سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۷:۳۵ /چهارشنبه/۲۰ فروردین ۱۴۰۴
زمان انتشار: ۱۳:۴۷ /شنبه/۱۹ آذر ۱۴۰۱

رکود اقتصادی شرکت‌های حمل‌ونقل را به توسعه فعالیت‌ها واداشته است

کشتی‌های حمل سنگ‌آهن به دنبال حمل زغال‌سنگ

کشتی‌های حمل بار که از تقاضای ضعیف چین برای سنگ‌آهن متضرر شده‌اند، به دنبال جایگزینی پرسودتر در بحبوحه بحران جهانی انرژی و نیاز بیشتر به زغال‌سنگ هستند.

کشتی‌های حمل بار که از تقاضای ضعیف چین برای سنگ‌آهن متضرر شده‌اند، به دنبال جایگزینی پرسودتر در بحبوحه بحران جهانی انرژی و نیاز بیشتر به زغال‌سنگ هستند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری «Bloomberg»، معدنچیان و بازرگانان محموله‌های سنگ‌آهن، دومین کالای پر معامله از طریق حمل کشتی در دریا را کاهش داده‌اند و کشتی‌های حمل بار خود را دوباره به حمل زغال‌سنگ اختصاص می‌دهند تا درآمد خود را افزایش دهند. به گفته مالکان، واسطه‌گران معاملات بازرگانی و تاجران، کشتی‌های حمل بار، سوخت زغال‌سنگ بیشتری را از روسیه به چین و از استرالیا به اروپا حمل می‌کنند.

این تغییر محموله کشتی‌های حمل سنگ‌آهن به حمل زغال‌سنگ در حالی اتفاق می‌افتد که وقوع یک بحران عمیق در بازار مسکن چین، امیدها برای بهبود روند تقاضا در سنگ‌آهن را از بین می‌برد. در عین حال، پس از تهاجم روسیه به اوکراین که کشورها را مجبور به جایگزینی گاز روسیه کرد، استفاده از زغال‌سنگ به عنوان سوخت دوباره مطرح شده است.

 

کشتی‌های حمل بار به طور عمده به دنبال عقد قراردادهای بلندمدت پایدار برای حمل یک کالا هستند و به آن قرارداد هم پای‌بند می‌مانند اما زمانی که حاشیه سود در حمل کالایی دیگر بیشتر باشد، این کشتی‌ها می‌توانند به طور موقت به تحویل انواع دیگر محموله‌ها روی آورند.

به عنوان مثال، برخی از بزرگ‌ترین کشتی‌های حمل سنگ‌آهن که با نام «Capesize» شناخته می‌شوند، اکنون محموله زغال‌سنگ روسیه را به چین و هند حمل می‌کنند. تاجران در حالت عادی و در بازار از تغییر محموله کشتی‌ها اجتناب می‌کنند زیرا در برخی بنادر روسیه مانند «Ust Luga» که بارگیری زغال‌سنگ از آن انجام می‌شود، عمق آب به اندازه کافی برای لنگراندازی کشتی‌های «Capesize» کافی نیست و به همین دلیل این کشتی‌ها نمی‌توانند به ظور کامل عملیات بارگیری را انجام دهند.

به گفته هری گرایمز، تحلیلگر شرکت «Arrow Shipbroking Group»، حدود ۳۳ کشتی در ابعاد «Capesize» در سال ۲۰۲۲ در بندر «Ust Luga» در منتهی‌الیه شمال غربی روسیه عملیات بارگیری را انجام داده‌اند که در مقایسه با تنها کشتی در این ابعاد که از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ در این منطقه مشاهده شد، روند افزایشی را نشان می‌دهد.

اولف برگمن، اقتصاددان ارشد در شرکت ارائه‌دهنده داده‌های دریایی «Shipfix» بیان کرد که محموله زغال‌سنگ استرالیا به سمت اروپا در حال حرکت است؛ چراکه این قاره به دنبال جایگزینی منابع مواد معدنی مورد تقاضای خود از روسیه است. تعداد محموله‌های زغال‌سنگی که در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ به این قاره صادر شده است، به عدد ۲۶ می‌رسد که یک رکورد ماهانه از زمانی که شرکت ارائه‌دهنده داده‌های «Shipfix» فعالیت خود را در سال ۲۰۱۷ آغاز کرد، محسوب می‌شود.

وی افزود که اکثر این محموله‌ها توسط کشتی‌هایی در ابعاد «Capesize» حمل شدند. این تغییر محموله‌ها توانست به وضوح برخی از اثرات منفی ناشی از کاهش تقاضای سنگ آهن را جبران کند.

به گفته گریمز، کشتی‌های «Capesize» و «Panamax» در ۱۰ ماهه سال جاری، حدود ۲۰ میلیون تن زغال‌سنگ بیشتر در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۱ حمل کردند. این در حالی است که طی این دوره، مقدار حمل سنگ‌آهن توسط این نوع از کشتی‌ها، حدود ۱۸ میلیون تن کمتر از دوره مشابه سال گذشته بود.

