شرکت معدنی و صنعتی گلگهر به عنوان یکی از بزرگترین فعالان بخش معدن و صنایع معدنی در کشور، در سال ۱۴۰۲ توانست درآمد عملیاتی مجموعه را با رشد ۳۳ درصدی نسبت به سال قبل از آن به ۶۷۱ هزار میلیارد ریال برساند و این شرکت موفق به ثبت ۲۰ رکورد کیفی و ۱۲ رکورد کمی شد. شرکت معدنی و صنعتی گلگهر در نظر دارد با توجه به شعار سال ۱۴۰۳ که «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده است، در فواصل زمانی چهار ماهه یک پروژه جدید در منطقه گلگهر را افتتاح و به بهرهبرداری برساند. همچنین این مجموعه به منظور حضور پررنگتر در بازارهای بینالمللی و زنجیره تولید فولاد در جهان، به دنبال توسعه محدوده جغرافیایی فعالیتها و سبد محصولات تولیدی خود است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین»، صادرات و افزایش مراودات تجاری، موضوعاتی هستند که اهمیت و تاثیرات عمده آنها بر رشد اقتصاد، صنعت و تولید یک کشور غیرقابل انکار است؛ به همین دلیل در حال حاضر اکثر جوامع در جهان به دنبال دستیابی به روابط تجاری مستحکم با سایر کشورها و ثبیت جایگاه خود در بازارهای بینالمللی هستند. البته تحقق این موضوع میتواند برای کشورهایی که اقتصاد خارجی آنها صرفا متکی به صادرات یک نوع محصول خاص است، کمی دشوار به نظر برسد زیرا تغییرات ناگهانی و تحولات سیاسی در جهان و تجدید ناپذیر بودن منابع، تهدیدی برای اقتصاد این کشورها محسوب میشوند. در نتیجه متنوعسازی اقلام صادراتی، یکی از راهکارهای موثر برای خنثیسازی این تهدیدهاست و در ایران که بخش عمده صادرات آن به نفت و فرآوردههای نفتی اختصاص دارد، توسعه صادرات غیرنفتی بهترین گزینه است. در حال حاضر برخی از کشورهای توسعهیافته در جهان از منابع نفتی برخوردار نیستند اما با فروش سایر محصولات که حتی ارزش افزوده بیشتری نسبت به فروش نفت و فرآوردههای نفتی به همراه دارند، جزو اقتصادهای بزرگ جهان به شمار میآیند. باید توجه داشت که در صورت توسعه اقلام صادراتی، مسیرهای جدیدی در راستای رشد اقتصادی کشور و ابزارهای بیشتری برای سیاستمداران به منظور گسترش روابط خارجی فراهم میشود.
شایان ذکر است که توسعه صادرات، ملزم به تولید محصولات بیش از نیاز بازارهای داخلی است که این مسئله زمینه رشد تولید و انجام اقداماتی برای افزایش ظرفیتهای داخلی را فراهم میکند. به عبارت دیگر میتوان گفت که صادرات میتواند انگیزهای برای گسترش فعالیتهای تولیدی، افزایش سرمایهگذاری و توسعه زیرساخت اقتصادی در کشور باشد که متقابلا منجر به ارزآوری، اشتغالزایی و… نیز میشود. در حال حاضر بعد از صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، معدن و صنایع معدنی بیشترین میزان صادرات غیرنفتی ایران را به خود اختصاص میدهند؛ به طوری که در سال ۱۴۰۲، ۲۸ درصد صادرات کشور معادل ۱۳ میلیارد و ۵۳۷ میلیون دلار به وزن حدود ۶۴ میلیون تن با رشد ۱۱ درصدی از لحاظ ارزش و ۳۲ درصدی از لحاظ وزن نسبت به سال قبل از آن، متعلق به این بخش بوده است. ضمن اینکه صنعت فولاد به عنوان یکی از صنایع بزرگ کشور که در صدر لیست صادرات غیرنفتی قرار دارد، موفق به صادرات حدود ۲۹ میلیون و ۹۰۲ هزار تن محصولات زنجیره فولاد به ارزش هفت میلیارد و ۵۹۶ میلیون دلار در سال ۱۴۰۲ شد که این رقم در سال ۱۴۰۱، ۱۸ میلیون و ۴۸ هزار تن به ارزش ۶ میلیارد و ۴۱۳ میلیون دلار بود. باید توجه داشت که این افزایش ۶۵ درصدی حجم صادرات در سال گذشته، مربوط به افزایش صادرات آهن اسفنجی، گندله و کنسانتره است.
