مدیر تحقیق و توسعه گروه صنعتی نوین دایکست، تولیدکننده قطعات ریختگی آلومینیومی گفت: در حال حاضر با سرمایهگذاریهای صورت گرفته و فعالیت برخی از واحدهای ریختهگری غیرمجاز، رقابت تنگاتنگی میان تولیدکنندگان در بازار شکل گرفته است؛ در حالی که رکود بازار مصرف صنایع مصرفکننده، کاهش تقاضا برای تولید محصولات صنایع بالادستی را به دنبال داشته است. به همین دلیل علاوه بر مدیریت هزینهها و حفظ قیمت رقابتی، یکی از عواملی که میتواند سبب وفاداری مشتریان به برند مجموعه و حفظ میزان فروش آن شود، توجه به مولفههای کیفی و پیادهسازی مدیریت کنترل کیفیت است.
وحید اسحاقی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» در رابطه با تاریخچه و زمینه فعالیت گروه صنعتی نوین دایکست، بیان کرد: این مجموعه حدود ۳۰ سال است که به صورت تخصصی در حوزه ریختهگری آلومینیوم به روش دایکست فعالیت داشته و به بازار مصرف آن وارد شده است. به طوری که گامهای اولیه تاسیس گروه صنعتی نوین دایکست در سال ۱۳۷۳ با رویکرد ارائه خدمات دایکست و قالبسازی با کیفیت بالا برداشته شد. در حال حاضر با توجه به تجربه بالایی که در این حوزه داریم، از دانش قابلتوجهی در زمینه ساخت آلیاژهای مخصوص تولید قطعات دایکست بهرهمند هستیم. ضمن اینکه این مجموعه علاوه بر تولید محصولات، خدمات دیگری نظیر تولید آلیاژ، قالبسازی، خدمات آزمایشگاهی و… را ارائه میدهد. لازم به ذکر است که به دلیل تولید محصولات متنوع، بازارهای هدف این گروه صنعتی گسترده هستند و توانایی تولید جزئیترین قطعات آلومینیومی بهکار رفته در منازل و محصولات مورد نیاز برای صنایع مادر همچون تاسیسات، برق و زیرساختهای آن را داریم.
وی با اشاره به شرایط بازار مصرف قطعات ریختگی آلومینیومی در ماههای ابتدای سال ۱۴۰۳، اذعان کرد: متاسفانه باید گفت که وضعیت بازار بسیار نامناسب است و فعالان صنعت ریختهگری تا به امروز با چنین رکود شدیدی مواجه نبودهاند. در پی این اتفاق، نسبت به شناسایی عوامل موثر بر تقاضای مشتریان اقدام کرده و متوجه شدیم که این مسئله ناشی از رکود و کاهش فعالیت اکثر بازارهای هدف مصرفکنندگان محصولات ما است. به عنوان مثال، بازار و میزان فروش صنایع روشنایی، لوازم خانگی، خودروهای افتر مارکت و… که جزو بزرگترین صنایع مصرفکننده به شمار میآیند، از شرایط مطلوبی برخوردار نیستند. در نتیجه افت تولید و فروش این صنایع روی فعالیت صنایع بالادستی و تامینکننده آنها تاثیرگذار خواهد بود. به طوری که میتوان گفت میزان تولید قطعات ریختگی آلومینیومی این مجموعه طی دو ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است.
توسعه تولید در گرو رونق بازار
مدیر تحقیق و توسعه گروه صنعتی نوین دایکست در پاسخ به این سوال که تغییر کابینه دولت چه تاثیری بر فعالیت واحدهای ریختهگری خواهد داشت، عنوان کرد: باید توجه داشت که این تغییرات به صورت آنی روی شرایط بازار تولیدکنندگان قطعات ریختگی آلومینیومی تاثیر نمیگذارند و نتایج تغییرات به وجوده آمده، مدتی بعد خود را نشان خواهد داد. البته اگر دولتمردان جدید توجه بیشتری به بازارهای جانبی (مصرفکننده) و فعالسازی آنها داشته باشند، اقدامات آنها روی فعالیت واحدهای ریختهگری نیز موثر خواهد بود. به عنوان مثال اگر بازار مسکن رونق پیدا کند، به تبع آن میزان مصرف چراخهای داخلی و خارجی ساختمان همانند هالوژنها و جت لایتها افزایشی میشود که ما در این صورت برای رفع نیاز مشتریان، میزان تولیدات خود را ارتقا میدهیم. همچنین اگر خودروسازی از حالت رکود خارج شده و بازار رقابتی ایجاد شود، فعالیتهای این واحد نیز رشد و توسعه خواهد یافت.
