سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۵:۰۹ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 7:30 /پنجشنبه/3 خرداد 1403

با تاکید بر اهمیت در صنایع مختلف،

گرافیت در فهرست مواد اولیه استراتژیک کمیسیون اروپا باقی ماند

در طرح مکانیزم تعدیل میزان کربن تولیدی در اتحادیه اروپا، بر نقش حیاتی گرافیت مصنوعی و طبیعی در گذار به فرایند الکتریکی‌سازی بخش تولید و انرژی‌های تجدیدپذیر در کشورهای عضو این اتحادیه تاکید شده است.

در طرح مکانیزم تعدیل میزان کربن تولیدی در اتحادیه اروپا، بر نقش حیاتی گرافیت مصنوعی و طبیعی در گذار به فرایند الکتریکی‌سازی بخش تولید و انرژی‌های تجدیدپذیر در کشورهای عضو این اتحادیه تاکید شده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، در نسخه نهایی طرح مکانیزم تعدیل میزان کربن تولیدی کمیسیون اروپا (CRMA)، گرافیت باتری همچنان در فهرست مواد اولیه استراتژیک باقی خواهد ماند اما در بخشی از این طرح، صراحتا عنوان شده است باید نقش استراتژیک گرافیت مصنوعی پس از سه سال دوباره مورد ارزیابی قرار بگیرد. نسخه نهایی این طرح که متن آن در روز جمعه سوم می ۲۰۲۴ منتشر شد، قرار است مفاد آن از روز ۲۳ می سال میلادی جاری اجرایی شود.

در همین راستا، شماری از فعالان صنعت گرافیت و بازار از گنجانده شدن نام گرافیت در فهرست نهایی طرح مکانیزم تعدیل میزان کربن تولیدی در اتحادیه اروپا با توجه به نقش حیاتی آن در گذار به فرایند الکتریکی‌سازی بخش تولید استقبال کردند.

کورینا هبستریت، دبیر کل انجمن گرافیت کربن اروپا (ECGA) در گفت‌وگوی خود با موسسه «Fastmarkets» بیان کرد: از قرار گرفتن گرافیت طبیعی و مصنوعی مورد استفاده در تولید باتری به عنوان ماده اولیه استراتژیک در اتحادیه اروپا (EU) به ویژه با توجه به این واقعیت که به دلایل فنی از هر دو گرافیت طبیعی و مصنوعی با نسبتی بین ۴۰ تا ۶۰ درصد در تولید باتری‌ها استفاده می‌شود، به شدت استقبال خواهیم کرد.

وی در خصوص ارزیابی مجدد ماهیت استراتژیک گرافیت مصنوعی، افزود: همه مواد اولیه حیاتی هر سه سال یک‌بار با توجه به اهمیت آن‌ها دوباره بررسی خواهند شد.

هبستریت خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا امکان ارزیابی ماهیت استراتژیک هر ماده اولیه بسته به تحولات ژئوپلیتیکی، اقتصادی و فناوری را برای خود محفوظ داشته است که البته این اقدام جای تعجب ندارد.

بورکارد استراوب، مدیرعامل شرکت «Vianode» به عنوان تولیدکننده مواد آندی، اظهار داشت: به دلیل نقش حیاتی گرافیت مصنوعی در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر، این محصول در آینده نیز همچنان به عنوان یک ماده استراتژیک در فهرست طرح مکانیزم تعدیل میزان کربن تولیدی در اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند.

گئورگی گئورگیف، تحلیلگر فعال در بخش مواد اولیه باتری در موسسه «Fastmarkets»، مسئله ارزیابی مجدد برچسب استراتژیک بودن گرافیت مصنوعی در اتحادیه اروپا به دلیل مخالفت شدید برخی در این اتحادیه برای افزوده شدن گرافیت مصنوعی به فهرست مواد اولیه حیاتی را تا حدودی نگران‌کننده اعلام کرد.

با این وجود، وی در خصوص حذف احتمالی گرافیت مصنوعی از فهرست مذکور در آینده با توجه به میزان مصرف بالای گرافیت مصنوعی در تولید باتری‌ها و الکترودها با دیده تردید می‌نگرد.

اتحادیه اروپا به دنبال توسعه زنجیره تامین گرافیت

لازم به ذکر است که گرافیت طبیعی و مصنوعی هر دو در تولید باتری وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) مورد استفاده قرار می‌گیرند و در حال حاضر بیشتر حجم این دو ماده اولیه برای تبدیل به مواد آند فعال در چین فرآوری می‌شود.

طبق داده‌های جمع‌آوری‌ شده توسط تیم تحقیقاتی موسسه «Fastmarkets»، در حال حاضر چین بر زنجیره تامین تامین مواد آند تسلط دارد و ۹۷ درصد از صادرات مواد آندی آسیا در این کشور فرآوری می‌شود.

گئورگیف در ادامه مطرح کرد: در حال حاضر واحدهای تولیدکننده آند باتری در اروپا بیشتر متقاضی استفاده از گرافیت مصنوعی هستند و این ماده اولیه حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از حجم تقاضای تولیدکنندگان آند در این قاره را به خود اختصاص داده است. علاوه‌براین، تقریبا ۱۰۰ درصد از گرافیت مصنوعی مورد نیاز اروپا از چین تامین می‌شود.

به گفته وی، سرمایه‌گذاری اخیر سرمایه‌گذاران در صنعت گرافیت مصنوعی چین باعث شده است سهم این ماده اولیه نسبت به گرافیت طبیعی که تقاضا برای آن در بازار روندی نزولی به خود گرفته است، افزایش یابد.

