سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲۰:۵۱ /یکشنبه/۱۵ مهر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 15:03 /یکشنبه/15 مهر 1403

مدیر تعمیرات نسوز شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد:

کاهش مصرف نسوز در فرایند تولید محصولات به هفت کیلوگرم

مدیر تعمیرات نسوز شرکت فولاد مبارکه گفت: با اقدامات مختلفی که از سوی کارکنان مدیریت تعمیرات نسوز و همکاری سایر بخش‌های شرکت فولاد مبارکه اصفهان طی 6 ماه نخست سال جاری انجام شد، میزان مصرف نسوز در کل نواحی شرکت به هفت کیلوگرم و در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم به 6.93 کیلوگرم بر تن مذاب کاهش پیدا کرد.

مدیر تعمیرات نسوز شرکت فولاد مبارکه گفت: با اقدامات مختلفی که از سوی کارکنان مدیریت تعمیرات نسوز و همکاری سایر بخش‌های شرکت فولاد مبارکه اصفهان طی ۶ ماه نخست سال جاری انجام شد، میزان مصرف نسوز در کل نواحی شرکت به هفت کیلوگرم و در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم به ۶٫۹۳ کیلوگرم بر تن مذاب کاهش پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، پدرام فتاح‌المنان ضمن تایید این خبر، در گزارشی از عملکرد واحد نسوز بیان کرد: در ۶ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۳، اقدامات مختلفی در راستای اهداف مرکز تعمیرات نسوز و همگام با نواحی تولیدی و پشتیبانی برنامه‌ریزی و اجرا شده که نتایج قابل قبولی را رقم زده است؛ به‌ طوری‌ که مصرف نسوز در کل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در این باره زمانی معادل هفت کیلوگرم بر تن تولید بوده است، در صورتی‌ که در بازه زمانی مشابه در سال گذشته، این رقم ۷.۳ بوده است.

وی افزود: همچنین مصرف نسوز در فولادسازی که در میان نواحی مختلف، بیشترین مصرف نسوز را دارد، نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۲ درصد بهبود داشته و در ۶ ماه نخست امسال به ۶.۹۳ کیلوگرم بر تن فولاد مذاب کاهش یافته است.

مدیر تعمیرات نسوز شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد: یکی از اهداف اصلی مرکز تعمیرات نسوز کاهش مصارف نسوز است که به کاهش هزینه‌های تولید و ارتقای ایمنی منجر می‌شود. در این راستا، پروژه‌های متعددی ازجمله پروژه افزایش عمر نسوز سقف کوره‌های قوس الکتریکی تعریف و اجرا شده است که با تغییر طرح آن و انجام اصلاحات متعدد، عمر نسوز سقف کوره از متوسط  ۱۶۵ ذوب در نیمه اول سال گذشته به متوسط ۲۷۰ ذوب افزایش یافته و در کوره شماره دو هم به رکورد ۶۹۰ ذوب هم رسیده است.

وی تصریح کرد: تیم تعمیرات نسوز همواره در تلاش بوده است که متناسب با شرایط تولید، دستورالعمل‌های بازرسی و پیش‌بینی عمر نسوز، نوع نسوز مصرفی را در صورت امکان تغییر دهد تا بتواند بهترین نتیجه از لحاظ هزینه و ایمنی را در شرایط مختلف تولیدی حاصل کند.

فتاح‌المنان ادامه داد: تدوین و اجرای سیکل بازرسی کیفیت نسوز در محل تامین‌کننده و قبل از ارسال به فولاد، مدیریت ضایعات نسوز در محل نواحی، پیگیری اجرای پروژه‌های مکانیزه کردن فعالیت‌های تحت شرایط محیطی سخت انسانی جهت ارتقای شرایط کاری کارکنان، کمک و حمایت از بومی‌سازی اقلام نسوز و کاهش وابستگی به شرکت‌های خارجی، ادامه بررسی و تعیین تکلیف اقلام نسوز راکد در انبارها و سیستمی کردن ثبت مصارف کلیه اقلام نسوز در ناحیه فولادسازی از جمله اقدامات جدید این مرکز در سال ۱۴۰۳ است.

