رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: کارگروهی برای توسعه گردشگری معدنی و نیز ایجاد انسجام برای جلوگیری از دوباره کاریها میان نهادهای ذیربط تشکیل شود.
به گزارش فلزاتآنلاین و به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، مهدی کرباسیان در نشستی که با حضور معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، مدیران سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی و تشکلهای معدنی برگزار شد، ضمن بیان این مطلب گفت: موضوع گردشگری معدنی به سالهای قبل بر میگردد اما طی این سال ها کار جدی صورت نگرفته بود و خانه معدن
کارهایی را شروع کرد.
خوشبختانه ایمیدرو و سایر سازمانها و بخش خصوصی به دلیل ایجاد اشتغال این حوزه، به امر گردشگری علاقهمندند و کمک کننده هستند.
وی ادامه داد: گردشگری و آموزش های آن موجب می شود تا موضوع معدن در میان خانواده ها مطرح شود و در نتیجه دانشجویان با دانش باالتری وارد این حوزه شوند. ایمیدرو اخیرا شرایط لازم را برای منطقه معدنی پتاس خور و بیابانک فراهم کرد که خوشبختانه علاوه بر ایجاد اشتغال ۶۰۰ نفری در کارخانه، تاکنون بیش از ۴۰ هزار نفر گردشگر از این منطقه دیدن کرده اند.
گردشگری در ایران به مثابه دانشگاه نادعلی اسماعیلی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن در این جلسه با بیان اینکه ژئوتوریسم در همه کشورهای معدنی مطرح است، گفت: باید از احساس مسئولیت آقای
نعمت زاده تقدیر کنیم که دنبال کار و توسعه در کشور است. در طرحی که ارائه دادم، معتقد هستم برای توسعه گردشگری معدنی، ۳ ضلع وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور خارجه و سازمان گردشگری باید با همدیگر وارد میدان شوند.
آمادگی برای ارائه اطالعات الزم برای موزه معدن، محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران ضمن اشاره به تاریخچه فعالیت این تشکل معدنی در حوزه گردشگری در سال ،۸۲ گفت: با توجه به اینکه جامعه ما از مزایای موزه معدن به معنای واقعی خود آشنا نیست، طی این مدت، انگیزه چندانی برای شکل گیری موزه معدن ایجاد نشد.
وی ادامه داد: بازدیدکنندگان موزه معدن در همه جای دنیا خارجی ها هستند. ما آمادگی داریم اطالعات لازم را برای ایجاد موزه معدنی در اختیار عالقه مندان بگذاریم. ظرفیتهای خاموش بهرام شکوری، رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران ضمن تشکر از آقای کرباسیان به عنوان پیش قدم در حوزه معدن گفت: ما به عنوان بخش خصوصی، باید روی ظرفیتهای خاموش حوزه گردشگری کار کنیم و آن را به عموم مردم بشناسانیم.
وی افزود: می توانیم با تبلیغات روی این بخش و جاذبه یابی، درآمد ایجاد کنیم و گردشگران خارجی را به این سمت هدایت کنیم.