سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲۳:۳۹ /جمعه/۱۵ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 10:45 /چهارشنبه/13 تیر 1403

با هدف رونق تولید باتری‌های جدید انجام شد؛

کاهش محدودیت واردات فلزات حیاتی موجود در باتری‌های قراضه به چین

برخی منابع اعلام کردند که مقامات چین در نظر دارند محدودیت‌های وضع شده بر واردات شماری از انواع فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده قابل بازیافت به این کشور را کاهش دهند.

برخی منابع اعلام کردند که مقامات چین در نظر دارند محدودیت‌های وضع شده بر واردات شماری از انواع فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده قابل بازیافت به این کشور را کاهش دهند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، یکی از شرکت‌های فعال در بخش بازیافت باتری فعال در استان جیانگشی چین و حاضر در کنفرانس «Battery Recycling Summit» که طی روزهای سوم و چهارم ماه ژوئن ۲۰۲۴ در گوانگژو برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر تنها حجم کمی از محموله‌های فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده قابل بازیافت و از نوع با کیفیت آن به چین وارد می‌شود.

گفتنی است در حال حاضر امکان واردات این محموله‌های باتری مستهلک شده قابل بازیافت تنها در صورتی که دارای محتوای نیکل، کبالت و منگنز با خلوص بیشتر از ۵۰ درصد باشند، به چین وجود دارد. برخی از شرکت‌های چینی که سال‌ها در صنعت بازیافت باتری فعالیت می‌کنند، تاکنون مشکلی در واردات محموله فلزات حیاتی کاتد باتری‌های مستهلک شده قابل بازیافت نداشته‌اند.

یکی از معامله‌گران باتری مستقر در سنگاپور بیان کرد: هنوز هیچ کد تعرفه گمرکی کالایی (HS) به واردات فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده قابل بازیافت اختصاص نیافته است؛ از این رو رصد حجم محموله‌های وارداتی امری کاملا دشوار به نظر می‌رسد.

شماری از معامله‌گران کره‌جنوبی در رابطه با کاهش محدودیت‌های وضع شده بر واردات فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده قابل بازیافت ابراز نگرانی کردند و افزودند: این اقدام دولت چین، دسترسی مصرف‌کنندگان در کشورهای آسیای شرقی به مواد معدنی قابل ‌بازیافت را دشوار و در برخی موارد بسیار هزینه‌بر خواهد کرد.

به گفته این معامله‌گران، شایعاتی مبنی بر اینکه دولت چین ممکن است فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده قابل بازیافت را با عنوان «محصول تولیدی و نه ضایعاتی» برچسب‌گذاری کند، شنیده می‌شود. یکی از معامله‌گران فعال در بازار کره‌جنوبی، کاهش محدودیت‌های واردات فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده قابل بازیافت به چین را با برچسب‌گذاری جدید و احتمالی دولت چین مرتبط دانست.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر نمی‌توان از موافقت دولت چین با پذیرش یا نپذیرفتن پیشنهاد کاهش محدودیت‌های واردات فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده قابل بازیافت به این کشور اطمینان حاصل کرد. با این وجود، آنچه مسلم بوده این است که چین به تدریج قصد دارد حجم واردات این مواد بازیافتی را افزایش دهد.

پسماند خطرناک

به گفته یکی از معامله‌گران مستقر در سنگاپور، در حال حاضر فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده قابل بازیافت با عنوان «پسماند خطرناک» در چین برچسب‌گذاری شده و دولت این کشور واردات و صادرات آن را از سال ۲۰۱۸ ممنوع اعلام کرده است.

لازم به ذکر است که محموله حدود ۲۴ تنی فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده قابل بازیافت نیکل کبالت منگنز (NCM) در گمرک خلیج شنژن در ماه اکتبر ۲۰۲۳ از سوی مقامات مسئول توقیف و ضبط شد.

طبق اعلام رسمی گمرک چین در شبکه اجتماعی وی چت، این محموله در ابتدا با عنوان هیدروکسید منگنز نیکل کبالت به چین وارد شده بود اما در ادامه مشخص شد که محموله مذکور، فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده قابل بازیافت نیکل کبالت منگنز بوده است.

