رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بر اساس آمار گمرک، از اول بهمن ماه سال ۹۸ تا ۱۵ فروردین ماه سال جاری، صادرات کشور از نظر وزنی حدود ۲۰ درصد و از نظر ارزشی حدود ۲۷ درصد کاهش داشته است.
به گزارش «فلزاتآنلاین»، حمید زادبوم با اشاره به اینکه تجارت بینالملل و اقتصاد جهانی به دلیل شیوع ویروس کرونا تحت تاثیر قرار گرفتـــه اســت، اظهـــار داشــت: بستــه شدن کارخانجات، ممنوعیت تردد مسافران و رانندگان بـــرای حمـــل بـــار و اعمـــال محدودیــتهـــا و ممنوعیتهــای صادراتــی از ســـوی برخــی از کشورها، از حیث مقررات صادرات و واردات یا مقررات عدم تردد، از مهمترین دلایل کاهش حجم تجارت جهانی محسوب میشود.
وی با تاکید بر اینکه مرزهای کشور به صورت روزانه رصد میشود، افزود: حدود ۶۰ درصــد از صـــادرات ایــران به ۱۵ کشــور همسایه صورت میگیرد که با هفت کشور مرز خاکی و با بقیه مرز آبی داریم که وضعیت این مرزها و تجارت با این کشورها را به صورت روزانه در سازمان توسعه تجارت ایران مورد بررسی و مطالعه قرار میدهیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه بخشی از کاهش در تجارت و صادرات در این شرایط امری بدیهی است، ادامه داد: بر اساس اعلام دبیر کل سازمان تجارت جهانی، تجارت دنیا در خوشبیانهترین حالت ۱۳ درصد و در بدبینانهترین حالت ۳۲ درصد کاهش خواهد داشت. صادرات کشورمان نیز تحت تاثیر کرونا کاهش ۲۰ درصدی داشته است.
واردات کمتر از صادرات تحت تاثیر کرونا قرار گرفت
زادبوم در مورد تاثیر کرونا بر واردات کشور گفت: واردات کشورمان که شامل مواد اولیه و کالاهای اساسی و واسطهای است، از ابتدای بهمن ماه سال ۹۸ تا ۱۵ فروردین ماه سال جاری، هشت میلیارد دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تفاوت چندانی نداشته است و به این دلیل که بیشتر از طریق بنادر صورت میگیرد، تاثیرپذیری کمتری از آسیبهای کرونا داشته است.
آخرین وضعیت مرزها
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در مورد آخرین وضعیت مرزهای کشور با بیان اینکه تبادل تجاری با برخی کشورهای همسایه به خوبی در حال انجام است، گفت: مرزهای شمالی با روسیه و قزاقستان، مرزهای جنوبی با عمان، قطر و برخی کشورهای دورتر فعال و رایزنیها برای توسعه تجارت با کشور کویت نیز در جریان است. همچنین با قطر در حال توسعه تجارت فراتر از کالاهای کشاورزی هستیم.
وی یادآور شد: در حال حاضر مرز ایران با افغانستان برای حمل کالا باز است و سه مرز فعال بـــا کردستـــان عـــراق داریــم. مرزهــای جمهوری آذربایجان و ارمنستان نیز به منظور ترانزیت به روسیه و حمل با کامیون، باز است. همچین تبادلات تجاری با کشور ترکیه از طریق خطوط ریلی در حال انجام است.
اختصاص مشوقهای صادراتی با اولویت زیرساختهای تجاری
زادبـــوم با بیـــان اینکــه هــر ساله متنــاسـب با بودجـــه در مـــورد مشوقهـــای صــــادراتی تصمیمگیری میشود، گفت: در سال ۹۹ برای مشوقهای صادراتی رقم ۶۰۰ میلیارد تومان به اضافه منابع ریالی از محل صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شد.
وی تاکید کرد: با توجه به محدودیتهای بودجه، لازم است گلوگاههای اصلی را شناسایی کنیم و با تمرکز بر سه نقطه مرزها، مراکز تولید و بنادر، نیاز این زیرساختها به بودجه بررسی شود.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد: به عنوان نمونه در مرز عراق از ۹ مرز، سه مرز فعال است؛ طبیعتا در این شرایط ترافیک ایجـــاد میشــود و لازم اســت زیــرساختهـــای صادراتی تقویت شود.
زادبــوم ادامـــه داد: ۹۰ درصـــد از بودجـــه مشوقهای صادراتی میتواند به این بخشها اختصاص پیدا کند و وامهای ارزانقیمت در اختیار افرادی قرار گیرد که در این زیرساختها فعالیت میکنند و ۱۰ درصد بودجه هم به سایر مشوقها اختصاص پیدا کند.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اشاره کرد: پیشنهاد میکنم صندوق حمایت از توسعه صادرات تشکیل و از محل درآمدهایی همچون عوارض گمرکی شارژ شود، تا به صورت مستمر بتوانیم به توسعه صادرات کشور بپردازیم.
بر اساس گزارشی از ایلنا، زادبوم با بیان اینکه امسال به طور ویژه شرایطی پیش آمده است که میتوانیـــم صـــادرکنندگــان را بــه سمــت ایــن زیرساختها سوق دهیــم، گفــت: کمـــک بـــه صادرکننـــدگان در بخــش حمــلونقــل میتوانــد محرک بزرگی برای توسعه صادرات باشد.
وی در پایان به مشکلات موجود در بخش حملونقل خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه با اینکه قیمت سوخت پایین آمده اما قیمت حملونقل کاهش پیدا نکرده است و در این زمینه باید شرایط بهتری برای صادرکنندگان ایجاد کرد.