سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۳:۳۲ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 10:01 /چهارشنبه/23 خرداد 1403

یک فعال صنعت سیم و کابل در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

کیفیت، رمز موفقیت تولیدکنندگان در بازار

یک تولیدکننده سیم و کابل‌های برقی و سیم لاکی گفت: در حال حاضر توسعه صادرات و ورود به بازارهای صادراتی با توجه به مزایای فراوانی مانند افزایش درآمد کشور، ارزآوری و صرفه‌جویی ارزی، رشد تولید و اشتغال‌زایی و... بسیار حائز اهمیت است و این مهم زمانی محقق می‌شود که کیفیت محصولات داخلی قابل رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی باشد. به همین دلیل انجام اقداماتی در راستای ارتقای مولفه‌های کیفی سیم و کابل بسیار ضروری است و تولیدکنندگان باید متغیرهای تاثیرگذار بر کیفیت را از ابتدا تا انتهای فرایند تولید کنترل کنند.

یک تولیدکننده سیم و کابل‌های برقی و سیم لاکی گفت: در حال حاضر توسعه صادرات و ورود به بازارهای صادراتی با توجه به مزایای فراوانی مانند افزایش درآمد کشور، ارزآوری و صرفه‌جویی ارزی، رشد تولید و اشتغال‌زایی و… بسیار حائز اهمیت است و این مهم زمانی محقق می‌شود که کیفیت محصولات داخلی قابل رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی باشد. به همین دلیل انجام اقداماتی در راستای ارتقای مولفه‌های کیفی سیم و کابل بسیار ضروری است و تولیدکنندگان باید متغیرهای تاثیرگذار بر کیفیت را از ابتدا تا انتهای فرایند تولید کنترل کنند.

این فعال صنعت سیم و کابل در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از وضعیت بازار و شرایط تولیدکنندگان سیم و کابل‌های برقی و سیم لاکی با گذشت حدود سه ماه از شروع سال ۱۴۰۳ چیست، بیان کرد: باید توجه داشت که مواد اولیه مورد نیاز (مفتول مسی) برای تولید محصولات مذکور، قیمت بالایی دارد و اگر تولیدکنندگان موفق به تامین آن با قیمت مناسب شوند، شرایط بازار و تقاضای مشتریان برای سیم و کابل‌های برقی و سیم لاکی مطلوب است و چالشی در زمینه فروش وجود ندارد. گفتنی است که در بازار سیم و کابل‌های برقی به دلیل فعالیت تعداد بالایی از واحدهای صنعتی، شاهد رقابت شدیدی میان تولیدکنندگان هستیم که همین مسئله باعث شده است تا عرضه محصولات با قیمت رقابتی اهمیت بیشتری پیدا کند. بازار آزاد و بورس کالای ایران دو منبع اصلی تامین مفتول مسی مورد نیاز تولیدکنندگان سیم و کابل در کشور هستند که ما در این مجموعه برای کنترل هزینه‌های خرید مود اولیه و کاهش قیمت تمام شده محصولات، پس از اعلام قیمت‌ها و مقایسه آن‌ها با یکدیگر نسبت به خرید مفتول مسی از بازار آزاد و یا تالار صنعتی نامبرده اقدام می‌کنیم. لازم به ذکر است که در روز ۱۶ خرداد ماه ۱۴۰۳، سه هزار و ۳۴۰ تن مفتول مسی در بورس کالای ایران عرضه شد که پایین‌تر و بالاترین قیمت معامله شده به ترتیب حدود ۵۳۶ و ۵۷۱ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود.

