سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۰:۱۶ /سه شنبه/۲۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 4:53 /یکشنبه/17 دی 1402

«فلزات آنلاین» گزارش کرد:

گروه فولادی البرز غرب؛ پیشتاز در توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد کشور

گروه فولادی البرز غرب به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین گروه‌های فولادی در ایران، گام‌های‌ مستحکمی  در مسیر توسعه پایدار برداشته است؛ به نحوی که این گروه عظیم فولادی با هدف تکمیل زنجیره ارزش خود، به دنبال تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کنسانتره، یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندله و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در قالب طرح‌های توسعه‌ای طی آینده‌ای نزدیک است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، تولیدکنندگان فولاد در کشور علی‌رغم عبور از روزهای سخت تابستان امسال که با تشدید محدودیت تامین برق نسبت به مدت مشابه سال‌های گذشته همراه بود و همچنین رویارویی با محدودیت تامین گاز که چند هفته‌ای از آغاز آن هم‌زمان با فرارسیدن روزهای سرد سال می‌گذرد، کماکان در تلاش برای ادامه فعالیت و توسعه تولید در کارخانجات مختلف هستند. علاوه بر محدودیت تامین حامل‌های انرژی، افزایش ۱۰ تا ۳۰ برابری قیمت برق و گاز صنایع فولادی، مسئله‌ای نیست که به راحتی بتوان از کنار آن عبور کرد. با این وجود، فولادسازان کشور به دنبال تولید محصولات فولادی جدید و با ارزش افزوده بالا و عرضه در بازارهای داخلی و صادراتی هستند.

بنا بر اعلام انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، ۱۴ میلیون و ۸۷۳ هزار تن انواع محصولات فولادی در پایان هشت ماهه امسال تولید شده که این میزان با افزایش یک درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش (۱۴ میلیون و ۷۴۴ هزار تن) همراه بوده است. از ابتدای فروردین ماه تا پایان آبان ماه ۱۴۰۲، هشت میلیون و ۶۱۹ هزار تن مقاطع طویل فولادی شامل تیرآهن، میلگرد، نبشی و ناودانی و ۶ میلیون و ۲۵۴ هزار تن مقاطع تخت فولادی شامل ورق گرم، سرد و پوشش‌داده شده تولید شده است. میزان تولید فولاد میانی در هشت ماهه ۱۴۰۲، برابر با ۲۱ میلیون و ۶۲۰ هزار تن بوده است که نشان از رشد ۱٫۹ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ (معادل ۲۱ میلیون و ۲۲۵ هزار تن) دارد. در هشت ماهه ابتدایی امسال، ۱۳ میلیون و ۵۶۲ هزار تن بیلت و بلوم و هشت میلیون و ۵۸ هزار تن اسلب تولید شده است. فولادسازان کشور از ابتدای فروردین ماه تا پایان آبان ماه امسال، ۲۵ میلیون و ۴۵۹ هزار تن آهن اسفنجی تولید کردند که این میزان با افزایش ۵٫۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش (۲۴ میلیون و ۱۴۷ هزار تن) همراه بوده است. در هشت ماهه امسال، ۴۰ میلیون و ۳۰۱ هزار تن گندله توسط شرکت‌های فولادی تولید شده که این میزان بیانگر رشد ۱۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۳۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تن) است.

با نگاهی به آمار و ارقام فوق می‌توان دریافت که شرایط تولید در زنجیره فولاد، با یک روند رو به ‌رشد نسبی در هشت ماهه امسال همراه شده  است و همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، شرکت‌های فولادی با قدرت هرچه تمام‌تر در مسیر توسعه و رشد تولید گام برداشته‌اند. گروه فولادی البرز غرب، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های فولادی کشور محسوب می‌شود که مدیریت و راهبری شرکت‌هایی همچون «مجتمع فولاد البرز غرب»، «ذوب آهن البرز غرب»، «گروه فولادی پاک البرز ایرانیان»، «مجتمع فولاد البرز ناب آرش»، «آذر سنگ رستگار» و «نیرو سیستم سترگان» را برعهده دارد. گروه فولادی البرز غرب پیش از ورود به عرصه تولید، فعالیت خود را در سال ۱۳۷۴ در زمینه احداث و راه‌اندازی پروژه‌های عمرانی و صنعتی تحت عنوان شرکت نیرو سیستم سترگان آغاز کرد. هم‌اکنون این شرکت به عنوان بازوی اجرایی و عمرانی گروه فولادی البرز غرب شناخته می‌شود و در حال اجرای پروژه‌های مطرح ساختمانی و عمرانی در استان‌های مختلف کشور با استفاده از تجهیزات مدرن و به‌روز ساختمانی است.

