سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲:۵۲ /چهارشنبه/۱۶ آبان ۱۴۰۳
زمان انتشار: 10:40 /چهارشنبه/21 تیر 1402

کاهش پتانسیل رشد تقاضا برای فلز مس در خودروهای الکتریکی

انتظار می‌رود خودروهای الکتریکی جدید تولیدی شرکت تسلا و دیگر شرکت‌های رقیب برای بازدهی به گونه‌ای مهندسی‌ ‌شوند که از مس کمتری در آن‌ها استفاده شود. این نوآوری و تغییرات ایجاد شده می‌تواند رشد تقاضا برای فلز مس را محدود کند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین»  و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، افزایش حجم فروش خودروهای الکتریکی به ویژه در چین، بدان معناست که حجم تقاضا برای مس تا پایان سال ۲۰۳۰ به رشد خود ادامه خواهد داد اما بر اساس پیش‌بینی‌های اخیر، نوآوری در تولید خودروهای الکتریکی به عنوان یک عامل محدودکننده در کاهش تقاضا برای فلز مس ارزیابی شده است.

فلز مس به عنوان یک عامل مهم در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر، تا حدی به دلیل استفاده در سیم‌کشی مورد نیاز برای خودروهای الکتریکی در نظر گرفته می‌شود. در حالت عادی در خودروهای الکتریکی، حدود ۸۰ کیلوگرم (۱۷۶ پوند) مس یعنی چهار برابر مقدار مصرف‌شده در یک وسیله نقلیه موتور احتراقی استفاده می‌شود.

شرکت «Goldman Sachs» در گزارش خود در اواخر هفته اول جولای ۲۰۲۳ اعلام کرد که خودروهای الکتریکی دو سوم افزایش تقاضای جهانی مس در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص دادند.

شرکت «Goldman Sachs» و موسسه «CRU» در گزارشی جداگانه اعلام کردند که تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی و باتری‌ها به روش‌هایی به منظور کاهش وزن و هزینه‌ها در فرایند تولید دست یافته‌اند. این مسئله بدان معناست که مس کمتری در تولید هر وسیله نقلیه الکتریکی استفاده خواهد شد.

موسسه «CRU» تخمین خود برای استفاده از مس در تولید خودروهای الکتریکی را به حدود ۵۱ تا ۵۶ کیلوگرم برای سال ۲۰۲۳ تا سال ۲۰۳۰ کاهش داد. رقم قبلی پیش‌بینی شده این موسسه برای میزان مصرف مس در تولید خودروهای الکتریکی در بازه زمانی مشابه، حدود ۵۵ تا ۶۶ کیلوگرم بود.

شرکت «Goldman Sachs» تخمین می‌زند که استفاده از مس در یک خودروی الکتریکی تا سال ۲۰۳۰ به ۶۵ کیلوگرم در هر وسیله نقلیه در مقایسه با برآورد ۷۳ کیلوگرمی استفاده از فلز مس در تولید این خودروها برای بازه مورد نظر که در سال ۲۰۲۲ اعلام شد، کاهش خواهد یافت.

هم شرکت «Goldman Sachs» و هم موسسه «CRU» به زنجیره‌ای از تغییرات مهندسی در تولید خودروهای الکتریکی اشاره کردند که هدف آن‌ها افزایش مسافت طی شده، کاهش وزن و افزایش کارایی و بهره‌وری این خودروها خواهد بود و در نتیجه آن استفاده از مس کاهش خواهد یافت.

رابرت ادواردز، تحلیلگر موسسه «CRU» عنوان کرد: این تخمین ممکن است اولین شکاف در پیش‌بینی حجم مس مورد استفاده در سمت تقاضا باشد. برخی از پیش‌بینی‌های انجام شده از نظر حجم تقاضای بالقوه جهت استفاده از انرژی تجدیدپذیر برای تولید مس، بسیار فراتر از واقعیت ارائه شده‌اند.

از جمله تغییرات در مهندسی تولید خودروهای الکتریکی، می‌توان به استفاده از باتری‌های با حجم فشرده‌تر در جایی که نیاز به استفاده از سیم‌کشی به منظور اتصال به ماژول‌ها نیست، استفاده از فویل مسی نازک‌تر در سلول‌ باتری‌ها و استفاده از سیستم‌های با ولتاژ بالاتر و در نتیجه نیاز به سیم‌کشی کمتر اشاره کرد.

