با وجود تقاضای بالای خودروهای الکتریکی که مصرفکننده اصلی باتریهای لیتیوم یونی هستند، قیمت این ماده خام در کمترین سطح دو سال اخیر قرار دارد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از OilPrice، قیمت FOB لیتیـــوم کربنـــات آمریکای جنــــوبی در مـــاه سپتامبر نسبت به سال گذشته ۳۱ درصد کاهــــش داشـــت و بــــه میانگیـــن ۱۰ هــــزار و ۳۷۵دلاربر تن رسید. همچنین قیمت کارخانه در چین نیز از بالاترین سطح در مــــارس ســـال گذشتــــه، یعنــــی ۲۴ هــــزار و ۷۵۰دلاربـــرتـــن به کمتـــر از قیمـــت لیتیــــوم آمریکای جنوبی سقوط کرده است.
تولیدکنندگان استرالیایی حالا نسبت به جولای سال گذشته که قیمت کنسانتره اسپودومن (حاوی ۶ درصد لیتیوم، به عنوان خوراک برای تولید لیتیوم هیدروکسید) بالای ۹۰۰ دلار بـــر تــــن بـــود، محصـــولات خــــود را ۳۲۵دلاربـــرتــن ارزانتـــر میفروشنـــد. قیمـــت لیتیوم هیدروکسید نیز همراه کربنات کاهش داشت اما حالا با پرمیوم قیمتی ۱۳ هزاردلاربرتن FOB آمریکای شمالی تجارت میشود.
پس از اکتشاف چند معدن جدید سنگی لیتیوم و توسعه پروژههای موجود در غرب استرالیا، این کشور حالا به بزرگترین تولیدکننده تبدیـــل شــده اســت. حتــی با وجــود کاهــش طرحهای گستـــرش و کم کـــردن سطح تولید، استرالیا در دو سال آینده همچنان بزرگترین عرضهکننده خواهد بود.
آخرین گزارش و پیشبینی وزارت صنایع استرالیا نیز تسلایی برای افزایش عرضه لیتیوم نیست: «قیمت نقدی نسبت به قیمت آتی کاهش شدیدتری داشته است زیرا قیمت آتی واکنش کندتری به نشانههای مازاد عرضه مانند افزایش موجودی دارد.»
اداره اقتصاد مرکزی استرالیا پیشبینی کرده که مازاد عرضه لیتیوم هیدروکسید به تدریج کاهش یابد و در ســــال ۲۰۲۱ بازیـــــابی شــود، امــا کنسانتـــره اسپـــــــــودومــــــن دوره طولانیتری از مـــازاد عرضه خواهد داشت و پیــشبینـــی میشـــود قیمت این محصول در تمــام طول ایـــن دوره پاییـــن بمانــــد.
روند عرضهمحور
تقریبا تمام کاهش قیمت کنونی بر اساس عرضه است. تغییر در تسهیلات خودروهای برقی در چین باعث کاهش رشد فروش شده است اما این سازمان دولتی پیشبینی کرده که فروش خودروهای برقی تا سال ۲۰۲۸ افزایش قطعی تا حدود ۴۰میلیون دستگاه خواهد داشت.
تولید باتری لیتیوم یونی چین در آگوست به یک میلیارد و ۳۴۰ میلیون دستگاه رسید که نسبت به همین ماه در سال گذشته رشد ۷٫۸ درصدی داشت. در سال گذشته رشد تولید باتری چین نسبت به سال ۲۰۱۷، اندکی کمتر از ۱۳ درصد بود.