تکمیل زنجیره تولید

وی در ادامه با اشاره به اینکه تعداد تولیدکنندگان سیم لاکی در ایران محدود است، عنوان کرد: اگرچه واحدهای متعددی در زمینه تولید سیم لاکی فعالیت ندارند اما نیازی به واردات این محصول احساس نمی‌شود و حتی این صنعت پتانسیل سرمایه‌گذاری‌های بیشتر را دارد. شایان ذکر است، برخلاف بازار سیم و کابل‌های برقی که مشتریان قیمت را در اولویت قرار می‌دهند، در بازار سیم لاکی کیفیت حرف اول را می‌زند و تمرکز مصرف‌کنندگان روی مولفه‌های کیفی معطوف شده است. باید اضافه کنم که در حال حاضر حدود ۶ شرکت در صنعت سیم لاکی مشغول به کار هستند و این مجموعه به عنوان یک هلدینگ علاوه بر صنایع نامبرده، در زمینه تولید الکترواستاتور و الکتروموتور نیز فعالیت دارد و از مصرف‌کنندگان سیم لاکی به شمار می‌آید. البته این مجموعه پویا همواره استراتژی متنوع‌‌سازی سبد محصولات را در دستور کار خود دارد و ما اغلب به دنبال تولید محصولات جدیدی‌ هستیم که مواد اولیه آن‌ها توسط خود شرکت تامین شود. انتخاب محصول جدید و اضافه شدن آن به سبد تولیدات، توسط هیئت مدیره شرکت صورت می‌گیرد که هدف از این کار، ارتقای درآمد مجموعه و توسعه بازارهای هدف و طیف مشتریان است. علاوه‌براین موارد، تمایل به تولید محصولات دانش‌بنیان نیز داریم و امیدوار هستیم که در آینده با آماده‌سازی زیرساخت‌ها و فراهم شدن شرایط لازم، در این زمینه نیز اقداماتی را انجام دهیم.

این تولیدکننده سیم و کابل‌های برقی و سیم لاکی در خصوص مولفه‌های تاثیرگذار بر میزان فروش محصولات، تصریح کرد: همان‌طور که اشاره شد، در بازار سیم و کابل‌های برقی مولفه قیمت از اهمیت بالایی برخوردار است اما باید توجه داشت که این مسئله به تنهایی کافی نیست و تولیدکنندگان برای اینکه بتوانند در میدان رقابت باقیمانده و سهم خود را از بازار مصرف حفظ کنند، باید کیفیت محصولات را هم مدنظر قرار دهند؛ به همین دلیل تولید محصولات مرغوب و با استانداردهای کیفی بالا زمانی رقم می‌خورد که بنگاه‌های اقتصادی از مواد اولیه باکیفیت و با خلوص بالا بهره ببرند.

این فعال صنعت سیم و کابل در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در کنار اقدامات تولیدکنندگان بخش خصوصی در راستای رشد و توسعه صنایع کشور، دولت و مسئولان نیز باید چه رویکردهایی را در پیش بگیرند، اظهار داشت: در وهله نخست نهادهای دولتی متولی و مسئولان باید چالش تامین پایدار مواد اولیه واحدهای تولیدی را برطرف کنند و سپس به صورت جدی اقداماتی به منظور جلوگیری از ادامه فعالیت واحدهای غیرمجاز در صنعت سیم و کابل و عرضه محصولات نامرغوب در بازار انجام شود. اگرچه سازمان ملی استاندارد در این زمینه اقداماتی را انجام داده است اما به سبب تعداد بالای تولیدکنندگان غیرمجاز و یا به اصطلاح کارگاه‌های زیرزمینی، چندان موثر واقع نشده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به دلایلی که باعث افزایش سرمایه‌گذاری در این صنعت و تعدد واحدهای صنعتی شده است، ابراز کرد: با توجه به سرمایه اولیه مورد نیاز کمتر برای راه‌اندازی خطوط تولید سیم و کابل‌های برقی نسبت به سیم لاکی و همچنین تقاضای بالای سیم و کابل‌های برقی، افراد زیادی در راستای سرمایه‌گذاری در این زمینه حرکت کرده‌اند و اکنون رقابت شدیدی در بازار مصرف سیم و کابل‌های برقی وجود دارد.

