انجام شده از تارنمای شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، می‌توان دریافت که عملکرد مالی این شرکت در مجموع طی سال‌های اخیر به خصوص در مقایسه با بسیاری از فعالان صنعت فولاد قابل دفاع بوده است. بنا بر آمار سایت کدال، نماد معاملاتی شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان که در تابلوی دوم فرابورس با عنوان «فغدیر» فعالیت می‌کند، توانسته است با وجود ثبت افزایش سرمایه‌ی ۲۹۱ درصدی طی سال مالی ۱۴۰۲، سود خود را ۶۱ درصد افزایش دهد.

وی در همین خصوص اظهار داشت: در سال مالی اخیر توانستیم تا حدودی میزان فروش شرکت را بهبود ببخشیم. در سال جاری نیز اگر مشکل فعلی کاهش تولید گریبان‌گیر صنعت نمی‌شد، می‌توانستیم به بهبود آمارها نسبت به آمار بهار در سال‌های قبل امیدوار باشیم.

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان مطرح کرد: متاسفانه در این دوره تمامی شرکت‌های فعال در صنعت با چالش‌های متعدد سیاسی و اقتصادی روبه‌رو شدند که می‌توان نمودار آن را در گزارش‌های مالی درج شده در سایت کدال مشاهده کرد. البته این مشکلات باعث نشد که ما کنار بایستیم و در فرایندها و روش‌ها و ساختار فعلی شرکت به دنبال بهبود نباشیم. ما در این مدت برای اصلاح برخی جنبه‌های عملکرد مالی خود اقدامات مهمی انجام دادیم. برای مثال، شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در سنوات اخیر تجربه‌ خوبی در زمینه‌ فروش محصولات در بورس کالا نداشت. میانگین فروش محصولات «فغدیر» در این بازار حدود ۱٫۵ تا ۲ درصد زیر میانگین قیمت‌ها بود و ما توانستیم این نرخ را با اتخاذ روش‌های جدید بازرگانی و مالی به ۵ درصد بالای میانگین بورس برسانیم. دستیابی به چنین موفقیتی، ناشی از تلاش‌های واحد بازاریابی و مارکتینگ و همچنین در اثر افزایش کیفیت محصول تولیدی رخ داده است.

صادقیان ادامه داد: اگر به ارقام ناشی از فروش نگاه دقیق‌تری داشته باشیم، خواهیم دید که علی‌رغم سایه‌ سنگین رکود تولید در صنعت بر عملکرد شرکت، ما موفق شدیم نسبت‌های بهای تمام شده را بهبود ببخشیم. برای مثال تقریبا ۷۰ درصد از بهای تمام‌ شده‌ محصولات «فغدیر»، ماده‌ اولیه است. حدود ۲۰ تا ۲۴ درصد نیز مربوط به «Utility» و انرژی است که همین امر ۹۰ تا ۹۴ درصد از بهای تمام‌ شده‌ محصول تولیدی ما را به ماده‌ اولیه و انرژی محدود می‌کند. در مقایسه با سال گذشته، ماده‌ اولیه بیش از ۳۰ درصد افزایش بها داشته و مجموع افزایش «Utility» یعنی برق، آب، گاز و سایر مواد مصرفی، به طور متوسط، هفت برابر افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. یعنی بهای تمام‌ شده‌ تولید، حداقل باید بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کند اما با همکاری مدیران مالی و عملیاتی شرکت در نتیجه‌ بازنگری در روش‌ها و فرایندها و توجه به بهره‌وری بالاتر، موفق شدیم اثر این افزایش را به ۲۶ درصد محدود کنیم.

 تامین کنسانتره از زمین خودی

وی در ادامه با محور قرار دادن مسئله‌ تامین مواد اولیه، به ظرفیت‌های شرکت زیرمجموعه‌ خود در تامین کنسانتره‌ سنگ‌آهن اشاره کرد و افزود: ما در زمین کارخانه‌، در همسایگی خود یک کنسانتره‌ یک میلیون تنی به نام کنسانتره‌ عصر نوین بهاباد داریم. این کارخانه تمام کنسانتره‌ تولیدی خود را از طریق یک خط مستقیم به کارخانه‌ گندله‌سازی فولاد غدیر ایرانیان انتقال می‌دهد. مالکیت ۴۰ درصد از سهام این کارخانه برای «فغدیر» است و مابقی آن نیز به «کچاد» تعلق دارد.

