مدیرعامل شرکت اُتاد گفت: محصولات فولادی و تجهیزات تولید داخلی مرتبط به آن با توجه به قیمت ارزانتر و نیز کیفیت مطلوب، از سطح رقابتپذیری مناسبی در دنیا برخوردار هستند. اما بهدلیل مشکلاتی که ۸۰ درصد ناشی از معضلات داخلی است، فرصت صادرات را از دست میدهیم.
فخیمی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» اظهار داشت: استاندارد تولیدات داخلی بسیار بالاست؛ بهعنوان مثال محصولات تولیدی شرکت اُتاد در بازارهای خارجی حتی بازار آمریکا نیز عرضه میشود؛ بدین صورت که نام ایران بهعنوان تولیدکننده، در شناسه محصولات تغییر مییابد اما در وضعیت فعلی تامین مواد اولیه مشکل اصلی این شرکت بوده که در کنار موانع صادراتی بیرونی، مشکلات متعددی و بزرگتری را نیز در داخل ایجاد کرده است.
مشکلات تمدید ثبت سفارش، از جمله معضلات شدید واحدهای تولیدی در کشور است. شاید بتوان گفت که حل مشکلات خارجی آسانتر از حل مشکلات داخلی هستند زیرا مشکلات داخلی بسیار بزرگتر و چالش برانگیزتر بهشمار میروند. شاید بتوان گفت ایجاد راهکارهای صادراتی و تعاملات بینالمللی بزرگترین معضل صنعت فولاد کشور است.
وی ادامه داد: شرکت اُتاد در دوشاخه ساخت سنسورها و سیستمهای اندازهگیری و مارکینگ فعالیت دارد. در این خصوص استفاده از دانش فنی داخلی و نیز تامین مواد اولیه اهمیت فراوانی دارد.
فخیمی افزود: در زمینه مارکینگ و ارائه مواد مصرفی برای تولید تجهیزات فولادی، وابستگی به واردات داریم؛ تولید این مواد در داخل توجیه اقتصادی ندارد، بهدلیل ترس شرکتهای اروپایی از تعامل و همکاری با ایران، مجبور به تامین مواد اولیه از سایر تامینکنندگان هستیم. تولیدات ایران، ظرفیت صادراتی دارند اما بهدلیل عدم معرفی بهعنوان سازنده تخصصی در سطح بینالمللی، ریسک بالایی برای خریداران خارجی دارد.
مدیرعامل شرکت اُتاد در پایان بیان کرد: تمرکز بر صنعت فولاد و ایجاد زبان مشترک با این صنعت، موجب شناخته شدن برند اُتاد و جذب اعتماد مشتری میشود. شرکتهای حوزه فولاد و معدن بهعنوان مشتری ما، برند اُتاد را میشناسند اما هیچ شرکتی نیست که وابسته به نقطه و بازاری نباشد. صنعت ما هم وابسته به مشکلات و راهکارهای حوزه فولاد است. امیدواریم با تبدیل تحریم به فرصت، سبب اعتماد و جذب رضایت مشتریان خود شویم.