این تولیدکننده سیم و کابل‌های برقی و سیم لاکی در رابطه با تامین مواد اولیه مورد نیاز برای تولید سیم لاکی، یادآور شد: در حال حاضر لاک مورد استفاده در کارخانه‌های تولیدکننده سیم لاکی باید از طریق واردات تامین شود که خوشبختانه تا به امروز بدون وجود هیچ مشکلی، لاک مورد نیاز خود را از کشورهای اروپایی همچون فرانسه با کیفیت بالایی وارد کرده‌ایم. البته در ایران نیز برخی از واحدهای صنعتی نسبت به تولید لاک اقدام کردند اما کیفیت محصولات آن‌ها همانند نمونه‌های خارجی نبود.

گام به گام در مسیر توسعه

این فعال صنعت سیم و کابل در خصوص چشم‌انداز صنایع سیم و کابل‌های‌ برقی و سیم لاکی در سال‌های آینده، خاطرنشان کرد: این صنایع در مسیر پیشرفت حرکت می‌کنند و کیفیت محصولاتی که امروزه در بازار عرضه می‌شوند، به سبب به‌روزرسانی تکنولوژی‌ها و بهره‌گیری از تکنیک‌های جدید تولید نسبت به سال‌های گذشته بسیار ارتقا یافته‌ است. شایان ذکر است که توسعه فناوری و تکنولوژی‌های خطوط تولید با هدف افزایش بیش از پیش کیفیت محصولات و دستیابی به استانداردهای کیفی بالاتر، یکی از مواردی است که اهتمام ویژه‌ای به آن داریم و سعی می‌کنیم در کنار استفاده از مواد اولیه مرغوب، از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات به‌روز نیز بهره ببریم. در این میان باید به نکته مهمی اشاره کنم که کیفیت ماشین‌آلات داخلی برای تولید سیم و کابل‌ برقی مناسب است اما دستگاه‌های مورد نیاز به منظور تولید سیم لاکی در ایران ساخته نمی‌شوند و باید واردات آن‌ها از کشورهای خارجی مانند ایتالیا صورت گیرد.

وی در پایان در رابطه با بازارهای هدف این مجموعه گفت: در حال حاضر محصولات خود را فقط در بازارهای داخلی عرضه کرده و نیاز مشتریان در استان‌های مختلف کشور را برطرف می‌کنیم اما با توجه به توسعه صادرات و تاکید بر تولید محصولات صادرات‌محور، قصد داریم تا در آینده علاوه بر برندسازی در بازار ایران، با صادرات محصولات برند خود را در بازارهای خارجی نیز مطرح کنیم. باید توجه داشت که محبوبیت یک برند و استقبال مشتریان از آن، در بازارهای صادراتی هم در گرو عرضه محصولات باکیفیت است؛ به همین دلیل برای تحقق اهداف مجموعه در زمینه افزایش کیفیت محصولات، نسبت به آموزش کارکنان و ارتقای مهارت آن‌ها نیز اقدام کرده‌ایم اما باید تاکید کنم که تمرکز ما روی خرید ماشین‌آلاتی با تکنولوژی بالاتر و اتوماتیک است.

انتهای پیام//

مدیرعامل شرکت دنیای کابل کاشان:

7:32 /چهارشنبه/23 خرداد 1403

مدیرعامل شرکت قائم الکتریک مطرح کرد:

12:57 /چهارشنبه/16 خرداد 1403

مدیرعامل شرکت الکترو افق مازندران مطرح کرد:

10:19 /دوشنبه/7 خرداد 1403

مدیرعامل شرکت جهان الکتریک کابل:

15:50 /دوشنبه/24 اردیبهشت 1403

مدیرعامل شرکت سیم و کابل تکسین در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین»:

9:38 /سه شنبه/11 اردیبهشت 1403

مدیرعامل شرکت تولیدی سیم و کابل کاوش شاهرود:

5:00 /چهارشنبه/29 فروردین 1403

پروانه حدادیان، مدیرعامل شرکت شهاب کالا خاورمیانه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

13:34 /شنبه/5 شهریور 1401

متین فرزین، مدیرعامل شرکت اعتماد کابل البرز در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

10:11 /شنبه/27 آذر 1400

افشارنژاد،مدیرعامل شرکت صنعتی الکتریک خراسان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»؛

20:41 /شنبه/11 اسفند 1397
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700