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان اضافه کرد: تصمیم داریم برای تکمیل زنجیره‌ ارزش و افزایش بهره‌وری، کل این کارخانه را تملک کنیم. این برای ما و چادرملو به عنوان سهام‌دار «فغدیر» نیز یک مزیت محسوب می‌شود زیرا یک میلیون تن از چهار میلیون تن کنسانتره‌ مورد نیاز، به صورت مستقیم از کارخانه‌ای که خود با شرکت معدنی و صنعتی چادرملو شریک هستیم، تامین می‌شود. یکی از مواهبی که به ما در مدیریت ریسک‌های استراتژیک کمک می‌کند، رابطه با چادرملو به عنوان یک شریک استراتژیک است. این شرکت در کاهش اثر ریسک‌های استراتژیک هم به عنوان ذی‌نفع و سهام‌دار و هم به عنوان شریک مطمئن «فغدیر» از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

صادقیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر عمده‌ فعالیت ما بر اساس سنگ‌آهن مگنتیتی است؛ البته در واحد تحقیق و توسعه برای استفاده از سنگ‌آهن هماتیتی فعالیت‌هایی انجام داده‌ایم که به لطف خدا و توان مهندسان داخلی، در آینده‌ نزدیک ثمرات آن را خواهیم‌ دید.

وی در زمینه‌ تامین خوراک و مواد اولیه، اظهار داشت: مسئله‌ تامین پایدار خوراک، چالش عمومی دیگری برای تمام شرکت‌های این صنعت است. در زمینه‌ تامین مواد اولیه اگر شرکتی امروز مثلا چهار میلیون تولید می‌کند، ما باید برای ۱۰ سال آینده خود سنگ و کنسانتره به میزانی تامین کرده باشیم که بتواند تولید پایدار داشته‌ باشد زیرا ضرر اصلی ما، شامل توقف‌هایی می‌شود که ناشی از عدم پایداری برق یا تامین مواد اولیه بوده است.

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان با اشاره به آسیب‌های جدی وارد آمده به صنعت فولاد ناشی از توقف عملیات، خاطرنشان کرد: در صنایعی نظیر فولاد که نحوه‌ فعالیت، پیوسته و ۲۴ ساعته در هفت روز هفته ادامه دارد، مهم‌ترین عامل در حفظ سودآوری و درآمد شرکت، عدم توقف‌های پیاپی یا طولانی در تولید است. در همین خصوص، یکی از مهم‌ترین شاخصه‌ها «در دسترس بودن» یا «availablity» است و ما انتظار داریم که یک کارخانه‌ فولادی بتواند در بیش از ۹۰ درصد ساعات یک سال مشغول فعالیت باشد؛ چراکه این میزان می‌تواند فعالیت کارخانه را از لحاظ اقتصادی توجیه کند. لازم به ذکر است که تمامی مطالعات با هدف سوددهی بر اساس مشخصه‌ زمان انجام می‌شود و اگر زمان تغییر پیدا کند، تمامی معاملات اقتصادی ما تغییر خواهد کرد.

منافع ملی بالاتر از کسب سود

یکی از مسائل مهمی که در بررسی عملکرد شرکت‌های فولادی به آن توجه می‌شود، اهمیت مسئولیت‌های اجتماعی و محافظت از محیط زیست به‌ خصوص در مناطق خشک و کویری ایران است. در همین راستا، شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در کنار بسیاری دیگر از شرکت‌های نام‌آشنای صنعت فولاد، با استفاده از آب فراهم شده توسط خط لوله‌ انتقال آب از خلیج‌ فارس، دین خود را به طبیعت و آب شرب شهروندان ادا کرده‌ و امروز به جای حفر چاه و استفاده از آب شرب یا منابع زیرزمینی استان یزد، آب خلیج‌ فارس را با بهای بسیار بالا تهیه می‌کند تا کشاورزان و شهروندان هم‌جوار برای تامین آب آشامیدنی و کشاورزی دچار کمبود نباشند.

