طبق دادههای انجمن خودروسازان چین، تولید و فروش خودروی این کشور در سال ۲۰۱۹ نیز با وجود بازیابی در نیمه دوم سال، افت داشت. در پی این امر تقاضای فولاد در خودروسازی در مقایسه با سایر صنایع مصرفکننده فولاد با وجود بازیابی در اواخر سال، ضعیفتر بوده است.
به گزارش «فلــزاتآنلایـــن» و به نقــل از Fastmarkets MB، چین در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۵میلیون و ۷۲۱ هزار دستگاه خودرو تولید کرد که نسبت به سال گذشته ۷٫۵درصد افت داشت که نسبت به این میزان در سال ۲۰۱۸، بالغ بر ۴٫۲ واحد درصد بیشتر بود.
همچنین فروش خودرو نیز با افت ۸٫۲ درصدی به ۲۵ میلیون و ۷۶۹ هزار دستگاه رسید که نسبت به نرخ کاهش فروش سال ۲۰۱۸، بالغ بر ۵٫۴ واحد درصد بیشتر بود. با این وجود، چین همچنان بزرگترین تولیدکننده و فروشنده خودرو است. اگرچه بخش خودروسازی چین در نیمه دوم سال تا حدودی بازیابی داشت، اما کل تولید و فروش هر دو افت بیشتری نسبت به سال ۲۰۱۸ داشتند.
انجمن خودروسازان چین علت این افت را چالشهای ناشی از تنش تجاری با آمریکا، دگرگونی صنعت خودروسازی و تغییرات سیاستگــذاری عنــوان کــرد. دولــت چیـــن استانداردهــای زیســـتمحیطی را در دو ســـال گذشته ارتقا داده است که بسیاری از این قوانین بخش خودروسازی را تحت تاثیر قرار دادند
همچنین این کشور یارانه برای خودروهای انرژی نوین را کاهش داد که باعث افت فروش این خودروها شد. کل تولید خودروهای انرژی نوین در سال ۲۰۱۹ به یک میلیون و ۲۴۲هزار دستگاه رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲٫۳ درصد کاهش داشت، اما فروش این خودروها با افت چهار درصدی به یک میلیون و ۲۰۶ هزاردستگاه رسید.
به گفته یکی از اعضای ارشد این انجمن، دلیل دیگر افت فروش خودروهای انرژی نوین، عــدم محبوبیــت ایــن خودروهـــا در میــــان مصرفکنندگان چینی بـــود. بـــه همیـــن جهــــت، او چشمانـــداز محافظهکارانهای برای فروش این خودروها در سال ۲۰۲۰ ترسیم میکند.
در تایید این دادهها، برخی فعالان بازار فولاد در شرق چین اظهار داشتند که در ماههای اکتبر تا دسامبر معاملات بیشتری در ورق سرد انجام دادند، اما سال ۲۰۱۹ به طور کلی سال سختتری نسبــت بـــه ۲۰۱۸ بـــود. گفتنــی اســت کـــه خودروسازی، از مهمترین مصرفکنندگان ورق سرد فولادی بهشمار میرود. در روز ۱۰ ژانویه، قیمت هفتگی ورق سرد داخلی در شرق چین بین چهار هزار و ۴۵۰ یوان تا ۴ هزار و ۴۹۰ یوان بر تن بود، در حالی که این رنج قیمتی در اول نوامبر برابر با چهار هزار و ۱۹۰ تا ۴ هزار و ۲۲۰ یوان بر تن ارزیابی شده بود. لازم به ذکر است که قیمت ورق سرد از اوایل نوامبر رو به افزایش بوده است.
اما قیمت ورق گرم در مقایسه با ورق سرد افزایش بیشتری داشت که نشان میدهد تقاضای فولاد در خودروسازی در مقایسه با سایر صنایع مصرفکننده فولاد با وجود بازیابی در اواخر سال، ضعیفتر بوده است. قیمت ورق گرم در شرق چین در ۱۳ ژانویه نسبت به اول نوامبر حدود ۳۷۰ تا ۳۸۰ یوان بر تن افزایش داشت. صنایع دیگر چین مانند ماشینآلات سنگین و توسعه زیرساخت رشد سریعتری نسبت به بخش خودروسازی ثبت کردند.
طبق دادههای انجمن خودروسازان چین، تولید کامیونهای سنگیـــن در سال ۲۰۱۹ با ۷٫۳درصد رشد به یک میلیــون و ۱۹۳ هزاردستگاه رسید، اما فروش با ۲٫۳ درصد افزایش به یک میلیون و ۱۷۴ هزار دستگاه رسیــد. ایــن انجمـــن علــت رشــد را افزایــش سرمایــهگذاری در زیرساخــت عنوان کرد. سرمایــهگــذاری در داراییهای ثابت از ژانویه تا نوامبر سال گذشته با رشد ۵٫۲ درصدی نسبــت بـــه مـــدت مشابــه ســال ۲۰۱۸ بـــه ۵۳٫۳۷تریلیونیوان رسید.