مدیر اجرایی شرکت «Albemarle» بر این باور است که اقتصاد جهانی، از قطع وابستگی در جهت تامین مواد اولیه حیاتی مورد نیاز در زنجیره تامین خودروهای الکتریکی حمایت نخواهد کرد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از روزنامه فایننشال تایمز، شرکت «Albemarle» به عنوان بزرگترین تولیدکننده نیکل در جهان اخیرا اعلام کرده است که ایجاد و یا تقویت یک زنجیره تامین در آمریکای شمالی و اروپا که بتواند جایگاه چین در بازار جهانی مواد معدنی حیاتی را به خطر بیندازد، از لحاظ مالی صرفه اقتصادی نخواهد داشت.
کنت مسترز، مدیر اجرایی شرکت «Albemarle» در ایالات متحده آمریکا در مصاحبه خود با روزنامه فایننشال تایمز اظهار داشت: اگرچه عرضه کافی و دسترسی مناسب به مواد اولیه حیاتی برای بخش خودروهای الکتریکی بسیار حائز اهمیت است اما به دلیل اینکه تولیدکنندگان لیتیوم با مشکلاتی همچون افزایش هزینههای عملیاتی و روند نزولی قیمت این ماده اولیه حیاتی دست و پنجه نرم میکنند، ایجاد و یا تقویت زنجیره تامین در آمریکای شمالی و اروپا بازدهی مدنظر را برای کشورهای غربی به همراه نخواهد داشت.
به گفته وی، کشورهای غربی در تلاشند سرمایهگذاران را ترغیب کنند سرمایه خود را برای ایجاد زنجیره تامین در این کشورها تخصیص دهند. با این حال، با توجه به اینکه قیمت بسیاری از مواد اولیه حیاتی به ویژه لیتیوم روندی کاهشی را در پیش گرفته است، چنین اقدامی چه از سوی سرمایهگذاران و چه از طرف تولیدکنندگان قابل توجیه نبوده و صرفه اقتصادی نیز نخواهد داشت.
مدیر اجرایی شرکت «Albemarle» خاطرنشان کرد: آنطور که از شواهد برمیآید، ایالات متحده آمریکا در صنعت لیتیوم قافله را به چین واگذار کرده است. لازم به ذکر است که قیمت لیتیوم از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون بیش از ۸۰ درصد کاهش یافته است. از جمله دلایلی که روند نزولی قیمت لیتیوم را به همراه داشته، میتوان به کاهش حجم فروش جهانی خودروهای الکتریکی و شرایط نامناسب اقتصادی در سطح کلان که افت حجم تقاضا برای این فلز را به دنبال داشته است، اشاره کرد. به علاوه، همزمان با کاهش قیمتها در بازار لیتیوم، حجم عرضه این فلز حیاتی در بازار همچنان روند صعودی خود را حفظ کرده است.
آدام مگینسون، تحلیلگر ارشد فعال در موسسه «Benchmark Mineral Intelligence» بیان کرد: با وضعیت نزولی قیمتها در بازار لیتیوم، شرکتهای نوپا و تازه وارد در صنعت این ماده معدنی حیاتی تمایلی برای ورود به این بازار نخواهند داشت.
به اعتقاد وی، رکود در بازار لیتیوم، تلاش کشورهای غربی برای ایجاد زنجیره تامین فلزات حیاتی در گذار به انرژیهای تجدیدپذیر و کاهش اتکا به چین را که بیشترین سهم را در تعداد واحد فرآوری و حتی شرکتهای معدنی جهان به خود اختصاص داده است، با شکست مواجه خواهد کرد.
شرکت «Albemarle» در اوایل ماه نوامبر سال جاری میلادی طی بیانیهای اعلام کرد که به دلیل قیمت پایین لیتیوم، حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ متحمل ضرر شده است. به علاوه، این شرکت تاکید کرد که در نظر دارد تعداد نیروهای شاغل را ۶ تا ۷ درصد در راستای طرح صرفهجویی در هزینهکردهای خود کاهش دهد. شرکت مذکور طی بیانیهای دیگر در اوایل سال جاری اعلام کرده بود که برنامههای خود را برای راهاندازی یک واحد فرآوری با سرمایهگذاری یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری در ایالت کارولینای جنوبی آمریکا و توسعه یکی از واحدهای تولیدی خود در منطقه «Kemerton» استرالیا متوقف کرده است.
نوسان قیمت لیتیوم در بازه زمانی ژانویه ۲۰۱۸ تا ژانویه ۲۰۲۴
در حال حاضر شرکت «Albemarle» مدیریت تنها معدن لیتیوم فعال در ایالت نوادا آمریکا را برعهده دارد و به دنبال کسب مجوز فعالیت در یک معدن دیگر در ایالت کارولینای شمالی است.
مسترز در ادامه مصاحبه خود با روزنامه فایننشال تایمز با اشاره به اینکه توسعه معدن تحت مدیریت شرکت «Albemarle» در ایالت کارولینای شمالی، به وضعیت اقتصادی در آینده بستگی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: در خصوص این مسئله پس از اینکه مجوزهای لازم برای بهرهبرداری از این معدن صادر شود، تصمیمگیری خواهیم کرد.