تامین پایدار خوراک گروه فولادی البرز غرب

تامین پایدار خوراک (سنگ‌آهن)، هم‌اکنون به یکی از مهم‌ترین چالش‌های تولیدکنندگان فولاد در کشور تبدیل شده است؛ به نحوی که طبق برآوردهای انجام شده، در صورت عدم توسعه اکتشافات، استخراج و فرآوری، ذخایر سنگ‌آهن موجود تنها تا کمتر از ۲۰ سال آینده پاسخگوی نیاز شرکت‌های فولادی خواهد بود. از این رو، فولادسازان با هدف تامین پایدار و به موقع خوراک مورد نیاز خود، اقدام به تملک معادن سنگ‌آهن در نقاط مختلف کشور کرده‌اند. در این میان، گروه فولادی البرز غرب نیز از این قاعده مستثنی نبوده و شرکت آذر سنگ رستگار را با هدف اکتشاف و استخراج سنگ‌آهن در سال ۱۳۹۴ راه‌اندازی کرده است. در حال حاضر معدن سنگ‌آهن ذاکر زنجان در تملک این شرکت قرار دارد و سنگ‌آهن مگنتیتی دانه‌بندی شده در راستای تامین پایدار خوراک مورد نیاز گروه فولادی البرز غرب در این معدن تولید می‌شود. خردایش و جدایش فیزیکی به وسیله درام مگنت «Drum Magnet»، فرایندی است که پس از استخراج کلوخه سنگ‌آهن و انتقال آن به واحد فرآوری، برای تولید سنگ‌آهن مگنتیتی دانه‌بندی شده با مش‌بندی صفر تا ۱۰ میلی‌متر در این معدن انجام می‌شود.

گروه فولادی البرز غرب با هدف تکمیل زنجیره تولید در حوزه بالادستی فولاد، شرکت پاک البرز ایرانیان را به منظور تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کنسانتره، یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندله و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آهن اسفنجی راه‌اندازی کرده است. علاوه‌براین، این شرکت با هدف تامین مواد مصرفی مورد نیاز واحدهای فولادسازی، تولید ۱۴۰ هزار تن فرومنگنز و فروسیلیکومنگنز، ۵۰ هزار تن فروسیلیس، ۶ هزار تن فروکروم، ۴۰۰ هزار تن کک نفتی، ۷۰ هزار تن انواع الکترود گرافیتی و پنج هزار تن کاربید سیلیسیوم را هدف‌گذاری کرده است. از آنجایی که بیش از ۹۰ درصد فولاد ایران با استفاده از آهن اسفنجی و ذوب آن در کوره‌های قوس الکتریکی تولید می‌شود، بنابراین گروه فولادی البرز غرب راه‌اندازی واحد ۱٫۲ میلیون تنی آهن اسفنجی را در اولویت قرار داده است. مسئله حائز اهمیت این است که راه‌اندازی پروژه‌های فوق، اشتغال‌زایی مستقیم برای بیش از دو هزار نفر را در غرب استان زنجان به همراه خواهد داشت و منجر به افزایش چشمگیر درآمد و سود این گروه فولادی خواهد شد.

تولید انواع شمش به علاوه مقاطع طویل فولادی، زمینه اصلی فعالیت گروه فولادی البرز غرب است. در همین راستا، دو مجموعه ذوب آهن البرز غرب و مجتمع فولاد البرز غرب طی سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۹و مجتمع فولاد البرز ناب آرش در سال ۱۳۹۸ با مجموع ظرفیت تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع شمش فولادی و ۶۰۰ هزار تن میلگرد راه‌اندازی شده‌اند. کیفیت بالای شمش و مقاطع فولادی تولید شده در گروه فولادی البرز غرب، وجه تمایز این گروه نسبت به سایر فعالان صنعت فولاد کشور به شمار می‌آید؛ به نحوی که برای مثال، شمش فولادی کربنی و کم‌آلیاژ در مجتمع فولاد البرز ناب آرش با استفاده از جدیدترین تکنولوژی شرکت دانیلی ایتالیا تولید شده و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. از طرفی تولید شمش در شرکت ذوب آهن البرز غرب، با به‌کارگیری به‌روزترین پارامترهای کنترلی حین فرایند ذوب شامل نحوه شارژ مواد اولیه (ضایعات آهنی و آهن اسفنجی)، زمان و نحوه نمونه‌گیری از مذاب، زمان و میزان افزودن فلاکس‌ها و فروآلیاژها و دمای تخلیه مذاب صورت می‌پذیرد. انواع شمش فولادی ساختمانی، کربنی و کم‌آلیاژ در این مجموعه با استفاده از کوره‌های ریخته‌گری سه استراند قوسی ۱۱٫۶ متر مجهز به سیستم آلومینیوم وایر فیدر، در ابعاد ۱۰۰×۱۰۰، ۱۲۵×۱۲۵، ۱۴۰×۱۴۰، ۱۵۰×۱۵۰، ۱۶۰×۱۶۰ و ۱۸۰×۱۸۰ میلی‌متر مربع تولید می‌شود.

