سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲۱:۱۶ /سه شنبه/۱۳ آذر ۱۴۰۳
زمان انتشار: ۱۰:۴۰ /چهارشنبه/۲۱ تیر ۱۴۰۲

کاهش پتانسیل رشد تقاضا برای فلز مس در خودروهای الکتریکی

انتظار می‌رود خودروهای الکتریکی جدید تولیدی شرکت تسلا و دیگر شرکت‌های رقیب برای بازدهی به گونه‌ای مهندسی‌ ‌شوند که از مس کمتری در آن‌ها استفاده شود. این نوآوری و تغییرات ایجاد شده می‌تواند رشد تقاضا برای فلز مس را محدود کند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین»  و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، افزایش حجم فروش خودروهای الکتریکی به ویژه در چین، بدان معناست که حجم تقاضا برای مس تا پایان سال ۲۰۳۰ به رشد خود ادامه خواهد داد اما بر اساس پیش‌بینی‌های اخیر، نوآوری در تولید خودروهای الکتریکی به عنوان یک عامل محدودکننده در کاهش تقاضا برای فلز مس ارزیابی شده است.

فلز مس به عنوان یک عامل مهم در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر، تا حدی به دلیل استفاده در سیم‌کشی مورد نیاز برای خودروهای الکتریکی در نظر گرفته می‌شود. در حالت عادی در خودروهای الکتریکی، حدود ۸۰ کیلوگرم (۱۷۶ پوند) مس یعنی چهار برابر مقدار مصرف‌شده در یک وسیله نقلیه موتور احتراقی استفاده می‌شود.

شرکت «Goldman Sachs» در گزارش خود در اواخر هفته اول جولای ۲۰۲۳ اعلام کرد که خودروهای الکتریکی دو سوم افزایش تقاضای جهانی مس در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص دادند.

شرکت «Goldman Sachs» و موسسه «CRU» در گزارشی جداگانه اعلام کردند که تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی و باتری‌ها به روش‌هایی به منظور کاهش وزن و هزینه‌ها در فرایند تولید دست یافته‌اند. این مسئله بدان معناست که مس کمتری در تولید هر وسیله نقلیه الکتریکی استفاده خواهد شد.

موسسه «CRU» تخمین خود برای استفاده از مس در تولید خودروهای الکتریکی را به حدود ۵۱ تا ۵۶ کیلوگرم برای سال ۲۰۲۳ تا سال ۲۰۳۰ کاهش داد. رقم قبلی پیش‌بینی شده این موسسه برای میزان مصرف مس در تولید خودروهای الکتریکی در بازه زمانی مشابه، حدود ۵۵ تا ۶۶ کیلوگرم بود.

شرکت «Goldman Sachs» تخمین می‌زند که استفاده از مس در یک خودروی الکتریکی تا سال ۲۰۳۰ به ۶۵ کیلوگرم در هر وسیله نقلیه در مقایسه با برآورد ۷۳ کیلوگرمی استفاده از فلز مس در تولید این خودروها برای بازه مورد نظر که در سال ۲۰۲۲ اعلام شد، کاهش خواهد یافت.

هم شرکت «Goldman Sachs» و هم موسسه «CRU» به زنجیره‌ای از تغییرات مهندسی در تولید خودروهای الکتریکی اشاره کردند که هدف آن‌ها افزایش مسافت طی شده، کاهش وزن و افزایش کارایی و بهره‌وری این خودروها خواهد بود و در نتیجه آن استفاده از مس کاهش خواهد یافت.

رابرت ادواردز، تحلیلگر موسسه «CRU» عنوان کرد: این تخمین ممکن است اولین شکاف در پیش‌بینی حجم مس مورد استفاده در سمت تقاضا باشد. برخی از پیش‌بینی‌های انجام شده از نظر حجم تقاضای بالقوه جهت استفاده از انرژی تجدیدپذیر برای تولید مس، بسیار فراتر از واقعیت ارائه شده‌اند.

از جمله تغییرات در مهندسی تولید خودروهای الکتریکی، می‌توان به استفاده از باتری‌های با حجم فشرده‌تر در جایی که نیاز به استفاده از سیم‌کشی به منظور اتصال به ماژول‌ها نیست، استفاده از فویل مسی نازک‌تر در سلول‌ باتری‌ها و استفاده از سیستم‌های با ولتاژ بالاتر و در نتیجه نیاز به سیم‌کشی کمتر اشاره کرد.