به طور قطع افزایش تمرکز بر حمل زغال‌سنگ، نتوانسته است به طور کامل شرکت‌های حمل بار را از اثرات منفی رکود اقتصادی در چین در امان نگه‌ دارد. شاخص بالتیک (نرخ انتقال محموله‌های فله خشک (مواد اولیه صنعتی) به وسیله کشتی‌های باربری) نسبت به سال قبل ۵۰ درصد کاهش یافته است که عملکرد نامطلوب معاملات سنگ آهن را نشان می‌دهد. در عین حال، حجم تقاضای جهانی برای زغال سنگ در حال افزایش بوده و میزان حجم واردات به چین کاهش یافته است؛ چراکه این کشور به دنبال تقویت تولید داخلی خود است.

با نگاهی به آینده می‌توان متوجه شد که پیگیری اعمال سیاست‌های سخت‌گیرانه دولت چین برای کنترل ویروس کرونا پیشرفت در پروژه‌های مرتبط با صنعت ساخت‌وساز را پیچیده‌تر خواهد کرد و بر مصرف سنگ آهن و نرخ حمل‌ونقل تاثیر می‌گذارد.

جان کارتسوناس، بنیان‌گذار شرکت سرمایه‌گذاری کالاهای «Breakwave Advisors LLC» بیان کرد که صنعت حمل‌ونقل به شدت نیازمند رونق گرفتن بازار املاک در چین است. به همین دلیل تا زمانی که نشانه‌هایی از بازیابی در این صنعت مشاهده نشود، نرخ‌های حمل‌ونقل کشتی‌های «Capesize» در برابر نقاط ضعف قابل ‌توجه در هنگام رکود اقتصادی و بحران‌های مرتبط با انرژی آسیب‌پذیر باقی خواهد ماند.

انتهای پیام//

باز هم تکرار یک حادثه؛

۱۵:۲۵ /دوشنبه/۱۸ فروردین ۱۴۰۴

علی‌رغم گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر،

۱۴:۲۲ /دوشنبه/۱۳ اسفند ۱۴۰۳

بر خلاف گذار به انرژی‌های پاک ایجاد شد؛

۱۶:۳۴ /سه شنبه/۳۰ بهمن ۱۴۰۳

نماینده مردم طبس در مجلس شورای اسلامی:

۱۳:۴۴ /دوشنبه/۲۹ بهمن ۱۴۰۳

حجت‌الله دربانی، مدیرعامل شرکت ذغالسنگ نگین طبس در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۱۶:۲۰ /شنبه/۴ تیر ۱۴۰۱

افشین مختاری، مدیرعامل شرکت پیشرو معادن ذوب‌آهن سوادکوه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

۱۱:۵۲ /شنبه/۲۵ بهمن ۱۳۹۹

حجت‌الله دربانی، مدیرعامل شرکت ذغالسنگ نگین طبس در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

۱۸:۴۸ /شنبه/۱ آذر ۱۳۹۹

مدیرعامل شرکت فرآوری زغالسنگ پروده طبس مطرح کرد

۱۸:۴۱ /شنبه/۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

رمضان کریتی ثانی، مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ پروده طبس در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین

۱۸:۵۴ /چهارشنبه/۱۳ فروردین ۱۳۹۹

بهرام جلوداری، مدیرعامل شرکت گسترش و نوسازی معادن خاورمیانه (ممرادکو) در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین

۱۷:۰۱ /شنبه/۲۴ اسفند ۱۳۹۸

حجت‌الله دربانی، مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ نگین طبس طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۴:۵۸ /شنبه/۱۱ اسفند ۱۴۰۳

مرصاد محامی آهنگران، مدیرعامل شرکت یکتا ذوب ایرانیان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۵:۳۲ /شنبه/۲۱ مهر ۱۴۰۳

کیارش مهرانی، معاون مالی و اقتصادی هلدینگ «ومعادن» طی یادداشتی نوشت:

۷:۵۴ /سه شنبه/۳ مهر ۱۴۰۳

سعيد صمدی، دبير انجمن زغال‌سنگ ايران طی یادداشتی در«فلزات‌آنلاین» نوشت:

۸:۲۷ /شنبه/۵ اسفند ۱۴۰۲

سعید صمدی، دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران در یادداشتی در «فلزات آنلاین» نوشت:

۵:۵۲ /شنبه/۱۱ تیر ۱۴۰۱

توسعه صنعت فولاد در کشور ما برخلاف روند

۱۲:۱۸ /شنبه/۲۴ اسفند ۱۳۹۸
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1404/01/19

282750

فلزات آنلاین

1404/01/19

973636

فلزات آنلاین

1404/01/19

1713596

فلزات آنلاین

1404/01/19

1147537

فلزات آنلاین

1404/01/19

30207

فلزات آنلاین

1404/01/19

18050

فلزات آنلاین

1404/01/19

49704

فلزات آنلاین

1404/01/19

55899

فلزات آنلاین

1404/01/19

45488

فلزات آنلاین

1404/01/19

45030

فلزات آنلاین

1404/01/19

40057

فلزات آنلاین

1404/01/19

38571

فلزات آنلاین

1404/01/19

37957

فلزات آنلاین

1404/01/19

44104

فلزات آنلاین

1404/01/19

43764

فلزات آنلاین

1404/01/19

63906

فلزات آنلاین

1404/01/19

35722

فلزات آنلاین

1404/01/19

48640

فلزات آنلاین

1404/01/19

57537

فلزات آنلاین

1404/01/19

7823600