چندین منبع آگاه اعلام کردند که برخی از شرکت‌های مستقر در کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند تایلند، مالزی و فیلیپین در زمان فرآوری و قبل از صادر کردن این مواد معدنی قابل بازیافت به چین در قالب محموله رسوب هیدروکسید مخلوط (MHP)، برخی عناصر خطرناک در این باتری‌ها مانند سرب، کادمیوم و لیتیوم را حذف می‌کنند.

به گفته آن‌ها، حجم تقاضا برای فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده قابل بازیافت و رسوب هیدروکسید مخلوط بازیافتی در چین در حال افزایش است که این امر منجر به افزایش رقابت در خرید این مواد معدنی قابل بازیافت از سوی خریداران در کشورهای آسیای جنوب شرقی و چین و همچنین افزایش شاخص قیمت قابل فروش این نوع از باتری‌ها خواهد شد.

به گفته آن‌ها، در صورتی که چین محدودیت واردات فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده قابل بازیافت را کاهش دهد، انتظار می‌رود شاخص قیمت قابل فروش این نوع از باتری‌ها افزایش بیشتری پیدا کند.

در همین راستا، یکی از فعالان حوزه بازیافت در کره‌جنوبی با تاکید بر اینکه در صورت ورود چین به این عرصه، بازار رقابت بسیار شدیدتر خواهد شد، تصریح کرد: دسترسی به فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده قابل بازیافت با کیفیت در بازار بسیار محدود بوده و در صورت دسترسی نیز هزینه خرید آن بسیار بالا است.

به گفته وی، چالش‌های مرتبط با دسترسی به واردات فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده قابل بازیافت باعث شد تا مصرف‌کنندگان در آسیا تلاش کنند تا اوایل ماه می ۲۰۲۴ قراردادهای خرید بیشتری را قبل از افزایش محدودیت دسترسی‌ها به ثبت برسانند.

یکی دیگر از معامله‌گران فعال در بازار کره‌جنوبی تاکید کرد: افزایش حجم تقاضا برای فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده قابل بازیافت از سوی خریداران در چین و کشورهای آسیای جنوب شرقی، منجر به رشد شاخص قیمت قابل فروش باتری‌های مستهلک شده بازیافتی لیتیوم اکسید کبالت با محتوای کبالت بالا (LCO) شده است.

وی مطرح کرد: مصرف‌کنندگان در کره‌جنوبی باتری‌های مستهلک شده بازیافتی لیتیوم اکسید کبالت (LCO) را نسبت به باتری‌های مستهلک شده بازیافتی نیکل کبالت منیزیم «NCM»، با شاخص قیمت قابل فروش کمتری خریداری می‌کنند زیرا اکثر آن‌ها قصد دارند از این مواد معدنی قابل بازیافت به منظور تولید کاتد جدید باتری‌ها استفاده کنند.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای شاخص قابل فروش باتری‌های مستهلک شده بازیافتی لیتیوم اکسید کبالت (LCO)، با در نظر گرفتن شاخص قابل فروش محموله کبالت و لحاظ قیمت کبالت با خلوص استاندارد، رقمی معادل ۶۲ تا ۶۷ درصد هزینه تحویل محموله در بنادر کره‌جنوبی (cif) در روز چهارشنبه ۱۹ ژوئن ۲۰۲۴ را نشان می‌دهد که نسبت به شاخص قابل فروش معادل ۶۲ تا ۶۵ درصد هزینه تحویل محموله در بنادر کره‌جنوبی (cif) در یک هفته قبل از تاریخ مذکور کاهش را به ثبت رساند.

علاوه‌براین، موسسه «Fastmarkets» شاخص قابل فروش باتری‌های مستهلک شده بازیافتی لیتیوم اکسید کبالت (LCO)، با در نظر گرفتن شاخص قابل فروش محموله لیتیوم و لحاظ قیمت کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری را رقمی معادل ۳ تا ۵ درصد هزینه تحویل محموله در بنادر چین، کره‌جنوبی و ژاپن در روز چهارشنبه ۱۹ ژوئن ۲۰۲۴ اعلام کرد که در مقایسه با رقم اعلام شده در یک هفته پیش از تاریخ مذکور، تغییر جدیدی را به ثبت نرساند.