مدیر تعمیرات نسوز شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: با توجه به مزایای زیادی که قراردادهای یکپارچه تامین و اجرا برای شرکت فولاد مبارکه اصفهان دارد، شرکت فولاد مبارکه اصفهان توانسته است مصرف نسوز تاندیش را طی دو سال اخیر بیش از ۳۰ درصد کاهش دهد و آن را از ۱.۸۱ کیلوگرم بر تن فولاد به ۱.۲۵۵ برساند. در این راستا، تیم تعمیرات نسوز با کمک امور قراردادها تلاش می‌کند که با بررسی دقیق ضعف‌های این نوع قراردادها و ارائه و انجام راهکارهای مناسب، شرایط این قراردادها را ارتقا دهد. همچنین در قسمت تعمیرات نسوز سایر نواحی در نیمه ابتدای سال، در ۳۰ موقعیت کاری در نواحی مختلف، مجموعا ۳۳ هزار و ۱۹۵ نفر ساعت فعالیت‌های تعمیراتی نسوز انجام شده است.

فتاح‌المنان با تاکید بر اینکه در حوزه نسوز، حساسیت‌ها و ملاحظات ایمنی به‌ شدت مهم محسوب می‌شوند، ابراز کرد: کوچک‌ترین اشتباه می‌تواند منجر به حادثه و تحمیل خسارات و هزینه‌های زیادی به سازمان شود. بنابراین حفظ و مراقبت از نسوز باید با انجام بازرسی‌های دقیق و هوشمندانه و انجام واکنش مناسب انجام شود.

احمدرضا ایرانپور، رئیس تعمیرات نسوز فولادسازی شرکت فولاد مبارکه در این خصوص مطرح کرد: واحد نسوز با فرایند تولید ارتباط خطی دارد، به‌صورتی‌که به‌صورت مستقیم با کمیت و کیفیت تولید مرتبط است. در راستای اهداف و استراتژی‌های سازمان، واحد نسوز اهدافی را تعیین و جهت رسیدن به این اهداف برنامه‌ریزی کرده است.

وی اضافه کرد: کاهش توقفات و افزایش تولید، کاهش هزینه‌ها و تولید رقابتی، بومی‌سازی ۱۰۰ درصدی متریال و تجهیزات از اهداف نسوز بوده است. همچنین در راستای رسیدن به اهداف تعیین‌ شده پروژه‌هایی با همراهی و هماهنگی واحدهای تولید تعریف شده و انجام شده است. از جمله پروژه افزایش ۱۰۰ درصدی عمر نسوز سقف کوره‌های قوس، پروژه افزایش ۱۰۰ درصدی افزایش عمر نسوز کوره‌های پاتیلی، پروژه افزایش عمر نسوز صفحات دریچه کشویی پاتیل، پروژه افزایش درصد بازشوندگی مجرای پاتیل‌های مذاب، پروژه افزایش عمر نسوز پاتیل‌های مذاب و پروژه افزایش تعداد ذوب بر تاندیش که همگی به سرانجام رسیده است.

رئیس تعمیرات نسوز فولادسازی شرکت فولاد مبارکه یادآور شد: در راستای کاهش وابستگی به شرکت‌های خارجی و جلوگیری از خروج ارز از کشور کلیه تجهیزات و نسوزهای موردنیاز ازجمله مکانیسم دریچه کشویی پاتیل‌های مذاب، مکانیسم کاست تاندیش‌های مذاب ۶۰ تنی، نسوزهای واحد گاززدایی «RH»، دستگاه‌های انکرجت و انکرفریت همگی به‌صورت صددرصدی بومی‌سازی شده‌اند، برای هوشمندسازی و مکانیزه‌سازی صنعتی پروژه‌هایی تعریف و در دست اجراست که از آن جمله می‌توان به پروژه رباتیک گانیگ تاندیش اشاره کرد.

رضا جهانشاهی، رئیس گروه فنی نسوز شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: در راستای مدیریت مصارف و هزینه‌های نسوز اقدامات متعددی در گروه فنی نسوز تعریف و اجرایی شده است. یکی از این اقدامات که با همکاری مدیریت‌های آزمایشگاه‌ها، خرید مواد مصرفی و کنترل مواد در حال اجراست، سیستم بازرسی مواد نسوز قبل از ارسال به شرکت فولاد مبارکه اصفهان است که برای اولین بار در این حجم در کشور اجرا می‌شود.

وی افزود: اجرای این پروژه از ورود کالای بی‌کیفیت به شرکت فولاد مبارکه و انباشت اقلام راکد در انبارهای شرکت فولاد مبارکه اصفهان پیشگیری خواهد کرد.

