غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی با بیان اینکه دولت از تمامی ظرفیتها برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور استفاده نمیکند، گفت: براساس ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر، به منظور تنظیم میزان عرضه محصولات در بازار داخلی و صادرات، کالاهای اساسی باید در بورس کالا عرضه شود و در صورت نبود تقاضای داخلی، مجوز صادرات برای کالاها صادر شود.
به گزارش «فلزاتآنلاین» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: متاسفانه با وجود مزیتها و تاکیدهای انجام شده هنوز این قانون اجرایی نشده است که به نظر میرسد در شرایط پرنوسان فعلی اقتصاد، این ماده قانونی برای اقتصاد کشور راهگشا باشد.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم انسجام در تیم اقتصادی دولت ادامه داد: تجربه سال گذشته در تنظیم بازارها نشان داد که استفاده از مکانیسم عرضه و تقاضا بهترین راهکار برای کاهش التهاب و جلوگیری از دو نرخی شدن قیمت هاست از این رو عرضه کالاهای اساسی در بورس کالا میتوان عصای دست دولت برای مدیریت هر چه بهتر بازارها باشد.
به گفته جعفرزاده ایمن آبادی، شفافسازی معاملات، جلوگیری از رانت، حذف دلالان، کاهش فاصله زمان تولید تا مصرف و تنظیم بازارها به شکل شفاف از جمله مزایای عرضه کالاها در بورس کالاست که در این راستا در ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید بر ساماندهی بازار کالاها و محصولات اساسی با استفاده از نقش بورس کالا تاکید شده است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: با قاطعیت میتوان اعلام کرد بورس کالا تنها محلی است که می توان محصولات و کالاهای اساسی را بر مبنای مکانیزم عرضه و تقاضا و کشف قیمت واقعی، معامله کرد و به عمده نارضایتیهایی که در اقتصاد از سوی فعالان واقعی بخش تولید عنوان میشود، پایان داد.
جعفرزاده ایمن آبادی اظهارداشت: به طور قطع در شرایط تحریمی و مشکلات اقتصادی کشور که تامین مواد اولیه و کالاهای اساسی برای بازار داخلی اهمیت دارد، با اجرای ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر میتوانیم توازن میان تامین نیاز داخل و صادرات محصولات را با استفاده از مکانیسم بورس کالا برقرار کنیم.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پایان گفت: به طور کلی عرضه کالاهای اساسی در بورس کالا به دولت امکان نظارت بر رویدادهای بازار را می دهد که این اتفاقی مثبت برای رصد بازار و اتخاذ تصمیمات درست در جهت تنظیم میزان عرضه و تقاضای محصولات است.