کمبود برق؛ معضلی اساسی گروه فولادی البرز غرب

گروه فولادی البرز غرب از سال ۱۳۷۴ تا به امروز، عملکردی قابل‌قبول و موفق را در صنعت فولاد به ثبت رسانده است و با نگاهی به کارنامه ۲۸ ساله این گروه عظیم فولادی، به خوبی می‌توان به این مهم پی برد. انرژی برق، نقش بسزایی در واحدهای فولادسازی کشور دارد و قطعی برق در روزهای گرم و حتی سرد سال، به یکی از مهم‌ترین معضلات فولادسازان کشور به ویژه این گروه فولادی طی سالیان اخیر تبدیل شده است. در همین راستا، گروه فولادی البرز غرب اقدام به احداث نیروگاه خودتامین برق کرده است که مجوز احداث این نیروگاه با ظرفیت تولید ۵۰۰ مگاوات صادر شده و اقدامات زیرساختی آن در حال انجام است. از طرفی، این گروه فولادی با هدف تحقق صنعت سبز و بهینه‌سازی مصرف انرژی، احداث نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۷۰ مگاوات در غرب استان زنجان را در دستور کار خود قرار داده است. با این وجود، عدم تصمیم‌گیری‌‌های کارشناسانه و بروکراسی‌های اداری، هزینه هنگفت و ضرورت اخذ گواهی ظرفیت انرژی از تالار بورس انرژی و عدم تامین سوخت مورد نیاز از سوی کمیته سوخت، احداث نیروگاه‌های خودتامین توسط شرکت‌های بزرگ فولادی را دشوار ساخته و به تعویق انداخته است؛ در حالی که اگر همکاری‌های لازم با فعالان بخش خصوصی در این زمینه صورت پذیرد، دیگر شاهد توقفات اجباری تولید ناشی از قطعی برق در صنایع فولادی کشور نخواهیم بود و تولیدکنندگان فولاد با دغدغه خاطر کمتری در مسیر توسعه و تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ گام برخواهند داشت.

انتهای پیام//

به منظور مقابله با واردات غیرقانونی فولاد انجام شد؛

15:48 /یکشنبه/24 تیر 1403

در راستای ایجاد تجارت عادلانه‌تر فولاد،

15:19 /یکشنبه/24 تیر 1403

معاون بازرگانی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان عنوان کرد:

9:39 /یکشنبه/24 تیر 1403

با تکیه بر توان و دانش داخلی محقق شد؛

8:47 /یکشنبه/24 تیر 1403

در دهمین همایش جایزه ملی بهره‌وری معدن و صنایع معدنی ایران،

6:44 /یکشنبه/24 تیر 1403

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:51 /شنبه/9 تیر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:50 /شنبه/9 تیر 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:58 /شنبه/12 خرداد 1403

علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌‍وگو با «فلزات آنلاین»:

5:30 /شنبه/25 فروردین 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:17 /شنبه/19 اسفند 1402

سعید قاسم‌زاده، مدیرعامل شرکت توسعه اقتصادی پایدار فراگیر (تافکو) در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:57 /شنبه/30 دی 1402

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

هم‌زمان با رشد تولید فولاد صورت پذیرفت؛

13:18 /دوشنبه/4 تیر 1403

همگام با اجرای دو طرح توسعه‌ای محقق شد؛

7:38 /شنبه/9 تیر 1403

با هدف رشد تولید و ایجاد اشتغال‌ پایدار،

12:41 /چهارشنبه/6 تیر 1403

پس از ثبت موفقیت‌ها و رکوردهای پیاپی صبانور در سال 1402،

15:35 /سه شنبه/29 خرداد 1403

«فلزات‌آنلاین» گزارش می‌کند:

16:32 /یکشنبه/27 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه سنگان؛

5:55 /شنبه/26 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه چادرملو؛

5:35 /شنبه/26 خرداد 1403

عملکرد دو ماهه 1403 «فخوز»؛

6:05 /شنبه/19 خرداد 1403

اینفوگرافیک گروه فولادی غرب؛

14:54 /شنبه/29 اردیبهشت 1403

اینفوگرافیک درخشش ارفع؛

14:14 /شنبه/29 اردیبهشت 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/24

151696

فلزات آنلاین

1403/04/24

483684

فلزات آنلاین

1403/04/24

551690

فلزات آنلاین

1403/04/24

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/24

23439

فلزات آنلاین

1403/04/24

9625

فلزات آنلاین

1403/04/24

41010

فلزات آنلاین

1403/04/24

49860

فلزات آنلاین

1403/04/24

44700

فلزات آنلاین

1403/04/24

41357

فلزات آنلاین

1403/04/24

26283

فلزات آنلاین

1403/04/24

28704

فلزات آنلاین

1403/04/24

26434

فلزات آنلاین

1403/04/24

36544

فلزات آنلاین

1403/04/24

33267

فلزات آنلاین

1403/04/24

45459

فلزات آنلاین

1403/04/24

25565

فلزات آنلاین

1403/04/24

40157

فلزات آنلاین

1403/04/24

43930

فلزات آنلاین

1403/04/24

3384500