اسحاقی در رابطه با دلایل انتخاب صنعت آلومینیوم از میان سایر صنایع فلزی و فعالیت این مجموعه در زمینه ریختهگری قطعات به روش دایکست، تصریح کرد: زمانی که این مجموعه تصمیم گرفت در صنعت آلومینیوم به ویژه حوزه ریختهگری قطعات به فعالیت بپردازد، تعداد تولیدکنندگانی که به روش دایکست محصولات را تولید میکردند، محدود بود؛ به همین دلیل تولید قطعات با این روش برای گروه صنعتی نوین دایکست توجیه اقتصادی داشت.
وی در پاسخ به این سوال که آیا تولید محصولات و راهاندازی خطوط متنوع برای واحدهای تولیدی مقرون به صرفه است، ابراز کرد: باید توجه داشت که تمام تولیدکنندگان در این خصوص نقطه نظرات یکسانی ندارند و برخی از افراد بر این باورند که تولید محصولات متنوع، هزینهبر بوده و در مقابل عدهای بیان میکنند که با کاهش میزان فروش یک محصول خاص، درآمد مجموعه با عرضه سایر محصولات در بازار جبران خواهد شد. رویکرد گروه صنعتی نوین دایکست در دسته دوم جای میگیرد و متنوعسازی تولیدات برای این مجموعه بسیار موثر و مفید واقع شده است. به طوری که در برخی از برهههای زمانی شاهد این موضوع بودهایم که میزان فعالیت معاملهگران و خریداران در بازارهای مختلف یکسان نیست و زمانی که بازار مصرف یک محصول دچار رکود میشود، سرمایه مشتریان به سمت سایر بازارها و خرید از آنها سوق پیدا میکند. در نتیجه در شرایط رقابتی امروز، واحدهای صنعتیای موفق خواهند شد که با تولید محصولات متنوع، امکان پاسخگویی به نیازهای مختلف مصرفکنندگان را داشته باشند و همگام با آن، درآمد خود را حفظ و یا ارتقا دهند.
مدیر تحقیق و توسعه گروه صنعتی نوین دایکست در همین راستا ادامه داد: ممکن است در اینجا این سوال مطرح شود که آیا تولید طیف گستردهای از محصولات که نیاز به آمادهسازی و طراحی قالبهای مختلف دارند، برای این مجموعه هزینههای بالایی را به دنبال ندارد؟ گفتنی است که این موضوع روی فعالیتهای گروه صنعتی نوین دایکست که به صورت خدماتی و پیمانی مشغول به تولید محصولات بوده و سرمایه مورد نیاز توسط پیمانکاران تامین میشود، چندان تاثیرگذار نیست.
پیادهسازی سیستم مدیریت کیفیت
اسحاقی در رابطه با استراتژیهای این مجموعه به منظور افزایش قدرت رقابتپذیری خود در بازار و دستیابی به اهداف توسعهای تعیین شده، خاطرنشان کرد: مسلما استراتژی مشترک اکثر بنگاههای اقتصادی در راستای موفقیت و جلب رضایت مشتریان، ارائه خدمات و محصولاتی با کیفیت بالاست که گروه صنعتی نوین دایکست نیز از این موضوع مستثنی نیست اما تضمین کیفیت محصول ارائه شده و تولید آنها بر اساس استانداردهای ملی و بینالمللی، وجه تمایز واحدهای صنعتی از یکدیگر است. در همین راستا گروه صنعتی نوین دایکست متناسب با نیازها و محصولات خود، نسبت به پیادهسازی سیستم کنترل کیفیت بر اساس استاندارد بینالمللی ایزو ۹۰۰۱ اقدام کرد. گفتنی است که سیستم مدیریت کیفیت مجموعهای از فرایندها و خط مشیها است که قوانین داخلی را در جهت نحوه تولید و ارائه محصول و خدمات به مشتریان تعریف میکند و ایزو ۹۰۰۱ یک استاندارد بینالمللی برای پیادهسازی این مدیریت است. از جمله مزایای انجام این کار میتوان به افزایش بهرهوری و راندمان مجموعه، ارتقای رضایت مشتریان، افزایش کارایی، به رسمیت شناخته شدن به شکل بینالمللی، بهبود عملکرد کارکنان و… اشاره کرد.
انتهای پیام//