به گفته جهانشاهی، از دیگر اقدامات این واحد اجرای طرح مدیریت ضایعات نسوز جهت استفاده حداکثری از ضایعات تولیدی نسوز بوده که می‌تواند ضمن حفاظت از محیط‌ زیست، ارزش‌افزوده زیادی برای شرکت به همراه داشته باشد.

رئیس گروه فنی نسوز شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد: این واحد با اجرای طرح‌های کیفی متعدد با همکاری تولیدکنندگان برجسته نسوز توانست علی‌رغم وجود مشکلات ناشی از محدودیت‌های انرژی، کیفیت مواد ورودی و نیز اولویت تولید، عمر و مصارف خوبی را در فولادسازی محقق کند؛ به‌ طوری‌ که عمر بدنه پاتیل در سال ۱۴۰۳ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از عدد ۱۲۶ به ۱۳۲ ذوب و مصارف نسوز تاندیش از ۱.۴۲ کیلوگرم بر تن مذاب به ۱.۳۱ کیلوگرم بر تن مذاب با استفاده از محصولات کاملا ساخت داخل رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تمام هدف‌گذاری‌ها برای عمر و مصارف نسوز تجهیزات، جهت مدیریت هزینه‌های نسوز بوده است، در پنج ماهه نخست سال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل سهم نسوز در هزینه تمام‌شده از ۱.۹۷ درصد به ۱.۶۷ درصد و هزینه تبدیل تختال از ۴.۳۷ به عدد ۳.۹۹ درصد رسیده است.

سید جعفر حجازی‌نسب، کارشناس تعمیرات نسوز سایر نواحی شرکت فولاد مبارکه در همین راستا گفت: تیم نسوز سایر نواحی متشکل از پنج نفر از کارکنان شرکت فولاد مبارکه اصفهان، ۲۴ نفر از کارکنان عادی پیمانکار متناسب با حجم تعمیرات و کارکنان روزمزد پیمانکار است. فعالیت‌های تیم نسوز سایر نواحی شامل دو بخش بازدید و بازرسی از تجهیزات نسوز نواحی «PM» و فعالیت‌های اجرایی تعمیرات نسوز نواحی است. در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۳ مطابق با برنامه، شات‌دان‌های نواحی مختلف نظیر واحد نیروگاه، کوره عملیات حرارتی تعمیرگاه مرکزی، اسیدشویی خط شماره یک و دو، گالوانیزه و باکس‌آنیلینگ، بازپخت هیدروژنی، گندله‌سازی، احیا مستقیم مدول‌های «A» و «F»، درب پیشگرم کوره‌های نورد گرم و کوره‌های شماره یک و دو  آهک‌پزی صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: در تعمیرات نسوز تجهیزات مختلف نواحی، بنا به کاربرد نسوز، جنس، شکل و متریال و نحوه اجرا کاملا متفاوت است. اغلب بعد از توقف کامل کارگاه و ایجاد امکان بازدید چشمی از نسوز، حجم کار مشخص می‌شود. بنابراین با توجه به نامشخص بودن حجم تعمیرات و همچنین محدود بودن تاریخ انقضای مصرف برخی از متریال و نبود فضای کافی در انبار شرکت، پیش‌بینی زمان مناسب درخواست و مقدار متریال نسوز موردنیاز با توجه به تغییرات زیاد در زمان شات‌دان‌های نواحی، کاری بسیار دقیق است که هماهنگی بسیار زیاد با نواحی و دفاتر فنی تعمیرات را می‌طلبد.

حجازی‌نسب تاکبد کرد: در شات‌دان واحد اسیدشویی خط شماره یک که در شهریورماه انجام شد، تیم تعمیرات نسوز نواحی پا به پای تعمیرات خط اسیدشویی در بازسازی هر پنج حوضچه اسید با تمام توان، اقدامات لازم را طی ۳۴ شیفت ۱۲ساعته در شرایط سخت انجام داد و کمک کرد تا شات‌دان طبق برنامه به اتمام برسد.