صادقیان با توجه به موقعیت مکانی شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان، اظهار داشت: آبی که به مجتمع آهن و فولاد غدیر ایرانیان می‌رسید، آب کوهرنگ بود. شرکت تا پیش از دسترسی به آب خلیج فارس در هر ثانیه حدود ۴۰ لیتر از این دارایی ارزشمند را به واحد احیا مستقیم می‌فرستاد و عملا باعث می‌شد تا آب کمتری در اختیار شهروندان قرار بگیرد اما امروز ما آبی را مصرف می‌کنیم که خط لوله‌ انتقال آب از خلیج‌ فارس برای کارخانه فراهم می‌کند و سعی می‌کنیم تا از این طریق در حفظ محیط زیست و منابع آب شیرین کشور کوشا باشیم.

انتهای پیام//

سایه پررنگ برق بر فراز فولاد؛

7:05 /سه شنبه/27 شهریور 1403

در راستای استفاده از مزایای قانون جهش تولید دانش‌بنیان،

16:27 /دوشنبه/26 شهریور 1403

معاون سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌های فولاد مبارکه عنوان کرد:

8:50 /یکشنبه/25 شهریور 1403

رئیس صادرات شرکت فولاد اکسین خوزستان عنوان کرد:

9:24 /شنبه/24 شهریور 1403

محمدرضا کرمی شاهرخی، مدیرعامل موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز (سیگماس) در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:36 /شنبه/10 شهریور 1403

اسدالله فرشاد، عضو شورای راهبری موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز (سیگماس) در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

12:03 /یکشنبه/31 تیر 1403

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:51 /شنبه/9 تیر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:50 /شنبه/9 تیر 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:58 /شنبه/12 خرداد 1403

علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌‍وگو با «فلزات آنلاین»:

5:30 /شنبه/25 فروردین 1403

سید رضا شهرستانی، مدیرعامل شرکت لوله و اتصالات چدنی (کلاچ) طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:03 /شنبه/24 شهریور 1403

مصطفی چمران، معاون فروش شرکت آهن و فولاد ارفع طی یادداشتی نوشت:

7:49 /سه شنبه/13 شهریور 1403

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

همگام با توسعه اکتشافات در غرب کشور رقم خورد؛

11:11 /یکشنبه/18 شهریور 1403

«فلزات‌آنلاین» بررسی کرد:

11:52 /چهارشنبه/7 شهریور 1403

با بومی‌سازی تکنولوژی فولادسازی محقق شد؛

8:02 /چهارشنبه/10 مرداد 1403

اینفوگرافیک طرح‌های شرکت ذوب آهن اصفهان؛

5:49 /شنبه/24 شهریور 1403

اینفوگرافیک عملکرد چهار ماهه «فخاس»؛

6:16 /شنبه/17 شهریور 1403

اینفوگرافیک عملکرد چهار ماهه «فخوز»؛

6:00 /شنبه/17 شهریور 1403

اینفوگرافیک محیط زیست فولاد سنگان؛

5:43 /شنبه/17 شهریور 1403

اینفوگرافیک عملکرد چهار ماهه «ارفع»؛

7:50 /شنبه/10 شهریور 1403

اینفوگرافیک مسئولیت اجتماعی فولاد اکسین؛

6:08 /شنبه/3 شهریور 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/06/25

161250

فلزات آنلاین

1403/06/25

547589

فلزات آنلاین

1403/06/25

707860

فلزات آنلاین

1403/06/25

2552900

فلزات آنلاین

1403/06/25

22538

فلزات آنلاین

1403/06/25

13481

فلزات آنلاین

1403/06/25

44575

فلزات آنلاین

1403/06/25

49178

فلزات آنلاین

1403/06/25

44588

فلزات آنلاین

1403/06/25

40849

فلزات آنلاین

1403/06/25

27624

فلزات آنلاین

1403/06/25

27945

فلزات آنلاین

1403/06/25

26548

فلزات آنلاین

1403/06/25

34570

فلزات آنلاین

1403/06/25

32617

فلزات آنلاین

1403/06/25

43049

فلزات آنلاین

1403/06/25

26255

فلزات آنلاین

1403/06/25

39394

فلزات آنلاین

1403/06/25

42574

فلزات آنلاین

1403/06/25

3706300