مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه گفت: با نگاه به آینده و با حمایت مدیریت عالی شرکت درصدد هستیم یک خط آنیل پیوسته را در پلنت موجود ایجاد کنیم؛ اگرچه در طرح توسعه ناحیه نورد سرد خوشبختانه یک پلنت آنیل پیوسته هم دیده شده و قطعا با اجرای آن طرح، گستره وسیعی از نیاز خودروسازان و شاید همه نیازهای آنها را رفع خواهیم کرد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، بهزاد بهادرانی در خصوص مزایای تبدیل روش «HNX» به هیدروژنی، اظهار داشت: نیاز خودروسازان هر روز گسترش پیدا میکند و با نیاز یک تا دو دهه پیش کاملا متفاوت است. ما سعی کردیم این موضوع را به موقع پاسخ بگوییم و با تبدیل فرایند «HNX» به «H2» توانستیم بخشی از نیازهای خودروسازان را تامین کنیم. هرچند در این سالها سعی کردیم به طور متوسط دو تا سه گرید جدید را در ناحیه نورد سرد تولید کنیم که یکی از نقاط کلیدی برای رسیدن به این گرید، فرایند آنیلینگ و کیفیت خطی این ورق است که محقق نخواهد شد؛ جز با فرایند «H2» که خوشبختانه با ایجاد ۱۶ پایه این امر تا حدودی انجام شده است. اگرچه این موضوع پایانی ندارد و ما دنبال این هستیم که بتوانیم گریدهای دیگری را که الان نیاز خودروسازان است، از طریق بهبود فرایندها در بحث آنیل پیوسته انجام دهیم.
وی افزود: با نگاه به آینده و با حمایت مدیریت عالی شرکت درصدد هستیم یک خط آنیل پیوسته را در پلنت موجود ایجاد کنیم؛ اگرچه در طرح توسعه ناحیه نورد سرد خوشبختانه یک پلنت آنیل پیوسته هم دیده شده و قطعا با اجرای آن طرح، گستره وسیعی از نیاز خودروسازان و شاید همه نیازهای آنها را رفع میکنیم و گام بلند دیگری در مسیر خودکفایی برخواهیم داشت.
اکبر نادری درباغشاهی، رئیس خطوط آنیلینگ و شستوشوی الکترولیتی شرکت فولاد مبارکه نیز در خصوص چالشهای موچود در پروژه بومیسازی ۱۶ پایه هیدروژنی در نورد سرد و واحد باکسآنیلینگ، اظهار داشت: برای اجرای این پروژه باید بالغ بر دو هزار ردیف قطعه در بخشهای برق، مکانیک، هیدرولیک و پنوماتیک نصب میشد. در نخستین گام، تامین این قطعات حائز اهمیت بود. رویکرد اصلی سازمان این بود که از محل تامین داخل و بومیسازی این کار انجام شود. این دو هزار ردیف قطعه تقریبا ۲۲ هزار عدد قطعه را تشکیل میدادند که خوشبختانه حتی برخی قطعات خاص با لحاظ کردن پارامترهای کیفی آمادهسازی و نصب شد.
وی در ارتباط با نحوه تامین ورقهای مورد نیاز پروژه، مطرح کرد: یکی از مهمترین قطعات این پروژه خود پایه آنیلینگ بود که تکنولوژی ساخت آن در انحصار برخی شرکت خارجی نظیر اتریش، آلمان و چین بود و شرکت فولاد مبارکه برای اولین بار میخواست پایه آنیل بسازد. به همین منظور از پایههای موجود یک متالوگرافی انجام دادیم، ورق را مهندسی معکوس کرده و در نهایت از این طریق مشکل تامین ورق را حل کردیم. همچنین موتورهای الکتریکی و ایمپلر پایه دو قطعه فوقالعاده حساس بودند. موتورهایی که در پایه هیدروژن کار میکنند، دور خیلی زیادی دارند و در دمای ۷۰۰ درجه کار میکنند. به طورکلی این پروژه با انسجام و همدلی بین همکاران و واحدهای مختلف ازجمله خرید و بومیسازی، با موفقیت به پایان رسید.