وی مطرح کرد: شرکت «Albemarle» هزینههای سرمایهای در تمام داراییهای خود در سراسر جهان را ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون دلار برای سال ۲۰۲۵ اعلام کرده که در مقایسه با سال جاری میلادی، حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است. کاهش هزینههای سرمایهای شرکت «Albemarle» در حالی مطرح شده که این شرکت افت حاشیه سود را در گزارش اخیر مالی خود اعلام کرده بود.
به علاوه، شرکت نامبرده اعلام کرده که طرحهای مبتنی بر توسعه داراییهای خود را فعلا متوقف کرده است. همچنین شرکت «Piedmont Lithium» در بیانیه اخیر خود به کنار گذاشته شدن طرح راهاندازی یک واحد فرآوری با سرمایهگذاری ۸۰۰ میلیون دلاری در ایالت تنسی آمریکا اشاره کرد.
شرکت «International Battery Metals»، یکی دیگر از شرکتهایی است که در ماه سپتامبر ۲۰۲۴، تنها دو ماه پس از شروع فرایند تولید در یکی از واحدهای تولید لیتیوم خود در ایالت یوتا اعلام کرد فعالیت در این واحد را به حالت تعلیق در میآورد.
اولیور مونتیک، تحلیلگر بخش زنجیرههای تجارت و تامین در شرکت «Eurasia Group» بیان کرد: به نظر میرسد شکاف رقابت میان چین و کشورهای غربی در بخش مواد اولیه حیاتی به ویژه صنعت لیتیوم در حال بیشتر شدن است.
در همین راستا و طبق گزارش آژانس بینالمللی انرژی، چین در سال ۲۰۲۳ حدود ۶۵ درصد از ظرفیت فرآوری لیتیوم در جهان را در اختیار داشت. طبق گزارش مذکور، انتظار میرود سهم چین در تولید لیتیوم جهان تا سال ۲۰۴۰، به بیش از ۵۰ درصد افزایش پیدا کند.
گفتنی است برخی از شرکتها از شرایط بازار لیتیوم نهایت استفاده را کرده و به سمت فرایند ادغام و اکتساب روی آوردهاند. در همین رابطه، شرکت «Rio Tinto» در ماه اکتبر ۲۰۲۴ سهام شرکت «Arcadium Lithium» را به قیمت ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار خریداری کرد. از این خرید، به عنوان بزرگترین خرید دارایی لیتیوم در کل تاریخ این صنعت نام برده میشود.
بر اساس گزارش بانک «Macquarie»، انتظار میرود عرضه جهانی لیتیوم از معدن در سال جاری میلادی، حدود ۲۴ درصد و در سال ۲۰۲۵، حدود ۲۱ درصد رشد را به ثبت برساند. به علاوه، پیشبینی میشود قیمت لیتیوم تا سال ۲۰۲۷ وضعیت بازیابی را تجربه نکند.
مدیر اجرایی شرکت «Albemarle» معتقد است که اگرچه در قانون کاهش تورم آمریکا، پرداخت اعتبارات مالیاتی برای تامین مواد اولیه حیاتی و تولید این مواد در خاک آمریکا و دیگر کشورهای همپیمان با این کشور در نظر گرفته شده اما با این حال، قانون مذکور منجر به تسریع ایجاد و تقویت زنجیره تامین در بخش مواد اولیه حیاتی در کشورهای غربی به ویژه در آمریکا نشده است.
ریچ نولان، رئیس انجمن ملی معادن آمریکا خواستار ارائه رویکردی جامعتر برای توسعه زنجیره تامین در بخش مواد اولیه حیاتی در راستای تقویت فرایند تولید داخلی مانند افزایش ذخایر انبارها، ایجاد زیرساخت لازم برای پیشفروش محمولههای تولیدی از طریق مزایدهها و تخصیص یارانههای دولتی شد.
وی اظهار داشت: تولیدکنندگان لیتیوم در حال حاضر علاوه بر روند نزولی قیمت این ماه معدنی در بازار، با مشکلاتی همچون طولانی بودن زمانبندی صدور مجوز بهرهبرداری از معادن و راهاندازی واحدهای تولید، کمبود نیروی کار و سردرگمی در تدوین سیاستگذاریهای مرتبط با صنعت مذکور روبهرو هستند.
به گفته شماری از تحلیلگران، دونالد ترامپ وعده داده است پس از آغاز به کار دولت جدید آمریکا، دستور به لغو پرداخت اعتبارات مالی تخصیص داده شده در بخش خودروهای الکتریکی مبتنی بر قانون کاهش تورم آمریکا خواهد داد که این مسئله موجب میشود نرخ پذیرش این خودروها در بازار کاهش بیشتری پیدا کند و قیمت لیتیوم همچنان به روند نزولی خود ادامه دهد.
انتهای پیام//