«کگل»، بنگاه اقتصادی جهان شمول
شرکت معدنی و صنعتی گلگهر به عنوان یکی از بازیگران اصلی صنعت فولاد ایران، همواره نقش مهمی در توسعه صادرات غیرنفتی کشور و صنعت نامبرده داشته و دارد؛ در همین راستا این مجموعه در نظر دارد تا در چشمانداز ۱۴۱۰ خود، در بین ۵۰ شرکت بزرگ معدنی و فلزی در جهان قرار بگیرد. گفتنی است که دستیابی به این مسئله، تمام توان و ظرفیتهای شرکت معدنی و صنعتی گلگهر را متمرکز ساخته و منجر به رشد منطقه گلگهر و همچنین بخش معدن و صنایع معدنی کشور میشود. به همین دلیل مدیران ارشد این مجموعه با تحلیل و بررسی مولفههای تاثیرگذار بر عملکرد مجموعه همانند شناسایی موضوعات استراتژیک شرکت، بررسی زنجیره ارزش سنگآهن، بازار صنعت و محیط رقابت، تحلیل شرایط محیطی و تحلیل قابلیتهای درونی، استراتژیهای شش گانه شرکت معدنی و صنعتی گلگهر را که شامل تامین پایدار سنگآهن، توسعه و تکمیل زنجیره ارزش فولاد، توسعه زیرساختهای مورد نیاز توسعه زنجیره فولاد منطقه گلگهر، تنوعبخشی به حوزههای کسبوکار، توسعه زیرساختهای مدیریتی و استراتژیک و توسعه فناوری معدنکاری میشود، تبیین کردند. در این میان یکی از استراتژیهایی که میتواند نقش بسزایی در رشد شرکت معدنی و صنعتی گلگهر در سطح جهانی داشته باشد، تنوعبخشی به حوزههای کسبوکار است که شامل سه محور اصلی خروج از منطقه گلگهر، جهانی شدن در سنگآهن و تنوعبخشی محصول با تاکید بر عناصر مورد نیاز صنعت انرژیهای تجدیدپذیر میشود. به همین دلیل شرکت معدنی و صنعتی گلگهر برای اینکه همتراز با سایر شرکتهای معدنی و فلزی در دنیا قرار بگیرد باید با تنوع جغرافیایی، فعالیتهای خود را محدود به چارچوب جغرافیایی فعلی نکرده و با همکاری شرکای خود، کسبوکار شرکت را در زمینه معدنکاری سنگآهن و فولادسازی در سایر نقاط ایران و جهان توسعه و گسترش دهد. ضمن اینکه در شرایط دشوار اقتصادی، متنوعسازی سبد محصولات میتواند راهحلی مناسب برای هر سازمان به منظور متعادلسازی درآمد و سود باشد.
برای اثربخشی بیشتر استراتژیهای شش گانه، هسته مدیریتی شرکت معدنی و صنعتی گلگهر اقدام به تهیه و تدوین نقشه استراتژیک در سطوح مختلف اعم از مدیریت تامین سنگآهن، تولید کارآمد، مدیریت کارآمد بازرگانی، مدیریت فناوری و توسعه و مسئولیتهای اجتماعی کرد. با توجه به اینکه فرایندهای تولید و معدنکاری هزینه و انرژی زیادی را به بنگاههای اقتصای وارد کرده و صاحبان کسبوکار برای کنترل هزینهها اقدام به افزایش بهرهوری و بهینهسازی فرایندها میکنند، فروش محصولات به صورت حرفهای و کارآمد بسیار حائز اهمیت است؛ به همین دلیل واحد بازرگانی و تیم فروش باید با انجام اقداماتی هدفمند، موفق به کسب حاشیه سودی مناسب برای شرکت شوند. شرکت معدنی و صنعتی گلگهر نیز با اتخاذ رویکرد مدیریت کارآمد بازرگانی بر موضوعاتی مانند فروش صادراتی کارآمد با هدف تامین ارز مورد نیاز شرکت، فروش داخلی کارآمد و… تاکید دارد.
دستاوردهای شیرین
در نهایت با پیادهسازی رویکردهای فوق، شرکت معدنی و صنعتی گلگهر موفق شد تا در فروردین ماه ۱۴۰۳، ۹ رکورد کمی و کیفی را در مدیریت گندلهسازی (رکود کمی تولید ماهیانه در کارخانههای گندلهسازی یک و ۲ به ترتیب ۵۶۳ هزار و ۶۷۲ تن و ۵۴۷ هزار و ۶۹۳ تن) و مدیریت فرآوری (رکورد کیفی در کارخانه فرآوری غبار و رکورد کیفی در خطوط یک تا هفت کنسانترهسازی) را به ثبت برساند. گفتنی است که این شرکت در فروردین ماه سال جاری موفق به تولید ۱۰ هزار و ۶۴۹ تن گندله ریزدانه با رشد ۵۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل (۶ هزار و ۷۳۸ تن)، یک میلیون و ۳۵۱ هزار و هفت تن کنسانتره با رشد ۱۷۱ درصدی نسبت به فروردین ماه ۱۴۰۲ (۴۹۷ هزار و ۵۳۳ تن) و یک میلیون و ۱۱۱ هزار و ۳۶۵ تن گندله که با رشد ۲۴٫۶ درصدی نسبت به مدت مذکور در سال گذشته (۸۹۱ هزار و ۸۵۸ تن) همراه بود، شد. همچنین مجموع تولید شرکت معدنی و صنعتی گلگهر در فروردین ماه ۱۴۰۳، دو میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۱ تن انواع محصول و جمع فروش داخلی و صادراتی آن، ۷۹۴ هزار و ۲۱ تن بوده است؛ مجموع درآمد این شرکت در مدت مذکور به ۴۰ هزار و ۷۰۹ میلیارد و ۳۹۳ میلیون ریال رسید.
انتهای پیام//