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا در ماه می ۲۰۲۳ به سرمایه‌گذاران در این شرکت گفت: با استفاده از یک سیستم ۴۸ ولتی برای باتری ثانویه که به منظور تامین انرژی بخش‌هایی از این خودروها مانند روشنایی و برف پاک‌کن‌ها استفاده می‌شود، می‌توان نیاز به استفاده از مس را به یک چهارم سطح فعلی در خودروهای الکتریکی آینده کاهش داد.

شرکت «Goldman Sachs» ایجاد نوآوری در تولید باتری‌ها و تغییر احتمالی در سیستم‌های ولتاژ بالاتر در تولید خودروهای الکتریکی شرکت تسلا را تهدیدی اصلی و اهرمی به منظور کاهش حجم تقاضا برای استفاده از مس در خودروهای الکتریکی عنوان کرد.

انتظار می‌رود تقاضا برای فلز مس جهت استفاده در تولید خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۳، به یک میلیون تن و تا سال ۲۰۳۰، به دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن برسد. پیش از این، پیش‌بینی می‌شد حجم تقاضا در سال ۲۰۳۰ برای فلز مس جهت تولید خودروهای الکتریکی، به سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد. با این حال، افزایش ضریب نفوذ خودروهای الکتریکی، کاهش مصرف مس در هر خودرو را جبران می‌کند.

موسسه «CRU» اعلام کرد که انتظار می‌رود خودروهای الکتریکی و خودروهای هیبریدی، حدود ۴۲ درصد از حجم خودروهای فروخته شده در سطح جهان را در سال ۲۰۳۰ به خود اختصاص دهند؛ این در حالی است که رقم پیش‌بینی شده قبلی حدود ۳۳ درصد بود.

رابرت ادواردز، تحلیلگر موسسه «CRU» عنوان کرد: برخی از تحلیلگران که افزایش تقاضا برای فلز مس را پیش‌بینی کرده بودند، ممکن است عامل به‌کارگیری فناوری‌های مختلف توسط تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی به منظور کاهش استفاده از این فلز را نادیده گرفته باشند.

انتهای پیام//

احسان نمازی‌زاده، مدیرعامل شرکت صنایع مس شهید باهنر در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۶:۲۱ /دوشنبه/۱۹ شهریور ۱۴۰۳

غلامرضا ملاطاهری، معاون طرح و برنامه‌ریزی راهبردی شرکت ملی صنایع مس ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۴:۵۷ /شنبه/۱۴ بهمن ۱۴۰۲

مجید ضیایی، مدیرعامل شرکت صنایع مس شهید باهنر در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۵:۰۱ /یکشنبه/۳۰ بهمن ۱۴۰۱

عزیزه شریفی، مدیر آموزش شرکت صنایع مس شهید باهنر در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۰:۴۸ /دوشنبه/۲۴ مرداد ۱۴۰۱

بهروز رحمتی، معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۱۵:۴۴ /چهارشنبه/۱۷ آذر ۱۴۰۰

بهروز رحمتی، معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»؛

۱۳:۳۸ /چهارشنبه/۱۰ شهریور ۱۴۰۰

یسنا کوچک‌زاده، مدیر اجرایی فلزات‌پلاس طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۵:۱۴ /شنبه/۷ مهر ۱۴۰۳

يداله مرادی، مديرعامل شرکت آلياژسازان زنجان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

۵:۴۱ /شنبه/۶ آبان ۱۴۰۲

فرشید سلطانزاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۵:۵۸ /شنبه/۷ مرداد ۱۴۰۲

در نشست مدیران عامل «تاصیکو» و «فباهنر» با فعالان بازار سرمایه مطرح شد؛

۱۶:۴۹ /دوشنبه/۲۱ آبان ۱۴۰۳
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/09/12

215214

فلزات آنلاین

1403/09/12

569015

فلزات آنلاین

1403/09/12

769238

فلزات آنلاین

1403/09/12

2715234

فلزات آنلاین

1403/09/12

23942

فلزات آنلاین

1403/09/12

14283

فلزات آنلاین

1403/09/12

40972

فلزات آنلاین

1403/09/12

49911

فلزات آنلاین

1403/09/12

42663

فلزات آنلاین

1403/09/12

41504

فلزات آنلاین

1403/09/12

27560

فلزات آنلاین

1403/09/12

29562

فلزات آنلاین

1403/09/12

28095

فلزات آنلاین

1403/09/12

36996

فلزات آنلاین

1403/09/12

34917

فلزات آنلاین

1403/09/12

50784

فلزات آنلاین

1403/09/12

27236

فلزات آنلاین

1403/09/12

40768

فلزات آنلاین

1403/09/12

44874

فلزات آنلاین

1403/09/12

4564900