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا در ماه می ۲۰۲۳ به سرمایه‌گذاران در این شرکت گفت: با استفاده از یک سیستم ۴۸ ولتی برای باتری ثانویه که به منظور تامین انرژی بخش‌هایی از این خودروها مانند روشنایی و برف پاک‌کن‌ها استفاده می‌شود، می‌توان نیاز به استفاده از مس را به یک چهارم سطح فعلی در خودروهای الکتریکی آینده کاهش داد.

شرکت «Goldman Sachs» ایجاد نوآوری در تولید باتری‌ها و تغییر احتمالی در سیستم‌های ولتاژ بالاتر در تولید خودروهای الکتریکی شرکت تسلا را تهدیدی اصلی و اهرمی به منظور کاهش حجم تقاضا برای استفاده از مس در خودروهای الکتریکی عنوان کرد.

انتظار می‌رود تقاضا برای فلز مس جهت استفاده در تولید خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۳، به یک میلیون تن و تا سال ۲۰۳۰، به دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن برسد. پیش از این، پیش‌بینی می‌شد حجم تقاضا در سال ۲۰۳۰ برای فلز مس جهت تولید خودروهای الکتریکی، به سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد. با این حال، افزایش ضریب نفوذ خودروهای الکتریکی، کاهش مصرف مس در هر خودرو را جبران می‌کند.

موسسه «CRU» اعلام کرد که انتظار می‌رود خودروهای الکتریکی و خودروهای هیبریدی، حدود ۴۲ درصد از حجم خودروهای فروخته شده در سطح جهان را در سال ۲۰۳۰ به خود اختصاص دهند؛ این در حالی است که رقم پیش‌بینی شده قبلی حدود ۳۳ درصد بود.

رابرت ادواردز، تحلیلگر موسسه «CRU» عنوان کرد: برخی از تحلیلگران که افزایش تقاضا برای فلز مس را پیش‌بینی کرده بودند، ممکن است عامل به‌کارگیری فناوری‌های مختلف توسط تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی به منظور کاهش استفاده از این فلز را نادیده گرفته باشند.

انتهای پیام//

احسان نمازی‌زاده، مدیرعامل شرکت صنایع مس شهید باهنر در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

6:21 /دوشنبه/19 شهریور 1403

غلامرضا ملاطاهری، معاون طرح و برنامه‌ریزی راهبردی شرکت ملی صنایع مس ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:57 /شنبه/14 بهمن 1402

مجید ضیایی، مدیرعامل شرکت صنایع مس شهید باهنر در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

5:01 /یکشنبه/30 بهمن 1401

عزیزه شریفی، مدیر آموزش شرکت صنایع مس شهید باهنر در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

0:48 /دوشنبه/24 مرداد 1401

بهروز رحمتی، معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

15:44 /چهارشنبه/17 آذر 1400

بهروز رحمتی، معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»؛

13:38 /چهارشنبه/10 شهریور 1400

یسنا کوچک‌زاده، مدیر اجرایی فلزات‌پلاس طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:14 /شنبه/7 مهر 1403

يداله مرادی، مديرعامل شرکت آلياژسازان زنجان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

5:41 /شنبه/6 آبان 1402

فرشید سلطانزاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:58 /شنبه/7 مرداد 1402
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/08/15

222750

فلزات آنلاین

1403/08/15

554000

فلزات آنلاین

1403/08/15

764363

فلزات آنلاین

1403/08/15

2670463

فلزات آنلاین

1403/08/15

23001

فلزات آنلاین

1403/08/15

12405

فلزات آنلاین

1403/08/15

41232

فلزات آنلاین

1403/08/15

49865

فلزات آنلاین

1403/08/15

42180

فلزات آنلاین

1403/08/15

40835

فلزات آنلاین

1403/08/15

27507

فلزات آنلاین

1403/08/15

28963

فلزات آنلاین

1403/08/15

27648

فلزات آنلاین

1403/08/15

36064

فلزات آنلاین

1403/08/15

34105

فلزات آنلاین

1403/08/15

49529

فلزات آنلاین

1403/08/15

27214

فلزات آنلاین

1403/08/15

39576

فلزات آنلاین

1403/08/15

43642

فلزات آنلاین

1403/08/15

4618500