سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۸:۰۱ /سه شنبه/۵ فروردین ۱۴۰۴
زمان انتشار: ۱۱:۲۰ /سه شنبه/۱۲ دی ۱۳۹۶

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران

کاهش رقابت‌پذیری محصولات با حمل دریایی نامناسب

طی سال‌های تحریم‌ها گذشته باعث شدند تا سرمایه‌گذاری‌های لازم برای رشد بنادر در کشور ما صورت نگیرد و بسیاری از کشورهای منطقه با رشد بنادر خود طی این مدت، تجارت دریاییشان را افزایش دهند و از کشور ما سبقت گیرند.

طی سال‌های تحریم‌ها گذشته باعث شدند تا سرمایه‌گذاری‌های لازم برای رشد بنادر در کشور ما صورت نگیرد و بسیاری از کشورهای منطقه با رشد بنادر خود طی این مدت، تجارت دریاییشان را افزایش دهند و از کشور ما سبقت گیرند.

البته باید اذعان کرد زیرساخت‌های بندری و حمل‌ونقل دریایی در کشور ما در مقایسه با سایر زیرساخت‌ها مانند ریلی و جاده‌ای وضعیت بهتری دارد، اما برای حجم کنونی تجارت و رشد آن بیش از میزان کنونی، مناسب نیست.

در حال حاضر رقبای منطقه‌ای به ویژه بندر جبل علی سرمایه‌گذاری‌های عظیمی را در زیرساخت‌ها انجام داده و می‌توان گفت که به هاب منطقه‌ای تبدیل شده است.

بنابراین در صورتی که کشور ما بخواهد در زمینه تجارت دریایی رشد داشته باشد، باید در ابتدا سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری تشویق کند و با توسعه سایر زیرساخت‌ها مانند ریلی و جاده‌ای، زمینه را برای کاهش قیمت تمام شده و افزایش قدرت رقابت کالاها فراهم سازد؛ چرا که کمبود زیرساخت‌ها در کشور باعث افزایش قیمت تمام شده و در نتیجه کاهش رقابت‌پذیری محصولات ما شده است.

این درست که زیرساخت‌های بندری و دریایی در کشور ما شرایط نسبتا بهتری در مقایسه با سایر زیرساخت‌ها دارد. اما این بخش متناسب با حجم تجارت خارجی رشد نکرده است. ضمن اینکه هزینه‌های بندری در کشور ما غیر قابل رقابت با کشورهای همسایه است.

در عین حال مشکل رسوب کالا در بنادر و گمرکات وجود دارد که بخشی از آن به مشکلات موجود در بنادر و بخش دیگر به مدارک درخواستی سازمان‌های مختلف بازمی‌گردد و تمام این مشکلات باعث می‌شوند که ورود کالا به مرز و خروج کالا از گمرک زمان طولانی‌تری داشته باشد و در پی آن خواب و انباشت کالا در مرز افزایش یابد. این موضوع در قیمت تمام‌شده کالا خود را نشان می‌‎دهد.

هزینه‌های بندری غیر قابل رقابت هستند هزینه‌های بندری یکی از چالش‌های جدی موجود در تجارت دریایی است به طوری که در مقایسه با بنادر پیرامونی مانند جبل علی در امارات، این هزینه دو تا سه برابر است. در این در کشور ما بعضا رابطه از سال گذشته به دستور معاون اول رئیس‌جمهور در شورای عالی صادرات و سازمان برنامه و بودجه، این مساله در دستور کار قرار گرفت. حتی جلسات متعددی نیز با وزارت اقتصادی و امور دارایی برگزار شده است و این موضوع به شورای رقابت نیز کشیده شد. اما متاسفانه تا کنون نتیجه ملموسی حاصل نشده است.

در مورد صادرات، سازمان بنادر و دریانوردی کشور معتقد است که برای هزینه‌ها، تخفیف‌های ویژه‌ای در نظر گرفته است. با این حال سازمان توسعه تجارت و کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی ایران اعتقاد دارند که قیمت‌های کنونی برای تجار ایرانی غیر رقابتی و بالا است. البته نباید از موضوع تحریم‌ها و نیز برخی دستوراتی که به‌صورت تکلیفی برای ایجاد بنادر جدید ابلاغ می‌شوند، کمبود بودجه و احداث بنادر جدید غافل ماند. همه این مسائل باعث می‌شوند که هزینه‌های بندری افزایش یابند. البته ناگفته نماند که بخش عمده هزینه‌های بندری مربوط به انباشت و رسوب کالا در بنادر است.