کارشناس تعمیرات نسوز سایر نواحی شرکت فولاد مبارکه در پایان یادآور شد: واحد نسوز سایر نواحی در این شات‌دان بیش از ۱۹۰ تن آجر ضداسید به متراژ ۳۵۰ مترمربع را تخریب و ضایعات آن را در قالب ۳۰۰ کیسه بیگ‌بگ از حوضچه‌ها خارج و با توجه به محدودیت مکانی در این واحد به‌ صورت روزانه به بیرون از سایت و نهایتا به انبار ضایعات نسوز منتقل کرد. نوچینی آجر ضداسید، پس از اتمام مراحل تعمیرات بر حوضچه‌ها، به تعداد ۲۸ هزار و ۷۰۱ عدد آجر ضد اسید، ۱۴ هزار و ۲۲۰ کیلوگرم پودر و سولوشن آرفوران و سیلیکات پتاسیم و ۱۸ عدد سدل گرانیتی و ۱۱ عدد لوله سرامیکی ضداسید با اجرای ۶ هزار و ۹۹۳ نفرساعت نیروهای عادی و روزمزد توسط پیمانکار اجرای نسوز سایر نواحی شرکت نسوز توکا و بدون هیچ حادثه انسانی و تجهیزاتی با موفقیت کامل انجام شد.

انتهای پیام//

رئیس کنترل کیفی ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری «فولاد»:

16:22 /یکشنبه/15 مهر 1403

با هدف ارتقای بهره‌وری تولید در فولاد سنگان رخ داد؛

10:11 /یکشنبه/15 مهر 1403

همگام با توسعه پایدار انجام شد؛

15:26 /شنبه/14 مهر 1403

در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی،

9:24 /شنبه/14 مهر 1403

احمد صادقیان، مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

11:53 /یکشنبه/15 مهر 1403

هادی عبدی، مدیر مجتمع فولاد قائنات در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:09 /شنبه/14 مهر 1403

محمدرضا کرمی شاهرخی، مدیرعامل موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز (سیگماس) در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:36 /شنبه/10 شهریور 1403

اسدالله فرشاد، عضو شورای راهبری موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز (سیگماس) در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

12:03 /یکشنبه/31 تیر 1403

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:51 /شنبه/9 تیر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:50 /شنبه/9 تیر 1403

سید رضا شهرستانی، مدیرعامل شرکت لوله و اتصالات چدنی (کلاچ) طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:03 /شنبه/24 شهریور 1403

مصطفی چمران، معاون فروش شرکت آهن و فولاد ارفع طی یادداشتی نوشت:

7:49 /سه شنبه/13 شهریور 1403

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

سیامک مسکوکیان، مدیرعامل شرکت ذوب یار صنعت طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:53 /شنبه/28 مرداد 1402

طی سال‌های 1398 تا 1402 رخ داد؛

7:32 /چهارشنبه/4 مهر 1403

همگام با توسعه اکتشافات در غرب کشور رقم خورد؛

11:11 /یکشنبه/18 شهریور 1403

اینفوگرافیک مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز؛

6:19 /شنبه/14 مهر 1403

اینفوگرافیک طرح‌های شرکت ذوب آهن اصفهان؛

5:49 /شنبه/24 شهریور 1403

اینفوگرافیک عملکرد چهار ماهه «فخاس»؛

6:16 /شنبه/17 شهریور 1403

اینفوگرافیک عملکرد چهار ماهه «فخوز»؛

6:00 /شنبه/17 شهریور 1403

اینفوگرافیک محیط زیست فولاد سنگان؛

5:43 /شنبه/17 شهریور 1403

اینفوگرافیک عملکرد چهار ماهه «ارفع»؛

7:50 /شنبه/10 شهریور 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/07/14

189643

فلزات آنلاین

1403/07/14

545667

فلزات آنلاین

1403/07/14

760363

فلزات آنلاین

1403/07/14

2669403

فلزات آنلاین

1403/07/14

22419

فلزات آنلاین

1403/07/14

11865

فلزات آنلاین

1403/07/14

42291

فلزات آنلاین

1403/07/14

49178

فلزات آنلاین

1403/07/14

44588

فلزات آنلاین

1403/07/14

40567

فلزات آنلاین

1403/07/14

26601

فلزات آنلاین

1403/07/14

27759

فلزات آنلاین

1403/07/14

26399

فلزات آنلاین

1403/07/14

34040

فلزات آنلاین

1403/07/14

31550

فلزات آنلاین

1403/07/14

42617

فلزات آنلاین

1403/07/14

26338

فلزات آنلاین

1403/07/14

40213

فلزات آنلاین

1403/07/14

42511

فلزات آنلاین

1403/07/14

4105000