تحلیلگران موسسه «Fastmarkets» پیش‌بینی می‌کنند که حجم تقاضا برای گرافیت از بخش خودروهای الکتریکی در اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۳۰ از ۵۱۵ هزار تن فراتر خواهد رفت.

لازم به ذکر است که کمیسیون اروپا در ماه نوامبر ۲۰۲۳، نام گرافیت مصنوعی را به فهرست مواد اولیه استراتژیک در طرح مکانیزم تعدیل میزان کربن تولیدی خود اضافه کرد. این اقدام به دنبال تصمیم چین برای اعمال محدودیت در صادرات برخی محصولات گرافیتی از جمله گرافیت مصنوعی و طبیعی که از پایان سال ۲۰۲۳ به مرحله اجرا درآمد، از سوی اتحادیه اروپا گرفته شد.

اعمال محدودیت بر صادرات برخی محصولات گرافیت از چین، نیاز اروپا را برای بررسی راهی به منظور ایجاد انعطاف‌پذیری، تنوع در تامین منابع و تمرکز بر اقتصاد دورانی در زنجیره تامین گرافیت خود که به شدت به چین وابسته بوده، افزایش داده است.

کارشناسان بازار گرافیت معتقدند که برای ایجاد یک زنجیره تامین انعطاف‌پذیر به منظور تولید آند در اتحادیه اروپا، به یک چارچوب نظارتی شفاف نیاز خواهد بود.

هبستریت در همین رابطه تصریح کرد: در حال حاضر روند توسعه و اصلاح فرایند تولید فعلی و راه‌اندازی پروژه‌های نوپا مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر در دست اقدام است اما باید از قانون مواد اولیه حیاتی ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا یا قانون برایند انتشار کربن صفر به منظور حمایت از این اقدامات استفاده شود.

وی ضمن اشاره به اهمیت بالای گرافیت در تولید پیل سوختی، سیلیسیم و پنل‌های خورشیدی و همچنین بازیافت فولاد، خاطرنشان کرد: تا زمانی که مقوله انعطاف‌پذیری در روند اقتصاد اتحادیه اروپا به عنوان یک اولویت مطرح شود، امکان حذف نام گرافیت از فهرست طرح مکانیزم تعدیل میزان کربن تولیدی در این اتحادیه طی سال‌های آینده وجود نخواهد داشت و یا به عبارتی دیگر، همچنان در این فهرست نام گرافیت باقی خواهد ماند.

دبیر کل انجمن گرافیت کربن اروپا یادآور شد: گرافیت مصنوعی یک ماده اولیه حیاتی است که در تولید آند باتری‌های لیتیوم‌یونی، در زمان حال و در آینده‌ای قابل پیش‌بینی همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته گئورگیف، عدم اطمینان در خصوص نقش استراتژیک گرافیت مصنوعی به طور بالقوه ممکن است مانع توسعه زنجیره تامین بومی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا شود.

وی بر این باور است که هنوز حجم تقاضای قابل‌توجهی برای گرافیت مصنوعی وجود دارد و مشخص نیست اگر نام گرافیت پس از ارزیابی مجدد اتحادیه اروپا از فهرست مواد اولیه حیاتی حذف شود، چه تاثیری بر سرمایه‌گذاری اولیه از توسعه پروژه‌های مرتبط با گرافیت مصنوعی خواهد گذاشت.

بازیافت گرافیت در قاره سبز در مراحل اولیه

در طرح مکانیزم تعدیل میزان کربن تولیدی در اتحادیه اروپا، جزئیات مربوط به تولید، پالایش و بازیافت هر یک از مواد معدنی استراتژیک موجود در فهرست اعلام شده از سوی کمیسیون اروپا مشخص شده است. در آخرین به‌روزرسانی این طرح، میزان بازیافت مواد اولیه حیاتی از طریق فرایند بازیافت از ۱۵ درصد به عنوان بخشی از ظرفیت کل هر ماده اولیه حیاتی به ۲۵ درصد افزایش یافته است. با این حال، به نظر می‌رسد بازیافت گرافیت در اروپا هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد.

در خصوص بازیافت گرافیت، استخراج گرافیت از باتری‌های مستهلک شده و فرآوری آن در قالب گرافیت کروی، هدفی بوده که در طرح مذکور به آن اشاره شده است. در حال حاضر این فرایند در مرحله آزمایشی قرار دارد اما با این حال، نتایج مثبتی در این مرحله به دست آمده است.

کونال سینها، مدیر بخش بین‌المللی بازیافت در شرکت «Glencore»، در حاشیه اجلاس «FT Future of Car Summit» در لندن در روز هشتم می سال ۲۰۲۴ بیان کرد: هنوز کارهای بیشتری به منظور رسیدن به فاز تجاری بازیافت گرافیت باید انجام شود و همه احتمالات نیز در این راستا باید مدنظر قرار بگیرد.

انتهای پیام//

در نهمین کنفرانس «Current Trends in Mining Finance» مطرح شد؛

11:21 /چهارشنبه/30 خرداد 1403

با اعلام دفتر نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا،

16:25 /چهارشنبه/9 خرداد 1403

در بازدید از کارخانه نوین الکترود اردکان عنوان شد:

8:53 /دوشنبه/24 اردیبهشت 1403

در رویداد «ICCSINO» مطرح شد،

6:16 /چهارشنبه/29 فروردین 1403

در ابتدای سال 2024،

16:19 /دوشنبه/20 فروردین 1403

مدیر اجرایی شرکت «OneD Battery Sciences» مطرح کرد:

7:20 /دوشنبه/28 اسفند 1402
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700