مدیرعامل شرکت دمنده در مورد ورقهای فولادی مورد نیاز برای تولید موتورهای الکتریکی، گفت: با توجه به اینکه میزان تولید ورق الکتریکی در کشور پایین است، گاهی میتوان ورقهای ST12 و ST14 را جایگزین آن کرد.
احمد بستانچی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین»، در خصوص واردات ورق فولادی، اظهار داشت: قبل از اینکه شرکت فولاد مبارکه وارد حوزه تولید ورقهای کیفی شود، شرکتهای موتورساز؛ ورقهای الکتریکی مورد نیاز خود را از کشورهایی مانند روسیه، هند، کره، آلمان و چین وارد میکردند.
ورقهای روسی کیفیت لازم را ندارند.
وی تصریح کرد: ورقهای وارداتی عموما کیفیت بهتری نسبت به ورقهای تولید شده در داخل کشور دارند، به گونهای که محصولات تولیدی کشورهای کره و هند در سطح کیفی بسیار بالاتری نسبت به ورق تولید شده داخلی دارد اما ورقهای وارداتی روسی کیفیت لازم را ندارند و به همین خاطر میزان تقاضا برای خرید ورقهای روسی بسیار کم است.
مدیرعامل شرکت دمنده در خصوص عمده مشکلی که ورقهای روسی دارد، خاطرنشان کرد: ورقهای وارداتی از کشور روسیه به دلیل اعوجاجی که دارد، جریان مغناطیسی را به راحتی و
به درستی انتقال نمیدهد و یکنواخت نبودن سطح ورق، استفاده و کارایی آن را با مشکل همراه کرده است.
ST12 و ST14 جایگزین ورق الکتریکی
بستانچـــی در مــورد کاربـــرد ورقهـــای الکتریکی، توضیح داد: از این ورقها برای تولیـــد الکتـــــروموتـــور و ترانسفــــورماتــــور استفاده میشود اما چون ورق الکتریکی در کشور تولید نمیشود از ورق ST12 و ST14 معمولـــی هـــم استفـــاده میکننـــد. البته این ورقهـــا را نمیتـــوان در تمـــام موتورها به کار برد.
وی با اشاره به تفاوتهای ورق الکتریکی و ورق ST12 و ST14، عنوان کرد: ورقهای الکتریکـــی دارای سیلیسیـــم هستنــــد کـــه قابلیتهـــای مغناطیســی خاصــــی دارنـــــد؛ همچنیـــن در هنگـــام تولیــد این ورقها یک لایه نازک اکسیـــد فسفات یا سیلیکـــات به ضخامت ۲ تا ۲۰ میکــــرون به عنـــوان عایق روی آنها قرار میدهند که این لایه نازک در ورق ST12 و ST14 وجود ندارد. ورقهای ST12 و ST14، بیشتر در صنعت خودروسازی کاربرد دارد.
مدیرعامل شرکت دمنده در ادامه خاطرنشان کرد: در ورقهای ST میزان کربن به کار رفته بسیار زیاد است، در حالی که در ورقهای الکتریکی، میزان کربن بسیار پایین است و به همین دلیل، جریان مغناطیسی بیشتری تولید میشود.
منتظر مجوزهای صادراتی هستیم.
وی در مورد محصولات تولیدی این کارخانه، توضیح داد: اکنون در زمینه تولید ۳۰ محصول فعال هستیم. موتورهای برقی تولید شده در کارخانه ما عموما در زمینه برودتی و حرارتی مورد استفاده قرار میگیرد و محصولات تولیدی این کارخانه، به صنعتی، تاسیسانی و خانگی تقسیمبندی میشوند.
مدیرعامل شرکت دمنده افزود: این کارخانه فعالیت تولیدی خود را از سال ۴۶ در این زمینه آغاز کرده و با اینکه موانع و مشکلات در سالهای اخیر بیشتر شده است اما تولیدات و فروش شرکت دمنده به دلیل استاندارد بودن محصولات تولیدی، کاهش نیافته است.
بستانچی در خصوص مشکلاتی که در زمینه تولید در کشور وجود دارد، اذعان کرد: مشکلات تولیدکنندگان و صنعتگران، علیرغم وعدههای دولت، کم نشده است اما امیدوار هستیم در سال جاری، برخی مجوزها برای صادرات و ایجاد ارتباط با سایر شرکتهای خارجی، صادر شود تا بتوانیم فعالیت تولیدی کارخانه را بهبود بخشیم.
وی افزود: تولیدکنندگان بخش خصوصی به دستورالعملهای دولت اعتمادی ندارند چون مقررات وضع شده به دلیل غیرکارشناسی بودن، عموما عملیاتی و اجرایی نمیشود و در این میان، تنها تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی متضرر میشوند.
مدیرعامل شرکت دمنده در پایان عنوان کرد: برای تولید موتور برقی AC تک فاز القایی و موتور برقی AC سه فاز آسنکرون، به ۱۵۰ تن مفتول مسی و پنج هزار تن ورق فولادی در سال، نیاز داریم که عموما از شرکتهای تولیدکننده داخلی خریداری میشود.