رسوب کالا در بنادر به دلایل متعددی اتفاق میافتد. به طوری که در برخی از موارد زمان تخلیه یا بارگیری کشتی‌های تجاری بیش از حدی است که استانداردهای جهانی در مورد آن وجود دارد. البته موضوع رسوب و انباشت کالا چندان به بنادر و زیرساخت‌های دریایی مرتبط نیست. زیرا زمانی که بار تخلیه می‌شود و در انبارها یا در بنادر دپو می‌شود، در حقیقت این صادرکننده است که باید مدراک لازم برای ترخیص کالا از سازمان‌های مربوطه را آماده کند تا بتواند کالای خود را بر اساس ضوابط و قواعد مشخص شده ترخیص کند.

طی 11 ماهه 1403 رقم خورد؛

۷:۵۴ /سه شنبه/۲۸ اسفند ۱۴۰۳

طی 10 ماهه 1403 محقق شد؛

۸:۴۴ /شنبه/۱۱ اسفند ۱۴۰۳

رئیس کل گمرک ایران عنوان کرد:

۸:۱۲ /دوشنبه/۱۵ بهمن ۱۴۰۳

طی 9 ماهه 1403 محقق شد؛

۸:۴۳ /چهارشنبه/۱۰ بهمن ۱۴۰۳

در 9 ماهه 1403،

۹:۱۰ /چهارشنبه/۵ دی ۱۴۰۳

موسی انصارپور، مدیرعامل شرکت سبز و سلامت پارسیان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۴:۵۷ /شنبه/۲۷ آبان ۱۴۰۲

پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران

۹:۲۶ /سه شنبه/۱ اسفند ۱۳۹۶

مجتبی خسروتاج رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران

۵:۳۱ /دوشنبه/۲ بهمن ۱۳۹۶

منصور یزدی‌زاده طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۵:۴۴ /شنبه/۵ آبان ۱۴۰۳

موسی انصارپور، مدیرعامل شرکت سبز و سلامت پارسیان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۶:۴۸ /شنبه/۹ تیر ۱۴۰۳

موسی انصارپور، مدیرعامل شرکت سبز و سلامت پارسیان طی یادداشتی در «فلزات آنلاین» نوشت:

۱۱:۵۲ /شنبه/۱۹ اسفند ۱۴۰۲

موسی انصارپور مديرعامل شرکت سبز و سلامت پارسيان، طی یادداشتی مطرح کرد:

۹:۱۹ /شنبه/۱۹ اسفند ۱۴۰۲

احمد سعدی، مدیرعامل گروه فولادی البرز غرب طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

۴:۱۴ /شنبه/۱۱ آذر ۱۴۰۲

کریم رحیمی، مدیرعامل شرکت فولاد ناب تبریز طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

۶:۵۴ /شنبه/۳۱ تیر ۱۴۰۲

طی نشستی در اتاق ایران عنوان شد؛

۶:۲۹ /شنبه/۱۹ بهمن ۱۳۹۸
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/12/28

278400

فلزات آنلاین

1403/12/28

973636

فلزات آنلاین

1403/12/28

1478906

فلزات آنلاین

1403/12/28

1093112

فلزات آنلاین

1403/12/28

29198

فلزات آنلاین

1403/12/28

17975

فلزات آنلاین

1403/12/28

46715

فلزات آنلاین

1403/12/28

55899

فلزات آنلاین

1403/12/28

41670

فلزات آنلاین

1403/12/28

43790

فلزات آنلاین

1403/12/28

38336

فلزات آنلاین

1403/12/28

36352

فلزات آنلاین

1403/12/28

36527

فلزات آنلاین

1403/12/28

43216

فلزات آنلاین

1403/12/28

42024

فلزات آنلاین

1403/12/28

61794

فلزات آنلاین

1403/12/28

33795

فلزات آنلاین

1403/12/28

46053

فلزات آنلاین

1403/12/28

54563

فلزات آنلاین

1403/12/28

7697800