وقتی قطعات و تجهیزات تماماً ساخته و در محل مونتاژ شدند، موضوع راهاندازی مسئله اصلی ما شد. به همین منظور، باید واحدِ در حال کار را متوقف و قسمتی از آن را دمونتاژ و قسمت جدید را نصب و راهاندازی میکردیم. مهم این بود ما بتوانیم آن را راهاندازی کنیم. گاز هیدروژن گاز فوقالعاده خطرناکی است و میتواند آتشسوزی ایجاد کند. برای پیشگیری از بروز هرگونه حادثه، تصمیم گرفتیم پایهها را یکییکی راهاندازی کنیم. روی کاغذ نمیتوانستیم تضمین بدهیم، ولی باور داشتیم این کار را میتوانیم انجام دهیم. سناریو این بود که پایهها اول با گاز نیتروژن راهاندازی شود و بعد از اینکه مطمئن شدیم تمام فرایندها درست کار میکنند گاز هیدروژن را زیر پایهها بگذاریم و با همین سناریو تمام ۱۶ پایه بدون هیچ مشکل و حادثهای راهاندازی شد.
رئیس خطوط آنیلینگ و شستوشوی الکترولیتی شرکت فولاد مبارکه در ارتباط با خطرات کار با هیدروژن، اظهار داشت: وقتی قطعات و تجهیزات تماما ساخته و در محل مونتاژ شدند، موضوع راهاندازی مسئله اصلی ما شد. به همین منظور، باید واحد در حال کار را متوقف و قسمتی از آن را دمونتاژ و قسمت جدید را نصب و راهاندازی میکردیم. مهم این بود که ما بتوانیم آن را راهاندازی کنیم. گاز هیدروژن، گاز فوقالعاده خطرناکی است و میتواند آتشسوزی ایجاد کند. برای پیشگیری از بروز هرگونه حادثه، تصمیم گرفتیم پایهها را یکییکی راهاندازی کنیم. روی کاغذ نمیتوانستیم تضمین بدهیم اما باور داشتیم این کار را میتوانیم انجام دهیم. سناریو این بود که پایهها اول با گاز نیتروژن راهاندازی شود و بعد از اینکه مطمئن شدیم تمام فرایندها درست کار میکنند، گاز هیدروژن را زیر پایهها بگذاریم و با همین سناریو تمام ۱۶ پایه بدون هیچ مشکل و حادثهای راهاندازی شد.
نادری درباغشاهی در پایان به تکنولوژی مورد استفاده در این پروژه اشاره کرد و گفت: ما موظفیم خود را به طور مستمر بهروز کنیم تا شرکت فولاد مبارکه همچنان سرآمد باقی بماند. آنیل جعبهای که سال ۱۳۹۶ انجام شد، تکنولوژیای مربوط به همان ۱۰ سال پیش بود و در آن تکنولوژی، کلافها را به صورت جعبه و به صورت بسته آنیل میکنیم. نیاز امروز بازار، ورقهای با کیفیت بهتر است و این کار محقق نمیشود مگر اینکه یک آنیل پیوسته داشته باشیم. طرحها همه آماده است و در طرح توسعه نورد سرد یک آنیل پیوسته دیده شده است. طرحی را دنبال میکنیم که در همین سایت آنیلینگ بتوانیم یک آنیل پیوسته با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن راهاندازی کنیم تا بتوانیم نیاز بازار کشور را برآورده سازیم. اجرای این پروژه برای نخستین بار در کشور خواهد بود و به یقین با همت همکاران و مساعدت مدیریت شرکت این امر محقق خواهد شد. به طورقطع آنیل پیوسته پاسخگوی تمام نیاز بازار ازجمله خودروسازان داخلی خواهد بود.