هدف‌گذاری در افزایش استفاده از مواد اولیه باتری‌های بازیافتی

تعدادی از منابع در مصاحبه خود با موسسه «Fastmarkets» اظهار داشتند که اقدامات چین در راستای کاهش محدودیت‌های واردات فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده قابل بازیافت، بخشی از اهداف بلندپروازانه افزایش استفاده از مواد اولیه بازیافتی در صنعت باتری این کشور است. این بدان معناست که شرکت‌های فعال در بخش بازیافت باتری در چین باید حجم استفاده از فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده را افزایش دهند.

لینلین هو، مدیر بخش توسعه استراتژیک شرکت بازیافت چینی «Jinsheng New Energy» حاضر در کنفرانس (BRS) معتقد است که چین همچون دیگر مناطق جهان مانند اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا و ژاپن باید قوانینی را در خصوص حداقل درصد مواد بازیافتی مورد استفاده در تولید باتری مشخص کند؛ البته در همین راستا نیاز است که دولت چین، حجم عرضه فلزات حیاتی بازیافتی تا سال ۲۰۲۵ را به ۲۴ درصد افزایش دهد.

بسیاری از شرکت‌کنندگان در کنفرانس مذکور بر این باور بودند که موضوع مازاد ظرفیت تولید، همچنان به عنوان یک مشکل بزرگ در صنعت بازیافت باتری محسوب می‌شود.

یونگهوی لو، معاون مدیرکل شرکت «Tianqi Jintai Pavilion» در سخنرانی خود در کنفرانس نامبرده اظهار داشت: در سال ۲۰۲۴، ظرفیت تولید واحدهای هیدرومتالورژی برای بازیافت باتری لیتیوم‌یونی، حدود دو میلیون و ۸۶۰ هزار تن در سال و ظرفیت تولید قراضه خرد شده باتری‌های لیتیوم‌یونی، حدود دو میلیون و ۸۰ هزار تن در سال در چین ذکر شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به پیش‌بینی حجم باتری‌های خودروهای الکتریکی فرسوده (EV) برای کل سال ۲۰۲۴ در بازار داخلی چین، میزان نرخ استفاده از ظرفیت تولید باتری‌های مستهلک شده این خودروها تنها ۲۰ درصد خواهد بود.

به گفته یکی از معامله‌گران، در حال حاضر نرخ استفاده از قراضه در فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده قابل بازیافت برای تولیدکنندگان باتری در چین بسیار کم است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان سلول باتری در حالی به دلیل کاهش فروش خودروهای الکتریکی، موقتا دست از فعالیت کشیده‌اند که این اتفاق، منجر به کاهش حجم دسترسی به باتری‌های مستهلک شده در بازار خواهد شد. بر همین اساس امکان دسترسی به مواد اولیه قابل بازیافت در بازار به میزان دلخواه فراهم نیست.

انتهای پیام//

پس از انتشار نتایج مطالعات امکان‌سنجی،

7:13 /سه شنبه/29 خرداد 1403

در بازار سیستم‌های ذخیره انرژی باتری چه می‌گذرد؟

6:56 /پنجشنبه/17 خرداد 1403

در هفته پایانی ماه می 2024،

10:16 /یکشنبه/13 خرداد 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/14

156571

فلزات آنلاین

1403/04/14

483684

فلزات آنلاین

1403/04/14

635024

فلزات آنلاین

1403/04/14

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/14

23592

فلزات آنلاین

1403/04/14

2488

فلزات آنلاین

1403/04/14

42457

فلزات آنلاین

1403/04/14

51616

فلزات آنلاین

1403/04/14

44700

فلزات آنلاین

1403/04/14

41586

فلزات آنلاین

1403/04/14

26635

فلزات آنلاین

1403/04/14

28652

فلزات آنلاین

1403/04/14

26513

فلزات آنلاین

1403/04/14

36904

فلزات آنلاین

1403/04/14

33600

فلزات آنلاین

1403/04/14

46287

فلزات آنلاین

1403/04/14

25858

فلزات آنلاین

1403/04/14

41977

فلزات آنلاین

1403/04/14

45607

فلزات آنلاین

1403/04/14

3481000